Thermalright Ultra-120 Extreme testad

Permalänk
Medlem

lär bli ganska dyr dock

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::

Permalänk
Discokungen

Herrejävlar. Den spöar originalet, som jag har, rätt hårt när det är mer värmeutveckling inblandat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Enkligen någon utan krims krams, och onödiga jävla bling bling förpackningar.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

28dba ? tror noctura som jag har klara av att ligga på dom tempsen ifall den fick en fläckt som flåsar på så mycket.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk

lär bli übergrym

*bort* - totalt orelaterat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
28dba ? tror noctura som jag har klara av att ligga på dom tempsen ifall den fick en fläckt som flåsar på så mycket.

Läs testet igen då.

Fläkten de använder sig av är en 1600RPM Scythe S-flex. Noctuan testas med både stockfläkten, en från SilenX samt dubbla fläktar. Det skiljer nästan 20 grader i full load mellan de båda vid 3.83GHz, jag tror inte 400RPM kommer ta igen den "lilla" ledningen. Den är helt enkelt seriöst det brutalaste övertaget jag sett på väldigt länge.

Den är dessutom bra mycket bättre än Scythe Ninja så länge du har en fläkt på den.

http://www.silentpcreview.com/article646-page3.html

Där är ett test med den gamla, Ultra 120 (utan extreme). Med en Nexus 120mm fläkt på 5V är de lika, på 12V drar Ultra 120 ifrån rejält. Denna är bättre än så. Med bara en chassifläkt som flyttar luft tror jag det kan bli nära och att Scythe Ninja vinner. Båda har lika många heatpipes, men Ninjan har mycket glesare mellan flänsarna och därmed mindre total yta. En nackdel vid högt luftflöde, en fördel vid lågt luftflöde.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Läs testet igen då.

Fläkten de använder sig av är en 1600RPM Scythe S-flex. Noctuan testas med både stockfläkten, en från SilenX samt dubbla fläktar. Det skiljer nästan 20 grader i full load mellan de båda vid 3.83GHz, jag tror inte 400RPM kommer ta igen den "lilla" ledningen. Den är helt enkelt seriöst det brutalaste övertaget jag sett på väldigt länge.

Den är dessutom bra mycket bättre än Scythe Ninja så länge du har en fläkt på den.

http://www.silentpcreview.com/article646-page3.html

Där är ett test med den gamla, Ultra 120 (utan extreme). Med en Nexus 120mm fläkt på 5V är de lika, på 12V drar Ultra 120 ifrån rejält. Denna är bättre än så. Med bara en chassifläkt som flyttar luft tror jag det kan bli nära och att Scythe Ninja vinner. Båda har lika många heatpipes, men Ninjan har mycket glesare mellan flänsarna och därmed mindre total yta. En nackdel vid högt luftflöde, en fördel vid lågt luftflöde.

hum.. ok. ville bara att nån skulle lägga upp hur saker och ting låg till. tack!

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

jag har ju redan Thermalright Ultran-120, snopet att läsa om Extreme samma dag man inhandlat den äldre... Men den köpte jag ju för prestandan och dålig är den inte.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Har den "vanliga" Thermalright Ultra-120 med en S-Flex 28dBa. Tyvärr får den inte plats i min Antec Sonata låda så jag har inte kunnat använda den ännu

Aj då hmmm nu blir det dags att mäta här och se om jag får plats med den i min låda.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

tror jag köper en vanlig isåfall, mer värt om det skiljer en hundring isåfall.

Permalänk
Medlem

Ja den här var verkligen något lite extra faktiskt, mycket bra. Prisset är heller inget man bör haka upp sig på tycker jag.

....meeeeeeeeeeen jag tror att jag behåller min Prometeia Mach2 på istället, det är ju faktiskt "lite" bättre OBS host host Skryt! OBS

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja den här var verkligen något lite extra faktiskt, mycket bra. Prisset är heller inget man bör haka upp sig på tycker jag.

....meeeeeeeeeeen jag tror att jag behåller min Prometeia Mach2 på istället, det är ju faktiskt "lite" bättre OBS host host Skryt! OBS

Ja Prometeian är ju riktigt miljövänlig i jämförelse med Ultra-120

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Detta är väl lite off topic, men ni får nog pressa de svenska butikerna om ni vill få tag på denna innan thermalright kommer ut med en ny bättre produkt, då de har en tendens att verkligen släpa benen efter sig när det gäller att ta in thermalright produkter.

Känns ju lite udda när man blir tvungen att beställa en flera månader gammal produkt(thermalright hr03-plus) från danmark pga att ingen svensk butik har tagit in den.

Verkar som har danmark har bättre "entusiast-butiker" än vad vi har här i sverige

Permalänk
Medlem

microstore brukar vara ganska snabba, ring och tjata lite på dom

Permalänk

hmm lär ju kunna kyla en htpc ganska lätt utan fläkt luktar silent mod

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Ja Prometeian är ju riktigt miljövänlig i jämförelse med Ultra-120

Och tystare.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Har länge ansett att thermal right är den överlägset bästa tillverkaren av processorkylare, känns skönt att få det bekräftat ännu en gång.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
hmm lär ju kunna kyla en htpc ganska lätt utan fläkt luktar silent mod

I så fall är Scythe Ninja bättre, om du ska ha verkligen LÅGT luftflöde. Problemet är bara att ingen av dem ryms i något vettigt och snyggt HTPC-chassi =(

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag skickade ett mail till datorbutiken och frågade om dom skulle ta in den och då svarade dom att dom skulle ta in den så fort den finns hos deras leverantör.

Här är mailet:

Hej

Vi har fått många förfrågningar om denna och vi ska givetvis ta hem den så fort
den finns hos vår leverantör!

Med vänlig hälsning
Rikard/Kundtjänst
datorbutiken.com

---------------------------
Ärendenummer: 4 Övriga frågor
Kundnummer: xxxxxxxxx
Ordernummer:

Namn: Jakob
E-mail: xxxxxxxxxxxxxx

Hej!

Jag
undrar om ni kommer att ta in Thermalright nya CPU-kylare. Den heter
Thermalright
Ultra-120 eXtreme. Länk:
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_ultra120_extr...

Jag skulle vara väldig intresserad av denna och jag vet att
många andra också är det. Här kan ni ni att det är många andra
som är intresserade också:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=67885...

Om ni får in den kommer jag iaf köpa den av er när jag
köper min dator här efter sommaren.

Mvh Jakob

Permalänk
Medlem

Ett sånt övertag trodde jag inte att man skulle få se mer. Tycker tillverkarna har fixat fram bra kylare länge nu och så kommer den här och kör över allihop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Aj då hmmm nu blir det dags att mäta här och se om jag får plats med den i min låda.

Mitt uttalande var lite missvisande, den får plats om det inte hade varit för att mitt nätaggregat är rätt speciellt utformat. Jag har ett modulärt agg men kablarna sitter på undersidan av nätagget. Det är de kablarna som gör att den inte får plats.

Men det är bra att mäta ändå då den är VÄLDIGT stor, 13.5 cm bred.

Permalänk

Är det denna (http://www.pc-cooling.de/COOLER/AMD+AM2/Thermalright/10070048...) jag behöver för att montera på ett AM2-moderkort? Passar kylaren i min burk (se sign.)?

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandstorm
Available: 16.05.2007:

http://www.pc-cooling.de/COOLER/Intel+P+4+-+775/Thermalright/...

?

Den finns ju i lager, min är redan på väg med posten.

Den som är slut i lager, tillgänglig den 16/5 är ju Thermalright SI 128?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd

Kanske bättre att vänta på den här direkt istället:
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_ifx14.htm

Enligt vad jag läst på silentpcreview forumet så kommer det ut i slutet av denna månad (maj).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Kanske bättre att vänta på den här direkt istället:
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_ifx14.htm

Enligt vad jag läst på silentpcreview forumet så kommer det ut i slutet av denna månad (maj).

Oj. Fett.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Absolut, verkar helt klart bli kungen.

Och svindyr, vilket är Thermalrights största nackdel.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kaleid, Tack för tippset den ska helt klart inväntas... vore ju en stor miss att köpa en ultra-120 extreme osså visas det att det kommer en bättre kylare bara några dagar senare...

Permalänk

Någon som har hittat extreme i Sverige än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeleGrodan
Någon som har hittat extreme i Sverige än?

Varför vänta? Jag beställde den från PC-cooling.de för ~750kr inkl frakt och då beställde jag även en Scythe 120mm fläkt. Jag tror inte att det blir billigare att köpa här när den kommer med tanke på att den vanliga Ultran kostar 500kr +frakt och eventuell fläkt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz