Permalänk
Medlem

Uppsägning av abonnemang hos Loopia?

Någon som har problem med att säga upp sitt webbhotellsabonnemang hos Loopia? Enligt media har dom slopat uppsägningstiden, men enligt deras egen hemsida så är det fortfarande 90 dagars uppsägningstid som gäller!?!?!?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme / Intel i7 3930k / Corsair H100 / 16 GB Corsair Vengenace / Corsair Force Series 3 GT / Corsair HX 850W / Sapphire Radeon 7970

Permalänk

Ja, jag är i samma sits. Jag anser de är oseriösa med att de inte kan fixa en uppsägning online. Det är ju inte 1997 längre...

Permalänk
Medlem

Antar att det är företagshostingen som var gratis förra året som mynnar ut i 1800kr faktura hos många..

Här är svaret jag fick när jag frågade dem..

Hej Mathias,

Tack för din information.

För att göra en uppsägning av ett webbhotellsabonnemang hos oss, vänligen
använd den uppsägningsblankett vi har tillgänglig för nedladdning från
http://www.loopia.se/blanketter/.

Om man inte önskar förlänga sitt webbhotellsabonnemang hos oss så behöver
man säga upp detta minst 90 dagar innan dess att den nuvarande
abonnemangsperioden löper ut, annars förlängs abonnemanget med ytterligare
en abonnemangsperiod.

Ett abonnemang är uppsagt när man per post emottar en bekräftelse från oss
på att uppsägningen har behandlats.

För att vi skall kunna hantera uppsägningen så är det mycket viktigt att man
anger sitt kundnummer på uppsägningsblanketten. Ens kundnummer finner man på
sin abonnemangsbekräftelse samt på sidan
http://www.loopia.se/loggain/losenord.

Återkom gärna om ni har några frågor eller funderingar.

Mvh,
Håkan Bergman, Ekonomi

Permalänk
Medlem

Men detta med 3 månades uppsägningstid hade de väl nu tagit bort? http://www.idg.se/2.1085/1.107348

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Packe
Men detta med 3 månades uppsägningstid hade de väl nu tagit bort? http://www.idg.se/2.1085/1.107348

Deras allmänna villkor säger fortfarande 90 dagar, så man får anta att det är vad som gäller.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Hmm, ok.

Closure, varit i kontakt med Loopia och kollat?

Permalänk

Jag förstår inte varför Loopia som ändå skall vara ett seriöst företag håller på med detta halv lurendrejeri för att folk inte tänker på att säga upp sitt abonnemang som kostade dom fick gratis för 1 år sedan man får ju inte precis någon påminelse från Loopia vilket är dåligt.

Detta är ju inte precis första gången som dom gör detta utan det har väl varit ett par år i rad. Sitter även som andra i samma situation med problemet att jag skickade in en uppsäggning för 2-3 veckor sedan som tydligen inte har kommit fram till loopia.

Skall snart ringa och gråta lite, inte så sugen på att punga ut 1200kr för kass hosting utan ens mysql så att säga.

Ill return with an answer soon!

EDIT: Ringde precis Loopia och snackade med dom och han sa att troligen skulle min uppsägning ha försvunnit på posten eller något liknande så han skulle göra en notering så skulle jag bara skicka en ny uppsägningsblanket så var allt ur världen sedan.

Mvh,
Viper@God

Permalänk

Är uppsägningstiden borta nu eller? För jag sitter här med en räkning på 1800 kr att betala för ett år till.. men de tär fortfarande 2 månader kvar på min betalda period. så jag ivll ju säga upp det.. För en vecka sen på mail svarade dom att det inte var möjligt iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Som meddelats ovan kommer vi att under sommaren byta ut våra befintliga allmänna villkor för alla kunder. Den största förändringen sker i villkoren för våra webbhotellskunder där vi helt och hållet slopar den nuvarande uppsägningstiden om 90 dagar. Det innebär rent praktiskt att om en uppsägning inkommer under kundens innevarande abonnemangsperiod, så stängs kontot ned när abonnemangsperioden löper ut, i annat fall löper kontot på precis som vanligt med samma abonnemangsperiod.

Så stod det i senast nyhetsbrevet jag fick.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Oj, sorry... Glömt bort tråden. Efter lite gnäll så löste det sig för min del. Prata med ekonomiavdelningen så löser dom det säkert.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme / Intel i7 3930k / Corsair H100 / 16 GB Corsair Vengenace / Corsair Force Series 3 GT / Corsair HX 850W / Sapphire Radeon 7970

Permalänk
Medlem

Är i samma sits, glömde helt bort att säga upp det i tid så nu fick jag en faktura som ska betalas senast 10 juni, men eftersom uppsägningstiden/allmänna vilkoren ska ändra nu i dagarna (som det står i nyhetsbrevet) så borde jag kunna säga upp hotellet i vilket fall som helst om ändringen träder i kraft innan 10 juni?

viper@god: Mysql ingår ju gratis i paket numera..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closure
Oj, sorry... Glömt bort tråden. Efter lite gnäll så löste det sig för min del. Prata med ekonomiavdelningen så löser dom det säkert.

Är det bara att gråta? Personligen är jag skitsur på dom för sina 90 dagars uppsägningstid och skicka en faktura 20 dagar innan.

Visa signatur

// Sebastian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebastianE
Är det bara att gråta? Personligen är jag skitsur på dom för sina 90 dagars uppsägningstid och skicka en faktura 20 dagar innan.

Och jag är skitsur för att dom inte påminner mig om mina tvättider, när mjölken håller på att ta slut och en massa andra saker som är lätt att missa. Och när dom ändå är i farten så kan dom få komma hem till mig och laga mat, massera mina fötter och se till att jag mår så bra man bara kan göra. För jag betalar ju faktisk pengar till dom för att få vara deras kund, så lite kan jag väll kräva?

Till alla er som glömt säga upp i tid. Väx upp och ta ansvar för era egna handlingar/brist på handlingar. Om man tecknar ett löpande abonnemang så får man själv hålla reda på när man ska säga upp det, om man inte är omyndigförklarad, då har man någon annan som gör det åt en. Men det kanske är vad ni behöver. För inte ska loopia i detta fall behöva sitta och ringa runt till alla sina kunder och säga "Hej, vill du säga upp ditt abonnemang eller ska vi skicka en faktura till?". Loopia är inte era förmyndare.
Gällande uppsägningstid så är det något som nästan alla företag har. Och en 90 dagars uppsägningstid på ett årsabonnemang är inte så mycket. Kollar man på bredbandsabonnemang som är månadsabonnemang så är det oftast 1 kalendermånads uppsägningstid.

Så sluta gnäll och ta ert ansvar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Gällande uppsägningstid så är det något som nästan alla företag har. Och en 90 dagars uppsägningstid på ett årsabonnemang är inte så mycket. Kollar man på bredbandsabonnemang som är månadsabonnemang så är det oftast 1 kalendermånads uppsägningstid.

Så sluta gnäll och ta ert ansvar! [/B]

Konsumentverket gillar det inte alls. De tycks inte själv gilla de där 90 dagarna. Det är väldigt oseriöst att syssla med dessa automatiska förlängningar oberonde om det är ett webhotell eller bredband.

Loopia har ingen onlineuppsägning. De kräver fysiska dokument. Riktigt 1900-tals företag i mina ögon.

Bör tilläggas att jag har noll månaders uppsägning på min telefoni (fast som mobil), bredband (både fast och mobilt) samt för min el. Hatar uppsägningstider och ju längre uppsägningstider ett företag har, ju sämre är de i mina ögon.

Permalänk

Enligt den svenska lagstiftningen måste Loopia (och alla andra svenska webbhotell) acceptera muntliga uppsägningar. De kan inte tvinga er till att använda en uppsägningsblankett.

Loopias tveksamma agerande när det gäller uppsägningar har nu även uppmärksammats av Internetworld: http://www.idg.se/2.1085/1.110979

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Och jag är skitsur för att dom inte påminner mig om mina tvättider, när mjölken håller på att ta slut och en massa andra saker som är lätt att missa. Och när dom ändå är i farten så kan dom få komma hem till mig och laga mat, massera mina fötter och se till att jag mår så bra man bara kan göra. För jag betalar ju faktisk pengar till dom för att få vara deras kund, så lite kan jag väll kräva?

Det bästa med mjölken och tvättiden är att du inte förbinder dig att köpa mjölk varje dag i ett visst antal dagar om du råkar glömma när den tar slut.

Visst ska man ta ansvar men det rimliga är väl att man får en påminnelse? Klart jag förstår om Loopia inte vill skicka påminnelser då de gärna ser att de binder upp kunderna längre förstås. Nu är det ju så att det har visat sig vara orimligt. Det är därför de ändrar nu.