PowerColor X1950 PRO SCS3, Blir jättevarmt -> 100 grader?!

Permalänk
Medlem

PowerColor X1950 PRO SCS3, Blir jättevarmt -> 100 grader?!

Har ett nyinköpt PowerColor X1950 PRO SCS3, har använt det sedan igår men det var först idag som jag prövade spela och verkligen utnyttja kortet, efter ett tag uppenbarade sig grafikfel och strax efter hängde sig datorn.

Nu när jag kollat med ATI Tool samt ATI Tray Tools ser jag att idle-tempen på GPU'n är cirka 55 grader, i spel eller liknande där 3D-grafik används går temperaturen upp till 110 grader!!!

Grafikkortet har en enorm passiv kylning, men enligt testerna ska temperaturen trots detta hamna kring 65 när kortet arbetar och kring 45 i idle.

Lådan bör ha god ventilation då jag har en 120mm fläkt bak i chassit samt en fläkt i framsidan, CPU-tempen ligger kring 35 grader idle och systemtempen kring 30 idle.

Vad kan vara fel? Jag förstår inte varför grafikkortet redan i idle är så pass hög, det är inget som ligger i vägen för grafikkortet. =/

edit 1: Drivrutinerna som jag kör med är dem senaste jag hittade hos ati.com.

edit 2: Satte grafikkortet i den andra PCI-E porten som är närmre en fläkt och både belastningen och idle tempen sjönk lite. Idle är nu 53 men när något av 3D ska visas går tempen upp till 100 grader direkt på några sekunder ändå.

Visa signatur

// Martin

Permalänk
Medlem

dåligt monterad kylare kanske?
de kanske glömt sätta dit kylpasta eller nått, fast de borde inge vara så stor skillnad om det bara är kylpastan.

men kolla kylaren!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

jag tycker mig se en glipa på 1mm mellan kylaren och kärnan, dem har visserligen kontakt däär kylpastan sitter men jag ser inte om hela kärnan har kontakt.
Men annars tycker jag att kylaren sittar ordentligt, det går iaf inte att skruva dit den hårdare eller något sånt.

Vågar jag plocka bort och sätta dit Artic Silver 5, antar att garantin ryker då och det skulle ju vara bra att ha kvar den om kortet tillslut ger upp av temperatur.

Visa signatur

// Martin

Permalänk
Musikälskare

Kortet fungerar inte?

Tillbaka med det eller chansa och montera om

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Låter som att ditt kort är trasigt / DOA. Uppkommer det artefakter vid belastning?

Du kan ganska enkelt kontrollera om kylaren är rätt monterad (känn med handen). Om den har bra kontakt med GPU:n så ska den reagera snabbt i temp vid belastningsvariationer.

Visa signatur

Intel Core2Duo E4300@3550Mhz, Gigabyte GA-965P-DS4 Rev 3.3, 2x1024MB Crucial PC5300@1050Mhz (5-5-5-15), XFX 8800GTS 320MB, Raptor 74GB, Antec Solo, Scythe Infinity, FSP 400W

Permalänk
Medlem

Hm, kylaren blir knappt mer än ljummen när GPU:n belastas. Känner jag däremot på baksidan av kortet precis där GPU:n sitter... Väldigt hett kan jag säga!

Då jag inte vill riskera att sitta med ett inte fungerande kort utan garanti så blir det nog att skicka tillbaka ASAP istället för att själv se om det går att lösa.

Visa signatur

// Martin

Permalänk
Medlem

Då har tillverkaren troligtvis misslyckats med monteringen av kylaren. Tråkigt att sådant sker. Lika bra att du skickar tillbaka kortet där du köpte det så att dem byter ut det till dig. Det finns inte direkt någon skyddande IHS på detta kortets kärna så det är inte värt att greja med det själv om du har garanti kvar.

Visa signatur

Intel Core2Duo E4300@3550Mhz, Gigabyte GA-965P-DS4 Rev 3.3, 2x1024MB Crucial PC5300@1050Mhz (5-5-5-15), XFX 8800GTS 320MB, Raptor 74GB, Antec Solo, Scythe Infinity, FSP 400W

Permalänk
Medlem

det skulle jag våga. hade ett likadant kort fast med fläkt kylning. klockade det till

645 core och var alldrig varmare än 70grader fullload.

så 110 låter sjukt varmt. om inte kyl byte. så montera en fläkt på kylaren så blir det nog helt ok.

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan