Permalänk
Medlem

SE Z1010 problem

jag har under senaste tiden haft lite problem med min sonyeriksson Z1010. problemet är att den byter till telias 3g nätet (jag har inget 3g abbonemang) vilket resulterar i att jag varken kan ringa eller ta emot samtal. för att avhjälp problemet så måste jag starta om telefonen, men ibland så kan jag inte starta upp telefonen direkt utan jag måste vänta en stund innan jag kan starta den igen.

jag köpte telefonen begagnad för ca. 1,5 år sedan av en kompis som hade haft den ca. ½ år. men det är först nu dom senaste månaderna som jag har haft problem med telefonen. min kompis hade inga problem med telefonen.

jag har även konstaterat att ibland så har jag väldigt dålig täckning och ibland så klarar den bara SOS-samtal, fast personer som står bredvid en kan ha full täckning på telefonen. speciellt när jag har startat om telefonen efter att det första problet har varit så har den problem med att hitta nätet och bara klarar av SOS-samtal, det bruckar dröja ett par minuter innan den har hittat rätt nät och har täckning igen.

skulle vara trevligt om den finns någon här på forumet som ved vad som har hänt och om det går att åtgärda eller om jag måste skaffa en ny telefon.

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460

Permalänk

Är den låst till någon operatör? Typ 3. Om telefonen är unbrandad kan du via inställningarna se till att telefonen endast söker täckning med hjälp av GSM nätet, alltså inte 3G. Om telefonen därimot är låst så är denna valmöjlighet ibland spärrad.

Om detta inte funkar så får du försöka fixa ett 3G simkort.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

telefonen är olåst.

har du någon närmare beskrivning hur man ska göra för att få den att bara söka på gsm nätet.

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460

Permalänk
Medlem

typ. inställningar--->kommunikation--->mobilnät---->gms/3g nät

Permalänk

mm nått i den stilen som keng beskriver. Det var flera år sedan jag hade denna mobilen så jag kommer inte riktigt ihåg

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

tyvärr fungerar det inte att stänga av 3g på den telefonen var mycket irreterad av det ett tag. men varför inskaffar du inte ett simkort med 3g istället sedan har du i stort sätt alltid täckning. dessutom söker den efter att ha 3gtäckning först och främst så jag skulle chansa att de har satt upp en 3g mast i närheten av var du bor.

Permalänk

Inget illa menat men det kanske kan vara dags för en ny telefon, z1010 var väll inte ens bra när den var ny har jag för mig.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

jag har inte skaffat mig ett 3g abbonemang pga att jag har inget behov av alla olika funktioner som man måste ha 3G till. jagh använder min telefon till att ringa vanliga samtal vilket har fungerat hur bra som helst ända tills nu när den har börjat krångla med att försöka använda 3G nätet istället.

jag ringer inte heller speciellt mycket så jag har bara ett telia kontant kort och har inte hittat någon 3G version av det.

där jag bor har det gått att ringa med 3G abbonamang tidigare så det borde inte vara det att dom har satt upp någon ny mast, men man vet ju aldrig.

jag har funderat på att skaffa en ny mobil, men frågan är ju då om jag kommer att få samma problem med den också.

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Inget illa menat men det kanske kan vara dags för en ny telefon, z1010 var väll inte ens bra när den var ny har jag för mig.

den är inte särskilt bra, men den är skön som fan.
jag har låst upp min z1010, använde comviq kontant, då kunde den inte få kontakt på vanliga gsm nätet, den lyckas bara att få kontakt via 3g nät.
dock är min antenn antagligen bränd, för den får dålig kontakt ändå

Permalänk

Om du skaffar dig en vanlig GSM telefon typ sony ericsson k750i lr vilken annan 2G telefon som helst så kommer inte problemet att kvarstå.

Vill du ha kvar telefonen, satsa på att försöka fixa ett 3G SIM-KORT. I annat fall så skaffa en 2G telefon eller alternativt en olåst 3G telefon (typ Sony Ericsson k800i där man kan ställa in att endast GSM-nätet skall användas)

Visa signatur

Mr. Swe_clockering