Slå av strömbrytaren på nätagg = nollställt BIOS?

Permalänk
Medlem

Slå av strömbrytaren på nätagg = nollställt BIOS?

Hej!

Jag läste någonstans för ett tag sen att om man slår av strömbrytaren på nätagget så nollställer man BIOSen. Jag har ett Asus Commando. Har för mig att det var något speciellt med just Asus.

Mvh

Visa signatur

Asus Commando P965 | Corsair 6400C4 2048MB CL4 | C2D E6300 1.86GHz @ 2.8GHz | XFX GeForce 8800GTS 640Mb.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Nix.

Slå av agget - flytta resetbygeln - vänta 1 min - tillbaka med bygeln: KLART

Brukar beskrivas i manualen.

Okej! tack så jätte mycket!

Visa signatur

Asus Commando P965 | Corsair 6400C4 2048MB CL4 | C2D E6300 1.86GHz @ 2.8GHz | XFX GeForce 8800GTS 640Mb.

Permalänk
Medlem

jag brukar bara slå av det i 10 sek, sen är det nollställt

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
jag brukar bara slå av det i 10 sek, sen är det nollställt

Då är det antagligen aå att du har byglat ditt moderkort för cmos-reset. Datorn brukar inte starta om man har byglat för cmos-reset men jag råkade sätt jumpern fel en gång, då nollställde sig cmos när man bröt strömmen.

Det var 3 pin för reset på den brädan. Här följer en ful illustration.

* * *

Om man byglar de vänstra prinsen så nollställs cmos och när man ska använda datorn så ska man bygla de högra.

Men jag "missade" (fråga inte hur) så att jag enbart satt jumpern på den pin som sitter längst åt höger, vilket ger samma resultat som att inte ha någon jumper alls. Då nollställde sig cmos varje gång jag bröt strömmen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Då är det antagligen aå att du har byglat ditt moderkort för cmos-reset. Datorn brukar inte starta om man har byglat för cmos-reset men jag råkade sätt jumpern fel en gång, då nollställde sig cmos när man bröt strömmen.

Det var 3 pin för reset på den brädan. Här följer en ful illustration.

* * *

Om man byglar de vänstra prinsen så nollställs cmos och när man ska använda datorn så ska man bygla de högra.

Men jag "missade" (fråga inte hur) så att jag enbart satt jumpern på den pin som sitter längst åt höger, vilket ger samma resultat som att inte ha någon jumper alls. Då nollställde sig cmos varje gång jag bröt strömmen.

Vilket är oerhört irriterande. >.< Har även hänt mig ett par gånger. Jobbigt att få gå in o ändra i BIOS varje gång man startar datorn... om man nu inte låter strömmen va kvar till nätagget förstås. Hm...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla era batterier på moderkorten...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG