Frågor om både 360 och Ps3

Permalänk
Medlem

Frågor om både 360 och Ps3

Jag är nu väldigt sugen på att skaffa en ny spelkonsol men jag har ingen aning om vilken jag ska välja.
Jag är helt säker på att det antingen blir 360 (elite) elr ps3 för Wii känns inte alls som något jag vill ha.
Jag kan också nämna det att jag har aldrig spelat ps3 eller äns set den på "riktigt" men 360 har jag spelat en kort stund nån gång.
Så för att kunna ta reda på vilken konsol som skulle passa mej så gjorde jag en liten mini undersökning och skrev ner alla spelen jag ville ha och den listan blev såhär:

PS3:
Heavenly Sword
Lair
Little big planet
Metal Gear Solid 4
Motorstorm
Final Fantasy XIII

360:
Gears of War
Halo 3
Lost Planet
ninety-nine nights

Båda:
Assasins creed
Brothers In Arms; Hells Highway
Turok
Devil May Cry 4
Army of two
Kane & Lynch: Dead Men
Rainbow Six Vegas

Som ni kanske ser så leder ju ps3 med inte allt för mycket. Plus att det är ganska så blandade spel som jag vill ha till ps3. Men om man kollar på 360 spelen så är det nästan bara shooter spel och om jag ska va ärlig så är jag inte så jätte förtjust i shooter spel men dessa vill jag ha för dom verkar bra och roliga.
Sen har jag hört att online speladet är väldigt mycket bättre på 360:n än på PS3 så det är ju ett stort PLUS till 360 bara för det. Medans ps3 får ett stort PLUS för Blu-ray spelaren.
Men vad tror ni kommer liknande spel som heavenly sword, Lair och little big planet komma till 360 snart också? eller är 360 mer för dom som gillar shooter spel och ps3 för dom som gillar mer action äventyr, som jag?
Om ni kollar vilka spel jag verkar gilla (vet inte om man kan se något specielt mönster men ni kan ju försöka) vilken konsol tror ni kommer passa mej bästa om man också tänker på spelen som kommer

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Sötast

Tjah, att online spelandet är "väldigt mycket bättre" är ganska mycket sanning med modifikation och om man diskuterar om det så brukar folk tillsist blanda in hur bra deras friendslists osv är.

Själva spelandet är det ingen skillnad på. Servrar är det inte överfullt eller tomt, pingen är bra osv. Och ja, blurayn är en stor fördel spec för mig med projektor då skillnaden verkligen är otroligt enorm på den storleken av bild :]

PS3 kommer alltid att vinna på RPGsidan utan tvekan men det känns ändå som att 360n har många titlar man alltid är sugen på. Just nu önskar jag bara att jag hade vissa av spelen typ -Test Drive Unlimited-, -Bioshock-, -Mass effect- och -Lost planet- osv.

I framtiden tror jag dock att PS3an kommer hålla allt fler exklusiva och dom flesta 360spelen i crossplatform, speciellt nu när det börjar se illa ut för boxen då MS har gått ut med att den behöver bättre garanti än andra konsoler.

Konsollen börjar sälja bättre och det otroliga skitsnacket som surrat runt PS3an börjar lägga sig nu.

Permalänk
Medlem

blä ingen idè att fråga på det här forumet.. du lär inte få nå objektiva åsikter =p

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

kolla på gametrailers.com på de olika konsoll avdelningarna.

http://www.gamersyde.com/future_release.html

Så kan du få lite smak av vad som kommer för spel till de olika konsollerna.

Permalänk

Kort fråga: finns det någon form av optisk utgång på ps3an?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
blä ingen idè att fråga på det här forumet.. du lär inte få nå objektiva åsikter =p

Var inte så negativ. Gå några sessioer kristallterapi eller nåt annat urfånigt och bli en gladare människa. Förresten så är väl "objektiva åsikter" en grov motsägelse?

Jag äger alla tre konsoller och tycker själv att jag står ganska neutralt. (Sen är jag en fullständig sucker för specifika spel, men det hör inte hit).

OP:
Om du tänker gå och köpa en konsol i de närmaste så anser jag xbox360 vara det bättre köpet, då med tanke på vilka spel som finns ute idag. XB Live Arcade har också en diger lista med spel jämfört med PS Store. 360-achivements tycker jag är en überidé och jag kan aldrig få nog av att jaga poäng.

Har du däremot ork att vänta, så skulle jag utifrån vilka spel du har listat, välja ps3:an, som lovar mer för framtiden (dessutom regerar ju blu-ray och linux-stöd, right? right? ).

Men båda apparaterna är riktigt bra, så oavsett vilken du väljer, kommer du säkert bli nöjd. I slutändan så hoppas jag det ändå står emellan dina favoritspel.

Så vilket tycket du bäst om, Halo eller MGS? :']

För att svara Bend_Over så har ps3 optisk utgång ja. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Kort fråga: finns det någon form av optisk utgång på ps3an?

jepp, inte bar någon form utan en helt vanlig tom.

dock måste du använda HDMi om du vill ha ut de bästa ljudströmmarna då den vanliga TOS-standarden inte klarar det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Onlinedelen till 360 är sjukt mkt bättre!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompa89
Onlinedelen till 360 är sjukt mkt bättre!

Och därmed är konsollmatchen igång igen. PS3:s försvarsspelare är snabbt ut på plan, men kan motståndarlaget kontra?

Permalänk
Medlem

nä, gräset är utslitet..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Sötast

Vi behöver inte försvara, vi kan komma med konkreta anledningar medans andra sidan bara skriver "360 är bäst"

Permalänk
Medlem

Lost planet finns till pc.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vi behöver inte försvara, vi kan komma med konkreta anledningar medans andra sidan bara skriver "360 är bäst"

MeN 36o E jU BezT!!111!!!!!11oneeone!!11

Har faktiskt börjat ändra min åsikt ang. blu-ray etc. Ser det som en bra grej att kunna lagra mer data. Hade varit fett om microsoft om något/några år la in en "HD-DVD player required" på spelen

Permalänk
Sötast

Jag har alltid undrat varför konsolltilverkare snålar med ramminne dock.

Visst är det en dyr komponent i sig och det går inte jämföra direkt av med PCspelande. Men.... 512mb i "next gen" konsoller när folk på pc redan tittar på 3-4GB (visserligen med OS å bakgrundsprogram osv) men .... 1GB i PS3/360 är väl ändå inte för mycket att begära. Kan inte tänka mig att det inte skulle bättra på konsollerna iaf.

Permalänk
Medlem

Sant. Nu när minnen är så extremt billigt också så hade det inte suttit fel.

Permalänk
Inaktiv

Jag kollar på ungefär samma sak som dig, och gillar samma typ av spel verkar det som. Det lutar faktist åt en ps3 för mig tror jag, även om den kostar lite mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Sant. Nu när minnen är så extremt billigt också så hade det inte suttit fel.

det är dock bara just nu, mest av tillfälligheten att tillverkarna överskattat tron på uppgraderingar för Vista. (om man ska gå på nyheterna) själv tror jag mest det är av ointresse för DDR2 egentligen, men men resultatet är detsamm..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Xbox 360 och är väldigt nöjd med den. Den största andledningen att jag köpte den är för Halo 3 :p. Det släpps även andra bra spel.

Problemet är att Xbox 360 har väldigt mycket problem med sina konsoler. Läste någonstans att nästan var tredje konsol går isönder. Min egna xbox 360 är också på lagning. Tar ungefär 25 arbetsdagar och få tillbaka den

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag säger PS3 för att den har så sköna menyer Känns allmänt fräshare, Sony släpper nya patchar ofta vilket gör att buggar fixas hela tiden och nya funktioner följer med.
360 har ju funnits ett tag så den kanske har ett visst försprång på optimerade spel, men jag tror att i längden så kommer PS3 leverera vassare grafik.

Permalänk
Medlem

Står själv i valet och kvalet. Har länge varit pågång att köpa en 360, men har börjat tveka sedan priset sänktes på PS3. På elgiganten fanns alldeles nyss ett erbjudande med Spiderman 3, Resistence och Motorstorm, plus en extra handkontroll till PS3 för 5795kr om man köpte online. Det är faktiskt helt klart värt det i mina ögon.

Jag har en rätt bra PC som säkert kommer klara av många av de spel som kommer närmaste året, och därför så är egentligen alla de PC-titlar som kommer till konsolerna inte några slagkraftiga argument för min del. Många går fullt lika bra och t.ex. Bioshock kan jag till och med tänka mig blir ännu bättre om det spelas på PC med tanke på kontroller. Hade jag köpt en 360 så hade jag velat ha Gears of war, oblivion, top spin 2 och colin mcrae dirt i dagsläget. Alla dessa finns till PC (till vilken jag ämnar att skaffa en 360 kontroll) förutom GoW som är på väg. Varför då betala 4500kr för att få dessa till en Xbox 360?

Onlinestödet är helt klart mysigt för 360n och jag kan inte säga någonting om PS3an stöd då jag inte har någon aning om det. 360's onlinestöd har dock en stor nackdel för min del; Det kostar pengar. Jag har inget problem med att betala för en tjänst om jag använder den mycket, men jag är väldigt tveksam till att jag faktiskt hade spenderat mycket tid online med min konsol. Jag är mer en casual-spelare och onlinespel är mer en bonusgrej som man kanske gör max någon gång i veckan, och därför är det inte värt att betala för det, för min del så klart. Jag har dock full förståelse för människor som spelar mer och kan tänka sig att betala den inte allt för hemska avgiften för Xbox Live.

Rent spelmässigt så kom jag fram till att det här är spelen som jag mest ser fram emot på konsol;

Heavenly Sword
MGS4
FF XIII
Top Spin 3
Silent Hill 5
GTA4
Resident Evil 5
Grand Tourismo 5
Assassins Creed
Ninja Gaiden Sigma
Alone in the Dark 5
Devil May Cry 4
Resistence

Sen även två spel som jag gärna spelat på konsolen framför PC; Oblivion och CM Dirt.

Många av dessa kommer till både PS3 och Xbox 360 men PS3an har ur min synpunkt fler exklusiva titlar som jag önskar att spela, medan 360'ns exklusiva titlar har en tendens att komma även till PC, vilket gör att det inte finns samma behov av att köpa konsolen för att kunna spela dem.

I övrigt går 360n sönder som fasen, vilket jag ser som en nackdel. Det känns väldigt dumt att köpa en konsol för 5000kr (inkl spel och tillbehör då) när man i princip vet att man kommer vara utan den i en månad minst eftersom den går sönder. Hittils har jag inte alls hört talas om många PS3or som gått sönder. Jag vill gärna ha något som håller, och gärna något som håller längre än garantiperioden (som visserligen är 3 år för RLOD, men att DVD spelarna pajkar verkar vara mindre vanligt, men faktiskt inte helt ovanligt det heller. Om den kajkar efter 2,5 år så står du där ändå). Måste ändå säga att det är bra av MS att förlänga garantin.

PS3 har bluray. Hurvida detta är bra/dåligt för spelen har jag ingen aning om eftersom jag inte är utvecklare själv, men visst är det trevligt att ha en spelare för HD-material om man nu har en TV som klarar det. För att kunna njuta fullt ut av en PS3 eller 360 så måste man nästan ha det också. Ett plus i kanten faktiskt, men jag vet inte om jag ser det som något enormt argument för inköp för min del.

Såja, det blev ett långt inlägg. Lite idéer och tankar från någon som ligger i samma sits. För en månad sen så hade jag inte ens övervägt en PS3, eftersom priset var på tok för högt. Men med dagens pris så är det bara dyrt - men inte så fasligt mycket högre än Xbox 360. Och vad får man då för de extra 1500kr som en PS3 starter kit kostar jämfört med en 360 med två nya spel och en extra kontroll? En bluerayspelare, gratis men kanske inte lika omfattande onlinestöd, en konsol som håller bättre, och i alla fall för min del några fler exklusiva konsolspel som jag är intresserad av (vilket givetvis varierar beroende på spelsmak). That's all there is to it. So long, and thanks for the fish!

EDIT:
Pratade även med en försäljare på Game idag. Han sa att ifall man byter in Motorsport, Resistence och Spiderman 3 (vilken man får med ifall man köper det på elgiganten, ifall det erbjudandet fortfarande finns) så kan man dra av en tusenlapp på priset. Dra av 500kr för en handkontroll (vilket i alla fall jag köpt oavsett konsolval) så är man nere på 5800-1000-500 = 4300kr för bara konsolen, och en 360 premium kostar 3300kr för enbart konsolen. Tusenlappen dyrare!

Permalänk
Medlem

Förlåt för OT.n men detta är nog den först sån hära tråden, 360 vs PS3 som inte urratat i ett fanboykrig=)

Permalänk
Medlem

Fint skrivet Zajben

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Inaktiv

jag skulle gärna byta in spiderman mot ninja gaiden sigma, sen så byta in motorstorm mot lite pengar så att man har till heavenly sword.. synd att vi inte har game där jag bor..

Permalänk
Medlem

lutar mest mot att jag köper en ps3 mycket tack vare vad Zajben skrev. du upp det som jag behövde höra för att bestäma mig för en ps3 tack så mycket för det

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk

Jag har båda och kan inte säga att jag skulle rekommendera 360. Den hänger sig (iallafall i under första tiden), den låter högt, saknar 7.1 ljud, saknar hdmi, saknar inbyggd hddvd, har liten hårddisk och saknar WLAN NIC. Sen är det troligtvis bara en tidsfråga innan den börjar repa skivorna eller får 3 röda lampor.

Å andra sidan saknar PS3an möjligheten att köra backups om man är rädd om skivorna vilket 360'n klarar galant. 360'n har även väldigt många bra spel.

Nu har de troligtvis återkallat alla enheterna i Sverige så 3 röda lampor och repningarna kanske inte längre är ett problem. Vem vet. Så om det är nån annan som undrar så får man först tänka efter om det är tekniska funktioner som går före eller om det är spelen.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd

Hur är onlinetjänsten på PS3? Jag är ju en av de som ger Xbox360 pluspoäng för Live men det är ju för att jag har hört att det är bättre, jag är ju inte insatt i hur den på PS3 fungerar. Deras 3dvärldstjosan är inte igång alls ännu? Hur hittar man folk att spela med för tillfället? Vad kan man göra?
Xbox har ju Xbox Live Arcade men på PS3 kan man väl ladda ner PS1-spel? Fungerar det ungefär likadant?

Jag skulle ta ett PS3, varför har jag skrivit så jävla många ggr nu, men mest för att jag ogillar Microsoft och helt inte vill att de tar över hela tvspelsmarknaden också, men även för att ps3 eventuellt är kraftfullare (är gpun i 360 verkligen bättre? någon som har en källa på sådana påståenden?) och öppen så att folk kan släppa hemmasnickrade program till den. Att den är tystare, har bluray, hdmi, alltid hårddisk, enkelt att fixa egen hdd osv är ju andra plus.

Nu skall den ju visst få videoinspelarfunktion också.

Permalänk
Sötast

Lets see.

Home ska väl komma i oktober om jag inte har helt fel. Det ska väl erbjuda ungefär allt som live har och mycket till i en 3dvärld. Gratis.

Idag är själva spelandet riktigt bra, inga problem med servrar lagg osv, vännerlista finns och det finns en lista med mötta spelare om man vill adda utan att komma ihåg namn. Hur man spelar tillsammans kan jag inte svara på då jag inte har nån irlpolare med PS3 än

Men i home så "pratar" man med den andra snubben och bjuder in till spel, enkelt.

Du kan tanka mycket filmer om Home på www.gametrailers.com

PSN Har både arkadspel och PS1spel, arkadspelen skiljer sig till en stor del från XBLA som har en stor del PCtitlar i sitt bagage medans PSN till största delen har nyskapande med ett par äldre upphottade även dom.

Finns mycket mer Arkadspel på 360n, dock så är den ett år äldre och är en betaltjänst så ^^

Finns väl c:a 10000 olika jämförelser på vilken är bäst, å alla har en sak gemensamt, de speglar vad användaren tycker Själv bara jag spelar och njuter så det gör mig ingen skillnad siffror egentligen, saknar min gamla box med tanke på vissa spel som jag vill ha, men ljudnivån å problemen är inte saknade.

PS3an har 0 stöd för hemmasnickrade program idag, förutom i linux där GPUn är låst av en såkallad "hypervisor" vilket hindrar Avancerad grafik.

Alltså är det öppet låst på ett vridet sätt, folk jobbar såklart på att komma förbi hypervisorn och om det händer får vi väl se dagen det händer.

Tystare, ja. Bluray, Ja. Hdmi, Ja. HD, Ja.

Och jag tror säkert vi alla hoppas på att få gamla Xboxens htpc funktioner :]

Permalänk
Medlem

Tack Det är bra att pynta ned lite små tankar ibland^^

Vajar lite fram och tillbaks om hur jag ska göra. Eftersom jag har en del pengar efter sommaren funderar jag på att köpa en PS3 med tre spel då (köpa Spiderman och byta in på Game vilket ger 330kr, lägga till en 200kr och köpa Ninja Gaiden Sigma eller Virtua Tennis 3). Då får man faktiskt tre spel, två kontroller samt konsolen för ca 6k. En 360 för 3300kr, 400kr för en kontroll och 3x500kr för spel ger ca 5200kr vilket inte är långt ifrån. Det förutsätter givetvis att man köper nya och dyra spel till 360n, men det finns också många bra billigare spel då konsolen varit ute ett tag.

Vill gärna köpa en konsol och en schysst tv. Fast det lär landa på en 14,000kr, och även om man får mycket för pengarna så är det lätt att bli fartblind. Jag är student och 14,000kr är min redan väldigt dyra månadshyra i 3,5 månader! Fast samtidigt lär man ha en TV och förhoppningsvis konsolen i ett par år.

Vilka PS1 spel finns på Playstation Store? Har hört att det är rätt dåligt med det. Hade t.ex. Silent Hill 1 funnits, eller Metal Gear Solid så är jag nog helt tvungen att köpa konsolen. ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag har alltid undrat varför konsolltilverkare snålar med ramminne dock.

Visst är det en dyr komponent i sig och det går inte jämföra direkt av med PCspelande. Men.... 512mb i "next gen" konsoller när folk på pc redan tittar på 3-4GB (visserligen med OS å bakgrundsprogram osv) men .... 1GB i PS3/360 är väl ändå inte för mycket att begära. Kan inte tänka mig att det inte skulle bättra på konsollerna iaf.

Minne VAR ju rätt dyrt nyss iaf, just nu är ju DDR2 rätt billigt, men det sitter ju oftast väldigt snabba minnen i konsollerna, jag vet inte vad de kör med för minnen just nu? Minns inte..

Har ju dock alltid varit lite minne i konsollerna, antar att det beror på att det inte behövs så mycket när de kodar direkt för hårdvaran och inte har en massa annan skit igång och flera lager med bajs emellan applikationen och hårdvaran.

"PS3an har 0 stöd för hemmasnickrade program idag, förutom i linux där GPUn är låst av en såkallad "hypervisor" vilket hindrar Avancerad grafik."

Va? PS3 har väl snarare 100% stöd för det?
Problemet trodde jag bara var att det inte finns några drivrutiner för GPUn?

Permalänk
Sötast

GPUn kan inte användas till något annat än det Sony vill (fram tills det att det kommer modchips/firmware hacks möjligtvis)

Det går att köra linux och därigenom köra praktiskt taget allt som inte kräver avancerad grafik.

Men att köra ett eget program direkt i XMB kommer inte på tal i dagsläget.

Man kan dock till å med programmera ett eget OS till ps3an om man så vill, men det är inget man ser varje dag direkt.