Permalänk
Medlem

Budget förstärkare

Fick ett ryck förra veckan och beställde ett par Dynavoice Magic F-6. Nu vill jag ha tipps på en billig förstärkare som orkar med högtalarna.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

någon cambridge stärkare på hifiklubben.se

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Det beror på hur billig den ska vara, men några hyfsat billiga kvalitetsförstärkare:

Marantz PM4001 - 2490:- (Grymt prisvärd!)

Denon PMA-500AE - 2342:-

Cambridge Azur 340A SE - 2298:-

Permalänk

Sök begagnat på hifimagasinet..

Permalänk
Medlem

Även yamaha brukar väl ha billiga och prisvärda förstärkare , kolla på prisjakt.nu för mer info.

Permalänk
Medlem

Denons billigare surround stärkare är riktigt fina.

Permalänk
Medlem

va in på hifiklubbens butik i sundsvall igår och de hade nån cambridge förstärkare som kostade 1600kr

kan det ha varit
Cambridge Azur 340A SE - 2298:-? eller var det nån billigare modell, de sa att den var utgående. Den var svart och såg lika dan ut typ.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Denons billigare surround stärkare är riktigt fina.

vad ska han med hemmabio förstärkare som låter sämre på musik än en ren 2 kanalare?

EDIT: jag tycker inte du ska snåla för mycket altså dom kräver endå lite powa..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
vad ska han med hemmabio förstärkare som låter sämre på musik än en ren 2 kanalare?

EDIT: jag tycker inte du ska snåla för mycket altså dom kräver endå lite powa..

Okej, tror du att den där cambridge förstärkaren blir bra då? Gissar att det är samma som Cambridge Azur 340A SE fast utan ipod ingång. Vill hälst inte lägga ut över 2000kr

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Det är nog 340A (inte Second Edition) och den lär nog kunna driva dina F-6or på ett bra sätt, de är ju rätt lättdrivna. NAD C320BEE för 3000 är annars ett val som är mer "uppgraderingsbart" då den har mycket mer kraft och kan driva lite jobbigare högtalare än F6orna. Men vill du inte lägga över 2000 så är nog 340n ett bra val.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Du får vad du betalar för, du kan ju sikta lite högre på förstärkaren som du behåller senare om eller när du ska byta högtalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
vad ska han med hemmabio förstärkare som låter sämre på musik än en ren 2 kanalare?

EDIT: jag tycker inte du ska snåla för mycket altså dom kräver endå lite powa..

För att de gör dem inte, försteget i denons lite dyrare surround stärkare håller absoluta toppklass med ett helt ok slutsteg, även de lite billigare är mycket bra stärkare för pengarna. Har nog med att göra att de säljer så mycket mer surround stärkare så priserna på dessa sjunker och gör att man får mer ljud för pengarna än om man köper en 2kanalare, iaf i denons fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
För att de gör dem inte, försteget i denons lite dyrare surround stärkare håller absoluta toppklass med ett helt ok slutsteg, även de lite billigare är mycket bra stärkare för pengarna. Har nog med att göra att de säljer så mycket mer surround stärkare så priserna på dessa sjunker och gör att man får mer ljud för pengarna än om man köper en 2kanalare, iaf i denons fall.

Du lär inte få mer ljud för pengarna i Denons fall med en surround än med deras 2-kanalare. Tror inte surroundarna kan matcha 2-kanalarnas ljud

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
Du lär inte få mer ljud för pengarna i Denons fall med en surround än med deras 2-kanalare. Tror inte surroundarna kan matcha 2-kanalarnas ljud

Jag tycker det. Denons 2106 och 2105 är mycket bra stärkare med ett i princip helt transparent försteg. Nu tillverkas tyvär inte dessa länge, men skall visst vara samma försteg i 2807 om jag minns rätt. Och även de billigare modellerna är mycket kompetenta hi-fi stärkare.
Kolla på faktiskt.se forumet, där är denons sorround stärkarna mycket populära bland folk riggar, och då är det extrema musik fantaster med enormt dyra anläggningar som endå kör med en denons reciever för 6k.
Varför denons stereo stärkare färgar ljudet mer är också för mig ett mysterium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag tycker det. Denons 2106 och 2105 är mycket bra stärkare med ett i princip helt transparent försteg. Nu tillverkas tyvär inte dessa länge, men skall visst vara samma försteg i 2807 om jag minns rätt. Och även de billigare modellerna är mycket kompetenta hi-fi stärkare.
Kolla på faktiskt.se forumet, där är denons sorround stärkarna mycket populära bland folk riggar, och då är det extrema musik fantaster med enormt dyra anläggningar som endå kör med en denons reciever för 6k.
Varför denons stereo stärkare färgar ljudet mer är också för mig ett mysterium.

De färger nog mer men jag tror nog de både driver och passar en 2-kanalsanläggning bra mycket bättre än en Denon reciever för samma pris, men det är min åsikt och du står för din.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

2 kanals stärkare kommer altid att låta bättre än en bioföstärkare.
om det är i samma prisklass och ibland dubbelt så dyrt..
oftast massa lull lull och 5-6 sutsteg i hemmabioförstärkare 20-30 ingångar och utgångar man inte andvänder.

i 2kanaler e det bara 2 slutsteg sen massa pengar över till bra transformator electrolyter etc.
så e den gjord för att spela upp musik och inte filmljud.

själv äger jag en 2 kanalare som väger 18kg

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd

Det gör väl alla

T-amp ska väl vara helt okay också, 700kr eller så går den lös på.

Permalänk
Medlem

Den där T-Amp måste vara helt grym! Läste en tråd på ett annat forum med en kille som visade sin rigg. Bara CD-spelaren kostade över 30K och sen en T-amp till det.

Permalänk
Medlem

tyvärr saknar den lite pulver :/

fast kanon till lite mindre anläggning kanske vid datorn

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd

Ja absolut. Jag har en kopplad till datorn på ett Aureon Space och ljudet är klart och detaljerat. Ljudnivån går egentligen inte att klaga på, mina Dynavoice S4 kroknar ungefär samtidigt även om ljudnivån inte ökar i samma hastighet som man vrider på hjulet. I jämförelse med min inspelade XTZ Classic 100D är det visserligen ljusår men priset skiljer sig också.

Permalänk

Det absolut mest prisvärda är surroundförstärkare eftersom det är dem som tillverkas i flest exemplar och därmed kan pressas mer i pris. Denons surroundförstärkare är helt suveräna till 2-kanals förstärkning, enda anledningen jag ser till att köpa en schysst 2-kanals stärkare är väl om man tycker det blir för plottrigt med alla extra funktioner och så och vill ha ett mer renodlat snyggt stereosystem.

Permalänk
Medlem

Kan man få ett exempel på en bra billig surround förstärkare då? Skulle kanske inte vara helt fel om man vill skaffa 5.1 nån dag.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
Det absolut mest prisvärda är surroundförstärkare eftersom det är dem som tillverkas i flest exemplar och därmed kan pressas mer i pris. Denons surroundförstärkare är helt suveräna till 2-kanals förstärkning, enda anledningen jag ser till att köpa en schysst 2-kanals stärkare är väl om man tycker det blir för plottrigt med alla extra funktioner och så och vill ha ett mer renodlat snyggt stereosystem.

Skämtar du? Min Denon surround ger så basfattigt ljud så att det inte är sant, den klarar knappt en ton under 150Hz. Man får kräma upp massvis på basreglaget för att få bas och då är det mjukt. luddigt och kladdigt ljud. Inga distinkta skarpa basslag där inte. Kanske funkar till techno eller nåt där det är långt mellan basslagen. Men ska det vara dubbeltramp eller andra lite mer detaljerade basljud flyter allt ihop i en enda sörja.
Skiten är gjord för att köras med en sketen sub, och sub och musik hör inte heller ihop.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skämtar du? Min Denon surround ger så basfattigt ljud så att det inte är sant, den klarar knappt en ton under 150Hz. Man får kräma upp massvis på basreglaget för att få bas och då är det mjukt. luddigt och kladdigt ljud. Inga distinkta skarpa basslag där inte. Kanske funkar till techno eller nåt där det är långt mellan basslagen. Men ska det vara dubbeltramp eller andra lite mer detaljerade basljud flyter allt ihop i en enda sörja.
Skiten är gjord för att köras med en sketen sub, och sub och musik hör inte heller ihop.

Vad exakt är det i konstruktionen av en surround-stärkare som gör den sämre på att återge stereoljud då? Att du allvarligt talat menar på att din surroundförstärkare inte kan spela ljud under 150hz bra är ju beklagligt, att du försöker skylla det på att det är en surroundstärkare är ju bara löjligt. Nej Sub och musik hör inte ihop, jag tycker förövrigt inte att film och sub hör ihop, hela påhittet med att ha massa högtalare och EN aktiv subwoofer tycker jag är helt bisarr. Men att surroundstärkaren inte skulle vara bra på att spela musik i Stereo p.g.a. av att den har en lågnivåutgång för att skicka ljud till en sub stämmer ju helt enkelt inte. Har du verkligen ställt in ljudet på din förstärkare rätt?

Permalänk
Medlem

Det kan väl vara så att det är alldeles för mkt lullull som ska få plats i en surround vilket gör att man får snåla på komponenterna mer än i en 2-kanal. Dessutom ska nätdelen i en surround alla att driva 5-6-7-8 högtalare medans en 2-kanal är byggd för att driva två, vilket gör dessa väsntligt starkare om man kollar på förstärkare i budgetsegmentet där de inte kommer med de bästa nätdelarna.

Men till F-6orna som är väldigt lättdrivna och inte de bästa högtalarna i världen dugar väl nån surround för 2k, även om man får mer med en begagnad 2-kanalare.

Sen är ju Denons surroundstärkare populära i sitt prissegment men det är väl en fråga om smaksak, de är väl relativt ljusa i karaktären medans deras 2-kanalare har en lite mer loudnesskaraktär på ljudet som är lite fylligare så det måste ju betyda att det inte sitter samma saker i dom?

En 2-kanalare till dom högtalare skulle nog va CAmbridge Azur 340A, prisvärd och fin. OCh vill man ha surround finns det ju sjukt mycket att titta på, Marantz har ju några prisvärda budgetstärkare, likaså Denon. Hifi-Klubben säljer väl ut Denon surroundstärkarna nu med så där kanske man kan göra kap om man gillar dom.

Så det är väl bara o gå o lyssna vad du vill ha och bestämma om du vill ha stereo eller surroundstärkare...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
Vad exakt är det i konstruktionen av en surround-stärkare som gör den sämre på att återge stereoljud då? Att du allvarligt talat menar på att din surroundförstärkare inte kan spela ljud under 150hz bra är ju beklagligt, att du försöker skylla det på att det är en surroundstärkare är ju bara löjligt. Nej Sub och musik hör inte ihop, jag tycker förövrigt inte att film och sub hör ihop, hela påhittet med att ha massa högtalare och EN aktiv subwoofer tycker jag är helt bisarr. Men att surroundstärkaren inte skulle vara bra på att spela musik i Stereo p.g.a. av att den har en lågnivåutgång för att skicka ljud till en sub stämmer ju helt enkelt inte. Har du verkligen ställt in ljudet på din förstärkare rätt?

Det kan ju vara så att de sparar in på basåtergivning när de ändå förväntar sig att man ska ha Sub. För ska man levera t.ex. 5x120W med en 280W nätdel så är det ju uppenbart att det är något som inte kommer funka. Visst återger den ljud under 150Hz. Men det översvämmas av mellanregister och diskant.
Min förstärkare är helt rätt konfigurerad. Ingen tone defeat, confad för att köras utan sub och allt annat helt rätt. Testad i 4 olika rum med olika möbleringar och en rad olika högtalare. Alla situationer har fungerat bra med stereoförstärkare.
Min bror har samma problem med sin Yamaha. Andra jag känner har också upplevt samma sak.

Kollar man runt lite så ser man att det är den allmäna åsikten att mellansegments och budgetsegments surroundförstärkare inte presterar bra på musikåtergivning. Lägger man pengar på högre segment så har man väl antagligen redan en stereoförstärkare till musik.

Permalänk
Avstängd

Japp, upp mot en 10 000kr bör man nästan lägga på förstärkeriet om man vill ha en bra kombination av stereo och surround. Men då måste det kombineras med högtalare i samma klass, kablage och anpassa rummet för att få ut allt från det också

Permalänk
Medlem

Att subar inte passar till musik är ju ren och skär lögn. beror helt vad man lyssnar på, jag som t.ex lyssnar på dubstep behöver en bra sub, låter mycket bättre än utan. iaf på mitt system.

Dubstepradio : http://subfm.com/listen.html

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

jaja, blir nog en Cambridge Azur 340A. Hoppas att det finns några kvar bara. Kan man koppla in en sub till den föresten ?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
jaja, blir nog en Cambridge Azur 340A. Hoppas att det finns några kvar bara. Kan man koppla in en sub till den föresten ?

Det finns varken sub eller pre out på den. Så du måste koppla en sub via högnivå, dvs via högtalarutgången..