Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sun lanserar modulärt blad-system

Permalänk
Melding Plague

Sun lanserar modulärt blad-system

Sun har idag lanserat ett nytt bladserver-system som är mycket flexibelt. Det heter Blade 6000 och rymmer tio stycken bladservrar där man kan välja på plattformar från AMD, Intel samt Sun själva.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ännu en som hakar på blad-trenden. IBM lanserade ju sin andra generation bladcenter förra våren...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hedersmedlem

Bladserverlösningar är schyssta måste jag säga, speciellt i virtualiseringssammanhang. Himla trevligt att man kan välja mellan Intel, AMD eller Sun och trevligare blir det när AMD kommer med sin Barcelona. Goda valmöjligheter.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Bladserverlösningar är schyssta måste jag säga, speciellt i virtualiseringssammanhang. Himla trevligt att man kan välja mellan Intel, AMD eller Sun och trevligare blir det när AMD kommer med sin Barcelona. Goda valmöjligheter.

när dyker barcelona upp?

Permalänk
Avstängd

Sun gör feta grejer!

UltraSPARC T1 är nog grym.
Älskar att den har en öppen arkitektur också.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sb
när dyker barcelona upp?

Någon gång under Q3 tror jag det var.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Bladserverlösningar är schyssta måste jag säga, speciellt i virtualiseringssammanhang. Himla trevligt att man kan välja mellan Intel, AMD eller Sun och trevligare blir det när AMD kommer med sin Barcelona. Goda valmöjligheter.

Nu har jag bara grundläggande kunskap om andra bladcenter än IBM:s men jag skulle vilja säga att bladservrar passar oerhört dåligt i virtualiseringssammanhang. Ett blad har oftast bara 2 nätverksportar och det skulle jag aldrig installera en ESX-server på.

Blad är ett steg uppåt i virtualiseringstänkade från vanliga "pizzakartonger" men att börja blanda in VMWare är att ta det för långt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Nu har jag bara grundläggande kunskap om andra bladcenter än IBM:s men jag skulle vilja säga att bladservrar passar oerhört dåligt i virtualiseringssammanhang. Ett blad har oftast bara 2 nätverksportar och det skulle jag aldrig installera en ESX-server på.

Blad är ett steg uppåt i virtualiseringstänkade från vanliga "pizzakartonger" men att börja blanda in VMWare är att ta det för långt.

Några av HP:s ProLiant-servrar [1] exempelvis kör med 4 NICs.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Några av HP:s ProLiant-servrar [1] exempelvis kör med 4 NICs.

Ahh, där ser man. Inte så konstigt iofs när det bara får plats 8 blad i HP:s bladecenter...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Ahh, där ser man. Inte så konstigt iofs när det bara får plats 8 blad i HP:s bladecenter...

Bara 8st? Jag trodde det var 12 eller 14 st... Men 8st, är det oberoende av utrustning då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Nu har jag bara grundläggande kunskap om andra bladcenter än IBM:s men jag skulle vilja säga att bladservrar passar oerhört dåligt i virtualiseringssammanhang. Ett blad har oftast bara 2 nätverksportar och det skulle jag aldrig installera en ESX-server på.

Vad behöver du så mycket bandbredd i virtualisering? Näten skickar du ju in via en VLAN trunk.
Lagring förutsätter jag att man kan ansluta via FC.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tossebear
Vad behöver du så mycket bandbredd i virtualisering? Näten skickar du ju in via en VLAN trunk.
Lagring förutsätter jag att man kan ansluta via FC.

Precis.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabrioth
Bara 8st? Jag trodde det var 12 eller 14 st... Men 8st, är det oberoende av utrustning då?

Om du ska ha blad med 2 interna diskar, 2 CPU:er och lite andra sköna redundanta prylar så får du bara in 8 blad, man kan också köra med blad som är hälften så stora (med bara en intern disk, en CPU, osv) och då får man följdaktligen in 16 blad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tossebear
Vad behöver du så mycket bandbredd i virtualisering? Näten skickar du ju in via en VLAN trunk.
Lagring förutsätter jag att man kan ansluta via FC.

VMWare rekommenderar åtminstone 3 fysiska NIC. 1 för VMotion, 1 för Service Consolen och 1 för dina VM att dela på. Personligen installerar jag dock alltid åtminstone ett till så att VM:en får redundant nät. 5-10 fysiska NIC ser jag som standard i en ESX-server. Att >10 VM ska dela på en 1gb-lina känns inte realistiskt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~