Cannabis, legaliseras eller inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tandlöst utan en lag.

Hur menar du då? Folk klarar inte av att vara företagssamma så länge staten inte förtrycker deras rättigheter? Förstår inte hur du tänker nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
De privata ägarna.

Med stöd av vilken lag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

är sjukt kluven i detta ämne. cannabis är som sagt inte lika farligt, men för att man ine blir "bakis" ellr liknande så får man som inge konsikvenser för sitt agerande. har sett många kompisar som följer den stilen, eftersom man itne blir bakis kan man röka på vardagar och lite när som helst. du göra det gärna själv också.
och det är ju ganska uppenbart att det inte är bra att röka, hur mycket pro cannabis grapparna sitter och säger det är en mirakelmedel som helar cancer och allt möjligt va dom hittar på, har nog hört det mesta. så är det inte nyttigt.

men ska vi införa det måste vi ta bort alkohol. vi kan inte ha två droger för att vi har en sån skev syn på hur det ska förbrukas.
om vi har båda två kan jag tänka mig att folk super på helgerna och röker mitt iveckan/resten av veckan. istället för att skippa att supa på helgen och röka istället.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jag tror fler och fler skulle sluta dricka alkohol. Både jag och många av mina polare ser inget kul i att dricka längre efter man börjat röka cannabis.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Jag tror fler och fler skulle sluta dricka alkohol. Både jag och många av mina polare ser inget kul i att dricka längre efter man börjat röka cannabis.

tror mer att en del kommer göra det men största delen kommer att supa och röka. känner inte många osm tycker om att röka sen dra ut på krogen och rocka loss tex. och ibörjan kommer folk att göra det samtidigt och det kommer sluta skit dåligt då dom flesta inte klarar av det.
tror bara inte att vi kan ha två droger samtidigt, man får välja en.

själv skulle faktist välja alkohol.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

"Efter uttalande av jordbruksminister Eskil Erlandsson står det nu klart att man i Sverige från 2007 kan odla hampa för alla ändamål, som i övriga EU!"

Betyder detta att man kan odla icke-industriell hampa hemma och ute på stan? Skulle vara kul om overgrow kom igång i göteborg fressten Att se alla plantorna runt om i stan. Speciellt om det var legalt att odla potenta plantor så man kunde plocka och tugga direkt vid vägkanten.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Nu blev jag hänvisad hit från "varför ska man inte röka cannabis?".
Även fast det är något helt annat som tas upp.

Iaf, någon som vill nämna något mer om detta?
Teoretiskt kan vi säga att det kanske skulle testas i sommar.

Jag dricker inte, röker inte men cannabis verkar intressant då det verkar sjukt svagt, rent och ibland rentav hälsosamt. Potential finns!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Nu blev jag hänvisad hit från "varför ska man inte röka cannabis?".
Även fast det är något helt annat som tas upp.

Iaf, någon som vill nämna något mer om detta?
Teoretiskt kan vi säga att det kanske skulle testas i sommar.

Jag dricker inte, röker inte men cannabis verkar intressant då det verkar sjukt svagt, rent och ibland rentav hälsosamt. Potential finns!

Svagt behöver det inte alls vara
Det beror helt på vad som teoretiskt ska puffas.

Som jag sa i den andra tråden, det finns en hel drös av olika varianter. Sativa och indica som huvudsträngar och sen en sjuklig mängd blandningar av dem i olika styrkor och varianter. Om jag "teoretiskt" skulle vilja testa så skulle jag försöka få tag på en mellanstark (kanske 8-10%) variant med merparten Sativa, då det ger ett lättare och mer uppåt rus än indicans tyngre och segare. Vad man är ute efter kan ju dock variera mellan tillfällen, precis som att man ibland vill supa skallen i bitar eller bara ta en öl.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Mycket hellre att våra 14 åringar röker cannabis än super sig fulla.

Kanske inte med tanke på att drogen verkar hämma utvecklingen på många sätt just i den åldern. Dessutom kan cannabis göra att puberteten uteblir/försenas då könshormonerna tar stryk. Sådana effekter har tex inte alkohol. För övrigt tycker jag helt klart att man skall hålla sig undan även spriten i den åldern.

I teorin är väl legalisering en rätt fin tanke. Men jag är tveksam om det skulle vara en bra idé i praktiken. Ett absolut att saklig information skulle tillgängligöras för "brukarna", något som för närvarande saknas båda lägren. Cannabis är knappast den dödsdrog som man fick höra om i skolan, men inte heller speciellt ofarlig. Det luriga är väl att de negativa effekterna är väldigt smygande, och det tar ett tag innan de dyker upp. Flummarna själva har förstås ingen vidare självinsikt, och bilden utåt är förstås att det är helt harmlöst.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Hmm.

Läste nån lista Aftonbladet hade totat ihop & enligt den är alkohol "farligare" än THC.
(Baserat på skadeverkningar/kostnader för samhället/brottsstatistik, osv.)

OM man kan dra paralleller med alkoholförbudet i USA under depressionen,
skulle det innebära att det är smartare att legalisera/reglera THC än att förbjuda/kriminalisera.

Personligen skiter jag i vilket, men ett generellt friskare Sverige vill jag gärna ha.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Hmm.

Läste nån lista Aftonbladet hade totat ihop & enligt den är alkohol "farligare" än THC.
(Baserat på skadeverkningar/kostnader för samhället/brottsstatistik, osv.)

OM man kan dra paralleller med alkoholförbudet i USA under depressionen,
skulle det innebära att det är smartare att legalisera/reglera THC än att förbjuda/kriminalisera.

Personligen skiter jag i vilket, men ett generellt friskare Sverige vill jag gärna ha.

Mvh

Den listan var ju helt skadad. Tror exctacy låg rätt långt ner (tom efter alkohol?) och det är ju rena rävgiftet. Antar att de räknat mer på vad som kostar samhället mest osv.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

ja hatar folk som andvender dråger dom e duma i huvet ja tyker vi ska ha hårdare straff

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Den listan var ju helt skadad. Tror exctacy låg rätt långt ner (tom efter alkohol?) och det är ju rena rävgiftet. Antar att de räknat mer på vad som kostar samhället mest osv.

Kunnit skrivet ;), få höra lite anledningar och gärna uppbackat med källor eftersom jag ser MDMA-familjen som relativt ofarliga om man jämför med tyngre droger såsom alkohol och heroin.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
ja hatar folk som andvender dråger dom e duma i huvet ja tyker vi ska ha hårdare straff

Har du en anledning till det? Vore trevligt att höra i sådana fall.
Och vad händer om Cannabis klassades om så att det inte längre var en drog (eller i alla fall en accepterad drog, så som alkohol och tobak). Skulle du vara emot det även då?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Har du en anledning till det? Vore trevligt att höra i sådana fall.
Och vad händer om Cannabis klassades om så att det inte längre var en drog (eller i alla fall en accepterad drog, så som alkohol och tobak). Skulle du vara emot det även då?

Jah typ hålleh meh honom, knark är juh typ dödligt+?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Inaktiv

Jag röstade ja.

Kör med samma regler som med alkohol.

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Kunnit skrivet ;), få höra lite anledningar och gärna uppbackat med källor eftersom jag ser MDMA-familjen som relativt ofarliga om man jämför med tyngre droger såsom alkohol och heroin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDe...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDe...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDe...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDe...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDe...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDe...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDe...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Det var den sämsta källhänvisningen jag sett sen hamsterpaj kom upp i cannabistråden. För övrigt tog du förbannat dåliga exempel, normalt brukar "om man överdoserar blir man deprimerad och tar livet av sig"-argument. Att ens jämföra detta med ecstacy är helt otroligt i mina ögon. Jag ger dig ett försök till att ändra dig eller komma med en källa som faktiskt säger något eller ännu hellre jämför och klassar olika droger (hint: WHO).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Det var den sämsta källhänvisningen jag sett sen hamsterpaj kom upp i cannabistråden. För övrigt tog du förbannat dåliga exempel, normalt brukar "om man överdoserar blir man deprimerad och tar livet av sig"-argument. Att ens jämföra detta med ecstacy är helt otroligt i mina ögon. Jag ger dig ett försök till att ändra dig eller komma med en källa som faktiskt säger något eller ännu hellre jämför och klassar olika droger (hint: WHO).

Jag vet inte vilka mystiska piller du har knaprat, för jag förstår inte ett jota av vad du vill ha sagt. Du ville ha källor som stödjer att ecstacy är en ruskigt skadlig drog, värre än tex. alkohol (och cannabis för den delen, även om det som sagt inte hör till saken). Om du ens bemödat dig kolla upp första länken hade vi kanske kunnat undvika denna diskussionen:

Citat:

In recent years working memory deficits have been reported in users of MDMA (3,4-methylenedioxymethamphetamine, ecstasy). The current study aimed to assess the impact of MDMA use on three separate central executive processes (set shifting, inhibition and memory updating) and also on "prefrontal" mediated social and emotional judgement processes. Fifteen polydrug ecstasy users and 15 polydrug non-ecstasy user controls completed a general drug use questionnaire, the Brixton Spatial Anticipation task (set shifting), Backward Digit Span procedure (memory updating), Inhibition of Return (inhibition), an emotional intelligence scale, the Tromso Social Intelligence Scale and the Dysexecutive Questionnaire (DEX). Compared with MDMA-free polydrug controls, MDMA polydrug users showed impairments in set shifting and memory updating, and also in social and emotional judgement processes. The latter two deficits remained significant after controlling for other drug use. These data lend further support to the proposal that cognitive processes mediated by the prefrontal cortex may be impaired by recreational ecstasy use.

Nu skall inga forskingsrapporter tas som absolut sanning, men det verkar helt klart sannolikt att just MDMA bränner hjärna i högre utsträckning de flesta andra droger.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
ja hatar folk som andvender dråger dom e duma i huvet ja tyker vi ska ha hårdare straff

Inte för att verka spydig eller elak nu.. Men jag antar att du nog fått din dos av droger du med, även fast du inte riktigt vet om det än.
Du vet, man är lite hängig och så.. man har ett viktigt prov om en kvart, men man är lite slapp i skallen. Man vill bara piggna till lite.
Så man dricker en kopp kaffe, tar en energidryck eller liknande.
BAM, KNARK.
Du har just fått i dig något av följande 1)Koffein 2)Guarana-extrakt 3)Taurin.
Dessa, min vän, är exempel på centralstimulerande droger.
Dock skall det poängteras att dessa är väldigt milda, de har en mer subtil effekt än dödsknarket som köps på plattan, men de är fortfarande droger.

Så om ditt argument kvarstår så hatar du nog antagligen dig själv, och om inte det så hatar du nog en rätt vackert stor del av jordens befolkning.

Men nu gick jag nog lite över the line här.. det här handlar ju om cannabis, inte generellt om droger. Ville bara försöka vidga din vy om vad du verkar anse vara dråger.

EDIT
Argh, såg nu att belga redan börjat ta upp det.. oh well, snygg jag var som inte ens scrollade ner 2 posts ^^

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Jag tro jallabert var väldigt seriös med sin post. Faktiskt!!!!!!!!1

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
Inte för att verka spydig eller elak nu.. Men jag antar att du nog fått din dos av droger du med, även fast du inte riktigt vet om det än.
Du vet, man är lite hängig och så.. man har ett viktigt prov om en kvart, men man är lite slapp i skallen. Man vill bara piggna till lite.
Så man dricker en kopp kaffe, tar en energidryck eller liknande.
BAM, KNARK.
Du har just fått i dig något av följande 1)Koffein 2)Guarana-extrakt 3)Taurin.
Dessa, min vän, är exempel på centralstimulerande droger.
Dock skall det poängteras att dessa är väldigt milda, de har en mer subtil effekt än dödsknarket som köps på plattan, men de är fortfarande droger.

Så om ditt argument kvarstår så hatar du nog antagligen dig själv, och om inte det så hatar du nog en rätt vackert stor del av jordens befolkning.

Men nu gick jag nog lite över the line här.. det här handlar ju om cannabis, inte generellt om droger. Ville bara försöka vidga din vy om vad du verkar anse vara dråger.

EDIT
Argh, såg nu att belga redan börjat ta upp det.. oh well, snygg jag var som inte ens scrollade ner 2 posts ^^

Lol.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vi ska börja låsa in tjocka människor, samhällsekonomin kräver det, riktigt tjocka människor är även mindre smidiga och kan därför inte köra bil lika bra som smala människor och är därför en trafikfara. Risken för att de ska dö i en hjärtinfarkt medans de kör bil eller att det sitter och äter bakom ratten är mycket större för tjocka människor.

Tjocka människor är missbrukare av mat, och dom borde straffas för det, hårt. Om de inte vill ta hand om sin egen hälsa så måste de tvångsomhändertas för jag vill inte leva i ett samhälle som tillåter att människor är tjocka eftersom det är så hemskt. Plus att dom blir så olyckliga av det och vi måste hjälpa dem, oavsett om dom vill eller inte.

När vi har hjälpt dessa människor att bi smala igen så kan vi släppa ut dem, det kan ju iofs bli ett problem för dessa människor att hitta jobb när dom har ett straffregister för brottet "lathet" alternativt "grov lathet", kanske inte så många som vill anställa människor som har blivit dömda för lathet. Men det är priset dom måste betala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjxrn
Jag tycker att vi ska börja låsa in tjocka människor, samhällsekonomin kräver det, riktigt tjocka människor är även mindre smidiga och kan därför inte köra bil lika bra som smala människor och är därför en trafikfara. Risken för att de ska dö i en hjärtinfarkt medans de kör bil eller att det sitter och äter bakom ratten är mycket större för tjocka människor.

Tjocka människor är missbrukare av mat, och dom borde straffas för det, hårt. Om de inte vill ta hand om sin egen hälsa så måste de tvångsomhändertas för jag vill inte leva i ett samhälle som tillåter att människor är tjocka eftersom det är så hemskt. Plus att dom blir så olyckliga av det och vi måste hjälpa dem, oavsett om dom vill eller inte.

När vi har hjälpt dessa människor att bi smala igen så kan vi släppa ut dem, det kan ju iofs bli ett problem för dessa människor att hitta jobb när dom har ett straffregister för brottet "lathet" alternativt "grov lathet", kanske inte så många som vill anställa människor som har blivit dömda för lathet. Men det är priset dom måste betala.

Omg! Den var bra

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjxrn
Jag tycker att vi ska börja låsa in tjocka människor, samhällsekonomin kräver det, riktigt tjocka människor är även mindre smidiga och kan därför inte köra bil lika bra som smala människor och är därför en trafikfara. Risken för att de ska dö i en hjärtinfarkt medans de kör bil eller att det sitter och äter bakom ratten är mycket större för tjocka människor.

Tjocka människor är missbrukare av mat, och dom borde straffas för det, hårt. Om de inte vill ta hand om sin egen hälsa så måste de tvångsomhändertas för jag vill inte leva i ett samhälle som tillåter att människor är tjocka eftersom det är så hemskt. Plus att dom blir så olyckliga av det och vi måste hjälpa dem, oavsett om dom vill eller inte.

När vi har hjälpt dessa människor att bi smala igen så kan vi släppa ut dem, det kan ju iofs bli ett problem för dessa människor att hitta jobb när dom har ett straffregister för brottet "lathet" alternativt "grov lathet", kanske inte så många som vill anställa människor som har blivit dömda för lathet. Men det är priset dom måste betala.

This one I will save

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

Röker du för mycket weed blir du korkad, käkar du för mycket smör blir du fet, dricker du för mycket pajjar din lever. Allt är farligt i för stora mängder, brukar man saker med måtta är det i regel ganska lugnt. Det handlar om en balans.

Jag tycker inte man ska legalisera, det ger en signal att weed är ofarligt och det är det verkligen inte. Att sedan alkohol är lagligt och farligare på många sätt är en annan fråga.

Att röka weed är lite som att pirata grejer, staten borde skicka signalen att det är fel genom att göra det olagligt, dock borde inte polisen lägga speciellt mycket resurser på det eller straffen vara speciellt höga. Många kommer välja att inte göra det just för att det är olagligt men om du väljer att göra det blir du inte likställd med en biltjuv eller en mördare. Balans

Fire Blaze Babylon

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Eftersom det skulle kosta staten orimligt mycket pengar och eftersom det redan gör det bör både cannabis och alkohol vara förbjudet. Att alkohol är lagligt i dagsläget beror bara på att det "alltid har varit det", skulle Alkoholen kommit som ny drog idag hade det bara varit en tidsfråga innan den skulle varit förbjuden.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Nu börjar ju detta ämnet bli väldigt hett, kanske dags att återuppliva tråden, eller starta en ny?

Massvis med påtryckningar från båda håll.

http://www.youtube.com/watch?v=xNshk6XP-nk
https://www.unodc.org/unodc/en/frontpage/2014/March/commissio...

Folk börjar inse att den otroligt restriktiva narkotikapolitik vi har här är helt fel.. så vad tycker ni?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sech:

Eftersom det skulle kosta staten orimligt mycket pengar och eftersom det redan gör det bör både cannabis och alkohol vara förbjudet. Att alkohol är lagligt i dagsläget beror bara på att det "alltid har varit det", skulle Alkoholen kommit som ny drog idag hade det bara varit en tidsfråga innan den skulle varit förbjuden.

Tjänar staten mer på att förbjuda någonting så att svartmarknaden ökar eller tjänar man på att förbjuda det?
Och nu pratar jag inte bara i pengar utan även i människors lidande, kriminalitet, beroenden osv.

Det är en svår balansgång.
I fallet med cannabis så tror jag samhället skulle tjäna på en avkriminalisering.

Men väldigt många ignorerar att det finns mycket negativa sidor med cannabis också.
Även om man inte blir fysiskt beroende på samma sätt som av alkohol och nikotin t.ex. eller möjligt med dödliga överdoser så har det negativa effekter om man missbrukar det eller om man brukar det som ung osv.
Men samtidigt ska inte dom negativa konsekvenserna överdrivas, på rent personligt plan har jag massor med negativa erfarenheter av alkohol men inga av cannabis bland vänner och bekanta.
Själv brukar jag dock inga droger, tycker alkohol är rätt tråkigt och ser ingen poäng med att prova cannabis eller tobak t.ex.
Tycker samhällets normalisering och påtryckningar kring alkohol är ett bra mycket större problem i samhället än det cannabisbruk vi har t.ex.

Permalänk
Medlem

Cannabis, visst.
Bara man slipper den otroligt dumma cannabiskulturen.

Låt Systembolaget sälja till personer över 21, samt med ett rent brottsregister.