Permalänk
Hedersmedlem

Tappar kontakt med BBB var 4 minut

Jag har BBB 24 MBit ADSL. Jag har haft det ca 1 1/2 år utan några problem. De senaste veckan så har det då och då på kvällarna varit problem med att jag tappat kontakten.

Ikväll så märkte jag att det hände riktigt ofta. Jag satt och höll koll på min DLink 655 rouoter och ca var 3-4 minut så tappade den kontakt med BBB, tappade sitt IP och fick försöka ansluta igen. Samtidigt som det händer ser jag att WAN lampan på modemet släcks. Sen blinkar den igen och efter någon minut får den kontakt igen.

För nu vid 1-tiden på natten verkar det fungera igen. Den ahr nu varit uppe i 30 minuter utan att tappa kontakten.

Jag provade en Netgear router samt att köra utan router men fick samma problem.

Support är ju stängd nu så jag ska ringa imorgon men jag är nyfiken om någon annan noterat något liknande? Jag bor i Huddinge.

Om felet inte ligger hos dem så antar jag att modemet är på väg att gå sönder.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

telia har haft tjall på linorna sa dom när jag ringde..
verkar fixat nu.
mitt dök 7-8gr på en timme.

har varit mycket nu..
för 2 veckor sen hade någon station pajat.
var utan internet i 2 dagar sen när jag ringde så hade dom glömt sätta igång mitt

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Har samma problem med BBB.

Så här står det på Bredband kundservice:

Citat:

» Nätproblem 2007-08-10 18:19
Störning av nätaccess.
Vi har för närvarande en känd driftstörning som kan leda till att vissa kunder tillfälligt tappar uppkoppling. Problemet är känt och arbete att lösa det pågår. Modem, telefonidosor och trådlösa dosor kommer automatiskt uppdateras. Det är viktigt att de är inkopplad och påslagna. Upplever du problem med bredbandstjänsten, telefoni eller digital-TV, koppla tillfälligt ur strömkontakten till din bredbandsutrustning under några minuter och anslut den på nytt. Låt därefter din bredbandsutrustning vara igång under kvällen och natten.

Permalänk
Medlem

Samma här!
Har varit mycke nu på BBB!!....

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Jag har precis drabbats av detta(bor i Örebro). Just i detta nu så går anslutningen ner var 3-4'e minut och synclampan på modemet släcks. Mysko fel detta.

Hoppas det funkar snart igen....

Har haft mycket problem med min anslutning nu i Sommar. Tidigare så fungerade det utan problem i flera år. Va fan är det som hänt?

Har börjat tappa förtroende för BBB och deras kvalite. De slarvar uppenbarligen på något håll!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

detta har vi telenor att tacka:)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med att det gått ner ofta sedan 2 månader tillbaka. Inte som det här felet som beskrivs men ofta nog för att störa. 6-7 ggr/dag, nere ca 1 min varje gång.
Tekniker har varit här 3 ggr. Bytt modem 2 ggr och fixat något jordningsfel sista gången, inget har hjälpt.
Det enda som är kvar att testa är om det är fel på datorn, jag tvivlar dock.
Som tur kopplas ett stadsnät in om några månader.

Ett bra program för att få fram statistik om hur ofta Internet går ner, om det inte är regelbundet och väldigt ofta, är programmet PingLog.
http://www.securitysoftware.cc/securitysoftware/apps.html

Permalänk
Medlem

Har haft det så att det går ner var 2-4de minut nu i ca. ett dygn. riktigt störigt måste jag säga. Men som tidigare sagts så är det en uppdatering som jag förstått de som görs? eller?

Hoppas det blir fixat snart iaf

bor i broby, en bit utanför kristianstad.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Jag har provat köra en ping -t mot gatewayen i ett kommandofönster och då ser man hur den får timeout och efter ett tag. Testat med 2 burkar och båda kopplar av samtidigt.

Ringer man BBB så säger de samma sak som står på sidan.

Felet började sent igår kväll och har fortsatt över 12 timmar nu.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem sen igår förmiddags, började runt 10-tiden. Slutade runt 22.26 och sen fungerade det klockrent tills imorse då det började igen. Verkar som modemet tappar synk och/eller startar om var 5:e minut. Mycket störande.
Väntade 30minuter i telekö innan jag gav upp att få tag i nån information..

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Min uppkoppling fungerade utan problem igår kväll men i morse klockan 10 började lampan på modemet blinka. Precis som andra säger så tappar modemet synk var 4-5:e minut. Jag orkar inte sitta i en telefonkö för att höra BBBs ursäkter och att dom jobbar med problemet. Förhoppningsvis är det fixat snart annars får man väl ringa senare.

Permalänk
Medlem

De har gjort mindre ändringar och lagt till en tid på felrapporten på deras sida:

Citat:

» Nätproblem Uppdaterad 20070811 11:40 2007-08-10 18:19
Känd driftstörning. Arbete pågår. Uppdaterad 20070811 11:40
Vi har för närvarande en känd driftstörning som kan leda till att vissa kunder tillfälligt tappar uppkoppling. Problemet är känt och arbete att lösa det pågår. Modem, telefonidosor och trådlösa dosor kommer automatiskt uppdateras. Det är viktigt att de är inkopplad och påslagna.

Tyvärr noll info om när de kommer lösa problemet.

Går inte att köra något spel online förstås, och att surfa är migränframkallande då den kopplar ner varannan minut. Jag gör en /ipconfig release och sen /ipconfig renew ett par ggr tills den får en ip-adress då är linjen uppe igen. Sen kör jag en ping -t mot min gateway adress i ett fönster så jag kan se om linjen går ner (bra om man sitter och skriver arga inlägg på ett forum)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
Jag har också haft problem med att det gått ner ofta sedan 2 månader tillbaka. Inte som det här felet som beskrivs men ofta nog för att störa. 6-7 ggr/dag, nere ca 1 min varje gång.
Tekniker har varit här 3 ggr. Bytt modem 2 ggr och fixat något jordningsfel sista gången, inget har hjälpt.
Det enda som är kvar att testa är om det är fel på datorn, jag tvivlar dock.
Som tur kopplas ett stadsnät in om några månader.

Ett bra program för att få fram statistik om hur ofta Internet går ner, om det inte är regelbundet och väldigt ofta, är programmet PingLog.
http://www.securitysoftware.cc/securitysoftware/apps.html

EXAKT samma problem har jag! vet inte vad jag ska göra

Vill byta till comhem, kan få det inom 3-4 dagar~ men bbb har ju en uppsägninstid på 3 månader....

Har exakt samma problem, senaste 2 månaderna, går ner några gånger per dygn.

Nu har jag det som jag alltid haft + det som är nu.

(11:47:37)(Ping timeout)

(12:28:48)(Ping timeout)

(12:54:38)(Ping timeout)

(13:01:41)(Ping timeout)

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem

Ahh, skönt att veta att man inte är ensam. Alltid svårare att få hjälp om det inte är ett problem som drabbar fler.

Något irriterande är att man bara ser den där driftinformationen via den generella länken på deras framsida. Jag loggade in på mina sidor och under driftinfo där står det att det inte finns några aktuella driftstörningar. Men nu vet jag att man får titta på fler ställen.

Jaja, man får hoppas de får ändan ur vagnen och fixar detta. Jäkligt irriterande. Det funkade bra idag fram till runt 2 tiden men sen har det återigen gått åt skogen. Bara under tiden jag skrev detta inlägg har den kopplat ner sig 2 gånger.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryssen
Samma här!
Har varit mycke nu på BBB!!....

1.dålig hastighet 1.5mbit download

2.hög ping 75 ping i q3 dom sa att allt var okej första gången jag ringde och interleave var avstängt på min lina .(dom hade satt på inteleave grejen ändå när jag ringde igen....

3. fyra modem på rad skickade dom til mig dom gick sönder efter 7min ca allihopa.

4. trasig grunka mitt i skåne (inget internet på 2 dagar) dom glömde starta mitt adsl efter det sa dom (klåpare) fick ringa.

5.och så nu detta skitet... passade på att posta nu när wan lampan tändes

allt inom en period på ca 5 månader

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Man kan ju undra vad de har för problem i sitt nät när de måste uppdatera modemen för att fixa det. Är det kanske någon sommarvikarie som tryckt ut en mindre bra uppdatering till modemen tidgare? Och nu står alla modem och bootar om sig var femte minut?

Oavsett orsaken så har Bredbandsbolaget degenererat den senaste tiden. Det är dags att lämna dem nu.

Permalänk

haft samma problem senaste 4 månaderna eller så, idag är andra gången det kopplas ner var 4-5minut, normalt sett är det kanske ett 10-20 gånger/dag

ringde BBB för ca en månad sen(sist det gick upp och ner med några få minuters mellanrum) då sa dom att allt såg fint ut från dom, dom hade inga problem att få kontakt med mitt modem?? trots 4-5 nerkopplinga medans man pratade med henne.

var oxå påväg att byta när jag såg uppsägningstden

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk

Suck... har samma jävla problem som många här i över 1 år. Skall byta ISP SNARAST!

Permalänk
Medlem

Samma problem här, modemet klickar till var ~5e minut och WAN lampan slocknar. Sedan funkar nätet igen efter ~1minut, och så håller det på.

Varit så här i över 24 timmar nu och det är omöjligt att använda nätet så här. Ringde precis supporten som sa att de jobbade 24/7 tills de löst problemet, och hoppades att nätet skulle vara stabilt ikväll (så sa de igår också iof).

Dåligt av BBB, mitt nät har varit ostabilt minst en månad nu när nätet går ner i 1minut lite spontant när som helst på dygnet :/

Permalänk

samma problem här.... nätet är helt obrukbart såhär

Permalänk
Medlem

Samma här. Har varit så här hela veckan.
Hoppas man kan få nån form av kompensation. Totalt omöjligt att arbeta när det är så här.

Permalänk
Medlem

tog tiden och var fjärde minut slocknar WAN lampan.
pingen ligger på 65ms i q3

börjar tröttna på adsl beroende på massa stationer o ledningar som sturlar som fan.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
börjar tröttna på adsl beroende på massa stationer o ledningar som sturlar som fan.

I det här fallet är det varken ledningar eller stationer som strular. Det är Bredbandsbolaget det är fel på, och inget annat.

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår fortfarande.

Misstänker att de försökt göra något men inte lyckas för ett par timmar så var det helt omöjligt att komma ut på nätet. Först efter att jag stängt av modemet i ett par minuter (trots att det står att man ska ha de på hela tiden på deras sida) och sen slagit på det igen så började det fungera som tidigare. Dvs att jag iaf kom ut, men blir nerkopplad efter ett par minuter.

Permalänk
Medlem

Synd att bbb är så totalt inkpompetenta bara.
Vårt dsl på jobbet fungerade inte korrekt på nästan en månad.
Slutade med att man fick felsöka själv och tala om vad som var felet och tala om det för dem för att något skulle hända. Att halva vår verksamhet stod stilla verkade de inte bry sig om heller.

Försökte tala om för dem att deras modem verkade inte gilla full duplex. Det gör det visst. Du har nya firmwaren. Är nog fel på modemet så vi skickar ett nytt. Fortfarande strul och man ringer igen och får bara till svar att leta fel hos er istället. Det svaret fick man i tre veckor tillls man ringde och sa åt dem att vi kommer att säga upp detta och vi tänker inte betala ett öre för det har aldrig fungeat. Då sa de att "ok vi skickar ut en kille om det visar sig att felet ligger hos er så får ni pröjsa"

En snubbe kommmer ut , pluggade in sin laptop i vårt modem och sa att det funkar och drog efter 5-10 min.
(Att felbeskrivningen talade om att nätet gick ner en gång i halvtimmen fick inte honom att stanna så länge)

Det hela slutade iaf med att jag efter att få pratat med flera snubbar och påpekat att det var uppenbart att modemet vägrade full duplex. Ja jag ser att du har en firmware som är gammal... Den nya ska klara full duplex.

Permalänk

har samma problem, verkligen frustrerande

Permalänk
Medlem

För tillfället fungerar mitt ADSL bra nu.

Hoppas verkligen att det håller i sig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni kör Telenor ADSL, eftersom ni borde kunna få telia istället. Har haft telia adsl i snart 6-7 år utan problem. Och är det problem så brukar dom fixa det snabbt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samza
Förstår inte varför ni kör Telenor ADSL, eftersom ni borde kunna få telia istället. Har haft telia adsl i snart 6-7 år utan problem. Och är det problem så brukar dom fixa det snabbt.

Bredbandsbolagets ADSL har varit stabilt som urberget för min del under många år. De senaste månaderna har tyvärr urberget vittrat sönder till grus. Vad det beror på kan man bara spekulera i, och ett byte till Telia ligger nära till hands nu.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget var bra förut, Ungefär i samma veva som dom blev uppköpta blev det sämre för vissa, sen är det som en epidemi som sprids vidare och vidare, blir sämre och sämre på vissa ställen, medans vissa funkar det bra för osv. Så går det när man släpper in norrmänn på den Svenska marknaden.