Microsoft släpper uppgraderingar till Vista

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Jag kan de dig ett par exempel ifrån egna erfarenheter som Vista-användare och datortekniker.

1) Indexeringen är grymt användbar, och snabb.
2) Sök-funktionen i startmenyn snabbar upp när man skall komma åt något specifikt program. Skönt att slippa flacka igenom en oredig startmeny med blicken.
3) "Länkade" adressfält, där man kan klicka på en undermapp för att gå tillbaks till den istället för att klicka bakåt "X" antal gånger.
4) Drivrutinsdatabasen på Windows Update blir bara större och större. Något man märker som datortekniker.
5) Nya och förbättrade tablet-funktioner. När jag arbetar med min ThinkPad X41 Tablet underlättar Vista.
6) Förbättrad säkerhet och mer integrerade säkerhetsfunktioner; BitLocker, UAC, Windows Update, Defender, Firewall...
7) Nätverks- och delningscenter underlättar konfiguration av nätverket såsom lösenordsskyddade fildelningar, mediadelningar..
8) Förbättrat Bluetooth-stöd. Går snabbare att hitta enheter och det är enklare att ansluta till PAN genom en mobiltelefon ex. och på så vis möjliggöra trådlös Internetaccess.
9) SuperFetch och ReadyBoost (kör det inte för tillfället dock) snabbar upp OS:et rätt rejält.
10) DX10. Jag behöver nog inte säga mer.
11) Aero-glass med tillhörande finesser. Inte för mycket animationer, men mer än vad vi är vana av i Windows-miljö.
12) När man döper om filer och visar filändelsen blir endast filnamnet markerat. Med andra ord kan man ersätta filnamnet direkt utan att behöva ta hänsyn till filändelsen.
13) Fix-funktioner för att snabbt utföra mindre förändringar på bilder ifrån den inbyggda gallerifunktionen; röda-ögon-fix, kontrast osv.. Smidigt! Ingen ersättare till Photoshop, som fortfarande är flera år framför.

Jag har ännu inte testat Vista 64-bit, men kommer att göra det när tid innehavs.

Bara en massa exempel på hur Vista segar ner din dator, enligt mig är det bara massa onödiga funktioner förutom DX10.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
6) Förbättrad säkerhet och mer integrerade säkerhetsfunktioner; BitLocker, UAC, Windows Update, Defender, Firewall...

Vista är inte ens i närheten av OSX, dessutom krångligare.

Permalänk
Medlem

najs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
..sen att Vista förbrukar så mycket minne beror på den intesiva pollingen, varje 30ms så kontrolleras det att dina drivare beter sig på ett sätt som säkerhetsställer att du inte har nåt fuffens för dig med "din" dator...läs DRM, Palladium..TC..eller vad fasen det heter nu.

Intresserad av att veta hur mycket det rör sig om...
Har du någon källa för dina påståenden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
1) I en arbetsstation har jag svårt att motivera att allt ska indexeras för att sedan kunnas hitta nån sekund snabbare, så ofta söker jag inte filer....jag vet var de finns.

2) XP theme ger mig de senast (mest) använda programmen...vill jag ha en överblick över vad jag har så öppnar jag hela listen..perfekt!

3) Den absolut mest irriterande "nyheten", de kunde ju iallafall behållt ikonen för att gå upp/ner i nivå???

4) Den är helt säkert större för XP...

6) UAC är inget annat än ett simpelt sätt att begränsa användaren, Windows Update har jag på min XP installation med, Defender och FW suger...finns bättre alternativ från trejdepart.

9) Haha, nej nej.

Nu var det så att en användare ville ha konkreta exempel på varför man skulle vilja ha Vista framför XP, och jag drog ett fåtal, mindre avancerade exempel... för att vara just det, konkret.

1+2) Varför slösa sekund efter sekund på att leta, när du enkelt kan skriva. Du kan själv välja vilken typ av filer/kataloger som skall vill ha indexerat och vilka av dessa du vill att startmeny-sökningen skall söka igenom.
Man bör även ta i beaktning antal filer, hårddiskar, sortering och ordning på dessa, den mänskliga faktorn (minnet)... man glömmer vart man lagrat saker och ting. Varför inte göra det så enkelt som möjligt för sig? Indexering kan vara tidsbesparande, speciellt i system med långsamma hårddiskar.

3) En väldigt bra feature i mina och många andras ögon. Gillar du det inte så inaktiverar du det enkelt.

4) Du har fel angående detta. Microsofts egna drivrutinsdatabas till Windows XP är inte mycket att hurra över. Den till Vista hittar det man söker. Det brukar emellertid ta ungefär 1 vecka innan de senaste drivrutinerna dyker upp där. Det kommer säkerligen att förbättras när mjukvarutillverkarna/Microsoft förbättrat sina rutiner och/eller Vista har en bredare kundgrupp.

6) Det finns absolut många bra (och bättre) tredjepartsprogram, men installera då ett i Vista eller för ett nyttja Windows inbyggda. Det hör inte riktigt hit, då frågan gällde Windows XP mot Windows Vista. Dvs. XP's säkerhet gentemot Vistas.

9) Då har du nog inte testat. Efter att du kört Vista ett tag, med och utan ReadyBoost märker du av skillnader. Det är relativt stora kontraster, speciellt på burkar med under 2GB RAM. SuperFetch... ingen tvekan om saken, det snabbar upp.

"Icke nyttjat RAM-minne är överflödigt RAM-minne"

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Bara en massa exempel på hur Vista segar ner din dator, enligt mig är det bara massa onödiga funktioner förutom DX10.

Vista är inte ens i närheten av OSX, dessutom krångligare.

Konsten att argumentera är verkligen något du aldrig lärt dig.

Hur kan du säga att gfunktioner som gör Vista snabbare än XP segar ned? Snacka om att du inte suttit med Vista länge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Intresserad av att veta hur mycket det rör sig om...
Har du någon källa för dina påståenden?

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

..se nu till att läsa igenom skiten innan ni gnäller, OK?

"Icke nyttjat RAM-minne är överflödigt RAM-minne"...hehe

Jag skulle vilja mynta mitt egna (mer upplysta):

"allt minne köpt vilket DU inte har nytta av (tvärtom), innebär bortkastade pengar"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Nu var det så att en användare ville ha konkreta exempel på varför man skulle vilja ha Vista framför XP, och jag drog ett fåtal, mindre avancerade exempel... för att vara just det, konkret.

... vilket jag tackar för. Visst är det svårt ibland att påvisa konkreta användarfördelar (tekniskt finns det ju naturligtvis desto mer, men för att relatera till "min" värld i Linux så går det att gräva ner sig i optimering av hårdvara i t ex Gentoo för att sedan i verkligt test finna ut att man vunnit typ 0,5 sekunder i någon lång session av 3D rendering, vilket ju inte ger en stor "wow" känsla precis; alltså överförs inte alla tekniska förbättringar särskilt väl i praktiken).

Jag är mest intresserad av jämförelsen XP och Vista. Det skulle ju t ex inte vara särskilt relevant att jämföra din 12:e punkt med *nix, eftersom ändelsen hursom inte har någon direkt betydelse, eller att jämföra MS databas av drivrutiner med *nix systemens öppna drivrutiner; den senare har ju som prioritering att stödja all hårdvara. Därför är det intressant för mig att få ett svar likt ditt SiBBoR, istället för de vanliga "Vista suger" eller "Vista - säg Wow" svaren.

Att sedan en person upplever det ena som en fördel eller nackdel är ju en subjektiv fråga... å jag föredrar ju egentligen *nix, men pga mitt arbete är jag ändå intresserad av vad som händer på Vista fronten. Vissa kunder har kört in sig på föråldrade program som trots allt gör allt de behöver, en övergång till Vista skulle bara skapa onödiga problem för dem. Men det finns ju andra kunder också för vilka Vista kan vara aktuellt.

Har någon erfarenhet av hur pass bra funktionen för att återställa en fallerande process eller drivrutin fungerar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

Tack för länken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjikför att relatera till "min" värld i Linux så går det att gräva ner sig i optimering av hårdvara i t ex Gentoo för att sedan i verkligt test finna ut att man vunnit typ 0,5 sekunder i någon lång session av 3D rendering, vilket ju inte ger en stor "wow" känsla precis; alltså överförs inte alla tekniska förbättringar särskilt väl i praktiken).

Men visst är Gentoo härligt? Det är otroligt roligt att med de ändlösa konfigurationer och optimeringar man kan syssla med. Det var dock ett tag sedan jag pillade med Gentoo öht, men följer fortf. utvecklingen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjikJag är mest intresserad av jämförelsen XP och Vista. Det skulle ju t ex inte vara särskilt relevant att jämföra din 12:e punkt med *nix, eftersom ändelsen hursom inte har någon direkt betydelse, eller att jämföra MS databas av drivrutiner med *nix systemens öppna drivrutiner; den senare har ju som prioritering att stödja all hårdvara.

Precis. Lite trist att vissa blandar andra OS i en fråga som rörde sig om XP vs. Vista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjikDärför är det intressant för mig att få ett svar likt ditt SiBBoR, istället för de vanliga "Vista suger" eller "Vista - säg Wow" svaren.

Att sedan en person upplever det ena som en fördel eller nackdel är ju en subjektiv fråga... å jag föredrar ju egentligen *nix, men pga mitt arbete är jag ändå intresserad av vad som händer på Vista fronten. Vissa kunder har kört in sig på föråldrade program som trots allt gör allt de behöver, en övergång till Vista skulle bara skapa onödiga problem för dem. Men det finns ju andra kunder också för vilka Vista kan vara aktuellt.

Tack...
Jo, du har så rätt. Det är klart att svaren blir subjektiva. Det var också därför jag skrev "för mig som Vista-användare och datortekniker".

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk

men vad jag förstått så ska Vista bli så tight efter SP1 att har du inte "unika" drivare för varje komponent så godtar inte Windows detta dvs EVGA ASUS osv.d eras drivare ska vara för deras respektive prdukt, smat att har du inte HDMI kompatibla grejjer glöm allt som heter BluRay HDDVD palla ej skärmen HDMI kna du inte HD material på datron

läste omd et in nån dator magasin jag köpte att SP1 ska göra Vista så "priat" säkert

men att man inte kan använda typ OMega drivare osv. för graffet är ju absurt

unika drivare till allt och en massa annat dravel nä håller mig till XP ser inget som kan får mig byta till VISTA väntar tills de släpper nästa DX10 baserade OS det ska komma 2008 tror jag

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
men vad jag förstått så ska Vista bli så tight efter SP1 att har du inte "unika" drivare för varje komponent så godtar inte Windows detta dvs EVGA ASUS osv.d eras drivare ska vara för deras respektive prdukt, smat att har du inte HDMI kompatibla grejjer glöm allt som heter BluRay HDDVD palla ej skärmen HDMI kna du inte HD material på datron

Visst kommer du kunna spela HD material. Men inte HDCP skyddat material utan HDCP kompatibla prylar. Är väl rätt självklart?

Så ska det vara även nu och klaga inte på MS utan på filmindustrin. Det enda MS kan göra är att acceptera det, eller göra så att man inte kan spela HDCP skyddat material alls.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Konsten att argumentera är verkligen något du aldrig lärt dig.

Inga personliga påhopp tack, anmält nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hur kan du säga att gfunktioner som gör Vista snabbare än XP segar ned? Snacka om att du inte suttit med Vista länge.

Det kanske gör Vista snabbare men det är långt ifrån lika snabbt som XP, inse det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så ska det vara även nu och klaga inte på MS utan på filmindustrin. Det enda MS kan göra är att acceptera det, eller göra så att man inte kan spela HDCP skyddat material alls.

Kanske är jag cynisk, men jag tror det finns tillräckliga skäl att vara det. I praktiken är MS en av de få intressenter som skulle kunna sätta press på filmindustrin. Om MS bett dem "fara och flyga" med sina krav så tvivlar jag starkt på att filmindustrin inte skulle gett med sig. Pga MS starka position på PC-marknaden, och det plus att hemanvändares bruk av PC i kombination med andra medier ökar, finns det mycket att hämta för filmindustrin i ett samarbete med MS.

Varför skulle då MS acceptera krav som försvårar deras egen mjukvaruutveckling? Här kommer min cynism in. Förutom begränsat spelutbud var också problemen med film- och musikmedia en av orsakerna till att alternativa operativ system hade svårt att konkurrera med MS. De hindrena är borta och på sätt har marknaden öppnats för större konkurrens. Vad skulle MS vinna på att inte implementera filmindustrins krav? Ingenting! Snarare svärtom. Skulle HD formaten ha varit öppna, alltså om du nu lagligt köpt media så har du också rätt att använda det för personligt bruk oavsett hårdvara, skulle det ha fortsatt att utmana MS "monopol" på PC marknaden; alla spelar trots att inte spel.

Om nu två av de resursstarkaste slår sig samman, MS och filmindustrin, så lär idiotin med restriktioner av HD material att fortsätta. Finns det någon som helst logik i att vara ärlig och köpa HD media men bli tvungen att hålla sig till MS eller Apple för att kunna bruka det på en PC? Film- och musikindustrins DRM är egentligen ett sätt att tjäna pengar på en och samma produkt ett flertal gånger; du betalar en andel rakt igenom hela kedjan ifrån media till sista biten av hårdvara.

Nästa nackdel har att göra med operativ systemets funktionalitet. I professionellt arbete är man knappast särskilt intresserad av att "döda tiden" med se på HD media med någon form av DRM "skydd"; HD media som sådant kanske används med i så fall handlar det knappast om DRM. Varför köra en operativ system som tekniskt sett är "smutsigt" av processer och funktioner användaren ändå inte vill använda eller har nytta av. Användare har alltså inte valfriheten att slippa DRM, utan det körs ner i halsen på honom eftersom det är integrerat i operativ systemet.

Jag tror vi är naiva om vi enkelt bortförklarar detta med att MS är oskyldiga och att allt kan skyllas på filmindustrin. Visst filmindustrin är initiativtagaren, men jag är övertygad om att MS är smarta nog att beräkna vad som säkrar deras marknad bäst, och håller konkurrenter på avstånd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Kanske är jag cynisk, men jag tror det finns tillräckliga skäl att vara det. I praktiken är MS en av de få intressenter som skulle kunna sätta press på filmindustrin. Om MS bett dem "fara och flyga" med sina krav så tvivlar jag starkt på att filmindustrin inte skulle gett med sig. Pga MS starka position på PC-marknaden, och det plus att hemanvändares bruk av PC i kombination med andra medier ökar, finns det mycket att hämta för filmindustrin i ett samarbete med MS.

Njae, tvivlar på att filmindustrin hade gjort mycket om MS så bannade dem helt från datorn. HD-DVD/Blu-Ray har väldigt lite på datorn att göra, visst finns det många som tittar på film på datorn och visst blir HTPCs allt populärare. Men än så är de någon promille av marknaden, något som man kan offra.

Kan man tvinga vartenda led vad gäller uppspelning av media att implementera skiten (till och med TV-apparater) så är nog MS ingen match alls - det här är inte MS hemmaplan finns betydligt inflytelserikare företag som kan säga ifrån mycket skarpare än MS kan.

Finns exempel på tydliga restriktioner som filmindustrin satt för windows (gah, kan inte hitta källan) vad gäller HD-DVD och Blu-Ray jusst därför att datorn är källan till problemet med piratkopiering.
Det företag som kan hållas ansvarigt för att ha underlättat för att gå runt DRMen kan stämmas. Och när det gäller filmindustrin vs. MS så kan det få förödande konsekvenser för MS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Jag tror vi är naiva om vi enkelt bortförklarar detta med att MS är oskyldiga och att allt kan skyllas på filmindustrin. Visst filmindustrin är initiativtagaren, men jag är övertygad om att MS är smarta nog att beräkna vad som säkrar deras marknad bäst, och håller konkurrenter på avstånd.

I det här fallet tror jag faktiskt inte att MS hade något att säga till om. Däremot så är de inte oskyldiga rörande DRM i övrigt. De pushar för sina lösningar och har byggt en ordentlig grund i Vista för det.

MS är inte passiva, gällande sin egna DRM så är de initiativtagarenn helt klart - men allt är inte MS fel. Och HDCP påhittet tycker jag inte man kan klandra MS för. Visst har du en poäng och jag tvivlar på att MS gjorde allt de kunde för att förhindra det, men även om de skulle det tvivlar jag på att de skulle kunna påverka något.

Permalänk
Medlem

Alla som skriver bra saker om Vista är undercoveragenter från Micro$oft... Visst är sanningen skrämmande ?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Inga personliga påhopp tack, anmält nu.

Det kanske gör Vista snabbare men det är långt ifrån lika snabbt som XP, inse det.

Och du vet det hur? Som sagt argumentera.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segendorff
Jo samma sak hände för mig, men som du skrev så var det bara att avaktivera "Driver Signing".

Förövrigt verkar denna uppdatering funka bra, ingen BSOD än

Kanske skrev lite konstigt, menade att innan var det bara att avaktivera Driver Signing Enforcement genom tex Rivatuner, nu kan jag inte avaktivera den på vilket sätt jag än försöker, har testat rivatuner, nointegritycheck och en hel del andra grejer, vill ju inte trycka F8 varje gång jag startar datorn. Fungerade det för dig alltså? hur gjorde du, har du x64 eller 32?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Och du vet det hur? Som sagt argumentera.

Jo hur jag vet att XP är snabbare än Vista?
På en av mina datorer hade jag XP innan jag installerade Vista på den (misstag). Jag märkte direkt hur prestanda försvann och allt kändes mycket långsammare, det var ungefär som att springa på en löparbana för att sedan hoppa över till att springa på en tjockmatta. Segt, Segt, Segt, Segt, Segt, ajaj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Jo hur jag vet att XP är snabbare än Vista?
På en av mina datorer hade jag XP innan jag installerade Vista på den (misstag). Jag märkte direkt hur prestanda försvann och allt kändes mycket långsammare, det var ungefär som att springa på en löparbana för att sedan hoppa över till att springa på en tjockmatta. Segt, Segt, Segt, Segt, Segt, ajaj.

Vista x64 är iaf segt som attan, tappar bandbredd och CPU-kraft i alla benchmarks, går inte äns bra i x64 spel. Förlusten ligger mellan 10-50% i spel. I windows går det ganska hyffsat, bara att installationer går ca 2-3 gånger slöare, verkar stå & gnaga från disken ett bra tag innan nått händer, har stängt av superfetchern och det vart lite bättre, men mycket slöare än XP...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Kanske skrev lite konstigt, menade att innan var det bara att avaktivera Driver Signing Enforcement genom tex Rivatuner, nu kan jag inte avaktivera den på vilket sätt jag än försöker, har testat rivatuner, nointegritycheck och en hel del andra grejer, vill ju inte trycka F8 varje gång jag startar datorn. Fungerade det för dig alltså? hur gjorde du, har du x64 eller 32?

Skrev nog lite luddigt jag med, jo jag får trycka F8 varje gång jag startar och jag har x64, men snart åker nog XP in igen.

Har börjat få BSODs och sen så får jag "Display driver nvlddmkm stopped responding, but has succesfully recovered" om jag lirar BF2142 men inte annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Vista är bara ren skit. Vista är INTE stabilare än XP. En del som läser här på forumet kanske tror på det så sluta ljug. Vista har bara massa irriterande säkerhetsfunktioner. Jag längtar tills Microsoft släpper ett riktigt OS, liknande OSX.

Jag ljuger då inte iaf. Som någon annan skrev så har jag _ALDRIG_ behövt starta om datorn pga krash i vista, det har hänt i xp. Vista hanterar krashade processer mycket bättre än xp.

Säkerhetsfunktionerna stänger du av på 2 minuter, vilket man bör göra eftersom det som du säger är mycket irriterande. Men som sagt, det är enkelt fixat.

Så säg mig VARFÖR är Vista "ren skit"? Om man bortser från att det krävs ganska bra dator för att köra det bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Någon här ansåg att Vista inte är säkrare än XP, men måste bevisligen ha bortsett från några tekniker.

* ASLR, address space layout randomization, hindrar attacker mot minnesplatser med konstant innehåll. Har tidigare funnits i andra OS men kom iom Vista till Windows. Detta går att få via tredjepartsprogram i XP, men hur många kör ett sådant?

* UIPI, user interface privilege isolation, gör bl a att processer med lägre s k integrity level (det finns låg, medium, hög och system) inte kan kommunicera med processer med högre integrity level. Utan denna teknik skulle ett spyware t ex simulera musklick för att stänga av en brandvägg. DLL-injection är ett annat populärt säkerhetshål som stoppas.

* ...vilket inte hade behövts i XP SP2 eftersom brandväggen där tillät all utgående trafik. Vistas brandvägg reglerar båda hållen (som vanliga brandväggsprogram) och stödjer även IPSec. Nu tjänar man egentligen inte mycket på att köpa tredjepartsbrandvägg.

* Även om man använder ett administratörskonto så körs explorer.exe och alla processer där under som en "filtrerad standardanvändare". Inga processer får högre rättigheter om man inte specificerar det själv. Program som vet att de kräver adminrättigheter kan ange detta och få detta godkänt innan de körs (som administratör kan man dock ställa in att denna höjning av privilegier sker automatiskt om man inte vill ha att göra med dialogrutor).

Största klagomålet mot Vistas säkerhetsfunktioner är att UAC-dialogen (som går att stänga av som sagt) ploppar upp hela tiden. Men precis som att en utvecklare kan märka sitt program som att kräver adminrättigheter så kan man även ange att programmet inte kräver det. Eftersom de flesta program inte har detta krav (eller inte bör ha det i varje fall) handlar det helt enkelt om att utvecklarna måste komma ifatt. Om ett program inte är UAC-anpassat så kommer det som standard att fråga efter högsta möjliga behörigheter.

Man kan även tänka sig att en viss funktion inom ett program kräver adminrättigheter, men resten av programmet gör det inte. Då kan utvecklaren välja att bara fråga Windows efter dessa rättigheter när denna funktion ska utföras, inte när programmet startar.

Jag är övertygad om att Vista ger en mycket högre lägstanivå (vilket, let's face it, de flesta användare hamnar på). Är man en power user så kan Vista bete sig precis som XP, med fördelen av de underliggande funktionerna som ASLR och UIPI t ex.

Permalänk

Jag körde XP Professional på min nya dator i drygt ett halvår, innan jag nu bytte till Vista Home Premium. För mig är det påtagligt att Vista flyter mycket bättre än XP på mitt system, plus att jag slipper XP:s buggar. Är grymt nöjd med Vista.

(E6600 2.5. GHz, 2Gb minne, GeForce 7900GS)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
plus att jag slipper XP:s buggar.

Och får lida med Vista buggar?

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdaaM
Och får lida med Vista buggar?

Jag har då inte stött på någon som är allvarlig. Det värsta jag har stött på är beräkningen av tiden vid filöverflyttning etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tycker Vista flyter på bättre än XP. Inte märkt några märkbara prestanda förluster i spel heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insider
Tycker Vista flyter på bättre än XP. Inte märkt några märkbara prestanda förluster i spel heller.

Jag kritiserar dig inte, men din åsikt är ytterst svår att validera ifall du inte uppger en hårdvaru- och mjukvaruspecifikation. 10 - 15 % sämre prestanda kan i vissa hårdvarukonfigurationer motsvara 0 % eftersom prestandan i båda fallen ligger över vad din monitor fysiskt kan prestera. Vissa avkall på prestanda pga tillförda funktioner eller kopieringsskydd kan mycket väl trollas bort av högpresterande hårdvara, men det negerar ändock inte faktum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag kritiserar dig inte, men din åsikt är ytterst svår att validera ifall du inte uppger en hårdvaru- och mjukvaruspecifikation. 10 - 15 % sämre prestanda kan i vissa hårdvarukonfigurationer motsvara 0 % eftersom prestandan i båda fallen ligger över vad din monitor fysiskt kan prestera. Vissa avkall på prestanda pga tillförda funktioner eller kopieringsskydd kan mycket väl trollas bort av högpresterande hårdvara, men det negerar ändock inte faktum.

Nu är ju en åsikt per definition subjektiv och behöver således inte valideras på ett annat sätt än att någon yttrar den.

För mig personligen så är skillnaden mellan XP och Vista väldigt liten. Starttiden är i princip den samma och jag märker ingen skillnad i de få spel jag spelar. Jag har förvisso stängt av i princip alla tjänster som går (kanske 10-15 st) och kör inte sidebar och sådant junk (men dock aero). Det är möjligt att någon form mätbar skillnad finns, men så länge jag inte märker det själv så spelar det ingen roll. Snarare känns Vista snabbare p g a att det är lättare att navigera och hitta saker.

Permalänk
Medlem

Jag har ju kört Vista H-P ett tag nu och jag måste säga att på min burk e iaf vista bra mycket mer snabbstartat än vad xp var och alla uppdateringar i windows update flöt ju bara in i burken som smält smör, inga svårigheter där inte mot vad man e van vid annars.

En del verkar faktiskt ha hänt med programkompatibiliteten också sen jag körde en sen beta av vista eftersom innan blockerade DEP Diablo 1 för att den trodde att det var skadlig kod men nu säger den ingenting om det så lite mer "träffsäkert" verkar just DEP ha blivit iaf.

Hittils har jag inte hittat något att klaga på vad gäller Vista förutom att jag har lite problem att hitta i kontrollpanelen nu med allting dom har lagt in där nu men det e ju mer en vanesak som man lär sig med tiden

Man får väl se hur Vista artar sig efter att man använt det i ett par månader.

EDIT: Weee nu funkar Ray's G15 mod till winamp i vista det gjorde det inte på betan

Hmm det var någe mer jag hittade i vista som jag gillade men jag har glömt det nu igen

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Jag ljuger då inte iaf. Som någon annan skrev så har jag _ALDRIG_ behövt starta om datorn pga krash i vista, det har hänt i xp. Vista hanterar krashade processer mycket bättre än xp.

Säkerhetsfunktionerna stänger du av på 2 minuter, vilket man bör göra eftersom det som du säger är mycket irriterande. Men som sagt, det är enkelt fixat.

Så säg mig VARFÖR är Vista "ren skit"? Om man bortser från att det krävs ganska bra dator för att köra det bra.

Ingen större idé att fråga. Skickade ett PM och fick tillbaka någon som definitivt klassas som personligt påhopp.