Asus lanserar 22-tumsmonitor

Permalänk
Medlem

Ni snackar om att film och TV visas i widescreeen. Jag kollar på TV på TVn och film blir på HTPCn.

Min dator kör 1600x1200 och jag surfar och spelar. 150 extra pixlar lodrätt är trevligt, då behöver man använda scrollen ca 10% mindre. Spel är inte klockrena i widescreen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Oavsett om bildytan är större på en 4:3-skärm i pixlar räknat vid samma tum så är det fortfarande enligt mig mycket skönare att titta på en widescreen. Tittar man på en vanlig skärm ser man så mycket kant samt det som är på sidan av skärmen. Kan vara störande ibland. Dock ska ju varje person känna efter vad de tycker själva.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

har inte dom flesta dator-skärmarna OAR 5:4 ? min sony har det i varje fall ...

undra vilken som igentligen tillverkat den där skärmen ... och hur den står sig gentemot sony, NEC, samsung med flera ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ni snackar om att film och TV visas i widescreeen. Jag kollar på TV på TVn och film blir på HTPCn.

Min dator kör 1600x1200 och jag surfar och spelar. 150 extra pixlar lodrätt är trevligt, då behöver man använda scrollen ca 10% mindre. Spel är inte klockrena i widescreen.

Du har tydligen inte spelat mycket i Wide-format den senaste tiden, för två år sedan hade jag hållit med men alla nyare spel fungerar alldeles utmärkt i wide-format, jag skulle personligen aldrig kunna gå tillbaka till 4:3 eller 5:4, tog väl en vecka med min nya 1920*1200 skärm innan det var kört.

Skulle det vara något spel som har problem med wideupplösningar så är det ju bara att köra pixelmappat 1:1 i 1600*1200 istället. Har bara ett spel som jag kör i det läget och det är mycket gammalt

Dessutom är det väl lite fel att jämföra 16x12 med 1680x1050 då det snarare är wideversionen av 1280x1024, samma fysiska bildyta bör väl jämföras och nyare skärmar har ofta lägre dotpitch > 1680x1050 = wideversion av 1280x1024.

Förutom att det är bättre med wide för film så är det också överlägset vid ordbehandling, programmering etc, pga bättre disponerad yta.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ni snackar om att film och TV visas i widescreeen. Jag kollar på TV på TVn och film blir på HTPCn.

Min dator kör 1600x1200 och jag surfar och spelar. 150 extra pixlar lodrätt är trevligt, då behöver man använda scrollen ca 10% mindre. Spel är inte klockrena i widescreen.

Håller med dig till fullo. Har dock precis bytt från min gamla trogna Iiyama 22" crt till en samsung 22" widescreen och jag saknar de gamla högre upplösningarna.

Off topic: När vi ändå talar skärmar, jag råkade repa min, ovan nämnda nya, skärm rätt mycket på bildytan. Finns det något sätt att laga detta (slipa ner resten, fylla i) för det lär väl inte gå på garanti?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Dock ska ju varje person känna efter vad de tycker själva.

Där har du helt fel. Jag har alltid rätt i alla lägen oavsett omständigheterna!

Permalänk
Medlem

Jag läste i en bok om arbetsergonimi och enligt den (och även mina egna slutsatser) så är det mer avbelastade för ögat med en widescreen-skärm med en ljusare ram runtom.

Sen om det känns smidigare med 4:3/5:4 eftersom nästan all mjukvara är gjord för de formaten, är ju en annan sak.

Själv blev jag besviken när jag fick min nya TFT-skämar i 4:3-fromat. Känndes som oväntat mycket oanvänt utrymme i ovan och underkant. Så snartså blir det nog en widescreen eftersom jag knappt står ut med denna. (Köpte min nuvarande skärm i julas)

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Jag läste i en bok om arbetsergonimi och enligt den (och även mina egna slutsatser) så är det mer avbelastade för ögat med en widescreen-skärm med en ljusare ram runtom.

Sen om det känns smidigare med 4:3/5:4 eftersom nästan all mjukvara är gjord för de formaten, är ju en annan sak.

Själv blev jag besviken när jag fick min nya TFT-skämar i 4:3-fromat. Känndes som oväntat mycket oanvänt utrymme i ovan och underkant. Så snartså blir det nog en widescreen eftersom jag knappt står ut med denna. (Köpte min nuvarande skärm i julas)

Okej, men på en tv ska man ju absolut inte ha ljusa kanter för att just kontrasten blir mycket sämre, och tvn upplevs som den har sämre bild just pågrund av detta. Och jag är filmälskare och har väldigt mycket erfarenhet av detta i och med denna sjuka period med silverfärgade tv apparater.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

öhhh.. det priset får man en 24" för, dessutom är panelen piss på denna.. motsvarande skärmar kostar ju ~ 3k!! vill de ha 4k extra för att man får med inbyggt ljud som låter skit?

Permalänk
Avstängd

Skapar ju en hög "vill-ha"-känsla, men den är för dyr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svensk_tiger
Skapar ju en hög "vill-ha"-känsla, men den är för dyr.

Om ni läste länken jag postade förut så kanske det inte blir så mycket vill-ha känsla, men det bestämmer ni själva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
Du har tydligen inte spelat mycket i Wide-format den senaste tiden, för två år sedan hade jag hållit med men alla nyare spel fungerar alldeles utmärkt i wide-format, jag skulle personligen aldrig kunna gå tillbaka till 4:3 eller 5:4, tog väl en vecka med min nya 1920*1200 skärm innan det var kört.

Skulle det vara något spel som har problem med wideupplösningar så är det ju bara att köra pixelmappat 1:1 i 1600*1200 istället. Har bara ett spel som jag kör i det läget och det är mycket gammalt

Dessutom är det väl lite fel att jämföra 16x12 med 1680x1050 då det snarare är wideversionen av 1280x1024, samma fysiska bildyta bör väl jämföras och nyare skärmar har ofta lägre dotpitch > 1680x1050 = wideversion av 1280x1024.

Förutom att det är bättre med wide för film så är det också överlägset vid ordbehandling, programmering etc, pga bättre disponerad yta.

Jag har inte spelat mycket spel i widescreen, nej. En 1920*1200 kostar skjortan om man ska ha en utan TN-panel. TN-panelerna kostar skjortan dem med.

Igen, jag tittar inte på film på datorskärmen. OM jag skulle göra det så är det bra med 1600x1200 då subsen lägger sig i det svarta fältet och man då faktiskt ser vad det står.

1600x1200 vs 1680x1050 går att jämföra då det är de som konkurrerar när det gäller 4:3 vs widescreen.

Jag brukar ordbehandla på ett virtuellt A4. Det pappret får bättre plats på en 4:3 skärm. Alternativt om man kör widscreen och vrider om till portrait.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på Widescreen...
Ni sitter inte med 2 monitorer förmodar jag.

Sitter med 2 styckern 4:3 21" monitorer, skulle aldrig kunna sitta med 1, vart ska man ha MSN-kontakterna? Vart ska WinAmp spelas? Vart ska jag lägga sådant jag måste skriva av mm mm mm.

Widescreen är ett litet steg åt rätt riktning, man får plötsligt plats att se MSN-kontakterna samtidigt man kör ordbehandling eller surfar. Problemet som många gör är ju att köra upp alla fönster i maxstorlek så dom täcker hela skärmen, då förlorar man ju hela fördelen med widescreen.

Nej, sätt tex Word-fönstret på 4:3 storlek så får du plötsligt massa extrautrymme för annat.

Fast jag kommer aldrig kunna gå tillbaka till enbart 1 monitor, köper jag en Widescreen så får det bli två stycken på direkten...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Grejen me bredskärm e att de blir naturligare för ögat oavsett om de e spel, film etc. Vi ser mer på den horizontella linjen än den vertikala, därför blir helt enkelt bredskärm naturligare å mer avslappnat.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB