Mozilla släpper Firefox 2.0.0.5

Permalänk
Melding Plague

Mozilla släpper Firefox 2.0.0.5

Idag har Mozilla släppt version 2.0.0.5 av sin webbläsare Firefox vilket har åtnjutit stark tillväxt den senaste tiden. En rapport säger att Firefox används av 28 procent av Internetanvändarna i Europa.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3 critial, 2 high, 1 moderate, 2 low Vulnerability blev patchade i 2.0.0.5.
Låter inte som en säker webbläsare... Borde det inte komma en patch för det tidigare?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
3 critial, 2 high, 1 moderate, 2 low Vulnerability blev patchade i 2.0.0.5.
Låter inte som en säker webbläsare... Borde det inte komma en patch för det tidigare?

Beror väl på hur gamla de är?

Permalänk
Medlem

älskar Firefox

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Jag trycker på hjälp, leta efter uppdateringar, next hittar inga och kör 2.0.0.4. Får ladda hem manuellt då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag trycker på hjälp, leta efter uppdateringar, next hittar inga och kör 2.0.0.4. Får ladda hem manuellt då.

Fick den den vägen utan probs.
Enda jag stör mig på är att de inte har triggat den automatiskt denna gång. *muttrar*

Permalänk
Medlem

automatiska funkade för mig oxå

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Min ploppade upp helt automagiskt, behövde inte göra någonting, stog bara att "Firefox har uppdaterats och måste startas om" eller något i den stilen.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Klickade på "Sök efter uppdateringar" och den drog hem den direkt nemas problemas...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Körde firefox en del förut, upplevdes lite seg ibland men snyggare grafiskt men det finns säkert de som tycker motsatsen. Numera använder jag firefox då iexplorer buggar eller saknar plugin för att få någon sida att fungera t.ex. på skolans dator.

Synd att vissa versioner av mozilla thunderbird var lite buggigt, det var en fin mailklient med bra möjligheter till att hantera spam.

Permalänk
Medlem

28% användarbas i Europa säger mig att Firefox har penetrerat marknaden rätt bra och att IE får göra något för att ta ifrån FF marknadsandelar. Använder själv FF och trivs så bra med den och alla tillägg som finns som gör livet lättare när man surfar och även säkrare än med IE.

Permalänk
Medlem

Föredrar IE framför FF. För mig är FF bara mer skräp på hårddisken.
Jag säger inte att det är dåligt på något sätt för det är det inte, har testkört ett tag.. jag säger bara att jag hellre kör med IE och håller mig till en webläsare

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Föredrar IE framför FF. För mig är FF bara mer skräp på hårddisken.
Jag säger inte att det är dåligt på något sätt för det är det inte, har testkört ett tag.. jag säger bara att jag hellre kör med IE och håller mig till en webläsare

förstår vad du menar och är säkert så väldigt många som faktiskt kan köra med firefox, men inte gör det, tänker.

Tycker dock det finns så många fördelar med firefox, jäntemot IE, så man mister mycket "glädje" i surfandet om man inte kör med firefox =P Sen har jag förstått att det ur säkerhets synvinkel är stor fördel att firefox är ett fristående program, som inte är på något sätt integrerat i windows, så om någon hackar ditt firefox så kan det inte på samma sätt påverka windows... Vet itne själv angående detta, men läste/hörde det någon stanns, kommer dock inte ihåg vart men iaf hehe

Sen gillar jag ad-on paketet "faster fox" som faktiskt gör skillnad. Och att plugins och ad-ons är otroligt smidigt att lägga till och ta bort som man vill, vilket jag inte upplever i IE som känns sämre på den fronten också.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Skulle inte klara mig utan adblock och noscript pluginen till Firefox. Man slipper så mycket skräp.

finns många olika adblock, vilken version exakt är det du har?

Skulle bra gärna testa den, gillar såntdär, och efter som du tycker det funkar bra så känns det som ett måste att iaf testa =P

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Noscript vet jag inte om jag förstått mig på riktigt. Använder den eftersom bättre vetande säger att det är bra för säkerheten. Men de flesta sidor man går till, måste man ändå välja "tillåt X" för att sidan ska visas korrekt. Och då är det ju ingen mening att använda den plugginen?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
finns många olika adblock, vilken version exakt är det du har?

Skulle bra gärna testa den, gillar såntdär, och efter som du tycker det funkar bra så känns det som ett måste att iaf testa =P

Varsågod,
http://adblockplus.org/en/

MVH,
-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Länken finns på engelska också för er som inte förstår franska:

http://www.xitimonitor.com/en-us/browsers-barometer/firefox-j...

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt lite fundersam när jag kör/körde med FF. När jag startar det så går min processor upp till 90-100%. Är det nångon som vet om det ska vara så minneskrävande? Eller är det något "ofog" som har hamnat på min burk? Numera kör jag med Opera och är störtnöjd

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Min uppdaterade sig själv i går kväll. Hittade någr nya trevliga extensions också men minns inte vad de heter. Me <3 FF.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Fick den den vägen utan probs.
Enda jag stör mig på är att de inte har triggat den automatiskt denna gång. *muttrar*

Är inte det något man ställer in i FF, alltså om den ska uppa automatiskt ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

IE är bättre, enligt mig

Det är GUIn som man tycker om hos firefox (bland annat iaf).
Annars är IE mycket mer kompatibelt med hemsidor efterssom www är byggt för IE (som standard). Men alla har sin egen favorit, själv tyckte jag att Opera va så okompatibelt med allt. Hade då en Imac 20', men programmet är ju densamma o versionen som den för windows.
Annars så är Safari grymmt bra oxå.

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Inaktiv

"efterssom www är byggt för IE"?

Det var något nytt....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Skulle inte klara mig utan adblock och noscript pluginen till Firefox. Man slipper så mycket skräp.

Tyvärr fungerar dom inte till 100%, en massa sidor har lyckats lura "filter:na"

Kör Opera istället, där fungerar dom åtminstånde

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
"efterssom www är byggt för IE"?

Det var något nytt....

Ja om du tänker på att Microsoft har den största marknadsandelen på webklientsidan så standardiserar företag/privatpersoner sina sidor efter IE kompatibilitet. + att de flesta har windows installerat.

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

Efter uppdateringen dyker det upp att någon "Java console" inte längre är kompatibel, och därför har avaktiverats.
Fick möjlighet att söka efter nyare, men ingen hittades.

Har ingen aning om vad detta är.
Är det något som helt plötsligt kommer sluta funka nu eller vad?
Nån som vet mer?
Har bara Mouse-gestures installerat som plugin, annars helt "original". Och så har man väl nån flash-plugin samt nån java som krävs för att så många sidor ska funka.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Efter uppdateringen dyker det upp att någon "Java console" inte längre är kompatibel, och därför har avaktiverats.
Fick möjlighet att söka efter nyare, men ingen hittades.

Har ingen aning om vad detta är.
Är det något som helt plötsligt kommer sluta funka nu eller vad?
Nån som vet mer?
Har bara Mouse-gestures installerat som plugin, annars helt "original". Och så har man väl nån flash-plugin samt nån java som krävs för att så många sidor ska funka.

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Efter uppdateringen dyker det upp att någon "Java console" inte längre är kompatibel, och därför har avaktiverats.
Fick möjlighet att söka efter nyare, men ingen hittades.

Har ingen aning om vad detta är.
Är det något som helt plötsligt kommer sluta funka nu eller vad?
Nån som vet mer?
Har bara Mouse-gestures installerat som plugin, annars helt "original". Och så har man väl nån flash-plugin samt nån java som krävs för att så många sidor ska funka.

Du kan gå in på www.sun.com och ladda ner senaste java-versionen.

Det kanske kan hjälpa.

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

Körde FF när bara IE6 fanns. I och med IE7 är FF borta från min dator, då flikar var det enda som jag hade FF för men som nu IE7 också har.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Att köra IE är som att gråtandes be om att få problem. Firefox är ingen ängel heller och ingen annan webbläsare heller för den delen. Däremot vet vi ju (för ni har väl en bakgrund innan ni svamlar på?) att Mozilla alltid har satsat mycket på säkerhet och enkelhet.

Att sidor tenderar att gilla IE beror till stor del på Windows Media-liknande påhitt aka. satans påfund. IE renderar webben SÄMRE än många andra läsare. Det innebär alltså att sidan oftast avviker från den tänkta designen i IE än många andra läsare.

Nå, att jag själv kör Firefox och inte t.ex. Opera har bara med vana att göra, jag trivs med Firefox helt enkelt.

Till dig som frågade om CPU-tid, det kan ha att göra med ett felande plugin eller något så enkelt som att din download-lista är fullsmockad och behöver tömmas.
Tools -> Downloads --> Clean Up
Du kan även stänga av detta i inställningarna om du vet om att du inte behöver listan.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Re: Ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreenTooth
Ja om du tänker på att Microsoft har den största marknadsandelen på webklientsidan så standardiserar företag/privatpersoner sina sidor efter IE kompatibilitet. + att de flesta har windows installerat.

www.w3.org, finns bara en standard, allt annat är bara "standard"
Har då inte stött på någon sida på senare år förutom Windowsupdate som inte fungerar med Firefox.