någon som vet hur man klockar Asus m2npv-mx?

Permalänk

någon som vet hur man klockar Asus m2npv-mx?

tjenare vet att detta inte är ett höjdar mobo precis men.. har ialla fall ett sådant moderkort asus m2npv-mx, och den AMD AM2 x2 dualcore 4600+ processor och 1 Patriot extreme performance 1024mb minne,

nu till BIOS settings; det finns inte så mkt att välja bland såg jag i BIOS fanns step free settings, där kunde man välja AI overklocking 3%, 5%, 8% och 10%... 5% kan jag köra som max kör jag 8 eller 10 så laddar den inte ens windows utan rebootar, sen finns det val nummer 2; Manua. där kunde man välja 200-xxx fsb, processorn är ju orginal 2400 mhz, drar jag upp den till 220 fsb så rebootar den, innan den laddat windows, och så finns det inställningar för RAM minnen där man kan höja volten på Auto/1.9, mysko där :S
varför datorn startar om är säkert pågrund utav Vcore spänningen, MEN det finns inte ens en sådan inställning så jag kan inte ge min processor lite mera kraft :S... vet att jag inte är någon bra förklarare, men om någon som vet hur detta moderkortet funkar så skulle jag uppskatta all hjälp!

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är nyfiken på varför du vill överklocka men inte ens använder båda minneskanalerna pga din enda minnesmodul?

Börja med att skaffa en likadan modul till, eller sälj och skaffa 2 512or. Det är det bästa tipset jag har. Ingen idé att börja trimma innan datorn är rätt konfigurerad minnesmässigt anser jag iaf.

Detta moderkortet ska vara ovanligt besvärligt vid högre minneshastigheter (max volt 1.9 tex) efter vad jag läste innan jag köpte mitt. Därför använder jag endast pc5400-minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312023 och en X2 3800+.

Kortet fungerar ypperligt som budgetalternativ men är knappast tänkt som någon överklockningsplattform.

Vill du ändå överklocka direkt, så kommer det säkert fler inlägg med kunnigare folk inom området.

Lycka till!

Edit: såg nu att jag har Asus m2npv-VM och inte mx. Jag vet inte vad som skiljer på rak arm tyvärr, men det jag skrev ovan stämmer angående minnet iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro