Permalänk
Medlem

Angående permalinkar

Hej! Jag har byggt upp en nyhetssida med hjälp av MYSQL. Just nu har jag alla nyheter på en lodrätt rad på en sida jag kallar news.php. Nyheterna återfinns även på startsidan och om jag trycker på en länk där vill jag komma till news.php men jag vill även att jag blir "nedknuffad" till rätt nyhet, en såkallad permalink. Vilket är det ENKLASTE sättet att åstadkomma detta? Jag är en riktig nybörjare...

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt faktiskt... I news.php när du skriver ut nyheterna lägger du till <a name="news123"></a> i toppen på varje nyhet, alltså i diven, tabellraden eller vad det nu är du använder ("123" byter du ut mot nyhetens id nummer i databasen)...

Sen på startsidan när du vill länka till en enskilld nyhet så skriver du bara länken <a href="news.php#news123">Läs mer...</a> så kommer man direkt dit man vill (men självklart byter du även här ut 123 mot nyhetens id nummer)

Permalänk
Hedersmedlem

En riktig permalink bör inte funka på det sättet dock, eftersom den ska vara *permanent*. Om du visar 10 nyheter per sida så slutar ju länken fungera när nyheten går över till sida 2. Därför borde du ha en sida som visar ett inlägg i taget, och ha permalinks till den istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
En riktig permalink bör inte funka på det sättet dock, eftersom den ska vara *permanent*. Om du visar 10 nyheter per sida så slutar ju länken fungera när nyheten går över till sida 2. Därför borde du ha en sida som visar ett inlägg i taget, och ha permalinks till den istället.

Stämmer, det han pratar om är det som på engelska kallas för anchors, eller grovt översatt till svenska, ankare eller ankarpunkt.

Permalänk

precis.. det han talar om är inte permlänkar.. permlänkar är permanenta länkar till content...

Permalänk
Medlem
Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Permalink
A permalink is a URL that points to a specific blogging entry even after the entry has passed from the front page into the blog archives. Because a permalink remains unchanged indefinitely, its use avoids link rot. Most modern weblogging and content-syndication software systems, including Wordpress, Movable Type, LiveJournal, RapidWeaver, Pivot and Blogger, support such links. Other types of websites use permalinks, too, but the term itself is most common within the blogosphere. Permalink is a portmanteau word made from permanent link. Permalinks are often simply stated so as to be human-readable.

Den sista meningen tolkar jag som att en länk som index.php?id=307 inte är en fullt acceptabel permalink även fast konceptet är det samma? Är det någon som kan mer än mig som kan förklara mer utförligt vad som definerar en permalink? Dvs. hur ska länken se ut? Kan den se ut hur som helst bara den endast länkar till en (1) nyhet t.ex?

Permalänk

rubrik: <h{1-5} id='nyhet425'>
länk: <a href='sida.php#nyhet425'>nyhet 425</a>

Permalinks måste utifrån min förståelse inte vara "lättlästa", det som krävs är att länken pekar mot artikeln/logginlägget/etc. även när den arkiverats så att säga.