Permalänk
Inaktiv

Routerstrul - Linksys WRT54GL

Hejsan

Jag har lite problem med min router, det är så att det går jättesegt att surfa ibland. Vi är 2-3 datorer som använder den, brorsan har säkert massa torrents igång 24/7 men jag använder bara det vid enstaka tillfällen. Den andre datorn surfas det bara på.

Problemet är att ibland går det jättesegt att surfa! Dock är inte bandbredden utnyttjad eftersom jag kan dra igång torrentar till 900k/s vid samma tillfällen och TPtest visar god bandbredd. Det är alltså bara surfandet som klöddar

Min router är Linksys WRT54GL V1.1 .

Vad ska jag göra åt detta? Dags för ny firmware kanske?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Inaktiv

Tack för hjälpen Joemon, uppgraderade till senaste DD-WRT nu och allt funkar fint så här långt. Förutom en liten irriterande detalj. Användarnamn/lösenord som står i filerna funkar inte att logga in på routern med. :/

EDIT:
Tänkte att man kanske ska reseta den efter uppdateringen så jag gjorde det. Nu kommer ingen inloggning alls.

EDIT IGEN: Fick igång det nu, resettade en gång till och nu kommer jag in i settings där. Följer u torrents instruktioner så får vi se hur det går.

Stora tack för hjälpen Joemon.

Permalänk
Medlem

Fint, resetta alltid efter flashning annars kan man få all världens skumma fel. Talar efter egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Sätt bredbands begränsning på brorsan så han inte tar 100% också, går att sätta i dd-wrt

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

När du ändå lagt in en tredjeparts firmware (finns även i stock) så aktivera Qos. Linan flyter mycket bättre generellt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller