Kan inte starta datorn? Nått med GDM. Ypperligt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Kan inte starta datorn? Nått med GDM. Ypperligt tacksam för hjälp.

Hejsan, har aldrig hållt på med linux förr, tjejens laptop hade linux installerat och helt plötsligt så funkar den inte att starta upp, efter jag hade tankat nåra filmer till den så hårddisken blev helt full stod det. Men det brukar ju inte vara några problem i windows.

Och nu när jag ska starta upp den så står det "GDM kunde inte skriva en ny auktoriseringspost till disk. Möjligtvis är diskutrymmet slut. Error: Enheten är full. Kommer alltså inte vidare in till själva skrivbordet eller något.

Vet inte vad hårddisken heter så hur kan man få reda på det?, utifall jag måste formatera. Jag kan logga in på "tungur" heter det? nått consolmode är det som kommer upp om man trycker "windows" knappen+f2 eller nått, så går det att logga in på hennes användarid så man kan skriva kommandon men kan inga.

Så hur ska jag skriva för att formatera datorn? Eller går problemet att fixa utan att behöva formatera?

Tacksam som fan för all hjälp!!!

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Medlem

Om hårddisken är full kan du dra igång en Live-CD och ta bort lite filer.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

så linux fungerar inte att starta om hårddisken blir full?..och hur fixar man en sådan cd? finns det o tanka? vad ska man söka efter? tack

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Medlem

Kan du logga in som en användare i en konsoll så borde du kunna radera någon fil i den användarens hemkatalog så du frigör utrymme och sedan kan logga in grafiskt.
Här är lite enkla förklaringar på de kommandon du kanske behöver:

För att gå till användarens hemkatalog (om du inte redan är där) så skriver du:

cd /home/användarnamn

För att sen se en lista på alla filer i den katalogen så skriver du:

ls

Och för att radera en fil så skriver du:

rm filnamn

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har fixat enlisy 07 LIVECD programmet. kör det på laptopen nu men inga filer finns alls i någon katalog? tänkte ju använda detta till att ta bort filer som finns på hårddisken? eller har jag misuppfattat något

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Medlem

Boota datorn som vanligt, när den är klart tryck Ctrl+Alt+F1 , logga in som root, ta bort de stora filerna du fyllde disken med, starta om.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Avstängd

Tryck på ALT+F2 eller CTRL+ALT+F2 eller WinKey+F2 eller nåt, för att komma till en konsol. Logga in, och ta bort några filer du inte behöver.
Du kanske har någon film eller musik, som du kan ta bort.

Skriv "rm film.mpg" för att ta bort filer.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crille_m
så linux fungerar inte att starta om hårddisken blir full?..och hur fixar man en sådan cd? finns det o tanka? vad ska man söka efter? tack

Om /tmp är full så kan inte GDM skapa de nödvändiga filerna och katalogerna som krävs för att hålla koll på sessionshanteringen; då kan det helt enkelt inte starta. Så rensa upp /tmp lite.

Permalänk
Medlem

Att du inte ser några filer när du startar med livecd kan bero på olika saker, t.ex. att din hårddisk inte är monterad eller att den är monterad på ett ställe som du inte letar på. Jag skulle testa att starta från livecd, och kolla under /mnt samt /media och se om du inte ser hårddisken någonstans där.

Annars, om du är beredd att lära dig grundläggande filhantering i terminalen (vilket ändå rekommenderas) är att testa sig fram med ls (list directory), cd enkatalog/ (change directory) rm filnamn.mpg (ta bort fil) och rm -rf /katalognamn (ta bort katalog).

som tidigare trådskapare har sagt så har du antagligen sparat de stora filerna någonstans under /home/användarnamn men det vet du kanske bättre själv

[edit]: Shakanara, antagligen så ligger /tmp och övriga filsystemet på samma paritition i defaultutförande, så han kan nog rensa upp vilken katalog som helst, krånglar mest till det att börja rensa specifika kataloger i filsystemet.

Visa signatur

Björn