SweClockers besöker Gigabyte

Permalänk
Melding Plague

SweClockers besöker Gigabyte

Under vår resa till Computex-mässan blev vi inbjudna till Gigabyte och i vår första del skall vi se närmare på vad som hände i deras högkvarter, inklusive en närmare titt på deras GA-X38-DQ6-moderkort och annat i deras bås på mässan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att ni glömde eran störande tradition att kasta ert "SweClockers.com nyckelband" över allt som ni fotograferar.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Intressant läsning.

Permalänk
Medlem

Exakt vad är knappen till batteriet till för? Stänga av känns ju rätt dumt? Lr är det kanske en present till alla fildelare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Exakt vad är knappen till batteriet till för? Stänga av känns ju rätt dumt? Lr är det kanske en present till alla fildelare?

Skulle tro det har med mängden batteritid kvar eller något.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jag tror att ni glömde eran störande tradition att kasta ert "SweClockers.com nyckelband" över allt som ni fotograferar.

Ingen tradition utan mer en gimmick som jag använder mig av, men bara på vissa bilder. Rena produktfoton sker utan nyckelbandet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Exakt vad är knappen till batteriet till för? Stänga av känns ju rätt dumt? Lr är det kanske en present till alla fildelare?

Till iram? Den är till för att kolla status på batteriet, om den inte fungerar som det är tänkt kan man förlora datan.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

ah, ge mig en iRAM-mojäng nu!

perfekta ålderdomshemmet för minna enorma mängder av DDR-seniorer nu när det (förmodligen) blir DDR3 nästa gång. (om nu inte DDR4 kommer innan 2009 lol..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen svensk sida som säljer i-ram? har vart sugen på den rätt länge nu speciellt när minnespriserna har varit så låga. :/ fast de börjar väll sälja den när priserna börjar stiga mot 1000kr per gb igen :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacecow
Varför är det ingen svensk sida som säljer i-ram? har vart sugen på den rätt länge nu speciellt när minnespriserna har varit så låga. :/ fast de börjar väll sälja den när priserna börjar stiga mot 1000kr per gb igen :/

Idé köp minnen nu *-)
Btw, i-ram fanns väl när de släpptes en kort period? De slutades väl sälja för intresset blev lågt. Kanske blir samma här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacecow
Varför är det ingen svensk sida som säljer i-ram? har vart sugen på den rätt länge nu speciellt när minnespriserna har varit så låga. :/ fast de börjar väll sälja den när priserna börjar stiga mot 1000kr per gb igen :/

Ja ?!

Den nya ramdisken verkar MYCKET intressant, vi får hoppas att Sweclockers kan tjata sig till ett Rec ex ? Och att den med en bra rec (om det förtjänas) blir inplockat av ngn importör/generalagent och säljer bra...minnena är ju nästan gratis nu.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Den där ramdisken ser jävligt intressant ut... något att lägga swap-filen på kanske?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
något att lägga swap-filen på kanske?

<3
Vore underbart att ha ett par sådana som swap disks ^^ + moderkort med 8 gb ram ;D

Permalänk
Medlem

Verkar som ett kul besök. Det var i alla fall rätt trevligt att läsa om.

I-ram är intressant, men vad tjänar man egentligen mest på att ha den till?

Att köra den som systemdisk i en HTPC skulle naturligtvis ge 'rätt' kort boottid, men är det praktiskt? Det är ju rätt trist om man tappar systemet med alla inställningar bara för att man åker på semester en vecka.

Att lägga swapfilen på den ger naturligtvis också ett rappare system, men det gäller ju bara om man verkligen behöver swappa. Då är det ju i så fall bättre att inte swappa alls, utan använda de 4GB man har i sin i-ram och plugga in på vanliga minnesplatserna istället... Då slipper man ju också begränsas av SATA-gränssnittet, att disken måste vara formatterad, att formatteringen kan försvinna vid en semesterresa, osv.

Unix-swap klarar man sig visserligen inte utan, men har bra med minne kan man lägga det på en ramdisk...

Så... Det känns inte riktigt som om i-ram är en klockren produkt för ett välkänt behov... Eller missar jag något dödsbra scenario?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Att lägga swapfilen på den ger naturligtvis också ett rappare system, men det gäller ju bara om man verkligen behöver swappa. Då är det ju i så fall bättre att inte swappa alls, utan använda de 4GB man har i sin i-ram och plugga in på vanliga minnesplatserna istället... Då slipper man ju också begränsas av SATA-gränssnittet, att disken måste vara formatterad, att formatteringen kan försvinna vid en semesterresa, osv.

Men vad gör man när man fyllt alla minnseplatser? För mycket swap kan man aldrig ha. Mitt premiere pro skulle nog få lyckokickar av att ha en sån där som sin swap disk

Permalänk
Medlem

mm trevligt:P

Visa signatur

Those aren't nades..they are his testicles. / Roligt Citat från Team Fortress.
PSN: wilcore

Permalänk
Citat:

Då är det ju i så fall bättre att inte swappa alls

Vilket OS hade du tänkt köra då som inte swappar?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Men vad gör man när man fyllt alla minnseplatser? För mycket swap kan man aldrig ha. Mitt premiere pro skulle nog få lyckokickar av att ha en sån där som sin swap disk

Hmm... Jo, du har säkert rätt... Men hur många är det egentligen som redan har fyllt alla minnesplatser? Och hur många av dem kör premiere pro?

Nä, får väl erkänna att jag enkelt inte tänkte på videoredigering. Även databaser borde kunna må bra av att man lägger ut hårt trafikerade tabeller eller kanske loggen på en i-ram.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacecow
Varför är det ingen svensk sida som säljer i-ram? har vart sugen på den rätt länge nu speciellt när minnespriserna har varit så låga. :/ fast de börjar väll sälja den när priserna börjar stiga mot 1000kr per gb igen :/

Det _fanns_ butiker som sålde dem, jag minns att jag såg dem på bl.a. kylning.com, men då var minnespriserna mycket högre, och korten kostade strax över 2000:- (!), så det var väl helt enkelt ingen efterfrågan på dem. Skulle vara intressant att veta om de har gjort något mer än att trycka in kortet i en låda, den första versionen hade hju bara stöd för DDR1* (som kostar 550:-/Gb jämfört med 385:-/Gb för DDR2), det gick bara att trycka in 4Gb på kortet, och de hade problem att tillverka dem med billiga (masstillverkade) komponenter så att de fick använda dyra (special) sådana istället (de hade gått ut med att korten skulle kosta runt 500:- men i slutändan blev det 2000:- och begränsad tillgång).

* Visst låter det fint med DDR1-stöd eftersom man då kan återanvända sitt gamla DDR1 minne, men iom att där bara finns plats för 4 minnesplatser vill man gärna köpa nya 1Gb minnen o fylla till max istället för att återanvända sina 512Mb-minnen (jag gissar att 512mb är den vanligaste DDR1-minnesstorleken), och på så sätt inte utnyttja kortet till fullo.

Permalänk

Mycket trevligt läsning. Gigabytes moderkort är fina utseénde mässigt tycker jag

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Jag läste precis hos XS att 7XX strykretsarna från AMD är uppskjutna och Phenom med. Ser ut som Q1 2008 nu Lite offtopic men ändå inte.

Intressant artikel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Vilket OS hade du tänkt köra då som inte swappar?

Funkar ju i windows, men på 2GB kan du inte spela något iallafall, i varken XP eller Vista.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Ultra durable 2. Kan vara så att D:et i GA-P965-DS3 står för durable för enda skillnad mellan den och GA-P965-S är några kondingar. Du skrev att det var bl.a. mosfets, översatt halvledare, som skulle dra mindre ström. Är inte transistorer också halvledare och borde inte mosfets i så fall översättas med t.ex. spänningsregulator istället? (för det är väl det den är)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Ultra durable 2. Kan vara så att D:et i GA-P965-DS3 står för durable för enda skillnad mellan den och GA-P965-S är några kondingar. Du skrev att det var bl.a. mosfets, översatt halvledare, som skulle dra mindre ström. Är inte transistorer också halvledare och borde inte mosfets i så fall översättas med t.ex. spänningsregulator istället? (för det är väl det den är)

Man får vad man betalar för när det gäller Gigabyte, iaf i komponenter. Oftast fler kondingar, bättre stöd för quadcore på de dyrare annars inga stora skillnader i layout. Men nu på senaste tiden sitter det bara bra kondingar på de vanligaste Gigabyte-moderkorten. Mitt moderkort var väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Du skrev att det var bl.a. mosfets, översatt halvledare, som skulle dra mindre ström. Är inte transistorer också halvledare och borde inte mosfets i så fall översättas med t.ex. spänningsregulator istället? (för det är väl det den är)

Mosfets är transistorer, av en viss typ.

Permalänk

Jag vet inte om jag gillar kondensatorer med längre livslängd. Att få sälja nytt när kondensatorerna på moderkortet dör är aldrig fel

Permalänk
Medlem

Det låter bra med längre livslängd. Men jag har frågat mig hur beprövade de här kondensatorerna är på moderkort. Fast å andra sidan kan de inte bli sämre än piratkondensatorerna på slutet av 90-talet och även senare.

Permalänk
Medlem

fler kondensatorer på ett kort tyder (oftast) enbart på en ogenomtänkt konstruktion.

(men om de nu absolut ska va där är givetvis kvaliten av vikt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Förlåt för oft, men varför inget DH reportage?