Har du fått hem din nätsprit utan tull?

Permalänk
Medlem

Har du fått hem din nätsprit utan tull?

Nån av er som beställt och som kommit undan tullen då de inte ger sig på dessa paket?

Permalänk
Vila i frid

La precis en order igår kväll. Tänkte plocka hem lite till midsommar. Men just nu verkar anstormningen vara total på de olika vinosprit siterna.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Vilket är det billigaste fraktpris per kilo om man köper för upp till 20 kg då? Det är just frakten som är den stora boven som gör det hela dyrt i värsta fall

Permalänk
Medlem

.......Och vilken firma är bäst ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Precis... vilka sidor?

Visa signatur

Permalänk

Japp, vilka sidor?

Permalänk
Vila i frid

Jag beställde från vinospritbolaget.com . Men den killen verkar ju alldeles för upptagen. La en order för 600kr för en vecka sen och betalade direkt med kort. Men det står att den packas fortfarande. Aftonbladet tipsade om den siten, så den kan väl inte vara helt under isen.
Om inte annat får jag väl sätta mig i bilen och åka ner till tyskland och hämta skiten.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
DN: Rejäl baksmälla hotar efter spansk vinimport

Orkade inte läsa allt, men antar att det är ang att svenskar beställer hem billigt vin.

Riktigt billigt vin är långt ifrån lika bra som normal/dyrare vin, det ger oftare baksmälla, kan inte förklara varför

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Orkade inte läsa allt, men antar att det är ang att svenskar beställer hem billigt vin.

Riktigt billigt vin är långt ifrån lika bra som normal/dyrare vin, det ger oftare baksmälla, kan inte förklara varför

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Orkade inte läsa allt, men antar att det är ang att svenskar beställer hem billigt vin.

Riktigt billigt vin är långt ifrån lika bra som normal/dyrare vin, det ger oftare baksmälla, kan inte förklara varför

Sprit och vin som är billigt ger båda en äcklig efftereffekt Man får vad man betalar för:)

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Orkade inte läsa allt, men antar att det är ang att svenskar beställer hem billigt vin.

Riktigt billigt vin är långt ifrån lika bra som normal/dyrare vin, det ger oftare baksmälla, kan inte förklara varför

Enkelt, dyrare vin = man har inte råd att dricka lika mycket = mildare bakrus

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bantumi
Enkelt, dyrare vin = man har inte råd att dricka lika mycket = mildare bakrus

Lite offtopic, men jag hoppas att du inte var seriös med det där.

Billigare vin - sämre kvalité

Permalänk
Medlem

Intressant nog lönar det sig knappt att beställa de finare grejerna från utlandet, det svenska alkoholskattsystemet gynnar dyrare drycker, då det enbart beror på alkoholhalten, inte kostnaden. Dyra viner är ganska billiga på Systembolaget jämfört med andra länder, eftersom systembolaget är en av de största inköparna på marknaden.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Vila i frid

Jag som trodde att skatte skulle utebli då tullverket slutade haffa paketen. Men nu har ju skatteverket börjat sammarbeta med sina kollegor ute i europa. Vi får se hur det går med min försändelse.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Vad som gäller för tillfället för de som undrar:

Internetsprit - frågor och svar
Här publicerar vi frågor och svar om den alkohol som beställts via Internet och beslagtagits av Tullverket.

1. Jag har fått min alkohol beslagtagen – vad gör jag nu?
Alla som har fått sin alkohol, som beställts via Internet, beslagtagen ska avvakta vidare besked. Observera att detta även gäller dig som har fått beskedet att beslaget är hävt. Inblandade myndigheter arbetar för närvarande intensivt med att planera hur utlämning av hävda beslag ska ske. Målet är skynda på processen, men det viktigaste är att hanteringen sköts noggrant och på rätt sätt. Processen kan inte påskyndas genom att man själv kontaktar myndigheterna - det bästa är att man avvaktar vidare besked.

2. Varför avvaktas dom från Högsta domstolen?
Högsta domstolen (HD) hade begärt ett förhandsbesked från EG-domstolen i det så kallade Rosengrenmålet. Det förhandsbeskedet har HD nu fått. Riksåklagaren kommer att tolka domen från HD och i sin tur meddela Åklagarmyndigheten. Därefter får Tullverket besked om beslagen ska hävas.

3. Beställning av alkohol via Internet, vad gäller?
Se Skatteverkets webbplats

4. Har Tullverket slutat beslagta alkoholvaror beställda via Internet?
Ja, eftersom det inte är illegalt att via ombud beställa alkoholvaror i utlandet mot bakgrund av förhandsbeskedet från EG-domstolen. Det beaktar vi i den nuvarande situationen tills vi får det bekräftat. Däremot kan Tullverket omhänderta beställd alkohol med stöd av punktskattelagen, se fråga 5.

5. Vad är skillnaden mellan att Tullverket beslagtar eller omhändertar alkoholvaror beställda via Internet?
Ett beslagtagande av alkohol kan vara grund för förverkande som betyder att Tullverket tar alkoholen och häller ut den.

Ett omhändertagande betyder att Tullverket tillfälligt tar hand om alkoholen tills dess att det kan redas ut om den ska lämnas tillbaka. Om det står klart att köparen betalat alkoholskatt så får han eller hon sin alkohol tillbaka.

Källa:
http://www.tullverket.se/se/nyheter/press/0607FAQ_beslag_inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Lite offtopic, men jag hoppas att du inte var seriös med det där.

Billigare vin - sämre kvalité

Även om mellanskillnaden består enbart av skatter?

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk tror att man skulle få mer baksmälla av billigt vin jämfört med en 2000-kronorsflaska. Självklart stämmer det inte utan allting handlar om alkoholmängden du får i dig.

För att vara extra tydlig, dyrare vin brukar oftast ha "sämre kvalite" om du pratar med en vinkännare, och då självklart bara smakmässigt. Finns ingen som helst anledning till att man skulle få mer baksmälla bara för att vinet man dricker är lagrat längre eller har en snygg flaska. Så inlägg som detta bör ni ignorera om ni kan tänka till lite själva:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Lite offtopic, men jag hoppas att du inte var seriös med det där.

Billigare vin - sämre kvalité

Pinsamt att folk fortfarande tänker såhär, skulle inte förvåna mig om folk fortfarande tror att det är "kräkmedel" i systemsprit :P.
(Samma argument gäller för övrigt för normal hemdestillerad sprit.)

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Skogix, vad som är billigt och dyrt går att diskutera.
Åk till spanien, köp en flaska fin för 10-20kr och en flaska för 100kr, det är jäkligt stor skillnad på sånt vin. Och sen kan du ju testa att dricka ena flaskan ena helgen, andra flaskan helgen efter. Och ja, bakfylla kan bero på mycket, det vet jag, så ät samma skit de dagarna och lika mycket etc.

Och då är inte skillnaden skatter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Skogix, vad som är billigt och dyrt går att diskutera.
Åk till spanien, köp en flaska fin för 10-20kr och en flaska för 100kr, det är jäkligt stor skillnad på sånt vin. Och sen kan du ju testa att dricka ena flaskan ena helgen, andra flaskan helgen efter. Och ja, bakfylla kan bero på mycket, det vet jag, så ät samma skit de dagarna och lika mycket etc.

Och då är inte skillnaden skatter.

Menar du att de billigare vinerna är svagare än vad tillverkarna påstår?
Jag var i Spanien förra sommaren, där köpte många i gänget vin för 4 kr/l och jag uppfattade det som lika starkt som något annat vin.
Logiken talar emot dig min vän.

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Skogix, vad som är billigt och dyrt går att diskutera.
Åk till spanien, köp en flaska fin för 10-20kr och en flaska för 100kr, det är jäkligt stor skillnad på sånt vin. Och sen kan du ju testa att dricka ena flaskan ena helgen, andra flaskan helgen efter. Och ja, bakfylla kan bero på mycket, det vet jag, så ät samma skit de dagarna och lika mycket etc.

Och då är inte skillnaden skatter.

Ja -som jag skrev- är det väldiga smakskillnader och kvalitetsskillnader i saker som lagring och annat. Dock ändrar det inte det faktum att det inte har någonting med din bakfylla att göra, tyvärr :(. Priset på det du dricker har ingen som helst koppling med din bakfylla att göra, enbart alkoholhalten.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Ja -som jag skrev- är det väldiga smakskillnader och kvalitetsskillnader i saker som lagring och annat. Dock ändrar det inte det faktum att det inte har någonting med din bakfylla att göra, tyvärr :(. Priset på det du dricker har ingen som helst koppling med din bakfylla att göra, enbart alkoholhalten.

Det stämmer inte nödvändigtvis, det är inte bara alkoholhalten som har med bakfyllan att göra, i vissa slags alkoholhaltiga drycker finns det andra ämnen som kan orsaka bland annat huvudvärk. Ett sådant är de tanniner som finns i vin, mest i rött vin. Nu påstår jag inte att det skulle vara någon skillnad på taninhalten i viner från olika prisklasser, eller att det är en stor faktor, ingetdera har jag någon statistik på, och kan således inte uttala mig om, men det finns fler faktorer än alkoholhalten.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det stämmer inte nödvändigtvis, det är inte bara alkoholhalten som har med bakfyllan att göra, i vissa slags alkoholhaltiga drycker finns det andra ämnen som kan orsaka bland annat huvudvärk. Ett sådant är de tanniner som finns i vin, mest i rött vin. Nu påstår jag inte att det skulle vara någon skillnad på taninhalten i viner från olika prisklasser, eller att det är en stor faktor, ingetdera har jag någon statistik på, och kan således inte uttala mig om, men det finns fler faktorer än alkoholhalten.

Citat:

Ja -som jag skrev- är det väldiga smakskillnader och kvalitetsskillnader i saker som lagring och annat.

Taninhalten är inte förändrad beroende på prisklass, och dessutom är eventuella bieffekter från taniner mig veterligen inte ens ordentligt bevisat. För övrigt skulle det ha något med en allergi att göra, ingenting som beror bakfyllan i sig.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Taninhalten är inte förändrad beroende på prisklass, och dessutom är eventuella bieffekter från taniner mig veterligen inte ens ordentligt bevisat. För övrigt skulle det ha något med en allergi att göra, ingenting som beror bakfyllan i sig.

Intressant, men inget som egentligen bevisar något

Bakfylla är ju egentligen uttorkning. Dock finns det fler ämnen än alkohol som torkar ut kroppen, och således skulle bidraga till en bakfylla ifall de skulle finnas i en alkoholhaltig dryck.

Dessutom, även om huvudvärk man kan få inte kommer av uttorkning innebär inte det att man inte kommer må dåligt av det, särskilt i kombination med uttorkning

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Så länge det är gjort på druvor på riktigt sätt kan jag inte tänka mig att det skiljer så mycket vin emellan. Men pratar vi riktigt fulvin som inte ens är vin där allt är kemiskt, då kan man säkert få en otrevligare baksmälla om det ingår något ämne man inte mår bra utav.

Någon som testat de där nya baksmälletabletterna?
Som de gör reklam för, inte lagt namnet på minnet tyvärr. Jag är riktigt förskonad från baksmällor så för min del är det inte så intressant om det funkar, men tror ni det är bättre än Resorb t.ex?
Nu har jag inte testat det heller men har vänner som talat gott om det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?