Läsrättighetsproblem

Permalänk
Medlem

Läsrättighetsproblem

Hej och hallå!

har ett mindre problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Körde Win XP på min burk men så bestämde den sig för att lägga av i början av veckan. Win XP vägrar helt enkelt att starta. Den laddar, laddar och sen när inloggningsskärmen ska dyka upp så rebootar han och så är vi tillbaka i samma procedur.

Då jag har ett arbete bland mina dokument som jag måste få tag på så gick jag och köpte en begagnad dator, installerade XP på den hårddisken och kopplade in min gamla hårdisk som slave.

Inga problem där inte utan hittade alla bilder mm. Dock så när jag försöker gå in i "Document & Settings" så kommer jag åt "My Documents" på alla användare som bara var "Limited Users" på förra installationen. Jag däremot stod som "Administrator" och hade skyddat mina dokument mot de andra användarna. Och självklart så kommer jag inte åt min gamla mapp pga detta.

Finns det något sätt att gå runt detta eller är jag tvungen att inse att jag lagt ner massor av tid på att rädda mina vänners oviktiga filer men förlorat mina egna?

I My Documents mappen ligger en presentation på 250 slides/sidor som jag självklart inte har säkerhetskopierat och är tänkt att bli presenterat för mina chefer i veckan...

So please Sweclockers, fix my problem!

/ Daniel

Permalänk
Medlem

Går att lösa genom att skaffa sig system rättigheter.

Öppna cmd och skriv "at 00:00 /interactive cmd.exe", byt ut 00:00 mot vad klockan är plus en minut. ex om klockan är 13:07 så skriver du 13:08.

När det gått en minut och du har fått ditt nya cmd fönster så skriver du, i den ny konsollen, "taskkill /f /im explorer.exe" och när explorer har stängts ner så startar du det igen genom att skriva explorer i konsollen.

Nu ska du ha systemrättigheter på datorn, det kan du kollar genom att kolla om det är SYSTEM som aktiv användare genom t.ex. startmenyn. System överskrider administratör i rättigheter så nu borde du kunna komma åt dina filer.

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

Kanon, ska testa det så fort jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

För den mappens egenskaper, gå in på fliken säkerhet och bläddra fram ägare, sätt dig själv som ägare och sedan ger du dig själv minst läsbehörigheter.

Dynamiska diskar behåller NTFS behörigheter (flyttbara diskar exempelvis har en viss nytta av detta i produktionsmiljö).

Detta borde stå i FAQ då den här frågan dyker upp med ca 3 veckors mellanrum.

Powers trick är riktigt elakt och en smula overkill.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag möjligheten att ändra ägare då?
när jag högerklickar på mappen i fråga och väljer properties så hittar jag inget av dessa alternativ...

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt:
Mappalternativ -> visning -> bocka ur förenklad fildelning

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Powers trick är riktigt elakt och en smula overkill.

/G

Men skoj! Det kan du inte förneka

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

hallå, man får tacka.

Problemet löst, mitt arbete räddat så nu slipper jag leta nytt jobb.

Permalänk

Vill inte dra upp en gammal tråd i onödan men denna räddade mina syskons foton mm från det senaste året(skall lära dem att ta backup). Dessutom ett exempel på att informationen finns bara man orkar söka.