Permalänk

Elcykel

Hej hopp,

har någon koll på elcyklar?
Vilka märken är bra, vilka är dåliga? Var köper man elcykel bäst?

Är också lite nyfiken på hur de funkar rent praktiskt.. om man måste trampa själv hela tiden eller om det finns någon form av gasreglage.

Permalänk
Medlem

Finns ju olika, det finns med gasreglage så du kan trampa om du vill eller bara köra på elmotor. Sådana utan trampor är ju mer elmotorcyklar. Har ingen koll på märken dock.

http://www.electricmoto.com/electricmoto.php?id=product_blade <-- det där är ju det bästa men det är ju inte riktigt elcykel mer elmotorcykel

Permalänk
Medlem

Man får trampa i uppförsbacke bara:)
Vi har två stycken, som nu är trasiga, så det är inga kvalitéts cyklar direkt.
Men det var kul så länge det varade:P

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Finns ju olika, det finns med gasreglage så du kan trampa om du vill eller bara köra på elmotor. Sådana utan trampor är ju mer elmotorcyklar. Har ingen koll på märken dock.

http://www.electricmoto.com/electricmoto.php?id=product_blade <-- det där är ju det bästa men det är ju inte riktigt elcykel mer elmotorcykel

Wow!
Har du lite mer info?
Såg att den prestandamässigt var jämförbar med en 250cc motocross. Någon dealer i Sverige?
Hittade en siffra på att den skulle kosta £4500 i Storbritannien.
Olaglig att köra på vanliga vägar/cykelvägar i Sverige gissar jag, men vad gör det när den är så häftig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Top Speed: 40 MPH :/ större motor och större batteri hade varit riktigt nice. får ju plats mer.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Top Speed: 40 MPH :/ större motor och större batteri hade varit riktigt nice. får ju plats mer.

40 MPH känns ändå som rätt hyfsat. Det lär ju fungera rätt bra på crossbanan. Den har ju vunnit supermoton och sånt.

Permalänk
Medlem

40 mph = 64.37376 km/h, för er som inte orkar räkna själva.

Permalänk
Medlem

Horsepower: 18.2 HP

min 250cc cross har lite över 43 HP, så nej den kan inte jämnföras, men kanske i axelerationen då el om de hade mycket energi dominerar i det mesta, men det är batterierna som är problemen med dom idag, när enkla billiga och kraftfulla bränsleceller kommer då kan vi börja snacka lite!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
Horsepower: 18.2 HP

min 250cc cross har lite över 43 HP, så nej den kan inte jämnföras, men kanske i axelerationen då el om de hade mycket energi dominerar i det mesta, men det är batterierna som är problemen med dom idag, när enkla billiga och kraftfulla bränsleceller kommer då kan vi börja snacka lite!

Du jämför rätt olika, hästkrafter säger inte så jättemkt. Den där väger mindre än din 250, har förmodligen bättre vridmoment på bakhjulet och lär iaf ge en 125 cc en bra fight. Den där har ju som sagt redan bevisat att den fungerar bra genom att vinna tävlingar. Men det är klart en ny 250 cc lär ju vara ett bättre val men, det är lite fel tråd för en sån...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Du jämför rätt olika, hästkrafter säger inte så jättemkt. Den där väger mindre än din 250, har förmodligen bättre vridmoment på bakhjulet och lär iaf ge en 125 cc en bra fight. Den där har ju som sagt redan bevisat att den fungerar bra genom att vinna tävlingar. Men det är klart en ny 250 cc lär ju vara ett bättre val men, det är lite fel tråd för en sån...

många faktorer som spelar in, jag tror den där dödar det mesta på små banor med mycket svängar och gupp PGA att den antagligen axxar bättre än dess bensindrivna motparter, sen så säger ju vikten en del oxå!

min farsa har en gammal honda 450cc från 1967 på ca 48 hästar den väger lite över 200kg jag tar honom med min 250cc ganska så stort tills vi börjar närma oss 100km/h, då väger min 115kg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
många faktorer som spelar in, jag tror den där dödar det mesta på små banor med mycket svängar och gupp PGA att den antagligen axxar bättre än dess bensindrivna motparter, sen så säger ju vikten en del oxå!

min farsa har en gammal honda 450cc från 1967 på ca 48 hästar den väger lite över 200kg jag tar honom med min 250cc ganska så stort tills vi börjar närma oss 100km/h, då väger min 115kg.

Det känns som om det är mer relaterat till drevning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det känns som om det är mer relaterat till drevning.

troligtvis, har läst lite om den och den verkar mer som en trial hoj?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
troligtvis, har läst lite om den och den verkar mer som en trial hoj?

Bladen? Nej den är till för MX, Supermoto och sånt. Tror inte den har geometrin för att användas till trial.

Permalänk
Medlem

aha där ser man men cool är den iallafall! inte så mkt grejjer som på en bensin driven hoj mer enkel och "rakt på sak" så att säga!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
aha där ser man men cool är den iallafall! inte så mkt grejjer som på en bensin driven hoj mer enkel och "rakt på sak" så att säga!

Precis! Inte många delar som kan gå sönder med andra ord. Hoppas på stora framsteg inom batteritekniken så man kommer någon vart med dessa små eldrivna också.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjältbrand
Precis! Inte många delar som kan gå sönder med andra ord. Hoppas på stora framsteg inom batteritekniken så man kommer någon vart med dessa små eldrivna också.

kommer bränsleceller så småningom, sen så ger vanliga blybatterier 20% energi per vikt eller vad man skall säga medan litium jon ger ca 95%.
men litium jon är mkt mer instabilt och farligt så jag antar att den måste bli mer säker för att kunna andvändas i så stora batterier, men det kanske är litium jon på den där crossen?

på wikipedia kan du läsa lite mer men jag vet inte vart jag fick de där procentuella siffrorna ifrån, kanske susning eller något?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
kommer bränsleceller så småningom, sen så ger vanliga blybatterier 20% energi per vikt eller vad man skall säga medan litium jon ger ca 95%.
men litium jon är mkt mer instabilt och farligt så jag antar att den måste bli mer säker för att kunna andvändas i så stora batterier, men det kanske är litium jon på den där crossen?

på wikipedia kan du läsa lite mer men jag vet inte vart jag fick de där procentuella siffrorna ifrån, kanske susning eller något?

Vad menar du per vikt? Per vikt av vadå? Jämför du med bensin?

Permalänk
Medlem

om du har 2st batterier och båda väger 1kg, det ena är litium och det andra en blyack då får du ut mer ström av litijmen än av blyacken. kallas tydligen högre energi densitet!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Han menar nog hur man kan räkna procent av vikten som energi.
Det är ju inte direkt så att man har 2 kilo ren energi i ett tiokilos blybatteri. Och 9.5 kilo ren energi i ett med lithium.

Isåfall skulle det vara jävligt tråkigt att ha sönder dom och släppa ut energin. det kan svida lite om man säger så.

Så vi undrar bara hur det ligger till med energi i procent av vikten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
om du har 2st batterier och båda väger 1kg, det ena är litium och det andra en blyack då får du ut mer ström av litijmen än av blyacken. kallas tydligen högre energi densitet!

Ja, det är ju självklart, men jag menar vad är det du jämför med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Han menar nog hur man kan räkna procent av vikten som energi.
Det är ju inte direkt så att man har 2 kilo ren energi i ett tiokilos blybatteri. Och 9.5 kilo ren energi i ett med lithium.

Isåfall skulle det vara jävligt tråkigt att ha sönder dom och släppa ut energin. det kan svida lite om man säger så.

Så vi undrar bara hur det ligger till med energi i procent av vikten.

Energi mäts inte i kilogram så jag undrar vad det är han jämför med när han säger 20% energi per vikt. Menar han att blybatterier ger 20% energi per massenhet av vad bensin ger per massenhet eller menar han vad diesel ger osv. Väldigt oklart och framgår inte av inlägget.