Permalänk
Robot

hem monterad 1U rackserver

Komponenter:

CPU: Intel Pentium 4 Prescott 3.0 GHz
Moderkort: Abit SG-95
Minne: TwinMOS 2x1024 DDR2 PC5300
HDD: 4xSamsung 400 GB IDE
NIC: Realtek rl8169 10/100/1000
Chassi: Chieftec 1U UNC-110S-B /w 200W nätagg

Besök albumet: hem monterad 1U rackserver av nfm

Permalänk
Medlem

Ja en 3.0GHz Prescott kanske inte är rätt val för en 1U-server heller med tanke på den extrema värmeutveckling den har.

P.s Se över saer skrivning i rubriken

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jag tänkte precis samma sak om prollen.

Vart har du fått tag på den där fina böjen till nätverkskortet?
Finns det sånna för graffikkort också? det skulle vara väldigt bra isåfall.

Permalänk
Medlem

jo en 479-prolle hade nog varit bättre. Tänkte dock att man borde kunna kyla prollen med vatten istälet. Typ ha zalmans passiva kylare utanför datorn. Borde ju finnas block till det alternativt så får man modda det lite. Finns ju även extremt slimmade block till hårddiskarna så även de får vara svala.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag tänkte precis samma sak om prollen.

Vart har du fått tag på den där fina böjen till nätverkskortet?
Finns det sånna för graffikkort också? det skulle vara väldigt bra isåfall.

Sånna Böjar aka Riser cards finns till de flesta korten och finns att köpa på ganska många ställen:D

http://www.pixmania.com/se/se/539020/art/cooler-master/grafik...
Ett med PCI-E x16:D

/Apeman90

Permalänk
Avstängd

åh, fan va nice:D

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

PCI-risern följde med lådan vilket jag var glad för eftersom en PCI 32 bitars PCI-riser är ganska svår att få tag på. Nästan alla man kan köpa löst är PCI-X eller PCI-E.

Tyvärr var chassit gjort så att den ända kortplatsen som finns i lådan var anpassad för porten näst högst upp på moderkortet vilket i mitt fall var en PCI-E port så jag fick fimpa bakpanelen på nätverkortet. Sitter lite halvlöst men det funkar, burken står i serverhall så den ska förhoppningsvis inte flyttas så mycket

CPUn var det inte jag själv som köpte, fick moderkortet och CPUn slängd efter mig av en polare som inte ville ha det längre så då verkade det dumt att inte använda det

Permalänk
Hedersmedlem

Vackert, fast antar att det blir ruskigt varmt i chassi när diskarna får jobba?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Good work, nfm Men jag har redan sett pics på den! /Krillepille

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
Sånna Böjar aka Riser cards finns till de flesta korten och finns att köpa på ganska många ställen:D

http://www.pixmania.com/se/se/539020/art/cooler-master/grafik...
Ett med PCI-E x16:D

/Apeman90

ÅÅh Helvete! fan vad najs, men synd att det är svårt att fåtag på PCI 32 bitars PCI-riser. det är såna jag komer att behöva mest när jag ska bygga en dator i en tunn portfölj. (framtidsprojekt, efetr nyår någongång)

Är det här ett PCI 32 bitars PCI-riser: http://www.webhallen.com/prod.php?id=40052

Permalänk
Medlem

Jo det är det, men det är inget du får in i en 1U låda. Men ska du bygga i en portfölj har du kanske lite mer plats på höjden och då går den bra.

Permalänk
Medlem

trevligt chassi. hur tycker du att kvalitén var? Jag tänkte skaffa ett sånt här till min router men är lite osäker om måtten stämmer med mitt asus cur-dls. Har inte sett nån annan som kört med detta chassit så jag behövde gräva upp det här galleriet igen (över 1 år senare)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Hej!

Jag ahr precis köpt ett sådant chassie begagnat. Mitt problem är att jag har ett 24-pins moderkort, medans nätagget bara har en 20-pins kontakt. Men eBay är lösningen. 13,50 kr inkl frakt från Hongkong. Väntar på den och sen blir det att bygga en Windows Home Server v2 Vail.

Har ett par frågor till TS: Låter nätagget mycket?
Måste man ha fläktar i chassiet? Jag kopplade in ett annat nätagg för att testa dom kom med, och det lät ju som en mindre orkan så dom har jag plockat ur och ska slänga.

Annars verkar det vara ett rymligt och hittils lätt arbetat chassie. Väger sjukt mycket.

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro