Datorbutiken - Makalöst oseriös paketering(del2) av vara.

Permalänk
Medlem

hmm, jag ser det som om plötsligt får DB bära skrud av åratal av mindre bra hantering från leverantörer. Min poäng är att, vi har alla mer eller mindre vant oss vid Postleveranser idag. Men drar ändå igång en cirkus vid minsta fel.

Om man nu är så arg på fenomenet, lika bra att handla nere hos den lokale. Några spänn mer, men kanske mindre irritation.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att det finns ett miljötänkande!!

Permalänk

N!klas: Vi har ingenting emot att kund returnerar en vara på samma sätt som vi skickar dem till kund då detta givetvis är ett för varans beskaffenhet lämpligt emballage, dock har vi större kunskap om vad som är OK och har dessa regler för att väcka lite eftertanke. Du anar inte hur det ser ut ibland.. Vi har fått hårddiskar returnerade i Jiffy-påsar som förmodligen bara hade logiska fel innan kunden returnerade till oss, men som vid ankomst ger fel typ "Excessive shock" i testprogram.. Vi har också fått minnen skickade till oss som vanligt brev, så de sett ut som bananer vid ankomst, så illa böjda att vissa chip knäckts av PCBn i sina lödpunkter.. Hade en hårddisk skickats i emballaget som diskuteras i denna tråd och ytteremballaget haft en kosmetisk skada så hade du haft helt rätt i vad du säger - en hårddisk kan ta skada på sätt som inte syns pga sin konstruktion. Ett grafikkort kan det inte, det kan du tappa i denna typ av emballage från 10 meters höjd utan risk. Klämrisken är det enda du behöver ta hänsyn till, men det gäller alltid. En GPS-enhet utan mekaniskt rörliga delar som inte rör sig alltför mycket i sitt emballage kan mycket väl skickas på detta sätt också, och som du själv säger har felen du upplever på din GPS troligen inte uppstått pga emballaget. Det håller jag med om! Detta torde besvara din fråga om eventuell framtida retur - en sådan kommer inte att uppstå som följd av denna typ av emballage, utan skulle i så fall uppstå oavsett..

olirc: S.k "Bokomslag" _är_ adekvat emballage för de flesta grafikkort. Även om just detta kort skulle packats med 50mm bubbel i en större kartong skulle det ändå kasa runt inne i sitt eget emballage. Fall från 1 meter skulle klara sig likadant, dock skulle risken för en klämskada på produkten vara mindre men handen på hjärtat - hur många kosmetiskt skadade ytteremballage oavsett innehåll har du/ni sett i samband med leverans? Törs jag gissa på försvinnande få eller inga? Detta är för mig första gången under tre års bruk av dessa emballage som produktens emballage fått en klämskada, och det fick inga konsekvenser alls för produkten..

HazZarD: Precis, "löjligt stora kartonger".. Fall från 10 meter skulle inte vara några problem med ett bokomslag. Du kan tappa kartongen utan bokomslag från en meter när du fått hem den, inga problem alls för varan. Klämmer du den under en skrivbordsstol eller om du händelsevis har en truck hemma och kör över den, då först kan du ha (och har förmodligen också) problem med funktionen på kortet..

matjen: Moderkort ligger mycket riktigt lösa inne i sin kartong, men det gör de ju även om du lägger denna kartong i en lite större kartong med "bubbel" emellan. Tappar du moderkortskartongen med eller utan extra låda spelar i sammanhanget ingen som helst roll. Moderkortet rör sig precis lika mycket, och får precis lika mycket påverkan av ett fall oavsett.. Att konsensatorer på moderkort tagit skada av emballage har jag aldrig varit med om, inte i någon form. Det som sticket ut mest på moderkorten är oftast kylflänsar och/eller fläktar, och på moderkorten som ligger i botten i de flesta lådor ligger en wellskiva, därefter manualer/drivrutiner. Detta rör sig i lådan oavsett..

kun: Miljötänkande kan jag tyvärr inte ärligt påstå har varit en faktor i valet av emballage, men visst - det får plats fler paket i bilarna med detta emballage, samtidigt som det går åt mindre emballage.. Tänkvärt i det globala perspektivet, men just vår insats i det hela är klart begränsad.

Vi väljer självfallet inte emballage som inte är lämpliga att skicka i, och har givetvis utvärderat lämpligheten av dessa s.k "bokomslag" för vissa varugrupper i vårt sortiment. De varugrupper vi skickar med dessa emballage tar varken mer eller mindre skada av att skickas så än i större emballage, undantaget klämrisken som föreligger mer eller mindre oavsett emballage och totalt sett är i det närmaste obefintlig. Skulle en vara ta skada av sättet vi packar på tar vi givetvis vårt fulla ansvar. Posten föreskriver att ett emballage skall klara fritt fall från 1 meter - det gör ett bokomslag med ett grafikkort i. Posten kan dock inte med fog påstå att en paket skall klara att bli överkörd med truck eller klämmas sönder i deras hantering - det får de stå för oavsett.. Tills en eventuell sådan skuldfråga avgörs har vi dock som policy att hålla kunden helt skadeslös, vilket innebär att vi skickar en ersättningsleverans direkt och avvaktar själva utredning/ersättning från posten i vår tur.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Inaktiv

hej hopp vilket gnällande, jag har beställt massor med prylar under åren, både från DB och andra ställen och ganska ofta ändå är kartongen lite knycklad eller så, men har aldrig fått en enda DOA, vilket jag är helt nöjd med

Sverige måste har världens gnälligaste konsumenter, och både DB och Komplett är tvugna att hänga här för att bekämpa gnäll och mer gnäll

fyfan för forum ibland alltså, man måste inte visa allt småskit man kan komma på för hela världen

jag har en hel och fin kartong om du vill ha, och att du gnäller innan du ens testat grafikkortet? ..omfg..

nu blir det spindelmannen 3..hoppas fan att min biobiljett inte är vikt!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
hej hopp vilket gnällande, jag har beställt massor med prylar under åren, både från DB och andra ställen och ganska ofta ändå är kartongen lite knycklad eller så, men har aldrig fått en enda DOA, vilket jag är helt nöjd med

Sverige måste har världens gnälligaste konsumenter, och både DB och Komplett är tvugna att hänga här för att bekämpa gnäll och mer gnäll

fyfan för forum ibland alltså, man måste inte visa allt småskit man kan komma på för hela världen

jag har en hel och fin kartong om du vill ha, och att du gnäller innan du ens testat grafikkortet? ..omfg..

nu blir det spindelmannen 3..hoppas fan att min biobiljett inte är vikt!!

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
hej hopp vilket gnällande, jag har beställt massor med prylar under åren, både från DB och andra ställen och ganska ofta ändå är kartongen lite knycklad eller så, men har aldrig fått en enda DOA, vilket jag är helt nöjd med

Sverige måste har världens gnälligaste konsumenter, och både DB och Komplett är tvugna att hänga här för att bekämpa gnäll och mer gnäll

fyfan för forum ibland alltså, man måste inte visa allt småskit man kan komma på för hela världen

jag har en hel och fin kartong om du vill ha, och att du gnäller innan du ens testat grafikkortet? ..omfg..

nu blir det spindelmannen 3..hoppas fan att min biobiljett inte är vikt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0f
Ok, låt oss säga att DB dabbade sig med packningen vid ett tillfälle, det innebär knappast en offentlig halshuggning, utan som oftast bör en privat uppgörelse. Skrämmande att se hur illeterata människor kastar sten.

Läste vad du skrev? Samma sak har hänt mig nyligen och DB säger även själva i tråden att det är så här de gör. Skilnaden med min vara är att den inte fungerar och att jag nu måste returnera den. Kan dock inte direkt svara på om det är pga packningen eller produkten i sig som felen uppkom av. Själva paketet hade inga synliga skador men själva GPS:en hade lossnat och låg lös inne i produktförpackningen.

Skrämmande att se hur människor missar hälften av informationen i en tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mor_tuta
Ja, jag har läst tråden.
Som datorbutiken.com svarade så använder dom den här typen av paketering för att varan/varorna inte blir skadade. Men om varan/varorna mot förmodan skulle blivit det så byter dom ut varan/varorna och du får nytt.

De använder inte denna förpackning för att varorna inte blir skadade, utan för att spara pengar, -inget annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Om varan blivit skadad vid transport är det självklart att du får det ordnat på ett eller annat sätt. Jag tycker att paketeringen såg helt okej ut, och om grafikkortet fungerar som det ska fattar jag inte varför du ska gnälla om sådana små sk*tsaker.

Du liksom många andra har totalt missat vad detta gäller, det är inte alls så självklart att allt "ordnar" sig om ett fel skulle uppstå, lev du i den illsuionen.
När en eventuell tvist skall lösas är det fakta som spelar in, och i det fallet skulle denna lilla skada på kartongen kunna vara en bidragande orsak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
vad gnäller du om? hörnet på lådan är skadat? wtf?

det är inte en hdd det är ett kort! ffs

Men herregud inte du också, det handlar ju inte om lådan, skall det vara så jäkla svårt att förstå!!!! Det handlar om det som ligger i lådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0f
Jäklarns vad folk gnäller, köp i butik nästa gång, jag ska inte överdriva, men mina affärer med DB, Komplett o.s.v. har alltid varit perfekta, mycket p.g.a. min bakgrund som servicetekniker. Ta foton och skit på en kartong, sluta!

Beställde ett par Intel nics för över en månad sen från DB, dom meddelade via mail att dom är slut, men uppgav förväntat datum för leverans, efter det fick jag nästan dagliga uppdateringar om min orderstatus, aldrig sett ngt bättre. Fick korten igår. Sluta grina över omständigheter som DB inte kan lastas för.

Omständigheter DB inte kan lastas för?
Klart som fasen att de kan lastas för omständigheterna, Posten har sina krav på hur en vara skall förpackas, och inte har DB valt att följa detta.
Vad DB däremot nu har klargjort är att de tar på sig om något skulle gå sönder, vilket var syftet med hela denna tråden att få detta klargjort, better safe than sorry.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0f
Ok, låt oss säga att DB dabbade sig med packningen vid ett tillfälle, det innebär knappast en offentlig halshuggning, utan som oftast bör en privat uppgörelse. Skrämmande att se hur illeterata människor kastar sten.

Som sagt de "dabbade" sig inte utan skickar grafikkort på detta sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
hej hopp vilket gnällande, jag har beställt massor med prylar under åren, både från DB och andra ställen och ganska ofta ändå är kartongen lite knycklad eller så, men har aldrig fått en enda DOA, vilket jag är helt nöjd med

Sverige måste har världens gnälligaste konsumenter, och både DB och Komplett är tvugna att hänga här för att bekämpa gnäll och mer gnäll

fyfan för forum ibland alltså, man måste inte visa allt småskit man kan komma på för hela världen

jag har en hel och fin kartong om du vill ha, och att du gnäller innan du ens testat grafikkortet? ..omfg..

nu blir det spindelmannen 3..hoppas fan att min biobiljett inte är vikt!!

Nej jag vill inte ha din kartong och återigen, att vissa av er är så förbannat ignoranta att ni hakar upp er på lådan, är det den det handlar om?
Nej just det, det handlar om kortet. Vad gäller att jag inte testat det först, vad tror du det det beror på?
Jo jag vill säkerställa genom fotografier att paketet kom fram skadat till mig, detta skall också noteras hos posten, en del av deras rutiner sedan länge.
Detta för att eventuellt ansvar i framtiden inte skall vila på mig utan annan part, eftersom jag inte bär skulden till problemet.
Och till sist, vad gäller paketeringen så tycker jag den är bristfällig, det är min uppfattning och trots att jag handlat en hel del av DB så är det första gången jag får ett sådant här paket, så då är det väl inte så konstigt att man reagerar eller?

Vad gäller din sista kommentar så är den inte annat än löjeväckande.

Permalänk
Medlem

Posten kommer inte ta ansvar för det i de fall det blir någon tvist av det.
De kommer hävda att det inte var tillräckligt packat.

Permalänk

Zion skrev:

Citat:

De använder inte denna förpackning för att varorna inte blir skadade, utan för att spara pengar, -inget annat.

Nja, jag skulle snarare uttrycka det så att vi kan använda denna förpackning för att varorna inte riskerar att skadas, och därmed också spara pengar.. Inte tvärtom! Emballaget är alltså tillräckligt, dock varken underdimensionerat eller överdrivet. Vi har inga fall där en vara skadats eller ej fungerat som följd av att den skickats i denna typ av emballage.

N!klas: Det vet du inte.. Företag som säljer böcker/DVD-film etc nyttjar denna typ av emballage, och posten kan inte heller i dessa fall friskriva sig ansvar för fysiska skador. En bok kan läsas trots att ena hörnan deformerats, och en DVD-film skulle också kunna ses även om fordralet krossats. Men, vill man ha det så? I detta specifika fall är själva produkten ograverad, det blir ingen tvist då endast ytteremballaget blivit lite intryckt, och kortet fungerar normalt.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Zion skrev:Nja, jag skulle snarare uttrycka det så att vi kan använda denna förpackning för att varorna inte blir skadade, och därmed spara pengar.. Inte tvärtom!

N!klas: Det vet du inte.. Företag som säljer böcker/DVD-film etc nyttjar denna typ av emballage, och posten kan inte heller i dessa fall friskriva sig ansvar för fysiska skador. En bok kan läsas trots att ena hörnan deformerats, och en DVD-film skulle också kunna ses även om fordralet krossats. Men, vill man ha det så? I detta specifika fall är själva produkten ograverad, det blir ingen tvist då endast ytteremballaget blivit lite intryckt, och kortet fungerar normalt.

Så du menar på fullaste allvar att dålig paketering inte gör att produkten får ta emot onödiga direkta stötar för att det inte syns några skador? Jag skiljer på känsliga koponenter och på produkter såsom DVD-skivor och böcker. Jag handlar från Komplett och Dustin mycket. Hade helt slutat handla hos er men så råkade ni sälja en väldigt billig GPS så jag slog till och beställde. Den kom i er berömda förpackning och jag har aldrig varit med om något liknande faktiskt. Min produkt är dessutom trasig och låg löst inne i den egna produktförpackningen. Den kan alltså ha studsat runt hur som helst. Man har ju läst om hur posten hanterar paketen. Nu tror jag inte att felen är direkt kopplade till packningen men det är väldigt svårt att visa trots att synliga skador saknas. Kan inte posten friskriva sig när de har regler om vad paketen ska klara av? Jag arbetar inom möbelbranchen som it-ansvarig och vi skickar möbler dagligen med bl.a. posten. Om de blir skadade, vilket har hänt, så har posten fotat grejerna och glatt skickad med deras villkor om hur det skall vara förpackat. Du menar att de inte kan göra så? Det vore bra för mig att veta så kan jag föra det vidare att det VISST är posten som är skyldiga trots att det var lite undermålig packetering. Bara för att företag som säljer böcker/DVD-filmer packar så här så gör det väl det inte mer rätt att ni gör likadant med känsliga komponenter?

Nu är det ju uppenbaligen så att många, med mig, anser att det är dåligt föpackat. Hur kommer vi tillrätta med problemet? Ni försvarar det med att andra gör så. Det bästa är att ingen tvingas att handla hos er och kan välja en aktör som packar 10 gånger bättre såsom komplett eller dustin. De som bryr sig alltså.

Edit: Varför är era regler högre vid RMA än de interna regler ni har för packetering för utgående paket?

Tänkte på detta:
"Emballera varan väl vid återsändandet, helst i originalemballage, samt erforderlig mängd ytteremballage i syfte att hålla både varan samt originalemballaget fritt från skador vilka kan uppstå i samband med transport/märkning till oss. Om varan levererats från oss i ESD-emballage (dvs antistatpåse eller specialkartong som skyddar komponenten från statisk elektricitet) skall varan även returneras till oss i sådant emballage, i annat fall förverkas garantin. Vid minsta osäkerhet om hur produkten bör förpackas - kontakta oss! Varor som skickas till oss i undermåligt emballage skickas tillbaka utan åtgärd, och därmed kan garantin på varan anses som förverkad. Fråga oss om du är osäker! För mer info kring detta, se punkt 5. "

Ni jobbar alltså inte efter egna era krav och påpekar att garantin på varan anses förverkad om man packar som NI gör när ni skickar paketen till kund. I den här tråden har vi ett exempel på ett originalemballage som INTE var fritt från skador. Hade inte kunden fotat sin kartong, fått problem och skickat tillbaka varan i samma material som ni använde så kan ni enligt era egna regler anse att garantin är förbrukad eftersom att kartongen har skador.
Anledningen till skadorna är svåra att förklara. Vi har ingen aning om hur våldsamt produkterna har åkt runt i kartongen.

Visst, andra bolag skickar så här men personligen har jag aldrig råkat ut för det när jag beställt ifrån en datorbutik på nätet.

Edit2: Jag köpte grafikkort av er för några år sedan. Minns inte hur det var packat dock. Kortet gick sönder efter några månader och jag kontaktade er. Blev väldigt bra bemött och mitt kort byttes till ett nytt, bättre, kort väldigt snabbt och utan onödiga frågor. Det ska ni ha kreds för.

Edit3: Hur kan ni veta att alla returer som kommer in till er med okända fel inte beror på förpackningen?

Permalänk

N!klas: Vi säger samma sak! Självklart kan en dålig paketering orsaka skador på produkten men vi anser inte att bokomslag utgör dålig paketering för grafikkort, dock vore det högst olämpligt för hårddiskar.. Vi skiljer också på känsliga komponenter och böcker (även om vi inte säljer böcker) men tar också hänsyn till på vilket sätt produkten är känslig.. Jag har personligen inga erfarenheter av möbler och dess emballage, men om Posten kör en truckgaffel genom en soffa - då får ni självklart ersättning för det! Det emballage finns inte som står emot sådan behandling..

Man kan inte generalisera och påstå att alla datorkomponenter är känsliga för stötar, för det är de inte. Hårddiskar och liknande komponenter som har mekaniskt rörliga delar är självfallet pga sin konstruktion känsliga för stötar, emedan grafikkort, moderkort och minnen inte är det. De sistnämnda är snarare känsliga för fysiskt yttre påverkan, som att de böjs, knäcks, bryts, repas eller - icke att förglömma - utsätts för statisk elektricitet.

I fallet "navigationen" som du köpt av oss vidhåller du att emballaget inte är skuld till felet, och på den punkten är vi fortfarande helt överrens! Dock är det givetvis inte bra att varan "skramlat runt" i sitt eget emballage, men håll med om att detta skulle kunnat ske även om det egna emballaget placerats i ytterligare ett lite större emballage, eller hur?

Undermålig paketering är och förblir alltså ett relativt begrepp som måste hänföras till varans beskaffenhet och konsktruktion. En bläckpatron till en skrivare är en hyfsat känslig produkt som, om den utsätts för våld, går sönder och möjligen tappar ut sitt bläck. Trots detta skickas dessa i vadderade kuvert - då detta är tillräckligt för varans konstruktion. Man kan tappa en sådan förpackning från ett höghus eller ett flygplan utan att varan tar skada. Gör du samma med en hårddisk går den sönder från så lite som 20cm höjd.. Grafikkort och annat utan mekaniskt rörliga delar behöver endast skyddas från mekanisk och/eller elektrisk påverkan - inte från stötar (den sorts stötar som fall från variabel höjd ger). Att skydda en sådan vara från fall från höghus eller flygplan är dock "overkill", men normal posthantering - fall från 1 meter och transport i postbehållare bland annat - det klarar de galant!

Slutsatsen är fortfarande att vi självfallet inte packar stötkänsliga komponenter i bokomslag, utan endast komponenter som klarar av att skickas i sådant emballage utan risk att de tar skada av detta.

[Edit 1] För att enklare följa vår dialog editerar jag, så gott det går, på samma plats som du, och svarar därefter

Frågan här är varför vi inte följer våra egna regler vid RMA, och detta har besvarats tidigare i tråden..
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=735...
Vi anser inte att vi inte följer våra egna regler, utan vill mana till eftertanke för att slippa få hårddiskar i mjuka Jiffy-påsar, och minnen i vanliga brev. När vi pga sådant direkt olämpligt emballage meddelar kund att garanti ej gäller är det trots allt så att vi står med hundhuvudet.. Du anar inte hur många gånger detta hänt, och kunden försvarat sig med "Men, den var ju ändå sönder".. Javisst, men den var i vart fall inte knäckt på mitten!

[Edit 2] Tack, och detta skall du kunna förvänta dig även idag!

[Edit 3] Svaret finner du ovan, men vi tar det igen för tydlighetens skull. Vi packar självfallet inte stötkänsliga komponenter i bokomslag, utan endast komponenter som klarar av att skickas i sådant emballage utan risk att de tar skada av detta!

[Edit 4] Som svar på din icke edit-markerade edit som jag såg först nu..

Citat:

Nu är det ju uppenbarligen så att många, med mig, anser att det är dåligt föpackat. Hur kommer vi tillrätta med problemet? Ni försvarar det med att andra gör så. Det bästa är att ingen tvingas att handla hos er och kan välja en aktör som packar 10 gånger bättre såsom komplett eller dustin. De som bryr sig alltså.

Lösningen är antingen att vi gemensamt (ni och vi) anser att ett bokomslag inte är att betrakta som en generellt sett olämplig förpackning för datorkomponenter, utan att varje komponents konstruktion får, och bör få, avgöra huruvida brev, jiffy-påse, bokomslag eller kartong är det lämpligaste emballaget. Detta är i mångt en förtroendefråga, mer än en fråga om vad som faktiskt är lämpligt. Om ni kunder som tar emot paket från oss anser att det vi skickat till er är undermåligt emballerat, trots att det kanske inte är så, spelar faktiskt ingen roll! Vi kan givetvis inte nyttja ett emballage som utmålar oss och våra leveranser som undermåliga, det kostar på vårt förtroendekapital som vi, efter perioden höst/vinter 2006 med långa svars- och hanteringstider, efter mycket hårt arbete glädjande och i eget tycke välförtjänt börjat återfå och absolut inte, oavsett allt annat, tar risker att förlora igen! Denna diskussion kommer att ha mycket stor betydelse för sättet på vilket vi packar och skickar varor på, där det viktigaste i slutändan är att vi alla delar samma uppfattning och ni känner förtroende för oss, vår verksamhet och våra leveranser.

[Edit 5] Phew!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Nja, jag vidhåller inte att det INTE är embalagets fel, jag antar att det inte är så.

Klart man hade kunnat se det så att det kunde ha skett ÄNDÅ men det är lite fel sätt att se på det. Bara för att det kan hända ändå så är det enligt mig inte ok men jag har väl högre krav än andra.

Ett grafikkort har komponenter som står ut ifrån kortet. På bilderna ser vi att kortet ligger tillsammans med andra grejer löst i produktkartongen. Inget att lasta er för alltså men en direkt smäll kan lätt slå av eller böja någon av komponenterna på kortet. Då menar jag av andra delar som ligger i kartongen. Inte behöver det vara mekaniskt för det... trots att många grafikkort innehåller en mekanisk fläkt. Även det som kunden köpte.

Edit: Jag la till lite. Är nog lite för snabb att posta inläggen?
Skriva först, tänka sen.

Och nu lägger jag till att det var en bordsskiva som vi skickade med skyddande skum-grej runt hela bordsskivan. Kunden tog inte emot skivan eftersom att posten hade lyckats kantstöta skivan på 3 olika ställen. Kraftigt alltså. Posten tog inte på sig skulden och visade på sina villkor att de på lagret hade packat dåligt så det var ett par tusen i förlust.

Permalänk

Även jag har lagt till lite i min förra post, vi kanske skall bilda en egen "klubb för snabbpostande forum-scribenter"

Ditt exempel är ytterst tydligt och beskriver mycket väl vad det handlar om. Grafikkortet och dess "kompisar" i form av kablar, manual och drivers ligger ju löst i kartongen ändå - oavsett om du lägger denna i en lite större låda med "bubbel" runt. "Bubbel" i olika former kan i denna diskussion anses vara ett generellt samlingsnamn för bubbelplast, frigolitchips, popcorn, air-fill (de stora kuddar vi skickar med) eller varför inte - "db-godis" Gemensamt för alla former av "bubbel" är att det är ett stumt emballage, som är avsett för att innehållet i det lite större emballaget skall ligga stilla. Det gör inte grafikkortet och dess "kompisar" oavsett..

Avseende borsskivan och dess skum-grejer (även kallat "bubbel" kan vi väl för exemplets skull jämföra med grafikkortet.. Om nu bordsskivan hade förflyttat sig när hörnorna fick stryk i transporten (likt grafikkortet) på sätt att emballaget tagit upp skadorna utan påverkan på skivan, så hade kunden förmodligen ansett att emballaget gjort sitt jobb och accepterat att ta emot skivan. Nu tog skivan skada, därav kan slutsatsen dras att emballaget var undermåligt. För grafikkort, moderkort och liknande kan man, enligt oss, resonera likadant - de är hela, eller i vart fall lika hela som annars, om det inte finns fysiska skador när de kommer fram!

Betänk noga det jag skrev sist i min förra post.. Hela detta resonemang är alltså en dialog oss alla emellan, och syftet för vår del med att föra densamma med er är inte att bevisa att vi har rätt och ni fel, för det leder ju ingenstans.. Syftet är snarare att få samsyn kring vad som anses lämpligt och inte. Som någon nämnde tidigare i tråden finns det konkurrenter till oss som packar i "löjligt stora kartonger" och det kan heller inte vara lämpligt, eller hur? Målet måste vara att nå en samsyn kring vad som är lämpligt, acceptabelt och vad som inte är det, oavsett om det tekniskt sett är korrekt. Som sagt - detta är en förtroendefråga för oss!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Visst ligger grejerna lösa hur man än gör men om du kastar paketet rakt i golvet och har mer dämpande runt själva kartongen så bör ju innehåller inte studsa runt exakt lika mycket som vid avsaknaden av material mellan originalkartong och embalaget.

Angående vår skiva,
Nej, inget bubbel. Eller ja, hela skivan var inslagen i bubbel men längst med hela skivans kanter så hade de satt blåa lister i skumgummi/mjukplast för att det som inträffade inte skulle inträffa.

Klart det är lämpligt att skicka i lite för stora kartonger.
Vissa skickar ju små usb-hubbar i enorma kartonger och det är ju lite overkill men det är ju inte direkt en jättejobbig nackdel, bättre för stort än förlitet/exakt passform enligt mig. Deltaco som jag handlar mycket som återförsäljare hos skickar ofta enorma kartonger för ingenting. Du kan få en chassilåda med en usb-hubb i. De tar lådor de har på lagret typ. De tar även lådorna som leverantören skickar varorna i till dem. Det är rätt roligt. Nackdelen är väl att kartongen tar upp extra plats i bilen. Jag hämtar förstås alltid själv i det fallet. Det är lite väl långt till Staffanstorp.

Edit:
Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt fått en vara med fraklappen klistrad direkt på originalembalaget. Det kändes inte så värst seriöst. Det gör inte direkt lite extra kartong tätt intill originalkartongen heller men jag är ju kinkig också.

Edit2: Den sista edit:en i detta inlägg. Tror jag.
Angående att embalaget har gjort vad det skulle när inte själva varan har skadats, visst. Jag tycker dock att det är fel att det är ORIGINALkartongen som tagit skada. Inte sjävla embalaget i sig. Vad var det som gjorde sitt jobb egentligen? Andrahandsvärdet minskar om det är originalkartongen som visar på skador. Då kan man som köpare ifrågasätta hur tidigare ägaren egentligen behandlat kortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Därför man enbart köper på dustinhome, dom vet hur man packar och är riktigt bra på alla områden.

Tyvärr stämmer inte detta alls längre. Senaste leveransen var horribelt uselt emballerad (igen).

Vid samtalet till dem fick jag veta att Dustin/Dustinhome numera sparar in på tejp, vilket innebär att inte alla HD-kartonger tejpas längre och disken riskerar därmed ramla ur sitt skydd. Det är upp till packaren att avgöra om lådan riskerar att öppna sig.
Detta är tyvärr inget skämt! 1dm tejp är tydligen rätt ställe att spara när man skickar HDs, detta enligt deras egen kundtjänst.

150GB-Raptorn jag köpte var riktigt tejpad men 5000YS-disken var det inte. Jag antog givetvis att detta var ett misstag, men tyvärr inte enligt deras kundtjänst. Dessutom hade de ställt både diskarnas lådor på högkant i en hörnet, där kartongerna oftast blir skadade.
Det fanns inget stötdämpade material i botten eller mellan någon av de 10 produkterna. Allt var bara nerlagt i botten och sedan påfyllt papper ovanpå alltihop tills lådan blev full.

På disken som inte var tejpad hade givetvis HD-lådan öppnat sig några cm och den skyddande skumgummin gjorde inget som helst nytta, utan disken stod och hoppade direkt på lådans kartong (kortsidorna).

Jag köpte även ett blåtand tangentbordsset. Musen ligger öppen utan kartong på microsofts modeller och precis där hade packaren ställt två 20pack stenhårda CD-fodral, vilket givetvis gjort att musen/kartongöppningen blivit ordentligt tilltryckt.

Tragiskt, men tyvärr bor jag långt ute på landet, annars hade jag slutat handla via postorder. Inget företag jag handlat av inklusive de "stora" har kompetent folk som packar. Säljer man datorutrustning via postorder måste man även kunna emballera riktigt.

Kartongen ingår i produkten och skall vara hel, även om produkten fungerar. Det påverkar värdet den dag man eventuellt vill sälja varan.

(Allt finns nerskrivet av kundtjänst om Carinci eller någon annan från Dustin läser.)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Kartongen ingår i produkten och skall vara hel, även om produkten fungerar. Det påverkar värdet den dag man eventuellt vill sälja varan.

Precis min poäng.
Angående att Dustin packar dåligt har iaf jag personligen aldrig råkat ut för. Trist att höra! Verkligen.

Permalänk
Medlem

ja.. vad ska man säga. want some cheese with that whine?

Finns väl en sak och en sak enbart som räknas, efter frakt öht, funkar produkten, om svaret är ja big deal om ena hörnet har lite skavanker. har sett värre grejer än sådär komma från dist så kan lika gärna vara att DB.com fått den i det skicket från en mindre nogräknad dist.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd

Vad gnäller ni om? Produkterna fungerar då dem kommer fram, packeteringen har varit tillräcklig. Förpackningar är ingen utställningsvara som vissa fjortisar verkar tro då dem har sina senaste kartonger uppställda på hyllor i pojkrummet som en sorts utsmyckning.

Den här förpackningen fungerar att skickas igen då man ska sälja http://www.home.no/zionen/db_05.jpg
En kartong/förpackning som har märken/skavanker visar att den gjort sitt jobb.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Tror inte tillverkarna vill ha sina kartonger knöggliga faktiskt.
Det är inte den bästa reklamen för deras produkt.
En kantstött kartong på tex en butikshylla drar inte mina ögon till sig så värst.
Om jag nu är ute efter ett sånt kort så skulle jag ta en kartong bakom som inte var kantstött förstås.

Permalänk

N!klas:
Svar på [edit 1]: När du fick adresslappen direkt på paketet, var det från oss?
Svar på [edit 2]: Att som inbiten hårdvaru-nerd spara på originalemballage gör att man får svårt att röra sig i hemmet, men men.. Point taken! Som tidigare nämndes i tråden kan sådana småskador på emballage ske ändå, inte helt ovanligt från vissa distributörer faktiskt

Svar på inlägget ovan: Butiker ställer inte "knöggliga" emballage på hyllorna, men kommer i kontakt med sådana likaväl. Vad göra då? Antingen beställer man ett helt emballage, eller så bygger man med prylen och får den samtidigt testad. Simple as that!

MultiMan: Det är en oskriven regel att inte kommentera andra återförsäljares hantering annat än positiv sådan, så hur deras riktiga policy är får de själva förklara. Jag är säker på att Dustin har en alldeles utmärkt förklaring då de tillhör "de stora" som vi andra ser som goda föredömen för hur man behandlar både produkter och kunder!

Det jag kan nämna i sammanhanget är vår egen policy kring packning av hårddiskar, och det är att disken skall rullas in i minst 3 varv med "små bubblor", därefter eventuellt ytterligare två varv med "stora bubblor" och sedan placeras i ytteremballage på sätt att det finns minst 50-100mm stötupptagande emballage mellan hårddisk och kartong. Om detta i fallet hårddiskar ej finns kommer en stum och plötslig "landning" att riskera förstöra hårddisken på sätt som kan visa sig långt efter mottagandet. Just hårddiskar är av sådan konstruktion att fel som börjar visa sig snabbt eskalerar från någon eller flera skadade sektorer till en fullständigt oläsbar disk. Att placera en sådan i ena hörnet på en well-låda är i sak inte bättre än ett bokomslag, så där får man faktiskt förmoda att Dustins kundtjänst inte har helt klart för sig.. Dustin är bättre än så, betydligt bättre...

zaver: Just denna "skada" är i allra högsta grad av kosmetisk natur och kan inte gärna ha påverkat varan inne i kartongen. Om det inte hade varit (vilket det inte är) en hårddisk förståss

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
N!klas:
Svar på [edit 1]: När du fick adresslappen direkt på paketet, var det från oss?
Svar på [edit 2]: Att som inbiten hårdvaru-nerd spara på originalemballage gör att man får svårt att röra sig i hemmet, men men.. Point taken! Som tidigare nämndes i tråden kan sådana småskador på emballage ske ändå, inte helt ovanligt från vissa distributörer faktiskt

Nej, det var inte från er!
Jag är en inbiten hårdvaru-nerd och jag har en enorm källare under huset. Så platsbrist råder inte. Jag sparar ALLTID originalkartongerna. Mycket enklare att få sålt när man har originalkartong, manualer och eventuella cd-skivor kvar.

Varför gör du en ledsen gubbe? Det gör ju inget med skador på originalkartongerna?

Edit: Jag har jobbat i butik i ett par år innan jag sadlade om och vi ställde visst ut skadade kartonger men ofta till nedsatt pris. I värsta fall kunde man ju även sälja "bulk" efter test eller så fick leverantören byta ut varan.

Permalänk

För egen del har jag för länge sedan konstaterat att tilverkarna, annat än av nätverkskort då givetvis, kunde låta bli att skicka med CD-skivor då det för det mesta ligger gamla drivers på dem när man får dem ändå.. Du har dock rätt, termen "i originalkartong" smäller nog högre på Blocket

Ledsen gubbe, nja, det var nog mest för att när man köper en hel massa av samma en och vara gör vi ofta det i samma volym som normalt ingår i en kartong, dvs några 10-pack eller 20-pack. Sedan finns det vissa distributörer som i sitt märkliga logistiksystem har alla varor uppackade, så vi inte kan dra nytta av hur tillverkare packar när vi tar emot dem, för att exvis kunna läsa in serienummer på ankommet gods utanpå kartongerna..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Alla köpare är tyvärr inte så hightech.
De köper kortet, klarar av att byta ut det och kör med drivrutinerna på skivan eftersom de inte vet att nyare drivrutiner finns på nätet.

Permalänk
Medlem

Om det inte är så lyckat att den drivrutin som skickas med är så buggig att den inte funkar vilket jag varit med om när jag köpte ett grafikkort så då lär även den mest inbitne "teknikfumlare" bli tvungen att ladda ner från nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0f
Jäklarns vad folk gnäller, köp i butik nästa gång, jag ska inte överdriva, men mina affärer med DB, Komplett o.s.v. har alltid varit perfekta, mycket p.g.a. min bakgrund som servicetekniker. Ta foton och skit på en kartong, sluta!

Beställde ett par Intel nics för över en månad sen från DB, dom meddelade via mail att dom är slut, men uppgav förväntat datum för leverans, efter det fick jag nästan dagliga uppdateringar om min orderstatus, aldrig sett ngt bättre. Fick korten igår. Sluta grina över omständigheter som DB inte kan lastas för.

Varför detta eviga "motklagande"?
Vi lever inte i något 1800-talsland där det inte gör något om hälften av det man skickar går sönder. Ett lager bubbelplast hade varit så oerhört enkelt att applicera, och det hade gjort kortet mycket säkrare.

Frakten kostar trots allt en del pengar.

Tror du att Dustinhome använder extra mycket bubbelplast i onödan, trots att de säkert skulle kunna tjäna ett antal tusenlappar per år på att minska ner på mängden bubbelplast?

Och "köp i butik" är en våldsamt dålig ursäkt. Varför ska man köpa en datordel i butik? "Gå med på att kortet kan gå sönder, eller var grottmänniska"...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett grafikkort från datorbutiken.com för någon vecka sedan och fick levererat i liknande kartong som trådksparens och i min mening så är detta inte nog embalerat för posten dåliga hantering av paket, nu så har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om DB har gett ett bra svar på varför dom packar på detta viset.
Nu så var inte grafikkortet skadat för precis som DB skriver så är ex grafikkort en tålig komponent utan rörliga delar som också klarar ganska mycket stryk, men däremot precis som ditt paket så var originalkartongen bucklad vilket jag misstänker är mer en regel än undantag om man skickar komponenter/annat/ i minimal förpackning med undermåligt embalage.

Nu så kan jag iofs tycka att det borde räcka med ett bokomslag när man skickar grejer men eftersom posten inte hanterar sina paket varsamt oavsett vad som står på eller vad som är i paketet så är det önskvärt att produkter oavsett kostnad paketeras med större omslag och embalage som skyddar mot ev skada. För även om inte sjäva hårdvaran blir skadat så blir original kartongen till produkten det, jag gissar att många med mig vill att allt ska se ut att vara i nyskick när det anländer även om det handlar om en vanlig omslagskartong till en produkt.

Jag förstår att packa produkter på detta sättet sparar tid men tror att i slutändan så tjänar ni på att lägga ner nån minut extra på embalera produkten och sedan använda en större kartong att frakta i för att slippa diverse irritation vid möjlig skada.

Men utöver detta så måste jag ge beröm åt DB för att han förbättras speciellt då när det gäller kundrelationer och RMA ärenden, keep up the good work

Jonas

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

jonbass: Hade det varit så att det vore vanligt förekommande att paket skadas i hanteringen så hade jag hållit med dig utan omsvep, men som tidigare konstaterats i tråden - detta är första gånget jag hört talas om att ett bokomslag inte skyddat till och med originalemballaget på tillräckligt sätt. Med tanke på hur många grafikkort vi skeppar dagligen skulle det handla om mindre än en promille, detta även om det skulle hänt något liknande så ofta som en gång i månaden.. Det finns inget som säger att trådskaparens emballage inte hade varit skadat även i ett par varv bubbelplast, detta då skadan är en tydlig klämskada som skulle kunnat se precis likadan om "klämmandet" klämt ihop den lite större lådan - helt enkelt för att barriärerna (bubblorna) är ett stumt emballage som bara ger med sig så mycket som luften kan komprimeras utan att bubblorna går sönder.

Slutligen vill jag tacka för de värmande orden, och jag måste också säga att det känns betydligt bättre att föra en dialog med er alla här på forumet nu än när vi återvände hit efter några månaders bortavaro i början på året. Då fanns givetvis mycket att reda ut vilket lämnade litet utrymme att blicka framåt och vara konstruktiv, och det märks på många sätt att det arbete vi lagt ner i alla delar av verksamheten nu burit frukt även om alla åtgärder inte nått full effekt ändå. Och ja, jag lovade redan då och lovar återigen att inte lämna er i sticket fler gånger, då får någon släpa mig härifrån

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Vilken jääävla gnälltråd!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

När man handlar ute på nätet så är man ute efter det billigaste, då får man också tänka sig att återförsäljarna gör allt för att hålla priserna nere. Ska dom börja paketera paket som om dom vore gjord av glas så kommer priserna höjas.

Jag förstår att en hel del paket ska paketeras ordentligt så att inget kan skadas. Men att man får ett vikt hörn på ett paket är inte hela världen. Testar man grafikkortet och det funkar så varför inte köra på, om det skulle hända något så får ju db.com ta det genom garantin.

Sen tycker jag att folk istället ställa krav på frakbolaget, att dom hanterar varor mer varsamt. Att snorungarna på företaget sluta kasta med paketen. Det är där vi har problemen!