Vistas användargränssnitt batterikrävande för bärbara

Permalänk
Melding Plague

Vistas användargränssnitt batterikrävande för bärbara

Hewlett-Packard är missnöjd med Windows Vistas nya användargränssnitt Aero Glass. Det är för krävande för bärbara datorers hårdvara och drar därför mycket mer ström än det konventionella gränssnittet, vilket gör att batteritiden blir lidande.

Läs nyheten: Vistas användargränssnitt batterikrävande för bärbara

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ermmm..........om det nu är så krävande så är det väl bara att stänga av Aero, eller drar ner på ögongodiset i inställningarna och så är problemet löst.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Avstängd

Detta samtidigt som Linux går över till en tickless kernel och strömsnålare tider.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Ermmm..........om det nu är så krävande så är det väl bara att stänga av Aero, eller drar ner på ögongodiset i inställningarna och så är problemet löst.

Word up...

Det äv väl upp till konsumenterna att bestämma vad de vill ha, om de inte bryr sig om vbatteritiderna så stänger de inte av aeroglass annars kör de inte vista GUI alls (det finns möjlighet att köra med win 98 style) .

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonsky
Detta samtidigt som Linux går över till en tickless kernel och strömsnålare tider.

Och detta är kopplat till artikeln hur? De två företeelserna har inget med varandra att göra. Det ena handlar om avstängningsbara visuella effekter riktade till sinnessvaga människor som försöker dölja sin oförmåga att hantera datorn genom att göra den gullig och det andra är en teknik att få ett operativsystems innersta delar att förbruka något mindre energi.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det ej är försvarsbart av en ny teknik att dra mer ström än föregående?!

Permalänk
Medlem

Hmm, Mac OS X sitter väl inne på en del (inte fullt så spejsiga dock) effekter det med, någon som vet om batteritiden blir lidande där med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Bara jag som tycker att det ej är försvarsbart av en ny teknik att dra mer ström än föregående?!

Ja.

Ditt resonemang är ungefär lika klipskt som att mena att den senaste generationens spel av någon anledning skall kräva mindre av hårdvaran för det de åstadkommer än mer.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Ja.

Ditt resonemang är ungefär lika klipskt som att mena att den senaste generationens spel av någon anledning skall kräva mindre av hårdvaran för det de åstadkommer än mer.

Jag håller tvärtemot dig med ovanstående talare att energisnålhet borde vara ett mål med såväl mjuk- som hårdvara. Om allt ska vara bärbart till 2010 (eller om det var 2020) måste väl även mjukvarusidan kunna optimera sig likt hårdvarusidan gör på flera fronter. Självklart kräver nya spel bättre hårdvara, men vad är det som säger att nya versioner av directx och kodningssystem inte kan bli effektivare och smartare?

Som sagts tidigare, linux jobbar för strömsnålhet utan att minska prestandan. Är väl inget konstigt mål att en produkt som kommer att användas mycket på bärbara bör ta hänsyn till detta? De skulle ju iofs kunna släppa en portable-variant (nej, jag menar inte bara trycka bort aero) - svensson bör inte drabbas av sin okunskap.

Förstår inte varför inte strömsnålhet/kyla kan vara ett lika naturligt mål som prestanda - det har ju onekligen kommit att uppmärksammas på flera sätt. Alla processorrecenssioner idag talar ju om tdp-värden (tror det stavas så).

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Det har har ju varit känt i över ett år. Knappast en nyhet.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonsky
Detta samtidigt som Linux går över till en tickless kernel och strömsnålare tider.

http://en.wikipedia.org/wiki/UNIX-HATERS_Handbook

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det har har ju varit känt i över ett år. Knappast en nyhet.

Precis.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Förstår inte varför inte strömsnålhet/kyla kan vara ett lika naturligt mål som prestanda - det har ju onekligen kommit att uppmärksammas på flera sätt. Alla processorrecenssioner idag talar ju om tdp-värden (tror det stavas så).

Undrar hur mycket kraft ett Voodookort skulle dra om det med samma teknik skulle byggas om så att det fick samma prestanda som ett modernt grafikkort?

Bortsett då från att det inte ens har samma funktioner och inte är jämförbart alls. Påståendet om att ny teknik drar mer kraft och att det är åt fel håll är helt enkelt felaktikgt. Denna nya teknik har inte funnits innan och kan därför inte jämföras.
Det vore annorlunda om man behöll samma funktioner och enbart ökade hastigheten. Troligen skulle ett kort med samma funktioner och prestanda som voodookorten idag kunna göras på ett ytterst energisnålt chip idag.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det ena handlar om avstängningsbara visuella effekter riktade till sinnessvaga människor som försöker dölja sin oförmåga att hantera datorn genom att göra den gullig

så dom som inte är elite nog att köra med ett fult win95 tema kan inget om datorer? ett OS blir verkligen inte bättre för att det är grått och fult
om jag får välja att klicka mig fram till ett alternativ eller att skriva in en massa
kommandon så väljer jag det lättaste

/lol...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Hmm, Mac OS X sitter väl inne på en del (inte fullt så spejsiga dock) effekter det med, någon som vet om batteritiden blir lidande där med?

OS X snålar faktiskt riktigt bra med resurserna. På min stenålders-iBook kan jag köra både OS X Tiger och OS 9 (det gamla classic-systemet med NOLL eyecandy). Batteritiden är densamma för båda systemen vad jag har märkt. Mitt batteri är snart sju år gammalt men ger fortfarande en och en halv timmes normalt surfande med WLANet på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det har har ju varit känt i över ett år. Knappast en nyhet.

Håller med dig fullständigt.
Dessutom är det väl ändå dax att man istället för att bla skylla på mjukvara och annan hårdvara lägger ned lite pengar och energi i själva batterifrågan?
Jag menar, hur stora framsteg har det egentligen skett på batterisidan gentemot annan hårdvara?

Permalänk
Medlem

Därför kör man Win 2000 style, eller så kör man Linux

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Och detta är kopplat till artikeln hur? De två företeelserna har inget med varandra att göra. Det ena handlar om avstängningsbara visuella effekter riktade till sinnessvaga människor som försöker dölja sin oförmåga att hantera datorn genom att göra den gullig och det andra är en teknik att få ett operativsystems innersta delar att förbruka något mindre energi.

Haha.. Är det så du tänker? Sorgligt.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Bara jag som tycker att det ej är försvarsbart av en ny teknik att dra mer ström än föregående?!

Väldigt konstigt inlägg. Låt oss säga att vi utvecklar en teknik som fördubblar prestandan men försämrar batteritiden med 20%. Är det inte försvarbart att införa den tekniken då?
Så är det förstås inte i det här fallet, men hur man kan klaga på en teknik du kan stänga av förstår jag inte.

Jag skulle inte köra Aero Glass på en bärbar dator. Men det är klart, att MS skickade med det med windows och att det inte spelar någon roll på de flesta stationära är bara urkasst. Det hade försämrat min batteritid om jag inte hade stängt av det och det är oacceptabelt! (/sarkasm) (/ironi) (/löjliga-argument)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Jag håller tvärtemot dig med ovanstående talare att energisnålhet borde vara ett mål med såväl mjuk- som hårdvara. Om allt ska vara bärbart till 2010 (eller om det var 2020) måste väl även mjukvarusidan kunna optimera sig likt hårdvarusidan gör på flera fronter. Självklart kräver nya spel bättre hårdvara, men vad är det som säger att nya versioner av directx och kodningssystem inte kan bli effektivare och smartare?

Som sagts tidigare, linux jobbar för strömsnålhet utan att minska prestandan. Är väl inget konstigt mål att en produkt som kommer att användas mycket på bärbara bör ta hänsyn till detta? De skulle ju iofs kunna släppa en portable-variant (nej, jag menar inte bara trycka bort aero) - svensson bör inte drabbas av sin okunskap.

Förstår inte varför inte strömsnålhet/kyla kan vara ett lika naturligt mål som prestanda - det har ju onekligen kommit att uppmärksammas på flera sätt. Alla processorrecenssioner idag talar ju om tdp-värden (tror det stavas så).

Känns som ett värdelöst mål att allt ska vara bärbart 2010/2020.
Att bärbara blir vanligare, visst.

Linux må jobba för strömsnålhet - och det hoppas jag verkligen för linux är värdelöst ur batterisynpunkt. Kan skilja timmar mellan windows och linux. XP var riktigt bra och Vista har jag hört är ännu bättre bara att tillverkare inte hängt med riktigt än eftersom mycket är omgjort.

Det förstås utan Aero Glass, är ju hur självklart som helst att ett GUI i 3D kräver mer av grafikkortet (är ju det som är hela poängen för att avlasta processorn!) gör att grafikkortet drar mer ström.

Strömsnålhet är lika naturligt som prestanda och det satsar MS på men de kan inte göra allt samtidigt. Här har kunden ett val. Kör Aero Glass och få nya effekter eller stäng av det och få bättre batteritid.

Från dag 1 - innan någon ens testat det så var det ju konstaterat att ett GUI i 3D skulle förkorta batteritiden. Det är en medveten tradeoff som i slutändan kunden får göra. Att klaga livet ur sig på detta är IMHO bara en ursäkt för MS bashing.
Är ju ändå kunden som efterfrågat Aero Glass.

Dagens grafikkort är ju inte anpassade för det här heller. Nya grafikkort som intels integrerade (väldigt populära bland bärbara) kommer att satsa på att vara strömsnåla även vid lätt 3D som Aero Glass. Dagens kort är ju inte gjorda alls för det utan går ofta i fullt 3D läge vilket drar betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
så dom som inte är elite nog att köra med ett fult win95 tema kan inget om datorer? ett OS blir verkligen inte bättre för att det är grått och fult
om jag får välja att klicka mig fram till ett alternativ eller att skriva in en massa
kommandon så väljer jag det lättaste

/lol...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

En kille i min klass har en bärbar som han har lagt in vista på.. han gick ifrån tre timmar till en timma gänt imot XP.. rätt kast

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
En kille i min klass har en bärbar som han har lagt in vista på.. han gick ifrån tre timmar till en timma gänt imot XP.. rätt kast

Jo det är riktigt kasst, utöver Aero Glass så krävs det också att tillverkaren har fixat drivrutiner osv. till datorn (och att din kompis laddat ner dem) med energisparstöd.

Klart något som man bör kolla upp innan man köper vista till sin bärbara.

Permalänk
Medlem

Trist utvecklingen ska gå detta hållet. Det innebär såklart att hemmadatorer kommer stå och dra mer ström med, vilket kommer öka förbrukningen i hela världen. Och vad får man ut? Jo lite snyggare gränssnitt...

Linux må vara sparsam med klockcyklarna, men X är defintivt inget resurssnålt.

Permalänk
Avstängd

Okej om hårdvaran kräver mer ström, men mjukvara?

Just ja, det är ju Microsoft

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
så dom som inte är elite nog att köra med ett fult win95 tema kan inget om datorer? ett OS blir verkligen inte bättre för att det är grått och fult
om jag får välja att klicka mig fram till ett alternativ eller att skriva in en massa
kommandon så väljer jag det lättaste

/lol...

Förklara för mig hur en färgglad ram på ett fönster gör dig effektivare eller på vilket vis det underlättar ditt klickande.

Jag sade inte att funktionaliteten skulle bort, bara det glassiga gränssnittet som visserligen spårade ur redan med Windows TT (TeleTubbies, det gröna äcklet som infördes med windows XP). Ska saker läggas till i ett gränssnitt så ska det vara för att tillföra funktionalitet och inte bara för att någon tyckte det kändes "skoj och fränt"

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så läste jag någon artikel som skvallrar om att iom Santa rosas intåg ihop med vista skapas längre batteritider.
Sony skulle bla släppa några bärbara med så mycket som 9 timmars batteritid.

Permalänk

Vore det inte bäst att ta bort datorer helt. Människan behöver vatten, näring, sömn samt motion. Allt annat är ju onödigt och det som är onödigt ska ju bort. Fast egentligen är ju inte människan nödvändig och vad jag vet inte jorden heller så det är lika bra vi spränger den när vi ändå är i farten. Viva effektivitet!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Önskar att MS förlorar grymt mkt på den här buggiga vista.
och fler bara vägrade använda systemet.

Men förmodligen som tidigare OS system, kommer versionen att uppgraderas succesivt och fixas till så att man får ett fungerande system som de flesta slöa människor kommer använda.

En ytterligare seger för MS.

Själv tänkte jag gynna mer linux i fortsättning. Slut för MS eran för min del iaf.
Hoppas fler vaknar upp och vågar tänka annorlunda.

Visa signatur

Sanning söker motsats

Permalänk
Medlem

Folk pratar om att kör man inte på nåt fult GUI som windows 98 standard så är man noob, el att strömförsörjningen "såklart" ska öka, och att man inte ska pressa den neråt istället för uppåt... bevisar bara vilka nötter det finns på detta forumet.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Man kan ju fundera under vilken sten HP (samt en del i den här tråden) har levt sista året. Även om man tar bort Aero Glass och ögongodis kommer Vista att suga mer ström än XP. Vista arbetar inte på samma sätt som XP, med all rätt. Vista är långt före XP på de flesta områden, inte så konstigt heller eftersom det är så pass många års skillnad mellan dessa operativsystem.

Vista är de facto inte speciellt buggigt på en maskin med nyare hårdvara och en kompetent användare. Samt att ju fler tillverkare som får tummen ur och gör stabilare drivare desto mindre problem. Sen kan man även tillägga i jämförelsens namn att XP inte på något sätt var ett färdigt operativsystem när det lanserades heller. Inget operativsystem är färdigt när det lanseras, så är det bara, get used to it. Om man inte förstår den basala informationen anser jag att man har förlorat sin möjlighet att kritisera ett nytt operativsystem. Åtminstone om man vill att jag ska lyssna.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz