Permalänk

sniffa lim, det tar bort alla hungerkänslor säges det.

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

Jag har kommit på ett sätt att dämpa suget någorlunda. Jag tar en tesked honung och sitter och suger på den ett tag. Jag har för mig att jag har läst att honung är nyttigt efter som det är naturligt socker av något slag.

Men det är ändå svårt att motstå att unna sig en damsugare eller något. Men det är bara att kämpa vidare. Speciellt nu när man har gått upp 2kg dom senaste månaderna.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
sniffa lim, det tar bort alla hungerkänslor säges det.

ja varför inte köra lite på Crack också när man ändå är i farten:rolleyes:

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
ja varför inte köra lite på Crack också när man ändå är i farten:rolleyes:

Nej för fan crack är ju coke i princip och alla vet ju att cola har grymt mycket socker i sig... Heroin där i mot är bra

Och för att komma tillbaks till topic så bara ett tips att inte ersätta te.x. vanliga cola med deras light varianter då sötningsmedlen i dom antingen är "skadligt" för hjärnan eller levern. Nästan bättre att dricka vanlig "socker" cola om man nu måste dricka nått sånt. Fett är lätt att jobba bort, skador på lever/hjärnan är det lite värre med

Permalänk

Läs på om socker så du vet hur jävla farligt det är så kanske det blir lättare att undvika. Drick aldrig någonsin läsk för det är fullkommligt livsfarligt! Då är det bättre att du köper en bag in box eller en flaska söt sherry så kan du tillfredställa dig själv utan att få i dig så brutala mängder socker. Sedan sägs det att om man börjar träna, om än bara lite, så går suget efter sötsaker ner. Då blir man sugen på stekta ägg och sånt istället

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Gäller bara att byta ut behovet mot något annat. Själv dricker jag väldigt mycket cola när jag sitter framför datorn, men börjar bättra mig lite nu Dricker mycket mjölk och vatten istället. (<3 mjölk)

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Läs på om socker så du vet hur jävla farligt det är så kanske det blir lättare att undvika. Drick aldrig någonsin läsk för det är fullkommligt livsfarligt! Då är det bättre att du köper en bag in box eller en flaska söt sherry så kan du tillfredställa dig själv utan att få i dig så brutala mängder socker. Sedan sägs det att om man börjar träna, om än bara lite, så går suget efter sötsaker ner. Då blir man sugen på stekta ägg och sånt istället

Du föreslår alltså att han byter ut läsken mot ett starkvin? Sportigt, men jag tror inte det är nyttigare

Permalänk
Medlem

Träna gör jag tre till fyra dagar i veckan. Men jag vill veta om honung är nyttigare än vanligt socker?

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Träna gör jag tre till fyra dagar i veckan. Men jag vill veta om honung är nyttigare än vanligt socker?

Honung innehåller ju mer än bara och socker men om detta "övriga" är nyttigt eller inte vet jag inte. Sockret i honung skulle jag gissa på är druvsocker och alltså farligare än vanligt socker om än väldigt marginellt

Ja, jag tror att socker är farligare än alkohol för kroppen, så starkvin > läsk.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

hmm druvsocker är det därför jag får så svårt att sova om jag äter honung innan jag ska lägga mig =/ jag som redan har svårt att somna

Visa signatur

8D

Permalänk

Jag hade en kompis vars fader var/är biodlare och han köpte typ in flera ton socker som han blandade ut med vatten och gav till bina, så jag tror inte att honung är så himla mycket nyttigare. men det är väl mer saker än socker i honung..
Bara man rör sig så är det väl inte så jätte farligt med socker, men man kan ju ha en dag i veckan som man får käka godis då, sen så kan man trappa ner mer och mer tills man känner att man inte har något sötberoende.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Ett par tips som jag lärt mig från mitt ex, ni vet hur tjejer och vikt är.:rolleyes:

1) Zink funkar utmärkt för att döda/minska suget.
2) Ät frukt istället för godis.
3) Att gå "cold turkey" mot socker funkar inte. Vill du äta sött så ät sött, men det är ytterst viktigt att du gör det på den tidigare delen av dagen. Om du äter direkt på morgon så kommer detta socker inte göra dig illa.

Lycka till!

Att påstå att det inte funkar att gå "cold turkey" mot sockersuget är felaktigt. Det är som att säga att man inte kan sluta röka genom att bara bestämma sig och sluta. Det är individuellt.

Att det dessutom skulle vara bättre att äta socker på den tidiga delen av dagen är inte heller särskilt sant. Att äta produkter med t.ex. raffinerat socker tidigt på dagen är rent av farligt för att trappa ned sitt sötsug. Äter du något sött tidigt, t.ex. till frukost så kommer din blodsocker nivå att stiga kraftigt. Vilket leder till att den förr eller senare kommer dala, ett blodsocker fall. Då ökar insulinnivån och hjärnan krampar efter kolhydrater - ond spiral.

Det bästa tipset jag har till dig som vill sluta:

Sluta. Drick mycket vatten och ät GRÖNSAKER och "rätt" sorts frukt - äpplen, morötter och andra sorters rotfrukter.

Bananer, kiwi, apelsin etcetera innehåller en stor mängd fruktos (m.m.) och är därför inte att rekommendera.

Kroppen har svårt att skicka rätt signaler, om du känner dig hungrig (du går ner till köket för att bara "kolla"). Det kan lika gärna vara så att du är understimulerad eller bara törstig.

1) Drick.
2) Ät något vettigt, morötter, brysselkål, kål, spenat, broccoli el. dyklikt.
3) Ta en kopp te och drick mer vatten.
4) Stimulera dig. Har du tråkigt? Ta en promenad - hitta på något!

Jag har själv haft fetma, och jag har kämpat mig normalviktigt med hjälp utav Viktväktarna, bra mat och träning.

Hitta något som funkar för dig!

Kom ihåg: Det gör inget om du äter lite extra gott mellan Jul och Nyår, men om du äter lite extra gott mellan Nyår och Jul - då får du rannsaka dig själv.

Lycka till!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
text

Tyvärr måste jag säga till dig att viktväktarna ebara bluff och båg, ogillar dem strongt. När jag gick i 9an kom de till vår skola och spred idiotiska lögner som fakta. Sa t.ex. att om man åt en pizza skulle man egentligen inte få äta på 1.5 dygn. Hallå? Vi var inte 3 år, vi var 15/16, då förbränner man 3 pizzor per dag utan problem.

Så lita inte på nått de säger...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Nä viktväktarna må vara intresserade i ämnet men speciellt dugliga är de inte. De har förenklat kroppsmodellen för mycket och deras kalorimallar stämmer inte alls. Om man alltid käkar sig proppmätt spänner man ut sin magsäck så att kapaciteten ökar allt eftersom. Käka dig alltså inte proppmätt så komemr du snart dra ner ditt behov av mat. Käka heller inte massa mellanmål utan nöj dig med frukost, lunch och middag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen väldigt dålig på att motstå sockersuget... men vad som kan fungera ibland är att tugga på tuggummi med mintsmak eller borsta tänderna. Då försvinner suget lite. Men som sagt annars är det bara att hålla dig sysselsatt med grejer så du hamnar på andra tankar. Jag är tex ALDRIG sockersugen när jag är på stan, är hos kompisar, på semester osv :s men så fort jag är hemma så är det kört för mig... GLASS är min absoluta svagpunkt.

EDIT: eller ät sushi! Man blir gott mätt av sushi och det dödar typ sockersuget för mig iaf...

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk
Medlem

finns många sätt men allt kommer ändå ned till en och samma sak...VILJESTYRKA!!!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag Kom mig aldrig över 2liter läsk per vecka, men sen blev det "Lan-Rushen" då åt man mycket godis å annat, nu klarar jag inte av så rent socker fören jag börjar känna mig underlig i magen.

Ja sen dess har jag funderat mer över vad jag har satt i mig.
Mitt senaste beroende var Energi drycken ED, jag försökte då hålla mig på en flaska per vecka, det lyckades jag rätt så bra med.

för att Vitaminen B12 som finns i ED används för att tillverka blod i kroppen o. Taurin är inte så bra för hjärtat, så jag är empatisk med mitt hjärta nuförtiden.

Men jag fick ju lära mig den hårda vägen, men jag har aldrig enligt mig själv över konsumerat socker.

Edit: Stav fel. Men jag tycker om salta o. sura sacker istället nu

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem

Mycket snack i den här tråden, men några poäng kommer trots allt fram, gäller bara att kunna sålla.

VILJESTYRKA
För det första, viljestyrka är såklart grunden, men det är väl självklart, annars kan man ju inte göra något alls här i livet utifrån sina egna beslut. Sedan ska man ju inte göra saken svårare för sig själv genom att äta fel vilket ökar sockersuget. Att hitta fakta om hur farligt det är samt vad man bör äta hjälper ju också motivationen.

BORSTA TÄNDERNA
Sedan tycker jag att tipset om att borsta tänderna är väldigt bra. När man känner sig sådär fräsch i munnen vill iallafall inte jag stoppa in något sött och sliskigt.

TRÄNING
När det kommer till träning så funkar det iallafalla för mig så att om jag tränar, så blir jag hungrigare, och då på mat med mycket långsamma kolhydrater. Om det har något med min kropp och göra eller bara det att jag vet att det är värdelöst att träna om man inte äter rätt kan jag inte svara på.
Sedan efter träningen får man ju gärna äta sådant med snabba kolhydrater, det är till och med rekommenderat.

NYTTIGT GODIS
Gör eget nyttigt godis, är både kul och nyttigt. "haha, låter ju som någon jävla hälsotidning, jaja". Om du tränar och förbränner lika mycket som du äter eller mer så föreslår jag mitt egna resept. Ta blockchoklad, förslagsvis med hög kakaohalt, sesamfrön och solroskärnor.
Vattenkoka, dvs. koka upp vatten och sänk ner ett kärl av något slag, själv använder jag gamla glassaskar, i vattnet, ha i krossad choklad och låt den smälta. Sedan tillsätter du sesamfröna och solroskärnorna. Hur mycket av varje bestämmer du själv, men ett tips är att ha precis så mycket eller lite mer choklad så att fröna hålls samman. Lägg smeten på till exempel muffins"formar" och stoppa in i kylen/frysen ett tag. Blir riktigt gott, mycket energi, mycket protein och nyttigt fet.

INTE FET MAT
Om man äter fet mat så, ökar även/eller minskar kommer inte ihåg vilket huvudsaken är att effekten blir densamma, produktionen av ett ämne i kroppen som kontrollerar sockersuget. Dvs. Fet mat ökar sockersuget.

HÅLL DIG AKTIVERAD
Tipset om att göra något annat när suget kommer är bra, i mina yngre dagar då jag var rätt understimulerad åt jag mycket mer söt än jag gör idag.

KÄKA FRUKT
Käka frukt! Precis som sägs här över så är det bättre med morötter, brysselkål, kål, spenat, broccoli el. dyklikt än söta frukter, därmed inte sagt att man inte kan äta apelsin och banan, men man kan ju se till att man inte äter mycket mer av dem än de andra frukterna.

DRICK VATTEN
Drick vatten och te. Iallafall vatten. Dock hellre lite större mängder åt gången, kanske ett glas vatten eller så. Att sitta och småsmutta på en vattenflaska hela tiden kan göra det svårt för blåsan att fungera som den ska.

SAMMANFATTNING:

1. Viljestyrka, hitta motivation i fakta.

2. Borsta tänderna

3. Träna och ät mycket långsamma kolhydrater

4. Gör eget nyttigt godis

5. Ät inte för fet mat då det ökar sockersuget

6. Aktivera dig med annat när suget slår in

7. Ät frukt, och då helst "rätt" frukt

8. Drick vatten

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Jag har hört att man ska dricka ett par rejält stora glas vatten för att få bort plötsligt sockersug. Det funkar på mig

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem

Håller med tullen till punkt å pricka.

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Avstängd

Banan är inte att rekomentera, som diabetiker så undviker jag den "socker"bomben.

Mörkchocklad är "okej", typ allt mörkt är okej och vitt är inte.

Men det är väldigt komiskt att alla rekomenterar frukt i massor, det gör inte jag.... diabetes ni vet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Börja med att knapra på EK Bord, det lär vara mycket fibrer

Ja faktist när du nämner det så börja man tänka på det.
Ennu till Banan är inte en frukt, det är en ört.

Farsan klagar hela tiden på mig att jag ska äta mera fibrer,
Han tycker inte om när jag äter vit bröd.
Men om man har lågt blodsocker så ska man _INTE_ smälla i sig en söt sak, ät bröd det håller blodsockret uppe längre.

Edit-tillägg: Hoppa aldrig över Frukosten, det gör aldrig gott.

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Massor med text

Där ser man, har själv aldrig haft viktproblem och slängde bara ut det jag hört från andra. Trevligt att du rättade.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Avstängd

Ät var 3:dje timme, kroppen behöver då mindre och jämnare insulin och man går ner i vikt.

Var en riktig fetto för 1.5år sedan, 155kg.. åt oregelbundna måltider m.m.

Sen dess har jag tappat 45kg genom att äta var 3:dje timme, ingen extra motion eller liknande.. dock så minskar man behovet allt efter som.
Max en skiva bröd, mörkt så klart eller ett äpple/päron kanske en HALV banan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Re: Hur få bort mat och socker sug?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Hejsan, jag har lyckats under en lång period att hålla mig borta från allt vad socker och små ätande heter. Men nu på senare tid ås har suger kommit på mig rejält jag kan bara inte hejda mig, så nu vill jag komma på någon bra taktik att hålla koll på mig själv speciellt då jag planerar på att tappa några kilon under sommaren.

Jag har som policy att inte köpa godis, varken lös godis eller choklad barer, men dok så faller jag gärna för en små kaka då jag är jävligt svag för dammsugare och skulle lätt kunna klämma i mig minst en hel måltid av sådana.

Det hella blir inte lättare med att min morsa bakar kakor jämt och köper kakor.
Jag stör mig på detta efter som det är som att få en rökare att sluta att röka när man har en limpa gömd under kudden.

Jag har pratat med min morsa men hon tar mig tydligen inte på allvar efter som hon fortsätter med att baka och köpa kakor.

Någon som har tips?

tappa vikt är inga problem, ät mindre och flera gånger under dagen (3-4ggr) godis och chips behöver kroppen 1 dag i veckan och det gör inget om du svullar 2-3ggr heller, (jag har inte märkt nån skillnad iaf)

men du kan ju tänka "fan äter jag den här chipspåsen så minskar chansen att jag tappar lite BF under sommaren".

men för att bli av med "suget" efter godsaker försvinner med tuggummi, bara köpa hem några packet tuggummi och du tuggar på hela tiden, jag gör det och jag tycker det funkar, fast ibland kan man vilja ha lite godis o grejer när man glor på tv osv, men har man inget hemma så är det inga problem, (bor själv och här finns det inte ens macka ibland).

vart lite av ego här, men måste ju säga vad "jag" gör för att kunna hjälpa dig

Edit: du måste ju röra på dig också, vet inte om du tränar eller så, men sätt dig på en tränings cykel och kör cardio i 15-30 min 3-4ggr i veckan, eller ta en stor kopp kaffe varje morgon då du precis har vaknat och ut och gå i 1 timma så ska du se resultat inom 2-4 veckor.

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader och max två färger. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk
Medlem

Vitlök ska hjälpa, testa att börja äta några klyftor om dagen.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om vad man stoppar i sig....Inget annat. Försöken att ta något "nyttigt eller träna" när man får sötsug fungerar sällan i längden. Du kan ju få sötsug när som helst och då kanske inte några glas vatten finns tillgängligt, förmodligen ingen löparbana heller.

Det handlar om att förebygga sötsuget. Du "står dig" mycket bättre på rätt ätande och du slipper sötsuget.

Frukost: När jag gick med viktväktarna fick man ju lära sig äta mycket fibrer. En enkel grej är ju att käka fiberrik frukost följt av en banan till mellanmål. Det är i regel mellanmål man slarvar med att äta.

Lunch: Eftersom jag inte är speciellt förtjust i grönsaker åt jag alltid 2-3 råa morötter strax före lunchen. Sedan blir det en frukt eller två på eftermiddagen.

Middag: Kvällsmålet startar jag lika som lunchen med att äta morötterna före maten. Senare på kvällen tar jag en frukt eller två.

Måste helt ärligt erkänna att jag varit en godisråtta till 100%. Till min stora förvåning försvann mitt sötsug efter första dagen.

Jag hade inte speciellt mycket övervikt när jag gick med i viktväktarna men ville helt enkelt få ordning på min kost. En bonus är att jag orkar mycket mer på dagarna och det är härligt att slippa allt socker.

Lycka till

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Rivna morötter ftw, bästa tipset jag kan ge dig... gick på en diet, med pulver vatten i ca 1½vecka. kunde dock käka morötter då dessa knappt ens innehåller kalorier alls. käkade det 1 gång per dag med min diet... rasade 5.5kg på 1½ vecka. bara fett brännt, inge muskler, tränade ingenting... ska köra i gång en runda till från och med helgen, fast nu blir det 2 veckor + daglig motion. satsar denna gång på - 8 kg

Morötterna var för mig grymt mättande, kanske för att jag inte åt något annat, men det räckte. Och dem tog jag till kvällen då mitt annars mat intag var som störst, hur dumt det nu än låter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bananer, kaffe, snus. Med betoning på snus, hjälper faktiskt.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Vila i frid

Jag brukar äta fluortabletter med smak.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups