direct x10 framtid eller fiasko?

Permalänk
Medlem

direct x10 framtid eller fiasko?

direct x10 framtid eller fiasko?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Framtid, men skulle gärna sett det till XP också, inte bara Vista
halv-fiasko kanske

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

jadu, det ska enligt en teori inom microsoft ge en ca 20% prestandavinst jämfört med dx9 pga en radikal omskrivning (vilket också ska vara anledningen att man måste ha vista för att det ska funka, bah!) men denna prestandavinst verkar vara väldigt teoretisk då spelen istället för att bli mindre krävande istället blev mer krävande... om detta beror på att dom inte är optimerade för dx10 kan jag inte svara på.
i övrigt så introducerar dx10 en del andra prestandaoptimeringar som tex object instancing, vilken gör att många grejer som har samma eller snarlika modeller kan renderas utan prestandaförlust jämfört med om det bara skulle renderas 1 grej.
sen kommer det en ny shader pipeline som är mer effektiv, så grafikkortet alltid utnyttjas till max, sen kommer den nya geometryshadern, som ska göra en del beräkningar som nu görs av pixel/vertex-shaders för en midre prestandaförlust och så tror jag.. geomeryshadern kan också göra en del nya beräkningar.

Permalänk
Medlem

Fast om ett spel utnyttjar dom nya egenskaperna i DX10 shadermodell 4 osv,så kommer nog krafikortet arbeta mycket mer jämfört man kör spelet under XP / DX9, och prestandan kommer bli väsentligt lägre under Vista DX10, Men kanske en hel del snyggare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Även om DX10 vore ett fiasko så är det framtiden. Nuff said!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

glömde att dx10 stödjer högre upplösning på texturerna.

Permalänk
Medlem

Re: direct x10 framtid eller fiasko?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
direct x10 framtid eller fiasko?

Vilken konstig fråga?! ...Microsoft har introducerat DX10 så då blir det Dx10 i framtiden....

Permalänk
Medlem

Ett fiasko i framtiden

Nej, men lite bättre drivrutiner/uppdateringar till Vista så blir det nog bra, dock så pratas det redan om DX10.1 osv, innan vi äns testat 10 :|, kanske 11 kommer snart, då alla köper hårdvara för 10

Permalänk

Vi har ju inte fått se nått annat än fulhackade dx9 spel i dx10 så jag tror att dx10 kommer att bli bra när hårdvaru och mjukvaruutvecklarna lärt sig använda det.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd

Bill styr över DX10 Och har redan makten. He's our boss now.

Permalänk
Avstängd

Kommer det släppas en bra version av dx10 till xp så är det inget fiasko, kommer det bara funka bra på vista så blir det fiasko.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
jadu, det ska enligt en teori inom microsoft ge en ca 20% prestandavinst jämfört med dx9 pga en radikal omskrivning (vilket också ska vara anledningen att man måste ha vista för att det ska funka, bah!) men denna prestandavinst verkar vara väldigt teoretisk då spelen istället för att bli mindre krävande istället blev mer krävande... om detta beror på att dom inte är optimerade för dx10 kan jag inte svara på.
i övrigt så introducerar dx10 en del andra prestandaoptimeringar som tex object instancing, vilken gör att många grejer som har samma eller snarlika modeller kan renderas utan prestandaförlust jämfört med om det bara skulle renderas 1 grej.
sen kommer det en ny shader pipeline som är mer effektiv, så grafikkortet alltid utnyttjas till max, sen kommer den nya geometryshadern, som ska göra en del beräkningar som nu görs av pixel/vertex-shaders för en midre prestandaförlust och så tror jag.. geomeryshadern kan också göra en del nya beräkningar.

Visst blir det prestandavinst jämfört med Direct X 9 OM det var samma effekter /inställningar. Med Direct X 10 så lägger de till många fler effekter vilket resulterar i sämre prestanda jämfört med Direct X 9. Sen är drivrutinerna inte de bästa heller just nu.

Permalänk
Medlem

Vista är ett fiasko! Mina systrar har det och många program som funkar i XP funkar inte på Vista, men om ett år kommer antagligen Vista vara nice.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Visst blir det prestandavinst jämfört med Direct X 9 OM det var samma effekter /inställningar. Med Direct X 10 så lägger de till många fler effekter vilket resulterar i sämre prestanda jämfört med Direct X 9. Sen är drivrutinerna inte de bästa heller just nu.

inte från vad jag har sett, kanske lägger till 1-2 features till på en stor prestandakostnad, tex i coh halveras FPS:en men skuggorna är snarlikt bättre från vad jag har läst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
inte från vad jag har sett, kanske lägger till 1-2 features till på en stor prestandakostnad, tex i coh halveras FPS:en men skuggorna är snarlikt bättre från vad jag har läst.

CoH har väldigt många fler saker/effekter med i Direct X 10. Men ändå så borde ju inte fps'n halveras.. måste vara pga dåliga drivrutiner för DX 10.

Permalänk

Alltså detta med DX10 och Xp måste folk börja lägga ner och innan någon annan börjar att dra upp DX10 i Xp, så kommer det aldrig att hända.

Däremot att försöka utveckla en emulerad DX10 i Xp kommer aldrig att ge samma effekt som äkta DX10 i Vista. XP saknar funktioner för DX10 i kärnan och Microsoft är inte alls intresserade av att börja kåda om kärnan då dom vill att världen ska gå över till Vista. Jag tror inte ens att det går att kåda om det bara. Det skulle bli ett helt nytt operativsystem tror jag, Vista. Men jag är inte riktigt påläst där så jag håller det osagt.

Sedan om det utvecklas ett OpenGl i Xp eller en omgjord version av DX10 som heter DX9.0 L, eller egentligen Direct3D 9Ex, som är lika bra som DX10 i Vista är absolut inget omöjligt. DirectX 9.0L var till Vista för att göra Vista bakåt kompatibelt med äldre program från Xp bland annat. Men DX10 @ Xp kommer vi aldrig få se och Microsoft kommer aldrig att tillåta det bara för att några entusiaster på hård/mjukvaru forum tycker så.

Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Directx#DirectX_10

A major new feature of DirectX 10 is Direct3D 10 (originally called Windows Graphics Foundation). By using the new Windows Display Driver Model, Shader Model 4 and new, more strict requirements for GPU manufacturers to claim Direct3D 10 compatibility,[2] version 10 of Direct3D represents a radical departure from the practices of previous versions and thus breaks backwards compatibility. In order to achieve backwards compatibility with previous versions of Direct3D, DirectX 10 actually contains three versions of Direct3D:[3]

Direct3D 9: this API emulates all Direct3D 9 on Windows XP behavior (and its quirks) in order to achieve full compatibility with older applications. All the details and advantages of Vista's Windows Display Driver Model are hidden from the application if WDDM drivers are installed. This is the only API available if there are only XP graphic drivers (XPDM) installed, after an upgrade to Vista for example.
Direct3D 9Ex (previously known as 9.0L): allows full access to the new capabilities of WDDM (if WDDM drivers are installed, of course) while maintaining compatibility for existing Direct3D applications by putting it in a separate API. The Windows Aero user interface relies on D3D 9Ex. When 9Ex was still codenamed 9.0L, there were rumors that this would be Direct3D 10 for Windows XP.[4] It was quickly pointed out that this was not the case, mainly due to lack of support for WDDM in Windows XP.[5]
Direct3D 10 Currently, the only graphics hardware compatible with Direct3D 10 is the NVIDIA GeForce 8 Series and the newly released ATI Radeon HD 2000 Series, which has thus far limited the advent of Direct3D 10-capable applications. Contrary to rumors surrounding the issue, Direct3D 10 will not be released on the Xbox 360 via a firmware update due to incompatibilities with its graphics hardware.[6]

Det har vart och är fortfarande rykten kring DX10 i Xp, eller rättare sagt en emulerad version av DX10 som förmodligen inte kommer att lyckas. När dom har lyckats med en "bra" emulering så har Microsoft redan fixat optimering i DX10 ordentligt tillsammans med uppdateringar för Vista samt att både mjukvaru och hårdvaru- utvecklarna har gjort sitt. Skulle man lyckas emulera DX10 i Xp så skulle det DX10 spelet förmodligen hacka något fruktansvärt jämfört med DX10 i Vista. Någon som har spelat en PS2 emulator? Hur lång tid har det tagit att göra en emulator för PS2? Hur bra fungerar dom?

http://www.nordichardware.se/nyhet,12746.html
http://www.fallingleafsystems.com/

EDIT: Korrigering, stavning?, formulering.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Det här är i linje med det som jag har misstänkt länge:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3029

Vi kommer nog inte att se "full" DirectX10 innan hårdvaran utvecklas ytterliggare.
Med andra ord så är nuvarande kort på marknaden ej tillräckliga för att spelutvecklarna ska kunna implementera alla "bells and whistles! som full DirectX10 innebär.

Det kanske är därför det kommer att behövas en hel "teraflop" (G92 anyone?)

Det som nu i höst lanseras i spel , är i själva verket något slags DX9+premium med en liten försmak/patch av DX10 i form av lite mer avancerad ljus&skugg mapping (ej att förväxla med full DX10)

Med andra ord har vi blivit blåsta av M$ och Nvidia&AMD + övriga när vi har gått på "hypen" för tidigt.

Visste jag inte bättre? så skulle man nästan kunna tro att dessa företag och resten av industrin var i maskopi med varandra för att få oss att investera och uppgradera i ny hårdvara , som med all sannolikhet kommer att vara obsolet när det första "riktiga/fulla" DX10 spelet gör sitt intåg på marknaden.

Man har använt DX10 som en lockvara och som ett säljargument för att sälja in Vista , och för att få oss att uppgradera tidigare än nödvändigt!

Sicka skojare de är! men de är nog skitnöjda med att få sälja OS & hårdvaror till oss.

Vid närmare eftertanke är det ju en hel onödig generation av hårdvaror/kort som de har prackat på folk!

Kom å köp! "Vista&DirectX10 ready" lyder sloganen på kartongerna! - my ass!

Deras listiga marknadstrateger vet att det är nödvändigt att ha något att locka alla gamers med (morot!) för att få in dem i Vista tidigt! - den stora massan följer sedan ofta efter och väljer vad entusiaster och "Gamers" väljer!

Never Mind the Bollocks! & Surt sa Räven!

Mvh

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Det här är i linje med det som jag har misstänkt länge:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3029

Vi kommer nog inte att se "full" DirectX10 innan hårdvaran utvecklas ytterliggare.
Med andra ord så är nuvarande kort på marknaden ej tillräckliga för att spelutvecklarna ska kunna implementera alla "bells and whistles! som full DirectX10 innebär.

Det kanske är därför det kommer att behövas en hel "teraflop" (G92 anyone?)

Det som nu i höst lanseras i spel , är i själva verket något slags DX9+premium med en liten försmak/patch av DX10 i form av lite mer avancerad ljus&skugg mapping (ej att förväxla med full DX10)

Med andra ord har vi blivit blåsta av M$ och Nvidia&AMD + övriga när vi har gått på "hypen" för tidigt.

Visste jag inte bättre? så skulle man nästan kunna tro att dessa företag och resten av industrin var i maskopi med varandra för att få oss att investera och uppgradera i ny hårdvara , som med all sannolikhet kommer att vara obsolet när det första "riktiga/fulla" DX10 spelet gör sitt intåg på marknaden.

Man har använt DX10 som en lockvara och som ett säljargument för att sälja in Vista , och för att få oss att uppgradera tidigare än nödvändigt!

Sicka skojare de är! men de är nog skitnöjda med att få sälja OS & hårdvaror till oss.

Vid närmare eftertanke är det ju en hel onödig generation av hårdvaror/kort som de har prackat på folk!

Kom å köp! "Vista&DirectX10 ready" lyder sloganen på kartongerna! - my ass!

Deras listiga marknadstrateger vet att det är nödvändigt att ha något att locka alla gamers med (morot!) för att få in dem i Vista tidigt! - den stora massan följer sedan ofta efter och väljer vad entusiaster och "Gamers" väljer!

Never Mind the Bollocks! & Surt sa Räven!

Mvh

Exakt!

Finns ett litet tips om att man aldrig ska köpa den första generationen av nya bilmodeller. Varför inte? Jo för att slippa alla barnsjukdomar och dåligt anpassade lösningar.

Sen att dagens DX10-kort a la 8800-serien och 2900-serien presterar väldigt fint i DX9 är ju en annan femma.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Nu tror jag att dom flesta som köpt ett 8800GTS/GTX har nog mest gjort det för DX9 då korten total äger i DX9. Dock verkar det som att HD2900XT får dunder med stryk i Lost Planet DX10. 8800GTX' fps boostas i DX10 jämfört med DX9, great. HD2900XT åker ju på stryk av hela 8800 serien:

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Skillnaden i Lost Planet mellan DX 10 och 9 är ju dock så liten att det är inom felmarginalen....

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Hela 8800 serien är helkass i testen ovan, för att inte nämna 2900, dåligt. Hoppas nya serien blir bättre, behöver nästan trippelt upp om man räknar från Ultras resultat.

Upptaderad:
2000->2900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hela 8800 serien är helkass i testen ovan, för att inte nämna 2900, dåligt. Hoppas nya serien blir bättre, behöver nästan trippelt upp om man räknar från Ultras resultat.

Upptaderad:
2000->2900

Resultaten med gtx och ultra va de ju inge fel på...

Permalänk
Medlem

Directx 10 är lite överhypat och kanske lite onödigt just nu. Kommer blir fränt att se hur det ser ut i större skala, typ crysis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Resultaten med gtx och ultra va de ju inge fel på...

50 FPS på 1280*1024 är absolut inget att hurra över, speciellt när kortet kostar ca 6000, många vill nog åtminstånde spela på 1600*1200 eller 1680*1050 och då är nog FPSen nere i 30 med Ultra. Och kantutjämning behövs på upplösningar som 1680*1050.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
50 FPS på 1280*1024 är absolut inget att hurra över, speciellt när kortet kostar ca 6000, många vill nog åtminstånde spela på 1600*1200 eller 1680*1050 och då är nog FPSen nere i 30 med Ultra. Och kantutjämning behövs på upplösningar som 1680*1050.

Det har återigen inget med grafikkortet att göra. Crysis flyter hur bra som helst med ett GTS/X. Det är snarare spelet som är dåligt optimerat. Vi kan inte skylla på MS då Crysis flyter fin fint och vi kan heller inte skylla på Nvidia då Crysis flyter fin fint. Det är helt enkelt spelutvecklarna som det är fel på.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=748...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nu tror jag att dom flesta som köpt ett 8800GTS/GTX har nog mest gjort det för DX9 då korten total äger i DX9. Dock verkar det som att HD2900XT får dunder med stryk i Lost Planet DX10. 8800GTX' fps boostas i DX10 jämfört med DX9, great. HD2900XT åker ju på stryk av hela 8800 serien:

Tror vi nog får vänta tills det kommer ett "äkta" DX10-spel innan vi kan dra några större slutsatser och lagom till dess så är snart nästa generation DX10-kompatibla grafikkort på gång, förhoppningsvis från AMD/ATi också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Huruvida DX10 är ett fiasko vet jag inte, men ett 8800GTS 320MB, är vare sig man spelar DX9 eller DX10 något av det prisvärdaste man kan hitta på marknaden det går inte att komma ifrån...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tror vi nog får vänta tills det kommer ett "äkta" DX10-spel innan vi kan dra några större slutsatser och lagom till dess så är snart nästa generation DX10-kompatibla grafikkort på gång, förhoppningsvis från AMD/ATi också.

Jag hoppas du tar Crysis som ett DX10 äkta spel? Crysis flyter fin fint med ett 8800GTX.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=748...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det har återigen inget med grafikkortet att göra. Crysis flyter hur bra som helst med ett GTS/X. Det är snarare spelet som är dåligt optimerat. Vi kan inte skylla på MS då Crysis flyter fin fint och vi kan heller inte skylla på Nvidia då Crysis flyter fin fint. Det är helt enkelt spelutvecklarna som det är fel på.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=748...

Om man nu skulle få över dubbla prestandan av att ett spel är tokoptimerat är tokfint, men jag vill inte ha ett kort som inte klarar av "normala" spel, det är inte stor del av alla spel som är "optimerade".

På spelmotorn (och Crysis) läggs det väll extremt mycket arbete för att det ska fungera på all hårdvara, det kommer också antagligen att släppas fler spel på den motorn och dom räknar med att kamma in en rejäl hacka pengar...

Permalänk
Musikälskare

Kommer inte någon att haxxa så att DX10 funkar på XP?

Bara en tanke

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?