Permalänk

Laptop till skolan.

Hej!

det är såhär att jag börjar högskolan till hösten och tänkte köpa mig en laptop för det kan bli ganska smidigt att ha dels som mellanhand mellan skolans datorer och min egna här hemma, samt att ha med sig lite överallt.

Det jag kommer hålla på med i synnerhet dom första åren är programmering, databasteknik, systemutveckling osv, kan hända att det är lite grafiska grejjer under tiden då också.
Men det är väl egentligen inte förrns i 3'an, då jag själv antagligen väljer spelutveckling, som jag kommer vara i lite mer behov av grafisk kraft.
och då kanske det är bättre att köpa ny laptop mer passande för dom behoven om 2 år.

Så vad är det man kan behöva ha i datorn egentligen?
Man kanske inte behöver ha jättekraft i procesorn, dock 2-kärnig för multibehandling. På samma sätt tillräckligt med minne.
Inte världens sämsta grafikkort heller med tanke på att det antagligen kommer att användas till lite spel och sånt.

Prisklass då...det som är viktigt är ju att den ska funka bra till ändamålet men man kan väl säga runt 8k kanske.

Har funderat på en mac och är kanske berädd att ge 10k för den om den är bra för ändamålet (gillar design smidigheten och så).
Men jag har ingen vidare koll på mac och frågan är om OS X är "kompatibelt" med windows, kommunicerar dom bra?
Med tanke på att vi antaglgien kommer sitta mest i windows i skolan så kan det vara bra om saker funkar tillsammans.

Är det någon som har nått bra förslag på vad som kan vara bra att köpa?
Nån som har egen erfarenhet av det här hela "plugga data, kan vara bra att ha bärbar" grejjen?

Tack på förhand

Permalänk

Prisklass då

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
Prisklass då

Han skrev ju 8k? :S

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

ja han skrev 8k ja , det kan tolkas som 0,8kr lr 8 kr 800 kr lr 8000kr lr 800 000kr ja ni fattar..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

8k brukar ju menas som 8000kr det vet ju alla, alltså k = tusental Men jag hade tydligen fel..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

jag vet att det tolkas som 8000kr..
men han kanske tolkade till något annat?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
jag vet att det tolkas som 8000kr..
men han kanske tolkade till något annat?

Hur kan du uppfatta 8k till något annat än 8000? Vill du vara dryg och besserwisser, se till att ha rätt.

OnT: Jag är i samma sits, behöver en bärbar till höstens studier så jag ser gärna många svar i den här tråden.

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en laptop för 8k själv. Men tänkte att jag lämnar bordsdatorn "hemma" och tar med laptopen till studieorten så därför la jag ut lite till pengar och nu är en Zepto Znote 3415W påväg hem, specs se sign.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Vad betalade du för den I'm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
Vad betalade du för den I'm?

www.zeptoexperten.se där finns det lite olika som man kan kolla efter.

Jag är också i samma sits och behöver en bärbar till höstens studier.
Ska hålla på med "hemside-byggande" och behöver en dator med Dual core och minst 1GB ram, Vill gärna ha ett hyffsat grafikkort som man kan lira cs lite på och så hehe kan tänka mig att lägga ut max 8k då jag redan har för mycket skulder och så.
Mycket tacksam för svar till både mig och de andra som behöver den i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
Vad betalade du för den I'm?

ca 1100 €, då jag bor i Finland.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Om du ska spela på den får du iallafall ingen bärbar Mac för det priset som fixar det. Tyvärr. MacBook kan förvisso köra WoW, men det är ingen orgastisk upplevelse (även om det snurrar på bättre än jag trodde innan).

Kompabiliteten mellan Mac och Windows är inga problem vad det gäller filer, men visst finns det undantag (programstyrt mer än beroende på OS'et).

Permalänk
Hedersmedlem

Många högskolor erbjuder (extremt prisvärda) bärbara datorer till studenterna. Kan vara värt att titta på innan ni köper.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

exxoritas: självklart menar jag 8000kr, trodde inte att det gick att missuppfatta efter som att det är en såpass vanlig benämning att typ hälften av alla som sätter ut önskat pris benämner 1000 med k.

Hakkenarsk: ok tack för infon. jo jag är medveten om at spelandet kanske drabbas lite om man väljer en mac men det kanske kan vara värt det ^^

Irlut: ja det hade jag inte tänkt på, värt att kolla upp

gärna mer info, åsikter och så vidare

Permalänk

Om det ska vara en ren skoldator så brukar en mac vara bra. Dessutom brukar mac ge studentrabatter som inte windowsdatorer kommer i närheten av.

Men vad ska du ha datorn till i skolan?

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk

titta en gång till

Permalänk

Ska du spela så är en mac nog lite "fel" =/ tyvärr.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk

inte det jag syftade på

"Det jag kommer hålla på med i synnerhet dom första åren är programmering, databasteknik, systemutveckling osv, kan hända att det är lite grafiska grejjer under tiden då också.
Men det är väl egentligen inte förrns i 3'an, då jag själv antagligen väljer spelutveckling, som jag kommer vara i lite mer behov av grafisk kraft.
och då kanske det är bättre att köpa ny laptop mer passande för dom behoven om 2 år."

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd.
Även jag ska köpa en skol-laptop, en Macbook i 10-12k kronors klassen.

Frågan är om man ska avvakta till oktober då Leopard släpps, eller skaffa en med Tiger nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svatos
Lånar denna tråd.
Även jag ska köpa en skol-laptop, en Macbook i 10-12k kronors klassen.

Frågan är om man ska avvakta till oktober då Leopard släpps, eller skaffa en med Tiger nu?

jag skulle nog vänta med macbook tills de släpper en bättre grafikprocessor även till dom "små".

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Re: Laptop till skolan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Fantasy
Men jag har ingen vidare koll på mac och frågan är om OS X är "kompatibelt" med windows, kommunicerar dom bra?

Vad menar du med "kommunicerar"? Tillgången på program, eller vadå?

Alla programtitlar finns ju givetvis inte för alla plattformar, men det är inga problem med mjukvaruutbudet. Vanliga program som MS Office, Photoshop, VLC, Firefox, Opera, Thunderbird, Skype, iTunes etc finns även för OS X och det finns givetvis ftp-klienter, messengerklienter, mailklienter, rss-läsare, codecpaket och sånt för alla behov.

USB-minnen, externa hårddiskar och sånt fungerar givetvis direkt även i os x. Hårdvara brukar det inte vara några problem med men du ska nog inte köpa första bästa skrivare el. dyl. utan det lönar sig att kolla upp vad som fungerar och inte. Du måste oftast skippa den billigaste skrivaren i sortimentet om du vill ha officiellt stöd för något annat än windows.

Permalänk

Om man nu inte ska köra både Mac OS X & Windows på samma dator. För det går.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk

Perc: Typ nätverk och tex så att inte mac kör på diverse egna filformat som inte går att använda eller konvertera (låter högst osannolikt, men man vet ju aldrig )

micke_nkpg: mjo det är ju faktiskt sant ^^

Är det smidigt att köra windows på en mac då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Fantasy
micke_nkpg: mjo det är ju faktiskt sant ^^

Är det smidigt att köra windows på en mac då?

Har inte testat det själv, men har vänner som gör det och det fungerar utan problem.

Visa signatur

//Mikael
imike.se