Permalänk

spela på ubuntu?

hej!

efter många år av windows har jag fått nog, så jag har bestämmt mig för att testa ubuntu.

det enda som får mig att tveka är om det går bra att spela på det.
gör det det?

Visa signatur

antec nine hundred, Gigabyte GA-965P-S3, intel core 2 duo e6600, point of view geforce 8800 gts 320 mb, antec truepower 2.0 480 W.Seagate barracuda 16 mb Cache 320 Gb, 2 Gb Corsair XMS2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gosh!

Permalänk

hah såg det precis men tack iaf

Visa signatur

antec nine hundred, Gigabyte GA-965P-S3, intel core 2 duo e6600, point of view geforce 8800 gts 320 mb, antec truepower 2.0 480 W.Seagate barracuda 16 mb Cache 320 Gb, 2 Gb Corsair XMS2

Permalänk
Medlem

Du kan oxå använda dig av wine o spela windows spel. (inte alla dock)

http://appdb.winehq.org/

Permalänk

ok, då har jag en annan fråga som jag inte hittade svar på. kan man lana om jag har ubuntu och någon annnan har typ xp
'
och varför är det så krångligt att spela på lnux, har windows nåt j*vla patent på spel eller

Visa signatur

antec nine hundred, Gigabyte GA-965P-S3, intel core 2 duo e6600, point of view geforce 8800 gts 320 mb, antec truepower 2.0 480 W.Seagate barracuda 16 mb Cache 320 Gb, 2 Gb Corsair XMS2

Permalänk

För att binärerna är kompilerade för antingen win32 eller win64 och är således gjorda för att köras under Windows. Dessutom använder de flesta Windows spel DirectX (samling api:er) som bara har släppts till Windows.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

8D

Permalänk

alltså jag spelar absolut inte mycket, jag vill bara veta om man kan få det att funka nån gång då och då eller om det inte är någon idé.

jag har inget emot att pilla lite innan det börjar fungera, enligt mig blir det bara desto roligare när det väl funkar.

men jag har iallafall bestämt mig för att testa, och om det inte är något för mig installerar jag bara xp igen

om jag inte provar får man ju inte veta om det är något för mig

Visa signatur

antec nine hundred, Gigabyte GA-965P-S3, intel core 2 duo e6600, point of view geforce 8800 gts 320 mb, antec truepower 2.0 480 W.Seagate barracuda 16 mb Cache 320 Gb, 2 Gb Corsair XMS2

Permalänk
Medlem

Det går helt klart att spela flera olika spel, men vissa strular. Jag själv spelar World of Warcraft genom Wine samt Civilization 4 genom Cedega (fungerar inte genom wine, Cedega kostar dock pengar - $5 i månaden).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa att köra med en dualboot. Läs sedan nån guide om hur t.ex. Ubuntu installeras och konfigureras, t.ex. http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/05/installera-och-k...

Du måste inte välja ett OS, du kan ha flera installerade samtidigt och testa dig fram.

Permalänk
Medlem

LeifSandvik är inne på rätta spåret, om jag får säga mitt. Dualboota är en fin kråksång om du våndas över spelkompabilitet i Ubuntu.
Har du lite opartionerat, eller möjligtvis en partion du kan undvara, så formatera om 10 GB för Ubuntu och kör järnet en vecka, oavsett om det funkar eller ej.
Du kommer stöta på hinder, men med jävlar anamma så kommer du igenom betongmuren och ser ett gyllene sken..
Ska nog äta nu ser jag :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

hehe, ok ja ska läsa in mig på dualbooting några dagar sen börjar jag pilla lite, ttack så mycket för alla svar

Visa signatur

antec nine hundred, Gigabyte GA-965P-S3, intel core 2 duo e6600, point of view geforce 8800 gts 320 mb, antec truepower 2.0 480 W.Seagate barracuda 16 mb Cache 320 Gb, 2 Gb Corsair XMS2

Permalänk
Medlem

du fixar enkelt dualboot när du installerar, installationen söker själv och kollar om du har något fler operativsystem. Enkelt och bra

Visa signatur

Intel E6750 2.66 @ 3.2 Ghz , 4gb ram, Gainward 8800GT 512mb

Permalänk

OpenGL spel är väl några av spelen som funkar allrabäst under Ubuntu?

alt dualboot som nämts. men isf ha en 20-60gb disk till MS skiten isf och valfri till ubuntu ..

Visa signatur

I am Extrazz.