Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Har du kollat i din omgivning efter störande elektronikkällor? så som trådlös mus, tangentbord, trådlös telefon,modem,mm. Det finns mängder med extern elektronik, som kan störa din bildskärm negativt. Har mkt svårt att tro att alla dina felaktigheter, enbart skulle bero på att skärmen är oduglig.

Okej, problemen Dalton beskriver har upplevts av nästan alla som köpt skärmarna inklusive mig, så att han skulle snacka "skit" som du nämner i något av inläggen är skitsnack i sig...

Genom att Samsung tidigare lovat att alla panelerna är likvärdiga men att det i flertalet tester bevisats motsatsen, l så har de förverkat min tilltro... När de nu tagit bort alla möjligheter för att kontrollera vilken panel som sitter i skärmarna och igen LOVAR att det är S-paneler får mig inte att hurra direkt.

Så som du smutskastar ifrågasättandet av "Samsungs fantastiska produkter" kan nog bara en Samsung-anställd göra...

Hade jag varit spekulant på dessa skärmarna hade väntat på de nya 226CW och 206CW skärmarna som kommer med helt nya paneler nu i sommar, de kan på grund av de andra fabrikernas tekniska undermålighet inte tillverkas någon annanstans än just hos Samsung. (har länkat till artikel i tidigare inlägg).

Permalänk
Medlem

Kommer dessa 2 nya paneler kosta lika mycket, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Hade jag varit spekulant på dessa skärmarna hade väntat på de nya 226CW och 206CW skärmarna som kommer med helt nya paneler nu i sommar, de kan på grund av de andra fabrikernas tekniska undermålighet inte tillverkas någon annanstans än just hos Samsung. (har länkat till artikel i tidigare inlägg).

Ja det ska bli riktigt kul att se tester på nya CW när dom kommer, vad priset beräknas bli vet jag inte, men är inte direkt något stort problem då jag bara vill ha en skärm utan problem.

Permalänk
Medlem

Någon som har hört något om releasedatum för 226CW? Ska inhandla helt nytt datorsystem runt andra veckan i augusti, är det möjligt att den är ute på marknaden då?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Du får gärana kalla den för toppenprodukt, men det är inte stor del av människorna som inte har fel ochinte har bytt ut skärmen.

Om det nu är som du säger, att nästan alla har haft fel på sin 226BW och bytt ut dem så skulle nog inte Samsung längre sälja den Jag köppte min 17:e mars (alltså långt innan maj 2007) och är helt nöjd med min. Visst betraktningsvinkeln är inte den bästa, men annars har jag inte mycket att klaga på. Även min bror har en 226BW och även han är väldigt nöjd, och både han och jag gillar att spela och har knappast märkt de där förvrängda bilderna som du beskriver
ag har även läst otal med människor här och på andra ställen som är nöjda med sina skärmar, då även folk som både fått a-panel och c-panel. Sedan är det ju alltid så att det är några som får defekta exemplar, och sedan en liten klick folk som tycker skärmen är kass oavsett omständigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Om det nu är som du säger, att nästan alla har haft fel på sin 226BW och bytt ut dem så skulle nog inte Samsung längre sälja den Jag köppte min 17:e mars (alltså långt innan maj 2007) och är helt nöjd med min. Visst betraktningsvinkeln är inte den bästa, men annars har jag inte mycket att klaga på. Även min bror har en 226BW och även han är väldigt nöjd, och både han och jag gillar att spela och har knappast märkt de där förvrängda bilderna som du beskriver
ag har även läst otal med människor här och på andra ställen som är nöjda med sina skärmar, då även folk som både fått a-panel och c-panel. Sedan är det ju alltid så att det är några som får defekta exemplar, och sedan en liten klick folk som tycker skärmen är kass oavsett omständigheter

Vet om man sitter lägre än skärmens centrum så ser man men en gång hur ljusstyrkan avtar. Samma sak sker på din skärm?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Vet om man sitter lägre än skärmens centrum så ser man men en gång hur ljusstyrkan avtar. Samma sak sker på din skärm?

Det är betraktningsvinkeln du pratar om nu, och den är inte så bra, nej. Men jag använder min skärm som dataskärm enbart, inte för att titta på film eller nått så har egentligen inga större problem med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Om det nu är som du säger, att nästan alla har haft fel på sin 226BW och bytt ut dem så skulle nog inte Samsung längre sälja den Jag köppte min 17:e mars (alltså långt innan maj 2007) och är helt nöjd med min. Visst betraktningsvinkeln är inte den bästa, men annars har jag inte mycket att klaga på. Även min bror har en 226BW och även han är väldigt nöjd, och både han och jag gillar att spela och har knappast märkt de där förvrängda bilderna som du beskriver
ag har även läst otal med människor här och på andra ställen som är nöjda med sina skärmar, då även folk som både fått a-panel och c-panel. Sedan är det ju alltid så att det är några som får defekta exemplar, och sedan en liten klick folk som tycker skärmen är kass oavsett omständigheter

I början var skärmarna väldigt omtyckta, min bror köpte också långt innan maj och fick en S-skärm (fanns inte några andra då). Det skärmen går som på smör, kan inte jämföras med de senare. Önskar jag köpte när min bror gjorde det

UPPDATERAD:
glömde quote.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Det är betraktningsvinkeln du pratar om nu, och den är inte så bra, nej. Men jag använder min skärm som dataskärm enbart, inte för att titta på film eller nått så har egentligen inga större problem med det.

Ja precis, betraktningsvinkeln ja. Betraktningsvinkeln vid syn nedifrån skärmen. Har jag uttryckt mig tillräckligt för dig?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Ja precis, betraktningsvinkeln ja. Betraktningsvinkeln vid syn nedifrån skärmen. Har jag uttryckt mig tillräckligt för dig?

Va, vad är det nu som du blev sur över? Du verkar ta illa upp vad man än säger

Jag skrev i mitt inlägg som du citerade "Visst betraktningsvinkeln är inte den bästa, men annars har jag inte mycket att klaga på"

och sedan frågar du

"Vet om man sitter lägre än skärmens centrum så ser man men en gång hur ljusstyrkan avtar. Samma sak sker på din skärm?"

Sedan förtydligar jag och säger att, nej, betrakningsvinkeln är inte den bästa. Var det nått fel med det? Snälla, lär dig att släppa saker bara, du behöver seriöst inte bli irriterad på vad jag än säger bara för vår tidigare argumentation. Jag har ingen lust att bråka och jag menade definitivt inte att reta upp dig så lunga ner dig nu

För att återgå till ämnet så kan ju sägas att Samsung säger att det ska vara en betrakningsvinkel på 160° både vertikalt och horisontellt, antar dock att det är den maximala betraktningsvinkeln, om man ska vara krass kan man dock säga att den godkända betrakningsbilden (i alla fall för min monitor) är ungefär 100° innan bilden börjar mörkna i den motsatta kanten.

Permalänk
Medlem

Kan någon bekräfta att Samsung endast säljer S-paneler. Det sägs att det inte längre går att kontrollera detta, men att dessa ska vara S-paneler. Men sen finns det rykten som säger att det som säljs är C-paneler. Finns det NÅGON som verkligen vet vad som är sant? Vad har Samsung själva sagt?

Gärna om ni kunde länka till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambooo
Vad har Samsung själva sagt?

Citat:

They (Samsung) have said that the 223BW will use only Samsung manufactured panels, and furthermore have stated that all new stock supplied to retail stores for the 226BW will be the "S" version.

http://www.tftcentral.co.uk/news.htm#samsung_new22

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Då var den saken klar och man kan köpa sin skärm med gott samvete.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambooo
Kan någon bekräfta att Samsung endast säljer S-paneler. Det sägs att det inte längre går att kontrollera detta, men att dessa ska vara S-paneler. Men sen finns det rykten som säger att det som säljs är C-paneler. Finns det NÅGON som verkligen vet vad som är sant? Vad har Samsung själva sagt?

Gärna om ni kunde länka till det.

Som det redan har nämts tidigare, så levererar Samsung sedan en tid tillbaka enbart s.k S-panel. Detta p.g.a all tidigare kritik.

Vad det sedan gäller begränsning av betracktningsvinkeln, så existerar det ej någon sådan på mitt Slovakia exemplar. Jag kan ligga på golvet, gå fem meter till höger eller vänster, utan minsta problem med bilden.

Är man osäker på vilken panel man har fått, så skriv då ned skärmens tillverkningsnummer och maila över detta till Samsung för att få verifierat vilken panel man har. Är det fel panel så kräv då utbyte till senaste modellen. Jag skall själv maila till dem på Måndag för att kolla upp min egen skärm. (På kul)

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Vad det sedan gäller begränsning av betracktningsvinkeln, så existerar det ej någon sådan på mitt Slovakia exemplar. Jag kan ligga på golvet, gå fem meter till höger eller vänster, utan minsta problem med bilden.

Lägg huvudet precis under skärmen så nära som du bara kan och kolla upp mot den. Om du inte ser en förändring i bilden har du troligtvis inte en TN-panel i din, eller ens en 226BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Som det redan har nämts tidigare, så levererar Samsung sedan en tid tillbaka enbart s.k S-panel. Detta p.g.a all tidigare kritik.

Men då förstår jag inte varför det är så många som gnäller. Visst Samsung gjorde en tabbe, men nu har dem ju löst det. Vad är liksom problemet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Lägg huvudet precis under skärmen så nära som du bara kan och kolla upp mot den. Om du inte ser en förändring i bilden har du troligtvis inte en TN-panel i din, eller ens en 226BW

Jag har gjort precis som du föreslog, bilden är oförändrad oavsett betraktningsvinkel. Vet ej om det beror på att jag kör analogt via en bärbar HP dv6000.

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Jag har gjort precis som du föreslog, bilden är oförändrad oavsett betraktningsvinkel. Vet ej om det beror på att jag kör analogt via en bärbar HP dv6000.

Ingen som helst sämre ljusåtergivning eller tendens till "inverterad" bild whatsoever? I så fall har du nog råkat få ett exemplar av från samsungs labb snarare än en 226bw För om du följde mitt exempel ovan och fortfarande inte upplever någon som helst förändring i ljusstyrka så skulle du ha en betrakningsvinkel på nära 190° och då kan det rimligtvis inte vara en 226BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Ingen som helst sämre ljusåtergivning eller tendens till "inverterad" bild whatsoever? I så fall har du nog råkat få ett exemplar av från samsungs labb snarare än en 226bw För om du följde mitt exempel ovan och fortfarande inte upplever någon som helst förändring i ljusstyrka så skulle du ha en betrakningsvinkel på nära 190° och då kan det rimligtvis inte vara en 226BW

På mina var det mörkare upptill redan när man satt rakt framför, direkt man lutade ner huvudet så vart det tokmörkt, det var bättre ljus från sidorna men sämre kontrast och svårt att urskilja lite vad som var vad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Ingen som helst sämre ljusåtergivning eller tendens till "inverterad" bild whatsoever? I så fall har du nog råkat få ett exemplar av från samsungs labb snarare än en 226bw För om du följde mitt exempel ovan och fortfarande inte upplever någon som helst förändring i ljusstyrka så skulle du ha en betrakningsvinkel på nära 190° och då kan det rimligtvis inte vara en 226BW

Jag själv samt alla andra som kollat betraktningsvinkeln, vi är samtliga lika förvånade som dig.

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Ingen som helst sämre ljusåtergivning eller tendens till "inverterad" bild whatsoever? I så fall har du nog råkat få ett exemplar av från samsungs labb snarare än en 226bw För om du följde mitt exempel ovan och fortfarande inte upplever någon som helst förändring i ljusstyrka så skulle du ha en betrakningsvinkel på nära 190° och då kan det rimligtvis inte vara en 226BW

Alla tre skärmar jag hade var mycket ljusare nertill än upptill, gick inte i någon vinkel att få en jämn färg över hela skärmen. Tycker inte Samsung va värda mina pengar och föga troligt att jag nånsin köper något från dem igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheKlown
Alla tre skärmar jag hade var mycket ljusare nertill än upptill, gick inte i någon vinkel att få en jämn färg över hela skärmen. Tycker inte Samsung va värda mina pengar och föga troligt att jag nånsin köper något från dem igen.

Vad det handlar om..är att de nyproducerade skärmarna saknar alla dessa brister. Köp en Slovakien tillv skärm från +Maj-2007. Så slipper du alla trista problems.

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Vad det handlar om..är att de nyproducerade skärmarna saknar alla dessa brister. Köp en Slovakien tillv skärm från +Maj-2007. Så slipper du alla trista problems.

Nej Efter det besväret Samsung har givit mig ska dem inte få mina pengar. Inte för dem kommer bry sig så mycket men dem har förlorat mitt förtroende.
Nu blev det en HP istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheKlown
Nej Efter det besväret Samsung har givit mig ska dem inte få mina pengar. Inte för dem kommer bry sig så mycket men dem har förlorat mitt förtroende.
Nu blev det en HP istället.

Jag tänker ganska mycket så jag med, har betalat ca 1000Kr i resepengar bara för att byta ut alla skärmar, dock ska jag se hur CW presterar, men förväntningarna ligger inte högt efter vad som hänt.

Permalänk
Medlem

Men nu är ju skärmarna precis så som du vill ha dem.

Förstår verkligen inte ert problem. Först klagar ni (med all rätt) att Samsung gjort fel, men nu är felet åtgärdat. Dem kan inte vrida tillbaks klockan, så vad är ni ute efter?

Permalänk
Medlem

Hej alla igen!!!

Tackar och bockar för all hjälp!

Hade problem med att 1680x1050 inte fungerade... endast 1600x900 osv....

Fick ett nytt 8800gtx och massa jobb.... och fungerade inte!

Nu kom skärmen från onoff serivce och de har uppdaterat mjukvaran i skärmen och det fungerar nu ....!!

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambooo
Men nu är ju skärmarna precis så som du vill ha dem.

Förstår verkligen inte ert problem. Först klagar ni (med all rätt) att Samsung gjort fel, men nu är felet åtgärdat. Dem kan inte vrida tillbaks klockan, så vad är ni ute efter?

Om du har läst tråden någolunda noga så vet du vad problemet är, om inte läs igen.

Editerad:
Kan någon moderator rensa upp denna tråd lite, incl inlägg av mig om behövs

Permalänk
Medlem

Jag har också lämnat tillbaka min bajsmaster 226bw china

Anledningen verkar vara vad som framkommer i behardwares kommentarer om Samsung Koreas lednings attityd till konsumenter i testet kring färgkalibrering generellt: Att de ser kunderna som uppdelade i såna som vet vad en bra monitor är, och såna som inte vet så mycket och inte behöver bra kvalite.

Kommer nog inte köpa Samsung igen, vill inte stödja ett företag som inte respekterar sina kunder. + Vågar inte ta risken att få en TFT bajsskärm igen.

Får se denna period som en gratis test av riskerna med att köpa TFT, + att jag kanske inte ska köpa TN panel nästa gång över huvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorn190
Jag har också lämnat tillbaka min bajsmaster 226bw china

Anledningen verkar vara vad som framkommer i behardwares kommentarer om Samsung Koreas lednings attityd till konsumenter i testet kring färgkalibrering generellt: Att de ser kunderna som uppdelade i såna som vet vad en bra monitor är, och såna som inte vet så mycket och inte behöver bra kvalite.

Kommer nog inte köpa Samsung igen, vill inte stödja ett företag som inte respekterar sina kunder. + Vågar inte ta risken att få en TFT bajsskärm igen.

Får se denna period som en gratis test av riskerna med att köpa TFT, + att jag kanske inte ska köpa TN panel nästa gång över huvudtaget.

OK, fasen hade nästan tänkt slå till på denna skärm, men eftersom jag gör mkt grafiskt formgivningsarbete så måste skärmen hålla måttet på rätt färgåtergivning och hela den biten, men sen gejmar man ju lite också så det skall ju klara det också. Är det så att dessa 2 krav är oförenliga i dagens läge?

Alltså låg ms samt korrekt färgåtergivning, ljusstyrka kontrast, och inget "bleed"

Apples skärmar är ju helt oöverträffliga vad det gäller formgivningsbiten men 14 ms är inte så kul om man skall gejma.

Mvh /Jeppo

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeppo_ny
OK, fasen hade nästan tänkt slå till på denna skärm, men eftersom jag gör mkt grafiskt formgivningsarbete så måste skärmen hålla måttet på rätt färgåtergivning och hela den biten, men sen gejmar man ju lite också så det skall ju klara det också. Är det så att dessa 2 krav är oförenliga i dagens läge?

Alltså låg ms samt korrekt färgåtergivning, ljusstyrka kontrast, och inget "bleed"

Apples skärmar är ju helt oöverträffliga vad det gäller formgivningsbiten men 14 ms är inte så kul om man skall gejma.

Mvh /Jeppo

Tjena...satsa du på en Samsung 226BW. Du kommer med största sannolikhet att bli helnöjd. Se dock till att få en som är tillverkad Maj-Juni 2007. Då är det lugnt;-)

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.