Stor förvirrning kring företaget bakom produkten

Permalänk
Melding Plague

Stor förvirrning kring företaget bakom produkten

En ny undersökning visar att många personer har problem att para ihop produktnamn med rätt tillverkare.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Oj vad förvånad jag blir.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

det enda jag tycker är klöddigt är väl att olika tillverkare använedr samma namn på t.ex grafikkorten... som ATI radeon, det finns Powercolor, Sapphire ja många fler som kan vara jobbiga att komma ihåg.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt att ni har tagit bort "till nyheten"-länken i nyhetstrådarna. Intressant nyhet dock.

Permalänk
Medlem

Det som är svårt är ju modellbeteckningran på grafikkorten. Ett kort som heter tex Radeon xxxx GT kan vara skitkass medans ett Geforce xxxxx GT kan vara ett kanonkort.

Annars är ju de vanliga produktnamnet ganska enkla att komma ihåg.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Vad tråkigt att ni har tagit bort "till nyheten"-länken i nyhetstrådarna. Intressant nyhet dock.

Den kommer tillbaka snart! Vi meckar lite i bakgrunden.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Gillar inte nya namn och många frågar fasen fortfarande efter Pentium :p.
Hur starkt är Athlon som produktnamn då?

Annars tycker jag de kunde låta bli att röra till det så förbannat.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med det

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Brukar blanda ihop vem som gör vad i Thermaltake och Thermalright.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Brukar blanda ihop vem som gör vad i Thermaltake och Thermalright.

Båda gör kylningar

Permalänk
Medlem

Re: Stor förvirrning kring företaget bakom produkten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Vilken typ av namn har du störst problem att komma ihåg? Berätta!

Det är ju dom... aah... vad heter de nu...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk

Jag brukar ha svårt att hålla isär kortbetekningar. Tex Geforce 8800 gts/gtx /gtx ultra/ gtsxs ultra super duper osv. Kan dom inte bara nöja sig med att kalla kortet Gefore 8 budgett/standard/deluxe, 3 olika modeller räcker tycker jag. Det värsta av allt är alla kort som har X i namnet. Vissa måste ressonera att ju fler X i produktnamnet desto bättre.

Löjligast där är nog de olika produknamnet för X-fi ljudkorten från Creative. Massa X och l33t speak, kan det bli värre?

X-Fi XtremeAudio
X-Fi XtremeMusic
X-Fi XtremeGamer
X-Fi Platinum Fatal1ty
X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Series

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med VIA och Via..
Nej, allvarligt, jag brukar kolla noga. Jag tycker det är viktigt att man håller någon koll på hur seriös och duktig företaget/en bakom är när det kommer till de flesta produkter.
Jag är en sådan som kollar innehållet på refillpaketen när jag handlar hallonsylt till mina polarmackor.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jobbigast anser jag vara då tillverkaren av grafikkort har ett namn som skiljer sig mycket ifrån vilket typ av kort det är. Är det ett Nvidia 7600GT så kalla det för det och inget annat förutom att man lägger till t.ex. Leadtek, Msi i början. Moderkort finns liknande tendenser med långa ibland kryptiska namn. Sedan märkningen av RAM t.ex. DDR2 är ett kapitell i sig. Det är förvirrande då man ska lära sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag har problem med VIA och Via..
Nej, allvarligt, jag brukar kolla noga. Jag tycker det är viktigt att man håller någon koll på hur seriös och duktig företaget/en bakom är när det kommer till de flesta produkter.
Jag är en sådan som kollar innehållet på refillpaketen när jag handlar hallonsylt till mina polarmackor.

Det där lät faktiskt gulligt, om du inte misstycker

Kan bara hålla med dock, mest för att jag är vegetarian kanske, Exxx-ämnena är alltid en sport

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Upplever inga som helst problem med företagsnamn och modellnamn.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Olika chipset och moderkort är ett helvete!

P5N-E SLI
P5N32-E SLI
P5N32-E SLI Plus
P5N32-SLI Deluxe
P5N32-SLI Deluxe V2
P5N32-SLI Premium/WiFi-AP
P5N32-SLI SE Deluxe
P5ND2 SE
P5ND2-SLI
P5NSLI
P5NT WS

Från prisjakt.se... och det var bara de Asus 775-kort som börjar på P5N.
Det finns också P5B, P5L, P5M, P5V, P5Fan och P5Hans moster.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

tycker Core2 är ett klockrent namn gemfört med Pentium men tycker dock illa om alla x som legs till bland grafikkorten det ser mest löjligt ut moste finnas betre sett att skilja dem på.

Permalänk
Medlem

Lasse Laserman: allt som börjar på P5N bör undvikas, speciellt P5N-E SLI. Fattar inte varför Asus ska köra på 7011 olika modeller bara för att de råkar vara störst. Många av dem har små skillnader t.ex. att man får med en värdelöst trådlöst kort som inte pallar några hastigheter.

Permalänk
Medlem

att folk har problem med att skå ihop AMD och radeon kan man väl förstå, tyvker själv det känns fel att säga AMD Radeon och inte ATI Radeon, men det är ju rätt nytt.
Nvidia och GeForce borde däremot sitta inrotat, iaf gör det det för mig sen i slutet av 90-talet!

Dock ska jag väl erkänna att förmodligen ingen fler i familjen och eventuellt ett par tre i hela släkten skulle veta vad man pratar om om man pratar Geforce eller Radeon

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Inaktiv

håller med om dessa grafikkort, varje gång man ska uppgradera får man ge sig in i en jäkla djungel återigen nästan så att man tappar köpsuget, men bara nästan

förr var det ju lätt att se vilket kort som var bäst, sen kom MX versionerna, som var sämre o sen gick det bara utför med modellbeteckningarna

Permalänk
Medlem

Re: Re: Stor förvirrning kring företaget bakom produkten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Det är ju dom... aah... vad heter de nu...

Chorizo, kolbaz, picaro och salsiccia?

Sjalv har jag svart att skilja pa minnestillverkarna som Corsair, Kingston, Crucial osv, kommer aldrig ihag vilka som gor bra minnen, allihop eller bara en av dem?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Brukar blanda ihop vem som gör vad i Thermaltake och Thermalright.

Ojdå, jag har tänkt det som samma företag enda fram tills nu

Permalänk
Avstängd

ATI och GeForce-kort från 7-serien.

Även åldern på ATI så händer det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jobbigast anser jag vara då tillverkaren av grafikkort har ett namn som skiljer sig mycket ifrån vilket typ av kort det är. Är det ett Nvidia 7600GT så kalla det för det och inget annat förutom att man lägger till t.ex. Leadtek, Msi i början.

Håller med, det verkar vara en sak som förvirrar många, särskilt om de lägger till Ultra, Turbo eller Extreme innan modellbeteckningen. (särskilt ultra, eftersom Nvidia använder sig av den beteckningen som suffix till modellbeteckningen på några av sina värstingkort t.ex. 8800 Ultra. Om då någon tillverkare kallar sitt kort Ultra Extreme 1300GS, så kan ju folk få för sig att det är bra, hemska tanke! )

Sedan var det ju någon tillverkare som kallad sitt nedbantade X800GT (har för mig att de hade färre pipes öppna på kortet) för X800RX, därefter så släppte de upp prestandan till samma prestanda som X800GT, men kallade fortfarande kortet för X800RX. Snacka om total förvirring med två kort med exakt samma beteckning, men med olika prestanda. Varför inte låta deras X800GT kort helt enkelt heta X800GT som alla andras. När det var en snikvariant av X800GT med sämre prestanda, så kunde jag förstå att den hette annorlunda, men inte sedan.

Det skulle ju även vara trevligt om åtminstone en av de två stora grafikkortstillverkarna(ATI och Nvidia) kunde hålla sig till samma beteckningar för de olika kortsegmenten i åtminstone två på varandra följande serier och utan att sno beteckningar från konkurrentens modellbeteckningar. (eller åtminstone använda de snodda beteckningarna i samma marknadssegment, 6800XT och X800GT någon..)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

Qtek och Qtec är jobbiga:P Någon av dem gör konstiga nätagg, den andra coola mobiler. Annars har jag inga problem med företagsnamn och varumärke, det är mer som andra redan påpekat, konstiga modellnamn med flummigt haxxorspråk osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Olika chipset och moderkort är ett helvete!

P5N-E SLI
P5N32-E SLI
P5N32-E SLI Plus
P5N32-SLI Deluxe
P5N32-SLI Deluxe V2
P5N32-SLI Premium/WiFi-AP
P5N32-SLI SE Deluxe
P5ND2 SE
P5ND2-SLI
P5NSLI
P5NT WS

Från prisjakt.se... och det var bara de Asus 775-kort som börjar på P5N.
Det finns också P5B, P5L, P5M, P5V, P5Fan och P5Hans moster.

Jepp instämmer, helt löjligt. Samma sak med grafikkort för övrigt. Vissa kombinationer är bra, andra är usla, trots att det bara skiljer nåt enstaka tecken i modellnamnet.

Stör mig när det släpps lätt modifierade budgetprodukter som låter nästan likadant som en känd modell fast med halverad prestanda pga. strypt minnesbandbredd eller liknande.

Permalänk
Avstängd

måste bara kommentera;

ni känner alla till Arctic silver, den där bra kylpastan, men att se att företaget bakom denna faktist kallade sig för arctic silver, ^^ den ni, det har alltid ringt arctic cooling i mina öron när jag hörde det :P.

ne ni, jag håller med, jag är ganska instatt i grafik och prollar och sånt, men moderkort och nätagg, nätaggen e värst, då äre bara att blunda och ta en av dom bra, 1000+ kr för att vara på den säkra sidan, namnen säger inte ett smack och inte angivna watten heller för den delen :S

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Jag måste nog påstå att detta är min starka sida, så jag säger att jag inte har problem med modellbeteckningar, företagsnamn osv. Det är helt enkelt det jag är duktig på.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag måste nog påstå att detta är min starka sida, så jag säger att jag inte har problem med modellbeteckningar, företagsnamn osv. Det är helt enkelt det jag är duktig på.

Duktig kan man bli, men det innebär alltid att man först måste lära sig. Går alltid googla och lära sig men det är bara ett onödigt steg.

Det är ibland även svårt att veta vem som egentligen har tillverkat något. Mitt nätagg visade sig inte vara tillverkad av Silverstone utan av något företag i Kina som för mig är helt okänt, egentligen inte konstigt i dagens globalisering.