Permalänk

Moderkort för varmt ?

Mitt moderkort är uppe i ca 50-55 grader ibland, eller ganska ofta. Är det något problem eller ? Probe varnar mig för att det är för varmt, men jag menar, var går "gränsen" innan de blir skadligt ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Jo det är varm. Om det går över 60 grader så kan det nog vara direkt skadligt i längden. Testa att applicera bättre kylpasta, eller en liten fläkt om du inte har en monterad.

Permalänk
Medlem

kan även tillägga att p5w brukar gå varma.
det första du ska göra är att dra bort den tunna plasten som sitter på både nord och sydbrygge flänsarna om du inte redan gjort det. eller hela plåten som sitter på, men det förstör garantin. men ska du köra med fläkt ska du inte ha några plåtar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LinuC
kan även tillägga att p5w brukar gå varma.
det första du ska göra är att dra bort den tunna plasten som sitter på både nord och sydbrygge flänsarna om du inte redan gjort det. eller hela plåten som sitter på, men det förstör garantin. men ska du köra med fläkt ska du inte ha några plåtar.

Vilken plast o__O

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Okej. Får väl applicera den "optional fan" som ASUS skickade med. Och ja, jag håller med ovanstående : Vilken plast ?

Fick ju med den fläkten till moderkortet men det står såhär: "For use in junction with passive cooler or water cooler ONLY". Inga problem för mig att sätta den där då eller ? Kanske lite dum fråga men...

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

50-60 grader är inga problem, elektronik tål rätt mycket värme innan det tar stryk. T.e.x. så är ju kondensatorerna på moderkort specade till 105 grader...

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Avstängd

Om ett moderkort blir för varmt är det sällan så att systemet bibehåller sin stabilitet. Men om det är varmt över en längre period så tar elektroniken skada självklart emn snarare i form av ökat slitage.

Permalänk

Okej, låter inte särskilt bra. Monterade en fläkt på moderkortet nu men den hjälpte f-n ingenting, kanske 2-3 grader. Måste skaffa ett nytt chassi nu isåfall med bättre kylning, vill ju inte att moderkortet slits. Antec P182 är väl ett bra val ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Jag har haft en p180 (väldigt likt p182) dock bytte jag ut det då jag tyckte att det var lite för litet men det har bra kylning och är tyst. Tänk dock på att det i många fall inte spelar så stor roll att mammabrädan slits lite då du troligen byter om ungefär ett och ett halvt år igen.

Permalänk

Jo, det är ju iförsig sant. Men vill ändå byta chassi. Denna lådan jag har nu är liten, högljudd och har otroligt dålig kylning.

Tackar för svar !

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |