N!klas: Vi säger samma sak! Självklart kan en dålig paketering orsaka skador på produkten men vi anser inte att bokomslag utgör dålig paketering för grafikkort, dock vore det högst olämpligt för hårddiskar.. Vi skiljer också på känsliga komponenter och böcker (även om vi inte säljer böcker) men tar också hänsyn till på vilket sätt produkten är känslig.. Jag har personligen inga erfarenheter av möbler och dess emballage, men om Posten kör en truckgaffel genom en soffa - då får ni självklart ersättning för det! Det emballage finns inte som står emot sådan behandling..
Man kan inte generalisera och påstå att alla datorkomponenter är känsliga för stötar, för det är de inte. Hårddiskar och liknande komponenter som har mekaniskt rörliga delar är självfallet pga sin konstruktion känsliga för stötar, emedan grafikkort, moderkort och minnen inte är det. De sistnämnda är snarare känsliga för fysiskt yttre påverkan, som att de böjs, knäcks, bryts, repas eller - icke att förglömma - utsätts för statisk elektricitet.
I fallet "navigationen" som du köpt av oss vidhåller du att emballaget inte är skuld till felet, och på den punkten är vi fortfarande helt överrens! Dock är det givetvis inte bra att varan "skramlat runt" i sitt eget emballage, men håll med om att detta skulle kunnat ske även om det egna emballaget placerats i ytterligare ett lite större emballage, eller hur?
Undermålig paketering är och förblir alltså ett relativt begrepp som måste hänföras till varans beskaffenhet och konsktruktion. En bläckpatron till en skrivare är en hyfsat känslig produkt som, om den utsätts för våld, går sönder och möjligen tappar ut sitt bläck. Trots detta skickas dessa i vadderade kuvert - då detta är tillräckligt för varans konstruktion. Man kan tappa en sådan förpackning från ett höghus eller ett flygplan utan att varan tar skada. Gör du samma med en hårddisk går den sönder från så lite som 20cm höjd.. Grafikkort och annat utan mekaniskt rörliga delar behöver endast skyddas från mekanisk och/eller elektrisk påverkan - inte från stötar (den sorts stötar som fall från variabel höjd ger). Att skydda en sådan vara från fall från höghus eller flygplan är dock "overkill", men normal posthantering - fall från 1 meter och transport i postbehållare bland annat - det klarar de galant!
Slutsatsen är fortfarande att vi självfallet inte packar stötkänsliga komponenter i bokomslag, utan endast komponenter som klarar av att skickas i sådant emballage utan risk att de tar skada av detta.
[Edit 1] För att enklare följa vår dialog editerar jag, så gott det går, på samma plats som du, och svarar därefter
Frågan här är varför vi inte följer våra egna regler vid RMA, och detta har besvarats tidigare i tråden..
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=735...
Vi anser inte att vi inte följer våra egna regler, utan vill mana till eftertanke för att slippa få hårddiskar i mjuka Jiffy-påsar, och minnen i vanliga brev. När vi pga sådant direkt olämpligt emballage meddelar kund att garanti ej gäller är det trots allt så att vi står med hundhuvudet.. Du anar inte hur många gånger detta hänt, och kunden försvarat sig med "Men, den var ju ändå sönder".. Javisst, men den var i vart fall inte knäckt på mitten!
[Edit 2] Tack, och detta skall du kunna förvänta dig även idag!
[Edit 3] Svaret finner du ovan, men vi tar det igen för tydlighetens skull. Vi packar självfallet inte stötkänsliga komponenter i bokomslag, utan endast komponenter som klarar av att skickas i sådant emballage utan risk att de tar skada av detta!
[Edit 4] Som svar på din icke edit-markerade edit som jag såg först nu..
Citat:
Nu är det ju uppenbarligen så att många, med mig, anser att det är dåligt föpackat. Hur kommer vi tillrätta med problemet? Ni försvarar det med att andra gör så. Det bästa är att ingen tvingas att handla hos er och kan välja en aktör som packar 10 gånger bättre såsom komplett eller dustin. De som bryr sig alltså.
Lösningen är antingen att vi gemensamt (ni och vi) anser att ett bokomslag inte är att betrakta som en generellt sett olämplig förpackning för datorkomponenter, utan att varje komponents konstruktion får, och bör få, avgöra huruvida brev, jiffy-påse, bokomslag eller kartong är det lämpligaste emballaget. Detta är i mångt en förtroendefråga, mer än en fråga om vad som faktiskt är lämpligt. Om ni kunder som tar emot paket från oss anser att det vi skickat till er är undermåligt emballerat, trots att det kanske inte är så, spelar faktiskt ingen roll! Vi kan givetvis inte nyttja ett emballage som utmålar oss och våra leveranser som undermåliga, det kostar på vårt förtroendekapital som vi, efter perioden höst/vinter 2006 med långa svars- och hanteringstider, efter mycket hårt arbete glädjande och i eget tycke välförtjänt börjat återfå och absolut inte, oavsett allt annat, tar risker att förlora igen! Denna diskussion kommer att ha mycket stor betydelse för sättet på vilket vi packar och skickar varor på, där det viktigaste i slutändan är att vi alla delar samma uppfattning och ni känner förtroende för oss, vår verksamhet och våra leveranser.
[Edit 5] Phew!