Installation av Ubuntu,problem med "Error 21"

Permalänk
Medlem

Installation av Ubuntu,problem med "Error 21"

Hejsan!

Fick ett ryck idag och ville installera Ubuntu pa min externa harddisk. Eftersom jag ar helt ny pa det har med linux tankte jag att jag enbart skulle testa och installera det pa den externa harddisken sa att jag anda kunde kora XP pa den "vanliga" harddisken.
Nar installationen va klar och jag starta om datorn kom det upp nagot i stil med "Grubs stage1.5 error 21". Tankte att jaha, da ar det bara att plocka ut skivan och den externa harddisken och kora XP igen..men problemet kvarstar..och nu sitter jag i skiten har, jag har verkligen ingen aning om hur jag ska fixa till detta..nagon som vet hur man loser detta? En losning som gor att mitt windows gar igang igen hade hjalpt mig VALDIGT mycket...

fredde

ps.sorry for att de svenska bokstaverna inte funka riktigt...

Visa signatur

Jag ja

Permalänk
Medlem

Installera om Windows bootoader. Om jag kommer ihåg rätt så gäller följande: starta med xp skivan och välj något i stil med reparera (så du slängs ut i en kommandotolk) där skriver du "fixmbr", klart!

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Installera om Windows bootoader. Om jag kommer ihåg rätt så gäller följande: starta med xp skivan och välj något i stil med reparera (så du slängs ut i en kommandotolk) där skriver du "fixmbr", klart!

tack så mycket! det funka perfekt att göra så! Sen blir nästa projekt att fundera ut hur man ska få igång linuxet ordentligt!

Visa signatur

Jag ja

Permalänk
Medlem

Testa att installera om det på en av dina interna diskar ska du se att det kommer gå bättre

Error 21 menar att grub inte kunde hitta din hårddisk, kan vara så att ditt moderkort eller bios version inte stödjer bootning från en USB disk.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Inaktiv

Det där kan antagligen lösas genom att lägga /boot på en ext2 partition (typ <100mb) på den interna hårddisken. Men det kan ju bli lite partitionskrångel och så.