Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Ingen koll på kalorier, hur mycket är detta ungefär?

Lite svårt att skriva exakt hur mycket jag äter då det varierar och jag inte har något exakt mått.

Om jag antar att du är 18år, 175cm lång och väger 50kg så har du ett BMI på 16,3 och din förbränning kan då grovt uppskattas till följande;
Basal förbränning: 1509 kalorier/dygn
Sängliggande: 1810 kalorier/dygn
Något aktiv: 1961 kalorier/dygn
Aktiv: 2112 kalorier/dygn
Mycket aktiv: 2263 kalorier/dygn

Ligger du över dessa värden så kommer du att öka i vikt och ligger du under så kommer du minska i vikt.

Testa www.calcounter.se. Gratis och man kan enkelt räkna ut hur mycket kalorier man får i sig och hur mycket man gör sig av med.

Jag brukar inte orka räkna varje dag, men ibland kan det vara intressant att se vad man ligger på så kan man kalibrera sin dagliga föda efter värdena man får.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
så om jag ligger på normalvikt enligt BMI, men inte har ett uns muskler att komma med, betyder det att jag egentligen är överviktig då?

BMI är en måttenhet som lämpar sig för vanliga svenssons. Så fort man blir lite muskulös så kan man egentligen inte använda BMI på ett korrekt sätt.

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

186 centimeter, ~65 kilo, 18,8 i BMI. Arbetar hårt för att gå upp, ska snart dra och köpa 4,5 kilo tjockisdricka till.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Ingen koll på kalorier, hur mycket är detta ungefär?

Lite svårt att skriva exakt hur mycket jag äter då det varierar och jag inte har något exakt mått.

Väldigt svårt att säga, men 100 gram kött är strax över 100 kalorier, 100g okokt pasta är runt 350 kalorier, okokt potatis en bit under 100 kalorier.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

20 år
175cm
50kg

16.3 BMI

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Som tidigare sagts är ju BMI egentligen ett totalt värdelöst mått. Mitt bmi ligger väl på 35 eller nåt(fast nu är ju jag lite överviktig iofs). När jag gick i gymnasiet och i princip var en vandrande pinne så var jag fortfarande överviktig enligt måttet, och då hade jag inte ens några muskler.
Bullshit! tog ju upp detta med övervikt och hälsa och där sa dom att enligt bmi så är t.ex. Brad Pitt överviktig och George Clooney är mycket överviktig(Sen tog dom upp en annan grej, att man inte automatiskt har sämre hälsa bara för att man är överviktig.). Därmed inte sagt att dom alltid har rätt. Man tycker ju att det borde finnas ett bättre mått i dagens läge.

Permalänk
Medlem

BMI 27.6

167 cm

77 kg

21 år

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem
Permalänk

Strax över 24, inte fet och ganska tränad, kan dock så klart alltid bli bättre och det jobbas det på

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

17,8 har vägt lika lite sedan gymnasiet...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

26,8. Låg på 30,9 för ett halvår sedan så jag är rätt nöjd. Tränar på gym en hel del så jag ska nog inte ner mycket mer. Värt att tänka på är dock att det inte är nyttigt att ha på tok för högt BMI trots att man är vältränad då även detta sliter på kroppen. Det gäller naturligtvis inte inom rimliga gränser men att gå och släpa runt på en massa muskler är också ansträngande för hjärtat. Lagom är bäst om man vill bli riktigt gammal.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Ligger nu på runt 35. Låg i februari på 45.
Jag var riktigt jävla tjock.

Nu har jag tappat 30kg på denna tid och förväntar mig gå ned 30 till.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Bozze!!

Själv ligger jag på runt 23.

Har för mig att jag är 164-165 och väger 62.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

24,3 hade jag men man går ju upp så förbanant under sommarn när man sitter framför datorn hela tiden.

78kg vägde ja nu men måste gå ner lite men problemet är ju att man bara går upp när man gymmar..

Permalänk
Medlem

25.6!

I'm overweight! AHHHHHHHHHH!

<trycker fingrarna i halsen>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE
Ligger nu på runt 35. Låg i februari på 45.
Jag var riktigt jävla tjock.

Nu har jag tappat 30kg på denna tid och förväntar mig gå ned 30 till.

Omg, hur då ge mig tips!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Omg, hur då ge mig tips!

Gastric Bypass.
Räddade mitt liv.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

I början av året vägde jag 82kg och hade en BMI på 25.9.
Sedan ett par månader tillbaka har jag slutat äta godis och minskat på chips och glass. Min vikt nu är 73kg och BMI ligger på 23.

Jag ser dock ingen skillnad när jag kollar i spegeln men folk har märkt ^^. Mina jeans börjar bli lite stora, hehe.

Mitt mål är att få en BMI mellan 21-22 och få bort min stora mage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE
Gastric Bypass.
Räddade mitt liv.


Och här hoppades jag på nått supereffektivt träningstips...
Operation är tyvärr inget alternativ för min del... bara ut och gå som gäller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Och här hoppades jag på nått supereffektivt träningstips...
Operation är tyvärr inget alternativ för min del... bara ut och gå som gäller.

Energiförbrukningen förändras inte nämnvärt av träning, åtminstånne inte den lilla mängd det låter som om du håller på med.

Även om du går såmycket som två-tre timmar per dag så handlar det ändå om ca 15-20% ökning i förbränning jämfört med en dag med bara stillasittande.

Vill man gå ner i vikt är det lågt energiintag som gäller, promenader och liknande är nyttiga för hälsan men påverkar knappast viktnedgång i någon egentlig mening.

Kollar du upp vad du äter varje dag och ligger på under 2000kcal energiintag så kommer du gå ner mycket mer i vikt per dag trots att du bara sitter stilla jämfört med om du äter "normalt" och går på väldigt långa promenader.

Jag ligger förövrigt på 22 i BMI, ligger på ett lätt energiunderskott hela tiden då jag inte orkar träna. (så jag går väll ner lite i vikt, men bättre det än att lägga på sig fett)
Men så håller jag mig också till ett mål om dagen, något som har visat sig öka muskelmassan något och få bort fettet lite.

Permalänk
Medlem

27 år
1,79 lång
70 kg

21.8

Jag som tycker jag själv är smal på gränsen till undernärd.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

15 år
181cm lång
67 kg

20,5 bmi

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

23.2... 39 eller högre, hur ser man ut då egentligen?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Tjocka jag ligger på 17.8 i BMI och har mer eller mindre alltid gjort det då pågrund utav min ämnesomsättning och grejer som gör att äta mig större absolut inte fungerar. Träna går men vem orkar det?

Har väl mest på senare dagar börjat få lite funderingar på att försöka gå upp iaf 10kg i vikt mer, men om jag får för mig det så får det bli muskler. Lite biff kan man väl få vara någongång i livet.

För övrigt har jag inga som helst problem med intaget av mat utan det blir oftast 1 frukost, 2 middagar, några mellan mål samt en hel del käkande så fort man får chansen.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

26.9

187cm 94kg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

194 cm och 85 kilo. 22.3 BMI.

Är väldigt nöjd med min vikt i dagens läge. Väldigt lite överflödigt och relativt vältränad. Jag tränade väldigt mycket i tonåren, men då var jag relativt undervikt, väldigt smal. Gick upp 10-15 kilo när jag gick från 18-20 år.

Jag är 21 nu. (22 i år)

Jag lider också av en extremt hyperaktiv metabolism. Jag kunde äta som en avfallskvarn i tonåren utan att min vikt rubbades det minsta. Sedan började jag äta väldigt irreguljärt, och på natten då matsmältningen oftast är inaktiv. Det var då jag gick upp i vikt. Ät något varannan timme, även på natten om det går. Nu behöver jag det inte längre, min vikt har luggit på 83-86 kilo i 2 år nu.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
17år
192
65kg

17.6 BMI

Äter skärpmat, gorbys, billys, massvist med ketchup, kebab, skrovmål, CHOKLAD :D, godis, stuvade makkaroner/morötter, brunsås, fläskfile "när pengar finns", hemmagjorda hammburgare + cheddar, rostat bröd, falukorv.

Att bara äta en massa skräpmat gör inte att du kommer gå upp i vikt...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Och här hoppades jag på nått supereffektivt träningstips...
Operation är tyvärr inget alternativ för min del... bara ut och gå som gäller.

Jepp. Och det är ju lätt att bara gå ut och göra. Alla som är/har varit tjocka vet att det inte funkar att "bara gå ut och traska av sig kilona".

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE
Jepp. Och det är ju lätt att bara gå ut och göra. Alla som är/har varit tjocka vet att det inte funkar att "bara gå ut och traska av sig kilona".

Du tror inte jag vet det, sitter liksom i den båten

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

19.1: kunde gärna väga lite mer. Borde bygga lite muskler om inte annat.

Snygg normalfördelning i poll-resultatet förresten!

Permalänk
Avstängd

34,3, lider av underlängd.. Eller lider och lider.. Mår bra..
1.90 hög och 124 tung.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?