Permalänk
Medlem

Företagsinriktad bärbar

Lenovo, Sony, Dell eller kanske HP och Fujitsu Siemens? Ska ha en ny bärbar till kontoret och hoppas på lite hjälp från er som är lite mer insatta än jag. Har suttit och läst massor av trådar på forumet men de flesta verkar leta bärbara som ska klara spel. Det behöver inte den här datorn.

Den ska hänga med på mässor, utbildningsdagar och liknande, kunna köra kontorsprogram (office, ekonomi-, kundprogram och liknande) och kräma upp Powerpointpresentationer via projektor. På kontoret dockas den till skärm, riktigt tangentbord och mus.

Prisets övre nivå är ca 15-17000 exkl. moms men den får gärna kosta mindre. Vikt ca 2-2,5 kg, 14" skärm men framför allt hållbar. Den behöver inte vara ultraportabel.

Många verkar ha Dell och Sony, Lenovo verkar hållbar och företagsinriktad, HP och Fujitsu Siemens vet jag inte så mycket om? Zepto och LG vet jag inte alls mycket om? Är inte LG bäst på dammsugare?

Någon som vill dela med sig av tips? Fördelar/nackdelar med de olika fabrikaten?

/johnnyr

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska satsa på IBM Lenovo Thinkpad eller HPs buisniess-serie (nc-serien). De är riktiga slitvargar. Ergonomiskt tangentbord, sobert utseende, stryktåliga, ofta bra service-avtal etc. Jag har själv en HP nc6220 och gillar den skarpt. Både IBM och HP har datorer från små 12" till lite större 15" beroende på om den ska vara bärbar eller inte. Ett tips, skaffa en riktigt liten och bärbar, jag tror inte du kommer ångra det sen

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Lifebook S7110. 14-tum, 3 års garanti, modulfack, endast 1.7 kg på den sizen, rätt bra

Permalänk
Medlem

Det lutar nog åt Lenovo. Såg några underhållande filmer med krasch-test på IDG's hemsida där man utsatte datorer för diverse "normala" skador. Lenovo klarade sig tydligen förvånansvärt bra och har hört att de faktiskt satsar mycket på kvalitet.

Med Sony känns det som att man betalar lite extra just för att det står Sony på datorn, även om skärmen visst ska vara väldigt bra.

Det är ju en djungel som sagt, det ser man inte minst på alla köprådstrådar på det här forumet...

Skulle någon av dessa kunna vara ett alternativ?

HP NC6400
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099256

Thinkpad T60 med extra minne på köpet
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110254

/johnnyr

Permalänk

Varför inte MacBook Pro? Svårt att få en mer prisvärd bärbar idag.

Vi har bytt där jag jobbar ifrån HP till MacBooks och MacBooks Pro beronde på vad vi jobbar med och vad vi ville ha. Nu jobbar vi mycket med grafiska programvaror men kör även en hel del windows fortfarande. Kör tex Windows 2003 server på min MacBook då vi jobbar med .net utveckling.

Så varför inte kolla in vad Apple kan erbjuda.

Kan även lägga till att vi skaffade en Mac OS X server med iCal-server. Nu har vi äntligen koll på allas kalendrar oberonde var vi är i världen plus de går att synka mot våra mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnnyr
Det lutar nog åt Lenovo. Såg några underhållande filmer med krasch-test på IDG's hemsida där man utsatte datorer för diverse "normala" skador. Lenovo klarade sig tydligen förvånansvärt bra och har hört att de faktiskt satsar mycket på kvalitet.

Med Sony känns det som att man betalar lite extra just för att det står Sony på datorn, även om skärmen visst ska vara väldigt bra.

Det är ju en djungel som sagt, det ser man inte minst på alla köprådstrådar på det här forumet...

Skulle någon av dessa kunna vara ett alternativ?

HP NC6400
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099256

Thinkpad T60 med extra minne på köpet
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110254

/johnnyr

De du tittar på motsvarar varandra ganska mycket. Du kanske kan hitta någon fysisk butik som säljer båda och klämma lite på dem båda för att känna vad du tycker. Båda har bra tangentbord och är sköna att skriva på. Kolla vad du kan få för service, det kan vara avgörande.

Sony har du rätt i att du betalar mycket för stilen på dem. Med t.ex. IBM Lenovo betalar du för driftsäkerhet istället.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en helt vanlig Macbook.

Bra prestanda, liten lätt och snygg! Vad mer kan man begära?

Vet dock inte hur hållbar den är än, kanske faller på det. Men den känns väldigt robust iaf.

edit: Jag köpte en till syrran och tanken var att först installera windows på den (varken hon eller jag har haft mac innan) men efter lite testande så vart hon kär i OS X. Och jag med hehe

Men det är jättebra att möjligheten finns iaf, ökar ju bara tillgången på program man kan köra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klämde på nya T61 förra veckan, grym kvalitetskänsla på den burken.

De har precis kommit också, ta en sån.

Permalänk
Medlem

varför inte sony vaio?

Föreslår och köra system med:
Intel core duo - snabb och bra för just kontorsverksamhet
minne 2GB - ingen ide och snåla med minne
DVD spelare/brännare - behövs kanske inte
S-video - bra att ha vid presentation
VGA - bra att ha vid presentation
Bluetooth - fjärkontroll vid presentation via blåtand och sync mot mobil
hårdisk - behövs inte något speciellt för företag då lagring skall ske centralt i företagsmiljö

Har ingen kännedom om företag som kör VAIO men privatpersoner verkar väldigt nöjda med kvaliten och sen ser den ju självklart lite flashig och det kan ju vara bra vid presentations miljöer..

Nya dell latitude verkar rätt skysta också och sen är det 3års på platsen garanti om jag inte mins fel..
Väldigt bra suport och snabba på att byta ut trasiga datorer eller laga.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Vi har haft en del Vaio's på mitt jobb och kvaliteten är inte bra, på dem iaf. Alla 3 har gått sönder och de flesta inom 1 år.

De var import från US så det lönade sig inte att laga heller, så de var det bara att skrota.

Visa signatur
Permalänk

varför inte en Dell Latitude d420?
finns med mycket bra prestanda och liten skärm. och mycket liten o smidig att bära med sig.

och med dells next business day service har du service dagen efter vart du än befinner dig i landet. skulle du stå på en mässa och datorn skulle mot förmoddan paja, så har du en tekniker på plats dagen efter. E det någon annan som har en sån bra service?

Permalänk
Medlem

jag skulle inte rekkomendera någon dell i dags läget. De levererar enbart
Intel® Media Accelerator 950-grafik grafikkort och på supporten sa det att det skulle ta en månad innan de fick in något annat. dessa grafikkort är så lågt du kan komma när det gäller grafik. Kanske inte är nåot problem om du ska köra windows xp. Men om du ändå ska köpa en ny dator känns det lite meningslöst att betala mycket pengar och få ett totalt värdelöst grafikkort.

Permalänk
Medlem

För er som tipsat om Macbook Pro: Jag håller så klart med. En sådan funderar jag på att skaffa privat efter sommaren. Behöver ju något bärbart hemma också.

VD'n och säljchefen har bärbara Dell vilka har fungerat helt ok. Vi har förresten bara datorer från Dell på kontoret men den här gången tänkte jag helt enkelt testa något annat.

Så det lutar åt Lenovo (T60 eller T61). Lenovo i allmänhet verkar tåla en del stryk och... ja, känns mest rätt i magen helt enkelt. Hur som helst, tack så otroligt mycket för alla tips!

/johnnyr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aker
jag skulle inte rekkomendera någon dell i dags läget. De levererar enbart
Intel® Media Accelerator 950-grafik grafikkort och på supporten sa det att det skulle ta en månad innan de fick in något annat. dessa grafikkort är så lågt du kan komma när det gäller grafik. Kanske inte är nåot problem om du ska köra windows xp. Men om du ändå ska köpa en ny dator känns det lite meningslöst att betala mycket pengar och få ett totalt värdelöst grafikkort.

för att sitta och spela spel på en företagsdator är ju något man är ute efter om man letar en jobbdator

950kortet funkar fin fint att köra AERO i vista så det är då inget fel på det, förutom om man ska spela

ska man ha en jobbdator så ska man ha ett bra garantiavtal.
dagen efterservice och inte inskick, bättre att lägga pengar på det.
för den dagen du sitter i skiten så är du glad att du fick en tekniker på plats dagen efter och inte behövde skicka in din dator så du blir av med den i 2 veckor.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Håller helt med JZ0NiC

Visa signatur
Permalänk

Sitter vid en T60 just nu, kan bara rekommendera. Större delen av mitt företag använder Lenovo, och jag klagar inte än så länge. Stabil.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aker
jag skulle inte rekkomendera någon dell i dags läget. De levererar enbart
Intel® Media Accelerator 950-grafik grafikkort och på supporten sa det att det skulle ta en månad innan de fick in något annat. dessa grafikkort är så lågt du kan komma när det gäller grafik. Kanske inte är nåot problem om du ska köra windows xp. Men om du ändå ska köpa en ny dator känns det lite meningslöst att betala mycket pengar och få ett totalt värdelöst grafikkort.

Vad svammlar du om?
Finns ju hur många som helst med bättre grafik

Permalänk

dell laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aker
jag skulle inte rekkomendera någon dell i dags läget. De levererar enbart
Intel® Media Accelerator 950-grafik grafikkort och på supporten sa det att det skulle ta en månad innan de fick in något annat. dessa grafikkort är så lågt du kan komma när det gäller grafik. Kanske inte är nåot problem om du ska köra windows xp. Men om du ändå ska köpa en ny dator känns det lite meningslöst att betala mycket pengar och få ett totalt värdelöst grafikkort.

kan bara säga att dell har ju klart den bästa hemsidan för kund. där man kan konfigurera sin dator innan köp. och där kan du själv välja modell o grafikkort om du vill ha bättre än det som sitter i "standard" utförande.

sen har dom en av världens bästa service och support.
Om datorn skulle krångla så kan du ringa supporten, felsöka datorn med hjälp av dom. och skulle något vara fel eller gå sönder under tiden du pratar med supporten så får du det på garanti-avtalet.
Tänk bara på att "på platsen service" måste man köpa till, det ingår inte som standard.

men det kan du oxå välja på www.dell.se när du ska konfigurare din maskin.

Permalänk
Medlem

Inlägget tappar ju lite i trovärdighet när användaren som postat det heter dell_laptop_tech ...

Visa signatur
Permalänk

Re: dell laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dell_laptop_tech
kan bara säga att dell har ju klart den bästa hemsidan för kund. där man kan konfigurera sin dator innan köp. och där kan du själv välja modell o grafikkort om du vill ha bättre än det som sitter i "standard" utförande.

sen har dom en av världens bästa service och support.
Om datorn skulle krångla så kan du ringa supporten, felsöka datorn med hjälp av dom. och skulle något vara fel eller gå sönder under tiden du pratar med supporten så får du det på garanti-avtalet.
Tänk bara på att "på platsen service" måste man köpa till, det ingår inte som standard.

men det kan du oxå välja på www.dell.se när du ska konfigurare din maskin.

Tack för dagens skratt!

Var hittar jag en Dellbutik sa du? Eller de vågar inte ha riktiga butiker?

Permalänk
Medlem

Re: Re: dell laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Tack för dagens skratt!

Var hittar jag en Dellbutik sa du? Eller de vågar inte ha riktiga butiker?

va nu inte elacka mot honnom,

inte för att jag sett ett värre fall ut av self promoton någonstanns men det finns ju inget behov att gå till attack

Permalänk
Medlem

Jag har en HP NC6400 som jag använder mestadels till skolarbete men även en del annan. Jag tycker den fungerar mycket bra och kvaliten verkar vara bra den med (hästlängder bättre än exempelvis Acer). Prestandan är tillräcklig och man kan ju slänga i mer ram om man vill (har 1gb i min). Den verkar också vara anpassad på många sätt för presentationer på projektor vilket du efterfrågar. Andra "business"-saker som t.ex. fingeravtrycksläsare och SmartCard-läsare finns också. Den är även i lagom storlek med 14,1" widescreenskärm.

Edit

Annars skulle jag nog köra på en Lenovo, de verkar bra i kvalitén.

Permalänk
Medlem

Lenovo/IBM Thinkpad, om det ska vara jobbdator med windows. Bättre slitvargar finns nog inte.

Thinkpad kan erbjuda en del som Apples datorer saknar, t.ex utbyggbara batterier. Du kan ofta byta ut standardbatteriet mot ett större som sticker ut bakom datorn. Komplettera med multibaybatteri istället för cd-läsare så har du finfin drifttid.

Permalänk

Dell latitude är oxå ett bra val, samma klass som Thinkpad. Torde vara dom bästa valen för en jobblaptop

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också valt Lenovo, om kraven är att du skall ha en PC (Windows), samt att den skall vara stryktålig!.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

hacka inte ner på honom för att han kanske jobbar på dell. han ger ju bara tips på bra maskiner,

jag sitter själv med en D420 som jag köpte i april o har än så länge varit helnöjd med maskinen. lätt att ta med sig och bra prestanda. beroende på hur man konfigar den.

Fick med en media bay till bra pris oxå som funkar kanon, lätt att ta bort om man inte behöver med sig dvd spelare så kan man ju låta den stå precis som en docknings station.

Mycket nöjd med min Lat D420 iallafall.