Dela internet genom dator -> router -> dator

Permalänk

Dela internet genom dator -> router -> dator

Tjena, läget är som följer - jag vill dela ut mitt internet hemma genom en WLAN router (3Com OfficeConnect something something) MEN jag vill inte dela uppkopplingen jämt mellan alla datorer (viktigt att de andra inte snor all min bandbredd) så jag kopplar modemet till min dator och sedan routern till min dator på detta sätt kan jag dela bandbredden som jag vill...
...men problemet är att jag bara lyckas att dela uppkopplingen genom routern om jag använder den som accespunkt (delar ut IP från min dator osv.) men då finns det ingen säkerhet och vem som helst kan komma in på mitt nätverk...

Någon som vet hur jag kan dela en uppkoppling från min dator genom en router och fortfarande behålla säkerheten något sånär?

EDIT: Finns det nyare routrar/accespunkter som man bara kan logga in på och välja hur bandbredden skall delas - på så sätt behöver ju inte min alltid stå på men när den gör det så får den så mycket bandbredd jag vill... den routern jag har nu har ju ett par år på nacken...

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Medlem

Vad är det som går fel?
Kan räcka med att se till att IP-adressen på routerns LAN-sida ligger i t.ex. 192.168.20.x-serien så att den inte krockar med datorns defaulta vid utdelningen.
Ser för övrigt inte hur säkerheten i ditt när skulle förändras nämvärt om du kör enheten som accesspunkt i stället för som router.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Jo jag får ju inte WEP/WPA osv att fungera när den står som accesspunkt...
Skall testa att ändra IPt imorgon när jag kommer hem... men den ligger ju redan på 192.168.1.x och datorns default borde väl vara 192.168.0.x?

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ipren_kungen
Jo jag får ju inte WEP/WPA osv att fungera när den står som accesspunkt...
Skall testa att ändra IPt imorgon när jag kommer hem... men den ligger ju redan på 192.168.1.x och datorns default borde väl vara 192.168.0.x?

WEP/WPA fungerar lika bra hur du än använder burken.
Hur yttrar sig problemet? Är det själva utdelningen som inte fungerar?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Ingen kontakt mellan de båda datorerna - och försöker man logga in på routern medans man använder WLANet på den andra så laggar routern så man måste starta om den...

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Medlem

Du har väl stängt av DHCPn i routern?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Ja det har jag...
Jag ändrat fram och tillbaka och helt plötsligt så fungerar kontakten mellan datorerna som den skall men internet är fortfarande inte tillgängligt över WLAN...

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna prova med att kopplaihop datorerna med en korsad TP-kabel så att du får alla inställningar i datoerna rätt. När detta sedan funkar som avsett kopplar du in gatewayen (alla kablar i LAN-portarna) för att kolla den delen. Sista grejen blir sedan att koppla upp via trådlöst.
På detta sätt har du inte samtliga potentiella felkällor med i kedjan från början utan kan reda ut ett problem i taget.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Suck... som det brukar vara så löste det sig självt... man grejjar fram och tillbaka mellan rätt och fel inställningar och så funkar det helt plötsligt fast man har samma inställningar som man började med... man skall väl bara vara nöjd antar jag
Tack för hjälpen iaf Hiker!

Som farsan alltid säger:
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför
Teori är när ingenting fungerar och alla vet varför
Jag kombinerar teori och praktik - ingenting fungerar och ingen vet varför!

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Medlem

Ska själv del bandbredd et gäng och kollar på alternativ. För säkerheten har jag blivit ombedd att kolla upp Wippies.com av en finsk polare, de ska lansera det i Sverige och det verkar som om det funkar bra i Finland.

Om jag förstått allt rätt är det som en bättre version på Fon. Ens egen trafik är alltid prioriterad och jag behöver inte oroa mig för vad de som besöker min hotspot hittar på.

De verkar vara i Beta stadiet men har en skön tanke och idé...