Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
Bra att någon tar upp detta, ingen borde någonsin behöva genomlida mindre än 60fps.

60fps är väll ingen fara... (tex diablo2 går i 25fps hela spelet) dock så är 60hz på en CRT ganska plågsamt...

Permalänk
Medlem

Ja, uppenbart är att det finns flera olika problem som lätt blandas ihop vad gäller just spel och fps. T.ex. beter sig många spel olika vad gäller styrning osv vid olika fps (där är väl CS praktexemplet).

Det känns ju spontant som att det just därför är rätt dåligt att använda spel för att testa den här typen av saker i och med att det ofta är så mycket mer än just det visuella som ändras när fpsen förändras.

Applet har ju helt rätt i att om man ska testa det rent visuella (som är vad tråden handlar om) med ett spel så ska man ha spelets FPS konstant och endast variera skärmens uppdateringsfrekvens, just för att undvika att blanda in att spelet beter sig annorlunda i andra avseenden.

Att 24 fps inte räcker när det inte gäller film (som har motion blur), det är inte så svårt att köpa, men frågan är väl var gränsen går i praktiken.

Det som är synd är att du testar 24fps mot 60fps, det hade varit mer intressant att testa 60fps mot 100fps i och med att DET är vad diskussionen i datorforum typiskt gäller.

CS-fantaster säger att de ser skillnad, andra menar att det inte borde vara märkbart (notera att jag pratar om det visuella, inte om att spelmotorn beter sig annorlunda, dvs man borde inte märka skillnad som spelet får rendera 100fps hela tiden och man varierar vad som faktiskt visas mellan 60 och 100fps).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

snacka om skillnad mellan 24 och 60 fps. tur att man inte har så låg fps i spel.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
15 ?! Hur f*n kan du spela i den FPS:en ?

De e lugnt, Allt över 10 är smooth

Det här är det enda jag har och där får jag runt 15 FPS
Normalt: http://surl.se/picture/20077/74451.jpg
Som mest: http://surl.se/picture/20077/74452.jpg

Det är skillnad på 15 och 24fps (inte mycket men). Men som jag sa 25+..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

24fps upp till ja 100fps på 100hz som är det högsta jag suttit framför "älskade gammla crt :)" men nog helvetet kände man stor skillnad, kanske vissa människor är mer sega kanske har en sämre grafikort i hjärnan, eller för dåliga ögon? så dom uppfattar lägre fps. Själv tror jag att människor kan see långt över 1000fps men att man inte upplever något när 150fps+ känns precis likadant.

Permalänk

Jag har provat säkerligen 5-7 olika spel där jag har tvingat diverse olika Hz nivåer med V-sync på och av för att få en låg fps samt en högre och man märker ganska stor skillnad. Genom att spela in det man spelar med hjälp av fraps och sparar på ett ställe och ändrar inställningar med Hz med mera och sedan loadar där du var sist och rör musen ganska exakt så som du gjorde innan du ändrade din hz. Tittar på båda filmerna och jämför, stor skillnad. Men som vissa har sagt så är det lite orättvist att nämna just Cs av alla spel. Sedan vad det exakt beror på vet jag inte riktigt.

Sätter man på developer 1 i Cs som numera är otillåtet och klassas som fusk på grund av att ju högre fps du har ju segare går spelet TROTS att din mus/crossair rör sig i realtid så kan du lättare döda dina fiender. Men vad det hela beror på vet jag inte riktigt. I Cs med developer 1 kan jag få över 500fps men det blir ju aldrig riktiga fps eftersom skärmen hoppar över ett x antal bilder per sekund eftersom skärmen inte kan visa mer fps än det skärmen klarar i Hz med eller utan V-sync. Det som händer i Cs är väl att spelet blir segare då istället. Jag vet inte, någon får gärna rätta mig.

Sanningen är hur som helst att människan har egentligen inga gränser kring hur många fps vi kan uppfatta och inte. Det är bevisat ganska många gånger.
Vi har massvis med synceller som inte är en så kallad exakt kopia av varandra till hundra procent och alla synceller ska komplettera varandra för att se det vi ser. Bildskärm är ju en bildskärm så att påstå att ett ögan inte kan se skillnad på till exempel 70fps på en bildskärm i ett valfritt spel eller 100fps, 20fps eller 50fps är struntprat rentutsagt.

Hur mycket ligger medvetet och hur mycket ligger omedvetet? Det vi inte ser känner vi i alla fall.

Conclusion: Myten är busted!

esselte: No offence, ta det inte på fel sätt men jag tror du måste till en optiker. Ser du skillnad på 7fps och 17fps men inte från 24fps till 50fps? Jag tror du har synfel eller så får du sätta dig vid en dator som klarar högre frames än din i alla spel. Du har uppenbarligen vant dina ögon på något jädrans skumt sätt att se X fps i y tid. Det kan inte vara hälsosamt. Bor du i skåne/kristainstad? Du är välkommen att komma hit och spela några timmar, seriöst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vi som vilar ögonen på lcd-skärmar som går i 60hz, vi har väl ingen användning för fler FPS än just 60?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Vi som vilar ögonen på lcd-skärmar som går i 60hz, vi har väl ingen användning för fler FPS än just 60?

Jo utan V-sync men då upplever du tyvärr tearings. Det är just därför väldigt många anser att det inte är spelbart på en LCD av just den anledningen samt att LCD är för slöa för många. Jag tycker dock att det borde vara spelbart, 60fps för attans.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo utan V-sync men då upplever du tyvärr tearings. Det är just därför väldigt många anser att det inte är spelbart på en LCD av just den anledningen samt att LCD är för slöa för många. Jag tycker dock att det borde vara spelbart, 60fps för attans.

Förklara för en som inte kan, vad exakt tearing innebär.

Jag hade för mig att tearing skulle vara typ att texturerna ser "sönderslitna" ut men jag kör tex CSS utan vsync i 2560*1600 på min HP LP3065 och jag får runt 130 FPS om jag kör en server med typ 11 bots men jag märker inget speciellt förutom att bottarna hackar fram när dom springer

Alltså grafikmässigt ser jag inga större fel men bottarna dummar sig som sagt, däremot vet jag inte om det beror på vsync'en eller inte eftersom jag inte provat med vsync än.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd

Umm,, så som jag förstod när jag läste om denna "myt" för många många år sen var att det är den där mängden fps (25-30) man uppfattar då man rör på ögonen,, tex vänder på huvudet och byter plats på ögonen, den där övergången mellan så uppfattar man kring 25-30fps..

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk

Nu har jag ingen CRT längre men jag kommer ihåg hur grymt jobbigt det var att titta på skärmen vid lägre HZ inställningar. 60-80Hz var ju det lägsta man kunde använda. Annars upplevdes "flimmer" i bilden och ögonen stektes efter ett tag.

Märker inte människor skillnad på en vanlig 50hz tv och en 100hz det är ju ett väldigt större lugnt på bilden vid 100hz och då visas bara samma bild 2ggr?

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Vad har du för skärm?

19" Sony CRT 100hz@1024.

Ingen TFT som du trodde, och därför kunde hävda att den bara visar ca 75fps och jag är ett pucko

Sätt 60HZ som uppdat på skrivbordet och höj sen till 100HZ (om ni har CRT) så visst tusan märker ni skillnad?

Jag ser tydligt att det "flimmrar" lite vid 60 jämfört med 100. Precis samma fenomen uppstår ingame CS vid 60 respektive 100FPS.

EDIT: Ingame menar jag med V-sync PÅ.

Permalänk

Går jag och kollar på mobilen (neråt mot backen) så ser man ju backen också, då går den i runt 25-30 fps skulle jag påstå...
Påminde så mycke om hur 25-30 fps kändes i Team Fortress Classic.

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvartVarg
Går jag och kollar på mobilen (neråt mot backen) så ser man ju backen också, då går den i runt 25-30 fps skulle jag påstå...
Påminde så mycke om hur 25-30 fps kändes i Team Fortress Classic.

Du kan aldrig ta verkliga livet och säga att du ser något i fps. Fps = Frames per second. Det existerar inte så länge vi inte filmar eller fotar med en systemkamera.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

ska jag vara ärlig såg jag bara skillnad på bollen och när dom drog ner till 15fps... mellan 60 och 24 i spelet tyckte jag ända skillnaden var att bilden var något mindre suddig i 60 än 24 dock marginellt annar tyckte jag bägge såg helt spelbara ut

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bollen blev mkt skarpare i 60 än 24....följde man bollen med blicken så såg iaf jag två bollar i 24 FPS.....mao ett släp.

Detta släp uppfattade jag även i spelet...eller nja mer som ett visst lagg....
Detta blevännu mer påtagligt vid 15 FPS...

Ju bättre FPS man har i ett spel desto bättre uppfattar ögat det (oftast) då det blir bättre renderat för oss.....så tolkar iaf jag det.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ A N'doja. Synd bara att så få verkar ha läst artiklarna som du länkade till.

Men iaf så verkar det som begränsingarna än så länge ligger i skärmarna och grafikkorten. Tänk om man satt med 1000Hz/fps eller rent av 10000Hz/fps. Ögat och syncentrat klarar säkert ännu mer iaf. Än så länge vet vi inte var gränsen går om det nu finns nån.

Dock nöjer man sig ofta med lägre fps eftersom det inte går att få så hög fps i spel. Långsamma spel som Oblivion laggade rätt mycket med sina 15-30fps (blev iofs mycket bättre när jag skaffade mitt x1900) ju men man behöver oftast inte göra så snabba/exakta rörelser ändå så det gör inte så mycket.

Q3 och UT är ju väldigt känsligt mot dålig fps. Kör kanske 75 eller 85 Hz på skärmen och minsta drop till 65fps känns jättemycket.

Kommer iofs ihåg när jag körde UT demo på min jättegamla PC i runt 15-20 fps. Det laggade förstås jättemycket men jag på nåt sätt stod jag ut för datorn orkade inte mer iaf.

Muslagg och lagg överhuvudtaget är dock det jobbigaste av allt, vilket ibland iofs verkar bero på dålig fps.

Tänk om det skulle finnas 1000Hz-skärmar och grafikkort som orkade med det. WOW!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo utan V-sync men då upplever du tyvärr tearings. Det är just därför väldigt många anser att det inte är spelbart på en LCD av just den anledningen samt att LCD är för slöa för många. Jag tycker dock att det borde vara spelbart, 60fps för attans.

Nej, det där kan ju inte stämma. På en skärm med uppdateringsfrekvens 60 Hz så KAN det ju inte ritas upp mer än 60 frames per sekund. Alltså KAN du inte se mer än 60fps även om spelet renderar fler frames. Och då handlar väl eventuell upplevd skillnad om något annat än det rent visuella.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag ser stora skillnader på 30 fps och 60fps i spel. Dock ser jag ingen skillnad på 100 fps och 60 fps. Samma sak för alla. Punkt slut.

Permalänk
Hedersmedlem

inte samma sak för alla
Det handlar ofta om att vänja hjärnan vid något.

T.ex. för länge länge sedan spelade jag med 15-30 fps i CS. När jag sedan skaffade ett nytt grafikkort tyckte jag inte längre att 30 fps flöt utan vlle ha 50.
Innan jag skaffade det nya kortet tyckte jag mig inte se skillnad å 25 & 45, men jag tror det mer handlar om en vanesak.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

man ser ju ingen skillnad på säg mellan 60-80 fps absolut inte! spelet blir lite rappare och flyter bättre men man ser fan inte att det blir fler bilder per sekund. jag får lika fin och klar bild i 60fps som i 75

skulle tippa på att gränsen vad våra ögon klarar borde ligga runt 60 men det är bara vad jag tror! allt under det ser man skillnad på men över kan iallafall inte jag se nån skillnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartMan
man ser ju ingen skillnad på säg mellan 60-80 fps absolut inte! spelet blir lite rappare och flyter bättre men man ser fan inte att det blir fler bilder per sekund. jag får lika fin och klar bild i 60fps som i 75

skulle tippa på att gränsen vad våra ögon klarar borde ligga runt 60 men det är bara vad jag tror! allt under det ser man skillnad på men över kan iallafall inte jag se nån skillnad

Precis.

Permalänk
Inaktiv

hmmm jag kommenterade om det där på youtube, intressant att "professorer" som har studerat video kommer och skriver små "intelligenta" kommentarer att människan inte kan se över 25 fps. det är intressant att dessa människor aldrig har spelat ett FPS-spel. TVn som liggerpå 25 fps är helt klart hackig, och spela i den fps:en ger mycket mouse lag osv så det påståendet är inte sant någonstans. det som nog är sant är att människan inte ser mer än 60-70 fps, där det i min mening upplevs flytande. men även i den fps:en betyder det ju inte att uppdateringarna på skärmen är synkroniserade med ögats updateringar så det kan ju fortfarande ge mouse lag och sånt i min teori.

Permalänk

jag håller med Gi][Gurra. det handlar om vad man är van vid, jag som har en riktig dålig dator får typ 20fps men tycker att det flyter bra. många här skulle säkert säga att det hackar sönder och att jag borde slänga datorn åt hel****.
men man kan nog se riktigt många fps egentligen fast man tänker inte på det som nån nämnde tidigare.
bra tråd N'doja!

Visa signatur

:: Gigabyte P35-DS4 iP35 :: Q6600 @ 3,2 :: Corsair 4GB DDR2 PC-6400 :: Gainward GTX 460 GS 1GB:: Western Digital 150GB RaptorX 10000rpm, 500GB 7500rpm :: Corsair HX 620W :: Cooler Master STC-T01 :: razer Barracuda AC-1 ::
Razer Tarantula & Logitech G500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodAmongMen
jag håller med Gi][Gurra. det handlar om vad man är van vid, jag som har en riktig dålig dator får typ 20fps men tycker att det flyter bra. många här skulle säkert säga att det hackar sönder och att jag borde slänga datorn åt hel****.
men man kan nog se riktigt många fps egentligen fast man tänker inte på det som nån nämnde tidigare.
bra tråd N'doja!

Men det spelar ingen roll vad man är van vid.. är du van vid hackigt spel så kommer du ändå se skillnad på en gång vid 60FPS. Det handlar om skillnaderna och inte vad man är van vid

Permalänk

De flesta borde iaf se skillnad vid högre FPS. Men det är faktiskt inte säkert att alla gör det. Vissa kanske inte ser skillnad på 50 och 100+ FPS. Jag har en kompis som tyckte att det flöt på bra när jag hade 12 FPS i ett spel för ett par år sedan, och han såg ingen skillnad när han kom tillbaka från toan och .rar filen packats klart så jag hade ca 40 FPS. Man kan nog jämmföra med andra sinnen som hörseln. Vissa hör inte skillnad på högtalare för 15kr och för 15 000kr. Iaf om man tar en låt helt utan bas.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Inaktiv

Vi borde skicka in den här myten till Mythbusters

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
hmmm jag kommenterade om det där på youtube, intressant att "professorer" som har studerat video kommer och skriver små "intelligenta" kommentarer att människan inte kan se över 25 fps. det är intressant att dessa människor aldrig har spelat ett FPS-spel. TVn som liggerpå 25 fps är helt klart hackig, och spela i den fps:en ger mycket mouse lag osv så det påståendet är inte sant någonstans. det som nog är sant är att människan inte ser mer än 60-70 fps, där det i min mening upplevs flytande. men även i den fps:en betyder det ju inte att uppdateringarna på skärmen är synkroniserade med ögats updateringar så det kan ju fortfarande ge mouse lag och sånt i min teori.

Anledningen till att TV'bilden inte känns hackig är som det står i den sista länken att En tv bild inte byter från bild till helt ny bild. Utan TVapparaten byter linje och efter linjerna som signalen går. I en dator så byts hela bilden på en gång. Därför har man då möjlighet att uppfatta fps som är högre än 24fps. Vid lite högre fps kan man uppfatta det som flimmer vilket är riktigt jobbigt och uttröttande för ögon och skalle när man använder CRT skärmar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockedahl
Vi borde skicka in den här myten till Mythbusters

Hahaha ja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockedahl
Vi borde skicka in den här myten till Mythbusters

Hehehe ^^