Permalänk

Oh herre gud får gåshud när jag tänker tillbaka till the good old days.

Satt med ett sketet 2D kort och kunde inte spela ett shmack!
Så köpte jag mitt första 3D kort (VooDoo 3 2000 PCI) ohhh vad man vart glad när man kunde spela Q3A!

Vart förkrossad när jag fick höra att det gick åt helskotta för 3Dfx och att nVIDIA köpt upp dem. Tror vi aldrig får uppleva den speciella känslan igen när AA var nytt och Open Glide var the shit osv.

Sen har jag märkt att grafikkortsmarknaden idag är på väg att göra en "3Dfx". Stekheta gigantiska kort som bara är urk! Tycker att samtliga tillverkare bara ska stanna upp en millisekund och tänka efter och förfina tekniken.

R.I.P 3Dfx

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Oh herre gud får gåshud när jag tänker tillbaka till the good old days.

Satt med ett sketet 2D kort och kunde inte spela ett shmack!
Så köpte jag mitt första 3D kort (VooDoo 3 2000 PCI) ohhh vad man vart glad när man kunde spela Q3A!

Vart förkrossad när jag fick höra att det gick åt helskotta för 3Dfx och att nVIDIA köpt upp dem. Tror vi aldrig får uppleva den speciella känslan igen när AA var nytt och Open Glide var the shit osv.

Sen har jag märkt att grafikkortsmarknaden idag är på väg att göra en "3Dfx". Stekheta gigantiska kort som bara är urk! Tycker att samtliga tillverkare bara ska stanna upp en millisekund och tänka efter och förfina tekniken.

R.I.P 3Dfx

Så sant...så sant

Jörgen.

Visa signatur

AMD Opteron 185 @2.8Ghz (SD) // Asus A8N32-SLI Delux // Kingston HyperX 2Gb @FSB 220Mhz // nVidia 8800GTS 320Mb // Western Digital 200Gb // Creative Live 5.1

Permalänk

Synd att det i princip bara är ett API som gäller nu också, Open GL lever en ganska tynade tillvaro har jag fått för mig och Glide är ju dött sen Voodoo-korten.

Kommer ihåg hur jag körde Voodoo2-kortet med ett GeForce 256 när jag skulle köra Ultima IX Ascension, det funkade så pass dåligt i D3D så Voodoo-kortet var ett måste och fick åka in i lådan igen. Kunde dock bara köra 800*600.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Inaktiv

ja, tänk om man hade 4-5företag i processor- respektive grafikkortsmarknaden som låg hack i häl med varandra.

Permalänk
Medlem

Det första VooDoo kortet man körde med själv var ju Orchid Righteous 3D VooDoo1 på 4Mb, fungerade bra till fina spel som Turok, Hexen, quake. Det speciella med Orchid kortet var att det lät varje gång det blev aktivt med ett tydligt hörbart klickande. Var så gött att höra det Sen drog man ASUS V-3400 TNT 16Mb och h*lvete vad snabbt det var på den tiden. Drog även ett Creative VooDoo2 senare 12Mb. Något VooDoo SLI blev det aldrig... Fina tider. Hade vart kul att se hur långt i utvecklingen 3DFx hade varit vid detta laget om dom funnits kvar.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]