Permalänk
Medlem

Stackars DDOS:ade konfig-servrar, alla dessa trasiga modem som försöker E.T. phone home:a :/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt min router så har det varit igång nästan 2 timmar här i Huddinge så jag håller tummarna att de löst problemet.

Till den som tyckte man skulle välja Telia. Som andra sagt så har BBB förut fungerat bra. Jag har haft dem först flera år i lägenhet (10 MBit fiber) och nu nästan 2 år i hus (24 Mbit) och överlag har det fungerat mkt bra. Så det har inte varit någon anledning att titta efter något annat. Men om detta fortsätter så får man självklart titta efter något antar antar jag.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Kollar i mailkonversation och ser att jag rapporterade felet första gången 2005-02-16.

Det var löst 2005-05-02 så det det var mer än en månad.

Det är illa :(. Såvida inte någon självmordsbombare sprängde/flög in i en telefonstation så hoppas jag att Ni fick typ 4-6 avgiftsfria månader :D.

Men dom hittade inte att det kunde vara något fel i Er egen utrustning?
Eller var det så att det bara helt plötsligt började fungera och ingen hörde av sig till Er?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Det är illa :(. Såvida inte någon självmordsbombare sprängde/flög in i en telefonstation så hoppas jag att Ni fick typ 4-6 avgiftsfria månader :D.

Men dom hittade inte att det kunde vara något fel i Er egen utrustning?
Eller var det så att det bara helt plötsligt började fungera och ingen hörde av sig till Er?

Jag talade om för dem vad som var fel vid flertalet tillfällen. Dvs att modemet inte verkade klara fulll duplex vilket de hävdade att det skulle göra för att de hade uppgraderat mjukvaran. Sen skickade de ett nytt modem istället (fungerade lika illa). Till slut visade det sig att det nya modem som de skickade hade gammal programvara som inte klarade full duplex och då ville de uppdatera modemet igen varvid jag sa åt dem att det där har ni försökt om och om igen tidigare
(Vid det här laget hade jag fått det hela stabilt själv genom att sätta en gammal rutten 10mibt hubb mellan modemet och brandväggen och på så sett tvingat ner skiten i halv duplex och ville inte få fler avbrott pga att de höll på och felsökte) så jag sa åt dem att detta har redan kostat oss så mycket tid och energi (jag hade fått peta på brandvägg för att de ska kunna pinga oss osv) så ni får ta och uppgradera programvaran på ett modem ni har hos er, testa och verifiera att det funkar i full duplex och sen skicka hit det. Jag vill inte få fler avbrott pga att ni ska uppdatera det jag har nu (det var ett de skickat och inte uppgraderat progamvaran på)....

Den kompensation de kunde erbjuda var att få hastigheten höjd från 4/4 till 5/5 efter lite förhandling.
Första erbjudandet var att "vi bjuder på avgiften fram till nu". Jasså vad snällt att som kompensation för att det inte fungerat så behöver vi inte betala för den tjänst det nät vi inte haft.....

Permalänk
Inaktiv

Har BBB 20/3 ADSL, det fungerade dåligt imorse nu är det dock helt dött. Kommer inte ut på nätet med andra ord. Ringde även supporten de verkade inte vet mer än vad jag redan vet. Suck!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Har BBB 20/3 ADSL, det fungerade dåligt imorse nu är det dock helt dött. Kommer inte ut på nätet med andra ord. Ringde även supporten de verkade inte vet mer än vad jag redan vet. Suck!

Nope, de håller på och felsöker för fulla muggar. Som sagt så har de haft problem med deras config-servrar pga alla dessa felande modem ute i hela sverige (från skåne till lappeland) som totalt spammar dessa.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

bor i tumba och mitt modem som är ett linksys och har funkat perfekt tappar kontakten var 5e minut. Så har det varit hela eftermiddagen.
Snart dags och byta isp... kan få glcalnet,telia,tele2 adsl..vilket skall man ta ?

Permalänk
Inaktiv

Nu ska tydligen problemet vara åtgärdat enligt BBB, men inte för mig fortfarande samma problem kommer inte ut på nätet.

Permalänk
Hedersmedlem

.mp3 - låter som du har något anant problem. Vi andra tappade kontakten var 3-4 minut medan modemet synkade upp sig igen. Om ditt ä'r helt dött så låter det som ett annat problem.

Har du provat att koppla bort router och bara köra med modem först. Ta ur strömmen och vänta lite och sätta tillbaka sen igen. Lyser WAN-lampan alls?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag blir bortkopplad med jämna mellanrum (2-3 min mellan varje bortkoppling) då får jag också upp på båda datorerna att en nätverkskabel inte är ansluten samtidigt, sen kopplas det upp igen automatisk.

Då trodde jag att det var modemet som börjar krackla. Lånade föräldrarnas modem och då blev jag ALDRIG nedkopplad under 6 tim, men efter det kopplade jag in mitt modem igen, och då blev jag bortkopplad igen med jämna mellanrum. (Dock är det bara en dator som får signal till nätet med päronens modem)

EDIT: Jag var just påväg att skriva om mitt problem, men just när jag klev in på denna forumsdel såg jag att jag inte var den enda som hade samma problem.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Skönt! Nu funkar mitt som det ska igen. Ska till jobbet nu en sväng

Hoppas det funkar bra för alla er andra som haft problem med

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk

mitt funkar stabilt igen.. har inte gått ner en enda gång sedan igårkväll.

Permalänk
Inaktiv

Nu fungerar mitt igen, tycker ni man kan kräva BBB på något för att gottgöra det hela?

Permalänk
Medlem

Tror inte man kommer kunna få nått för att de krånglat. Men de är en gissning. Någon som vet?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

jag måste ringa dem igen o fixa pingen.....
tror det e 10e gången jag ringer om det sen jag skaffade bbb

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
jag måste ringa dem igen o fixa pingen.....
tror det e 10e gången jag ringer om det sen jag skaffade bbb

Be dem låsa profilen.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

har beställt telia nu, avbeställde BBB. Får hoppas det blir stabilare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
Tror inte man kommer kunna få nått för att de krånglat. Men de är en gissning. Någon som vet?

Då jag hade BBB så hade jag ständiga problem tills jag äntligen kom till en duktig support gubbe, dom 15 första ja kom i kontakt med ville testa nya modem, så ja hade 15 modem hemma i hallen innan ja tröttnade.
Det visade sig att mitt problem var attjag bodde så långt bort och hade för hög hastighet så internet droppade minnst 1gång/minut. det löste sig att dom ställde ner minn hastighet till ca 14mbit, då funkade det stabilt, inte ett drop på 3 månader hade jag innan ja bytte isp. Så ni med bbb problem , be dom testa sänka eran hastighet, för det kan bero på att ni har för dålig koppar eller för långt avstånd.
Nu till kompensation,medans jag hade BBB så betalade dom inte ut kompensation om inte internet hade varit nere i minnst 7 dagar i sträck. och mina 5 månader med konstanta drops, det gällde inte för att få kompensation tyvär..

//snabbis

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

nere hela natten och halva dagen

Har haft strul ett dygn nu.Tappad länk var 5e minut och länk helt nere under natten och förmddagen. Nu verkar den ha kommit upp.
Har 11.5 mbit ner och 0.78 upp.. enligtr modemet (linksys) är jag uppkopplad i 13164 Kbps ner och 998 Kbps upp. Bor 2642 meter från stationen.

Är det någon som vet vad det varit för problem med BBB/Telenors nät ?

Jag tycker deras information är bristfällig. Står mycket vagt om ett känt problem men inget mer.

Som verkligetens ironi ringde Tele2 mig precis nu när Internet kom igång och erbjöd bredband.
Just när jag börjar överväga att byta till en stabilare ISP.

Permalänk
Medlem

Idag verkar det upp igen - hoppas att allt strul (som ju har pågått i många veckor) är fixat nu.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

**************** Test Summary ****************

Ping destination: 130.242.80.150 (ping.sunet.se)

Delay between pings (sec): 5

Ping timeout (sec): 1

Total Ping attempts: 3272 Responses: 3272 Packet loss: 0%.

Average ping response time: 9

Host unreachable count: 0

Total down time: 0

Longest down time: 0

**********************************************

verkar stabilt nu, dock var jag en av de som hade problemet med att modemet kopplade ifrån 5~ gånger per dygn under 2 månaders tid. Så hade det problemet + det som kom nu att det dog var 4de minut. Hoppas båda har fixat sig nu

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

1.7mbit i tptest

laggspikar på 300ms

EDIT: dom hade glömt ända någon port...
inte fixat än heller

nu fungerar hastigheten fast jag fick ringa änu en gång och be dom ta bort interleave givietvis..zzzzzzzzz tröttnar på dem....

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Foetus känner igen det där med interleaven

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

jo specielt när dom säger att som ska fixa det.
så gör dom inte det o man får ringa o gnälla igen.
fattar inte att jag står ut med bbb
har varit utsatt för deras tortyr länge nu.
en gång så stängde dom av mitt internet på kundens begäran utan anledning

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Be dem låsa profilen då?
dessutom gnälla kommer inte hjälpa dig nått.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

gnäller inte på dom bara pratar med dem i normal samtalston...
fast ibland vill man bara gahhhhhhhh fast jag gör det inte

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Har du gått in på ditt konto på bredbandsbolagets hemsida och kollat om det är några driftstörningar just nu?

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Får ungefär 8/2 Mbit i tptest. Har 20/3. Fick bättre på mottagning innan problemen.

Permalänk
Medlem

såja då var det kört igen antagligen har dom stängt min port igen började som mega lagg i q3 sen kollade jag igenom datorn efter spyware etc kanske kunde vara det som gav spikar hittade inte ett skit,

tptest 1670 kb/s :/
får ringa igen i morgon bitti..

EDIT: fick tag i en vettig person som kollade upp allt..
hoppas linan håller nu

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...