Permalänk
Medlem

Hörlurs-tips

Tjena!

Som topic lyder vill jag ha tips på bra lurar i prisklassen runt 1000-1500kr.
Jobbar bara kvällar nuförtiden. Och brukar sätta mig vid datorn och spela lite musik samt surfa när jag kommer hem, vilket har visat sig är inte alltför populärt när klockan är efter 24
Jag är alltså ute efter en lur som endast är till för musik och som ska ha datorn min som ljudkälla. Kan kanske tänka mig köra lurarna ihop med min mp3-spelare också om den orkar driva dom(Meizu E3).
Har hört ett par utav Sennheisers HD modeller och jag gillade ljudet, men det är ju en djungel av lurar i deras sortiment!

Tacksam för tips och ideer.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden ska du lägga ner så mycket pengar på hörlurar? Tror du kan få några som är helt tillräckliga för mindre än hälften än det priset? Har själv ett par Koss UR40 som går på ca 300 kr, tycker de är fullt tilllräckliga, riktigt bra ljud. Vet dock inte din mp3 spelare orkar driva dem.

Permalänk
Medlem

Hehe nej varför ska nån köpa en Volvo för 300000kr när Skoda finns att köpa från 79000kr som många tycker är fullt tillräcklig?
Jag är inte ute efter lurar som ger "tillräckligt ljud" jag vill ha mer!
Jag vill unna mig en lite dyrare lur då musik och ljud är en stor del av min fritid. Man får vad man betalar för heter det ju.
Kanske bör nämna att jag har ett par D-jays samt ett par Shure E2C båda in-ear lurar som jag använder på jobbet. Och jag är ute efter minst lika bra ljud helst bättre!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

hifihuset.se där finns det riktigt fina stereo hörlurar nu är det "våryra ocskå"

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ska genast spana in vad dom har att erbjuda.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar kalla och fruktansvärt avslöjande vilket kanske inte är det optimala när jag som nu nu tänkt mig lyssna mest på mp3or från min dator. Kanske om man köper en hörlursförstärkare till.....

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Verkar kalla och fruktansvärt avslöjande vilket kanske inte är det optimala när jag som nu nu tänkt mig lyssna mest på mp3or från min dator. Kanske om man köper en hörlursförstärkare till.....

Ok om vi skall gå efrer en lur som är bra för enbart mp3 så skulle jag köra på Philips HS900. Fast du kanske kommer köpa mer musik då skulle jag lätt satsa på AKG lurarna. De är som jag anser de bästa lurarna i världen. Alla mina musikkompisar kör med dem. Har även ett par K240 som är snart tio år gamla. De är med grymt bra.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om att AKG K271S är underbara lurar. Kalla upplever inte jag dom som, däremot avslöjande ja. Skall du ha slutna lurar inom det priset hittar du nog inga bättre. De mår bra av lurförstärkare helt klart men fungerar fint direkt från mitt Audigy 4 från datorn också.

De mår bra av att först spelas in några dygn, då öppnar de upp sig och visar sin klass. Har själv beställt en ersättningskabel från Headphile som skall ge dom än bättre ljud.

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD485 är annars superba.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Musiksmak? Om rock, kanske Alessandro MS1? Finns på http://www.alessandro-products.com/main.html . Kostar cirka 1000kr om man åker på tull.

Som vanligt med öppna lurar så läcker de ljud. De är inte bra om man är i samma rum som en som ska sova, men är man i ett annat rum så går det bra.

Permalänk

Hifihuset.se var ju svindyra :(, mkt dåligt tips.

Lättdrivna och trevliga från din dator:

Alessandro MS1

Grado SR60 och SR80

Audio-Technica ATH-A500

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Verkar kalla och fruktansvärt avslöjande vilket kanske inte är det optimala när jag som nu nu tänkt mig lyssna mest på mp3or från min dator. Kanske om man köper en hörlursförstärkare till.....

Det här är ett märkligt resonemang som man ser då och då. "Avslöjande" tycker jag är fel ord, "transparent" är bättre.

Har du färgade fönster till ditt hem, för att transparenta skulle bli för avslöjande?
I någon mening är jämförelsen relevant, en färgning finns alltid där, oavsett materialet som spelas. Har man gula fönster får allt en ton av gult - snö, gräs osv.. Ingen skulle köpa sådana. När det gäller ljudprylar så vill folk dock ha färgande prylar för att det inte ska blir "överanalytiskt", "för avslöjande" och alla möjliga konstiga påhitt.. Högtalare eller hörlurar är ditt och vårt fönster till musiken. Jag vill inte ha ett färgat fönster.

Permalänk
Medlem

Jag blev faktiskt lite sugen på Beyerdynamic som fanns på bla hifihuset.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att provlyssna dessa vilket är mycket tråkigt då jag helst inte vill "köpa grisen i säcken".
Ska iväg imorrn och provlyssna Sennheiser HD595 samt HD555 tillsammans med kompetent lurstärkare för att se vad dom går för. Mycket lutar åt HD595 då den finns att få tag på hos den lokala handlaren och för att jag vet vad jag får för pengarna.
Och det gör inget att luren läcker ljud då jag för tillfället bor ensam, det enda jag behöver tänka på är mina sovande grannar.

Edit: Grado lurarna ser intressanta ut, finns även hos favorithandlarn Dustin vilket är bra.

Edit2: Ljudmakarn har ett paketerbjudande just nu med ett par Beyerdynamic DT831 samt en Pro-Ject MkII lurstärkare för 2 loppor som är otroligt lockande. Någon som hört dessa lurar?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Använder just nu sennheiser hd595, haft dom i 1.5år nu ungefär och måste säga att jag är väldigt nöjd dock så måste jag rekommendera hörlursförstärkare om du ska ha dom till datorn för att få ut det mesta ur dem. Mina har dock fått en sprika i plasten så jag får se hur länge de håller ihop. Hade ett par beyerdynamic innan som jag var väldigt nöjd med också, så jag vet inte riktigt vilka som ska få efterträda mina hd595 om dom går sönder.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken modell av Beyerdynamic du hade och vilket utav dom och dina HD595 du sätter främst?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Jag har två par Beyerdynamics (DT531 och DT880). De är båda väldigt komfortabla och har hög byggkvalitet. DT531 använder jag dock inte särskilt mycket eftersom öronkuddarna är så gamla och slitna och har säckat ihop (köpte dem väl använda). Ljudet i DT880 är nästan ultimat enligt mig, lagom av allt och det låter inte för varmt och fluffigt och inte för kallt och hårt utan naturligt (enligt mig).

DT831 har jag aldrig lyssnat på men värt att nämna är väl kanske att de är inte senaste modellen, inte ens näst senaste, från Beyerdynaic. De är säkerligen kvalitetshörlurar ändå. Jag har läst att de är lite bassnåla om jag minns rätt. Pro-Ject Head Box har jag hört att den inte är så bra, fast jag har inte lyssnat själv.

HD555 har jag provat och det var en trevlig upplevelse. De lät mycket bättre än jag trodde att de skulle göra direkt från en mp3-spelare (Sony NW-HD3) och var väldigt sköna. Inte hade de ett beslöjat mellanregister, som jag tycker att en del Sennheiserlurar brukar ha, heller.

Vad har du för ljudkort då förresten? Det känns lite bortkastat att köpa dyra hörlurar och lurförstärkare om du har nåt dassigt ljudkort.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag med ett Audigy 2ZS som jag tror kommer duga fint. Och gör det inte det så är det bara att byta.

Edit: Var och lyssnade på HD595 precis och jag gillade dom skarpt! Dom satt väldigt skönt och ljudet var helt ok.
Sen kopplade vi in dom till ett Vincent lurstärkeri och då fullkomligt exploderade ljudet! Satan vilket tryck! Eftersom jag är nybörjare på lurar och aldrig hört ett par kompetenta lurar drivna av en lurstärkare fick jag en mindre chock. Att lurar kunde låta såhär bra trodde jag inte, och då är jag ändå bara nere i budget/mellan-segmentet och röjjer

Mycket talar nu för HD595 till att börja med samt kanske en billig förstärkare till dom.
Tips på billiga och bra lurstärkare uppskattas.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Just nu sitter jag med ett Audigy 2ZS som jag tror kommer duga fint. Och gör det inte det så är det bara att byta.

Edit: Var och lyssnade på HD595 precis och jag gillade dom skarpt! Dom satt väldigt skönt och ljudet var helt ok.
Sen kopplade vi in dom till ett Vincent lurstärkeri och då fullkomligt exploderade ljudet! Satan vilket tryck! Eftersom jag är nybörjare på lurar och aldrig hört ett par kompetenta lurar drivna av en lurstärkare fick jag en mindre chock. Att lurar kunde låta såhär bra trodde jag inte, och då är jag ändå bara nere i budget/mellan-segmentet och röjjer

Mycket talar nu för HD595 till att börja med samt kanske en billig förstärkare till dom.
Tips på billiga och bra lurstärkare uppskattas.

De här sägs vara grymma.

http://www.headamp.com/portable_amps/ae2/index.htm

Eller Holographic audio? Dyr men har intressant x-feed.
http://www.holographicaudio.com/ear_one.html

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns nån Pro-ject hörlursstärkare som inte kostar dom där 5000 kronorna men som sk vara riktigt bra o prisvärd enligt många!

Länk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

Crossfeed är riktigt trevligt. Jag har en hemmabyggd stärkare som har stora likheter med Holographic Audio-stärkaren (samma konstruktör), och lyssnar alltid med X-feed inkopplat. Det ger en mer naturlig stereobild, och mindre av "allt spelar inuti mitt huvud"-effekt som man normalt får med lurar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Crossfeed är riktigt trevligt. Jag har en hemmabyggd stärkare som har stora likheter med Holographic Audio-stärkaren (samma konstruktör), och lyssnar alltid med X-feed inkopplat. Det ger en mer naturlig stereobild, och mindre av "allt spelar inuti mitt huvud"-effekt som man normalt får med lurar.

Att ingen satsat på mjukvara som bygger in denna effekt i låtarna. Det skulle bli stort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Att ingen satsat på mjukvara som bygger in denna effekt i låtarna. Det skulle bli stort.

Det finns faktiskt inbyggt i RockBox ( http://www.rockbox.org ) som är en alternativt mjukvara till många spelare. Annars finns det också i flera portabla lurförstärkare.

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk

Jag rekommenderar varmt Meier-Audios förstärkare. Jag har själv en Corda Aria som jag tycker är utmärkt. Jag har dock inte testat några andra i samma prisklass med samma lurar. X-feed är skönt om man lyssnar mycket, det blir mindre påsfrestande att lyssna i lurar.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen gubbar(även om vissa kostade lite för mycket för mig nu direkt). Har beställt ett par HD595 nu men väntar med förstärkare, alternativt köper den där billiga pro-ject till att börja med.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Tack för tipsen gubbar(även om vissa kostade lite för mycket för mig nu direkt). Har beställt ett par HD595 nu men väntar med förstärkare, alternativt köper den där billiga pro-ject till att börja med.

Mycket bra val. Jag skulle personligen inte köpa en billig förstärkare till 595 då de inte behöver en. Köp en dyrare och bättre eller var utan är mitt tips. Tror inte en billig gör nog mycket skillnad för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem

Jag ska prova köra utan nu i början. Men jag har även möjligheten att få låna hem förstärkare från lokala hifi-handlaren som har bla pro-ject MkII så det är ju bara att testa senare när jag får lurarna.
Loakal handlaren hade även den där Vincent rörstärkare som jag provlyssnade HD595orna med och det lät vansinnigt bra med den kombon. Skattepengarna kommer ju snart.......

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!