Permalänk
Medlem

Skrivare för ~1000 kr

Tjabba, letar efter en schysst skriva med inbyggd scanner, den ska kosta runt 1000 kr. Någon som har lust att hjälpa till?

Visa signatur

|golden rubbers in these denim pockets

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd

Jag har inget tips men jag kan ge dig allmänna råd:

1) Antagligen kommer både skrivare och scanner vara lite av en kompromiss, det är ju rätt självklart att mer pengar (vilket det blir om du köper båda delarna var för sig) antagligen kommer att ge dig högre kvalite. Å andra sidan om sakerna kostar lika mycket totalt var för sig eller tillsammans så är det ju mycket möjligt att flerfunktionslösningen håller högre kvalite istället eftersom samma företag vet att de får sälja två produkter.

2) Behöver du bara en scanner för papperskopior typ foton, text och dylikt eller måste den klara av dia och negativ med? Skall den kunna ge ok bildkvalite även på små bilder? Isf behöver du ju ha en högre dpi än för a4 eller 15x10cm foton.

3) Laserskrivare är mer tillförlitliga och ger en lägre driftkostnad, en bläckstråleskrivare som inte används regelbundet kommer förr eller senare antagligen att torka ihop och ge problem, och bläcket som torkar med tiden och rengörningarna gör att det räcker kortare tid också, utöver att det är svindyrt ifrån början och att tillverkarna säger åt dig att byta patron oftare än du behöver. Lägre DPI dock.

4) Fast du kanske vill kunna skriva ut foton? Tänk då på att det blir billigare att få foton i standardformat hemskickade från något företag med websida, och de håller antagligen bättre kvalite med färger som inte tonas ur lika fort osv.

Jag antar att när det gäller kombinationer i den prisklassen är det bläckstråle + scanner som gäller, men det finns väl laserskrivare för neråt 700kr nu och jag skulle därför ändå rekommendera en laserskrivare + random lös scanner för den borde inte vara sämre än det som sitter i en multifunktionsmaskin. Beställ sedan eventuella färgfoton på Internet istället.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Visa signatur

|golden rubbers in these denim pockets