Permalänk
Medlem

GeForce 8800GTS

Jag har tänkt köpa ett nytt grafikkort och är inne på ett GeForce 8800GTS som titeln antyder. Frågan är dock om jag ska satsa på ett 320 MB eller 640 MB? Dessutom undrar jag om det spelar någon större roll vilket märke man köper av MSI, Gainward och Asus.

Min dator idag:
CPU: AMD Athlon 3700+
RAM: 2x512 Corsair
MB: Asus A8N-SLI
PSU: 420W

Kommer mitt nätagg räcka? Tilläggs bör är att jag har en 20" widescreenskärm och därför kör i rätt höga upplösningar då jag spelar.

Permalänk
Medlem

eftersom det blir så hög upplösning när man kör på en 20 tummare (tft, vilket jag antar att du har) så är nog 640 mb versionen att föredra. kanske ta en titt på ati's motsvarighet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335740
ditt nätagg bör räcka, men vad är det för märke? 420 W säger inte så mycket om själva nätagget.
radeon kortet kräver dock mer än 8800 gts av nätagget

Permalänk
Inaktiv

hmmm sen ganska snart bör du uppgradera resten av systemet också. 3700+ o 1024 i ram kommer man inte så långt med längre. sen beror det vad för märke du har på nätagget om det kommer att palla något bra grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
eftersom det blir så hög upplösning när man kör på en 20 tummare (tft, vilket jag antar att du har) så är nog 640 mb versionen att föredra. kanske ta en titt på ati's motsvarighet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335740
ditt nätagg bör räcka, men vad är det för märke? 420 W säger inte så mycket om själva nätagget.
radeon kortet kräver dock mer än 8800 gts av nätagget

Tack för snabbt svar! Minns inte i dagsläget vad det är för märke på PSU:n (sitter med laptop i sommarstugan), har dock för mig att jag köpte ett som rekommenderades av många på komplett.se av kvalitetsmärke. Har stabila värden på 12V/5V/3V i dagsläget. Det stämmer att skärmen är en TFT. Vad är fördelen med ATI's kort, kanske är dumt att köpa det om det drar mer av nätagget? Har aldrig haft radeon tidigare.

Citat:

hmmm sen ganska snart bör du uppgradera resten av systemet också. 3700+ o 1024 i ram kommer man inte så långt med längre. sen beror det vad för märke du har på nätagget om det kommer att palla något bra grafikkort.]

Är smärtsamt medveten om detta =/ Är tyvärr inte så rik just nu då jag pluggar och pengarna får sommarjobbet måste gå till annat med. Köpte datorn förra året och hade då inte råd att lägga pengarna på ett dyrt GFX. Tittade på lite nya grejer men tyvärr så byter dom ju standarder så ofta, görs ju typ inga processorer för socket 939 längre och då måste man vips köpa nytt moderkort osv =(. Kanske ska försöka satsa på att dubbla upp minnet till 2048?

Permalänk
Inaktiv

det finns folk som kör gts 640 på 400wmen det är nog lite på gränsen. tror det är säkrast att ta ett gts.