Permalänk

DDR3 grafikkort på DDR2 moderkort

Detta känns som en väldigt simpel fråga men jag har inte hängt med i minnesdebatten så detta är ett svart hål i min datorkunskap.

Jag är på väg att köpa detta grafikkort och detta moderkort från datorbutiken.com.

Moderkortet har som synes stöd för ddr2 medans Grafikkortet nyttjar ddr3 så enkel logik säger att de är inkompatibla. Däremot så står det inte att finna ett 8800gts kort som inte har ddr3, så där blir jag lite misstänksam, kan ju inte tänka mig att korttillverkarna skulle skjuta sig i foten så.
Jag får ju då för mig att grafikkortets minne intepåverkas av moderkortets minnestyp.

Är korten kompatibla (och därmed ddr3 grafikkort kopatibla med ddr2 moderkort)?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en liknande fråga men i mitt fall så gäller det DDR minne.

Kan man köra ett grafikkort som har DDR3 på en dator med DDR?

Visa signatur

E8400 @ 3.0GHz (E0), Moderkort: EP45-DS5, 2GB RAM 800MHz, Gigabyte Gerforce 8800GT (VF830 kylare)@ 700/1715/920 MHz, Seagate 7200.11 320GB, Nätagg 700W, Chassi: Cooler Master Elite 333

Permalänk
Medlem

Det har inget med minnena att göra. Det är två helt skilda saker i detta sammanhang.
Det som det gäller är att moderkortet har rätt port för graffet som ska monteras.

Alltså om graffet är byggt på AGP, så måste även moderkortet ha en AGP-port.

Om graffet är byggt på PCI-e, så måste även moderkortet ha minst en PCI-e port.

Sedan kan du även köra grafikkort byggda på den äldre men fortfarande aktuella PCI(obs. inget -e på slutet här) så måste även moderkortet ha minst en PCI port.

Se bilder i länkarna så ser ni även skillnaden fysiskt. Blanda inte ihop PCI-e och PCI-X, det är skilda portar.
Hoppas ni förstår skillnaderna och igen så har det alltså inget med minnena att göra.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Det står helt fel om grafikkortet, den använder inte DDR3 utan GDDR3. Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR3
Annars så fungerar moderkortet och grafikkortet som du valt bra ihop.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1