Permalänk
Medlem

Ominstallation av dell

Hejsan.

Jag har lovat min kompis att ominstallera hennes Dell Dimension 4300.
Kruxet är att hon har tappat bort skivorna som följde med datorn.
Alltså finns inte drivrutinerna till datorn på skiva som jag behöver för att kunna hjälpa till.

Jag har sökt på dell.se om det fanns något sätt att
få tag på drivrutinerna även om man inte har dem på skiva.
Detta är vad jag hittade:
http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.as...

Det jag nu inte vet är vilka av alla drivrutiner jag ska använda, för jag gissar att jag inte behöver alla?!

Det jag behöver hjälp med är alltså vilka drivrutiner jag ska använda och hur jag
gör för att ominstallera en dell-dator, då jag aldrig gjort det förut.
Är det precis som en vanlig installation eller något speciellt?

Berätta lite om hur dell- formateringar/ominstallationer fungerar och kolla gärna
på sidan jag angav:
http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.as...

Tack på förhand

/ Johannes

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ni inte ringa in till supporten och be om en nya skiva?

Vet iofs inte om de ger ut nya, men det kan vara värt ett försök.

Permalänk

BIOS, grafikkort, ljudkort, nätverkskort, chipset... Finns ju många alternativ på den listan som du får upp, men kontrollera bara med din "Enhetshanterare" så löser sig även det problemet.

Är det som jag använde mig av när jag blåste min Dell dator. Och ja, det är precis som en vanlig installation, (var iaf för mig).

Permalänk
Medlem

Dell använder ju samma komponenter som alla andra, så vanlig Windows och vanliga drivrutiner från tillverkare av respektive hårdvarukomponent lär fungera.

Är man osäker på exakt vad som finns i burken kan man alltid köra Sisoft Sandra eller Everest för att ta reda på vad de sista gula utropstecknen i enhetshanteraren kan vara för något.

Eller köra en Linux Live-CD innan Windows-installationen för att identifiera all hårdvara.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Det är även ett trådlöst nätverk som ska installeras på datorn, men det
hade någon annan gjort för inte så länge sen, så det löser sig nog!

Nu hoppas jag att allt går som det ska. Tack igen!

Visa signatur