Permalänk
Avstängd

Ang korsad nätverksladd - eller rak.

Jag ska sätta ihop mitt lilla nätverk här hemma nu och jag saknar en sladd och vill veta vilken jag behöver.

Jag har en serverdator som ska tugga 24/7 och den datorn kommer att vara kopplad direkt till internet. Den här datorn ska också fungera som en liten "router" där jag kommer att koppla in min speldator som också behöver kunna fungera fullt ut mot nätet.

Jag ska alltså använda en nätverkssladd mellan datorerna och jag kommer att köra på _1 Gbit_. Är det en rak jag ska använda då? Det är även en Cat6 som jag hade tänkt att köpa.

Ska beställa nu tänkte jag så hade varit bra om ni kunde svara hyfsat snabbt

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Rak

"Jag ska alltså använda en nätverkssladd mellan datorerna"
Läste du "bullibert"?

Du ska använda en Korsadkabel mellan dina datorer Laxieboy !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meggybot
"Jag ska alltså använda en nätverkssladd mellan datorerna"
Läste du "bullibert"?

Du ska använda en Korsadkabel mellan dina datorer Laxieboy !

servern ska agera router därför ska grabben ha "rak" nätverksladd till noderna. Har man dessutom ett ganska modernt nätverkskort behöver man inte bry sig om korsade sladdar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
servern ska agera router därför ska grabben ha "rak" nätverksladd till noderna. Har man dessutom ett ganska modernt nätverkskort behöver man inte bry sig om korsade sladdar.

Man lär sig något nytt var dag

Permalänk
Medlem

Eftersom det rör sig om ett 1 Gbit-nätverk ska det alltid vara rak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meggybot
Man lär sig något nytt var dag

Och vissa saker bör man glömma snabbt.
Vilken "roll" datorn skall spela saknar betydelse. Det är hur uttaget är kopplat rent elekriskt som styr och denna förändras inte bara för att datorn byter roll till router. Alltså gäller korsad kabel mellan datorer oavsett vilka roller dom har - UTOM vid Gigabit då är det rak kabel som gäller även mellan datorer.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Lånar och bumpar tråden litet.

Som en följdfråga på en tidigare tråd jag skrivit vill jag veta vad jag behöver för kabel router->hub/switch.

Planen är att jag ska koppla ihop våra två hus. Det ena huset är försett med bredband och en hyffsad netgear router. I det andra huset finns inget än, men snart finns min dator där. Router->dator behövs ju bara rak som bekant, men om jag skulle vilja ta och bjuda in en bekant och koppla in en hub? Att 'göra om' kabeln till korsad från rak är nog inga större problem (bara ändra trådarna?) men eftersom jag vill göra det ordentligt och klämma fast ett uttag på väggen känns det inte så aktuellt att skruva upp varje gång jag vill skarva vidare på kabeln.

Pratade en smula med en kundtjänst på Clahs Ohslons som var helt övertygad om att bara rak kabel skulle behövas, efter lite sökning på forumet så verkar det gälla bara om nätverket håller någorlunda kvalité. Om detta nu är fallet, vilken hårdvara beror det på och bör min ~2 år gamla router hålla för sådant? Min erfarenhet av lan är att så fel kablar mellan fel saker brukar resultera i taskigt nätverk. Som jag minns det gällde router/switch/hub->dator rak och router/switch/hub->switch/hub korsad.

Skulle gärna se en lösning om det ens finns något problem.

Allra finast vore nästan om någon kunnig tog sig tiden och skrev ihop en liten FAQ. Tror inte jag är ensam om dessa problem, verkar som det postas ganska ofta om detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Då börjar vi igen. Tar det mest korrekt sakt så snackar vi om 10Base-T, 100Base-TX och 1000Base-T. Det är ethernet, fast ethernet och gigabit ethernet respektive över TP-koppartråd. Det finns lite andra varianter över koppar också och hur det ska vara med dem håller jag mig ifrån att säga. Men sådana produkter får man inte tag på idag.

Router är lite missvisande också. Vi snackar om switchar och hubbar. Det är lager 2 saker. En router är lager 3 och har inte med saken att göra. Hemmaroutrar ("bredbandsdelare") innehåller (logiskt) en routerdel/NAT-del som sedan kopplas internt på en 5-port switch, de 4 resterande är externa uttag. Därför som man ser 4-ports routrar oftast men 5-ports (fristående) switchar.
Men för att förenkla så säger vi router i fortsättningen men när vi exakt egentligen menar switchdelen av den.

Så, din router är 2 år gammal. Det hjälper om du skriver tillverkare och modell på den så är det enkelt att googla efter det. Men kort sagt, om den stödjer auto mdi/mdix eller auto uplink (lite olika namn) så spelar det ingen roll vad du har för kabel. Allt modernt har sådant.
För ca 5-10 år sen fanns det hubbar och switchar som hade en uplinkport. Den var korskopplad så man använde rak kabel även mellan hubbar/switchar. Eller en knapp för att ställa om en port till "uplink".

Auto mdi/mdix/uplink finns oftast på moderna nätverkskort också.

Om vi ponerar att du varken har auto mdi/mdix/uplink på nätverkskort, router och switch och alla saknar uplinkport/knapp. Då ska du ha rak kabel från routern till din dator. När du ska koppla in en switch när kompisen kommer över så ska du ha korsad kabel mellan router och switch men rak mellan datorerna och switchen.
Eftersom du ska göra det ordentligt och göra ett uttag i väggen är detta väldigt enkelt. När du ska koppla switchen så använder du bara en korskopplad kabel och problemet löst. Den fasta installationen görs ju alltid "rak".

Själv tror jag du skulle göra bäst i att dra två kablar mellan husen, om du nu har 2 lediga portar (när du kopplat ur din nuvarande dator som ska till andra huset) så slipper du ha switch helt och hållet om en kompis kommer på besök, eller om du kanske sätter upp en server hos dig.

Ge oss lite tillverkare och produktnamn på det du har så kan vi nog kolla upp vad som gäller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meggybot
"Jag ska alltså använda en nätverkssladd mellan datorerna"
Läste du "bullibert"?

Du ska använda en Korsadkabel mellan dina datorer Laxieboy !

Man använder rak med Gbit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Då börjar vi igen.

Sorry. Letade efter en FAQ och sökte men blev inte klokare efter det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Så, din router är 2 år gammal. Det hjälper om du skriver tillverkare och modell på den så är det enkelt att googla efter det. Men kort sagt, om den stödjer auto mdi/mdix eller auto uplink (lite olika namn) så spelar det ingen roll vad du har för kabel. Allt modernt har sådant.
För ca 5-10 år sen fanns det hubbar och switchar som hade en uplinkport. Den var korskopplad så man använde rak kabel även mellan hubbar/switchar. Eller en knapp för att ställa om en port till "uplink".

Auto mdi/mdix/uplink finns oftast på moderna nätverkskort också.

Om vi ponerar att du varken har auto mdi/mdix/uplink på nätverkskort, router och switch och alla saknar uplinkport/knapp. Då ska du ha rak kabel från routern till din dator. När du ska koppla in en switch när kompisen kommer över så ska du ha korsad kabel mellan router och switch men rak mellan datorerna och switchen.

Routern är en netgear wgr614, efter lite googlande så ser det ut som att den inte stödjer auto uplink eller auto mdi/mdix ( http://www.netgear.com/upload/product/wgr614/enus_ds_wgr614_1... ). Förstod inte riktigt hur detta med hårdvaran fungerade, räcker det om en av switch/nv-kort stödjer auto uplink eller krävs det att båda stödjer det? I mitt fall tvivlar jag på att det spelar roll, då mitt nv-kort är av integrerad noname modell. Har inga större förväntingar på det kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Eftersom du ska göra det ordentligt och göra ett uttag i väggen är detta väldigt enkelt. När du ska koppla switchen så använder du bara en korskopplad kabel och problemet löst. Den fasta installationen görs ju alltid "rak".

Hur menar du med att den fasta installtionen alltid görs rak? Om jag bara behöver dra en rak kabel mellan husen och det sedan spelar roll vad jag drar ifrån uttaget till dator/switch, vad jag än har för hårdvara, så är ju problemet löst. Att byta till korsad kabel uttag->router vore ju inga problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Själv tror jag du skulle göra bäst i att dra två kablar mellan husen, om du nu har 2 lediga portar (när du kopplat ur din nuvarande dator som ska till andra huset) så slipper du ha switch helt och hållet om en kompis kommer på besök, eller om du kanske sätter upp en server hos dig.

Om det skulle komma till att behövas två kablar skippar jag nog den eventuella lan biten helt, mina kompisar får klara sig utan bredband helt enkelt . Känns lite onödigt att köpa två kablar när dem kostar ~500 :- styck.

Lite vidare funderingar. Påverkar ett uttag på något vis anslutningen? Borde inte vara någon överaskning att jag inte har några erfanheter av att el-installationer. Med göra mitt projekt "ordentligt" menar jag att skruva fast en sån här i väggen, istället för att låta en kabel hänga löst.
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/328294_...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Routern är en netgear wgr614, efter lite googlande så ser det ut som att den inte stödjer auto uplink eller auto mdi/mdix ( http://www.netgear.com/upload/product/wgr614/enus_ds_wgr614_1... ). Förstod inte riktigt hur detta med hårdvaran fungerade, räcker det om en av switch/nv-kort stödjer auto uplink eller krävs det att båda stödjer det? I mitt fall tvivlar jag på att det spelar roll, då mitt nv-kort är av integrerad noname modell. Har inga större förväntingar på det kortet.

Jodå, din router stödjer nog auto uplink. Jag kollade referencemanualen för revision 4 och revision 7 (orkar ju inte kolla igenom alla åt dig, kolla vad du har för en och kolla på netgears supportsida. Eller öppna handboken som du fick med (kanske ligger på cd-skiva)).
Inte alls otänkbart att ditt nätverkskort även det klarar auto uplink. Dock svårt att få fram information exakt om vad du har. Men det behövs bara på ena parten (t.ex. routern) så det spelar ingen roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Hur menar du med att den fasta installtionen alltid görs rak? Om jag bara behöver dra en rak kabel mellan husen och det sedan spelar roll vad jag drar ifrån uttaget till dator/switch, vad jag än har för hårdvara, så är ju problemet löst. Att byta till korsad kabel uttag->router vore ju inga problem.

Fast installation: Du köper installationskabel (solid ledare) och drar från en patchpanel/väggnätverksjack. Patchkabel är de mjukare som kopplas från patchpanelen eller väggjacken till utrustningen. Jag menade att man "korsar" inte den fasta installationen, den bibehåller pinouten.

Om det skulle komma till att behövas två kablar skippar jag nog den eventuella lan biten helt, mina kompisar får klara sig utan bredband helt enkelt . Känns lite onödigt att köpa två kablar när dem kostar ~500 :- styck.

Lite vidare funderingar. Påverkar ett uttag på något vis anslutningen? Borde inte vara någon överaskning att jag inte har några erfanheter av att el-installationer. Med göra mitt projekt "ordentligt" menar jag att skruva fast en sån här i väggen, istället för att låta en kabel hänga löst.
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/328294_... [/B][/QUOTE]
Installationskabel säljs ju på rulle om minst 100 meter, om du inte kan komma åt och köpa lösmeter för just så mycket du behöver. Men visst. Det blir billigare att sätta billigaste möjliga switchen där istället (eller om kompisen kan ta med sig).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jodå, din router stödjer nog auto uplink... text

Jasså. Såg en recension där de jämförde routern med andra, där de skrev som fördelar med dem andra routersen (routrarna?) att dem stödde auto uplink. Men det kvittar, litar på dig

Men för att vara på den säkra sidan så vill jag förklara hur planen är. När jag menar ordentligt menar jag nog en tattarlösning, eller så använder du bara fackspråk (patchpanel, installationskabel?).

Hursomhelst. Kort sagt är planen såhär:
router(switch)->rak kabel nedgrävd mellan husen->anslutning(clasohlsons vägguttaget)->rak kabel->dator

Om detta kommer fungera är jag nöjd.

Som du säger att installationer alltid görs med rak kabel, du menar väl inte någon särskilt installationskabel utan bara vanlig rak? Om det alltid görs med vanlig rak och om det av någon anledning skulle behövas korsad någonstans, räcker det med att dra korsad ifrån uttag->switch isf? (kanske dum fråga, men om installationer alltid görs med rak?)

Måste passa på att tacka för hjälpen, kommer nog inte komma åt en dator förrän om några dagar. Lever redan nu på "lånad tid" 1a juni och allt

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Ja i referensmanualen stod det att den ska klara det. Bara kolla upp för din revision. Recensenten kanske bara tog de lätttillgängliga specen för routrarna utan att gräva ner sig i vad de klarar (för jag har inte sett det på vanliga produktsidor för den).

Jag ska nog ta tillbaka om patchpanel, eftersom du bara ska ha en eller två kablar så tror jag du gör bäst i att använda vägguttag i båda husen, inte patchpanel i huset med routern. Patchpanel är kan man säga naket vägguttag (som placeras ofta i ett rack) och har många anslutningar så man kan koppla till switchar osv. Men det är lite overkill för dig.
Så gör så här:
router(switch)->patchkabel till vägguttag->nedgrävd installationskabel->patchkabel från vägguttag->dator.
Du vill väll inte ha något så fult som en fast kabel som kommer ur väggen och in i routern? Du ska allt ha vägguttag där med tycker jag.

Ska förtydliga lite. När vi skriver raka och korsade kablar så avser det hur de olika stiften i kontakterna är kopplad. Det är samma typ av kabel.
Så men rak installation menas att det är samma stift i ena änden som kopplas till samma i andra, precis som en "rak" patchkabel fungerar.
Patchkabel är de mjuka som kopplas mellan dator och vägguttag eller switchar om man har "tattarlösning" (kablar på golvet lite hur som helst).
Ja om du vill korsa så behöver du bara koppla in en korsad kabel någonstans. Det är väldigt enkelt. Skulle du koppla två korsade så blir det rakt, tre korsade blir korsat osv.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG