Permalänk
Medlem

Japp, jag kör med originalnätagget, det funkar prima med klockad E4300 och ett 8800GTS... Dock har jag fått nåt jävla strul med nVidia drivrutinerna, men det är inte nätaggets fel...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Perfekt Det där nätagget har oanade krafter

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Nån som vet om man kan sätta fast en Thermalright SI-128 utan problem på detta moderkortet?

Kan gladeligen meddela att det går. Det var dock med stor möda jag fick fast den. Eftersom arbetsytan blev begränsad i chassiet. Men efter lite blodvite fick jag ned kylaren i min vackra Silverstone TJ08.

Kommer lägga upp lite bilder och så under kvällen tror jag.

Körde innan med Lian Li PC-V300 och Intels Stockkylare. Men var missnöjd med ljudnivån.

Då var tempsen.

Idle:
Core 0: 45°
Core 1: 45°

Load:
Core 0: 68°
Core 1: 68°

Nu kör jag med det i sign och har följande temps.

Idle:
Core 0: 42°
Core 1: 42°

Load:
Core 0: 78°
Core 1: 78°

Notera att det är utan fläkt på CPU-kylaren, alltså passivt. Samt att det är maxload i TAT. När man spelar WoW, går den upp runt 52-54°.

Kommer snart sätta fläkt på den och testa. Finns det några frågor eller så, var god PM:a mig eller citera mitt inlägg.

Mvh,
Qn1f3

EDIT: Angiven temp, var felaktig. Stämmer nu.

Permalänk
Medlem

Sa mig inte så väst mycket. Men det är väl för att jag inte är speciellt insatt i moderkort.

Men, jag planerar datorköp och funderar på att köpa ett mATX med inbyggt grafikkort, och köpa ett "riktigt" grafikkort lite senare. Frågan är då, vad är skillnad på mATX och ATX förutom storleken och lite färre PCI-platser? Är det något som är sämre gällandes prestanda?

Lite off-topic, men hoppas på svar

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Det som skiljer mest förutom det du nämner är att de oftast har betydligt sämre överklockningsegenskaper, Abit F-I90HD är det enda mATX kortet jag hört talas om som iaf har acceptabla överklockningsmöjligheter.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Japp, jag kör med originalnätagget, det funkar prima med klockad E4300 och ett 8800GTS... Dock har jag fått nåt jävla strul med nVidia drivrutinerna, men det är inte nätaggets fel...

gött, men du hur är det med plats i den lådan?..

alla Pci.e kkort är lika höga va ?. ( om vi bortser ifrån RIKIGT kass kort)

iaf 8800korten ?

tänkte köra ett 8800GTX. tror du att jag får in det i en Aspire qpack låda?

behöver jag flytta på något etc?

Mvh david

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

GTX vet jag inte riktigt, hur mycket längre är det än ett GTS? Höjdmässigt är det inga problem, det är i princip måtanpassat, tor inte GTX ska sticka ut mer. Med mitt GTS har jag fritt från bakersta kanten på moderkortet, alltså ungefär 5-6 cm.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

okej.. nej Höjden på grafikkorten är ju den samma på alla moderna grafikkort, "höjden/brädden" Djupet/längden skall variera.. tror GTX är 27cm långt om jag minns rätt.

hoppas det passar? för det är väl inget i vägen?, diskett station etc

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Nej, den sitter längre åt vänster... Det ska vara helt fritt ända bak, möjligen att någon sladd eller så hamnar i kläm, men sådant går ju att dra om...

Tog fram linjalen och mätte lite nu, du borde ha 1-3 cm fritt bakom kortet innan det tar i chassit, så det är borde gå bra!

Det som är mer tveksamt är väl då om nätagget verkligen pallar med att driva GTX kortet... Det krävs totalt 32 Ampere på 12V linan, nätagget som är med original i X-Qpack lådan ligger på 30 Ampere...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Det som skiljer mest förutom det du nämner är att de oftast har betydligt sämre överklockningsegenskaper, Abit F-I90HD är det enda mATX kortet jag hört talas om som iaf har acceptabla överklockningsmöjligheter.

Gigabyte GA-G33M-DS2R finns ju också.

Permalänk
Medlem

Ah, ok, då har jag hört talas om ett till mATX kort då Visste inte att det fanns det, men bra att det finns fler alternativ än ett

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur är detta kort med Intels nya processorer med FSB 1333. Får man uppdaterat kortet så det klara 1333FSB med nyaste Bios uppdateringen eller?

Permalänk
Medlem

http://theinquirer.net/?article=41419 <- låter ju inte så dumt, även om det inte är exakt samma chipset så tillhör dom samma chipsetfamilj.

Permalänk
Medlem

Eh, alltså va? Är inte dendär posten lite i fel forum? Dedär borde väl gå under AMD-relaterat?

Eller är det jag som är ute och seglar?

Permalänk
Medlem

skulle ochså villja veta om detta kort klarar 1333 i fsb. Tror ni den kommer stödja de nya 45 nm processorerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zigi
Eh, alltså va? Är inte dendär posten lite i fel forum? Dedär borde väl gå under AMD-relaterat?

Eller är det jag som är ute och seglar?

Nja det är samma chipset, fast intel-motsvarigheten, den skapades innan AMD köpte ATi.

Samt att det intressanta var h264-accelerering iochmed en bios-update.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att AMD inte direkt högprioriterar att göra motsvarande uppdatering för Intel-varianten. Synd!

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en fläkt som passar på moderkortet och inte är högre än 10cm? Min E4300@3GHz ligger på 75-81 C hela tiden med stock kylaren (100% load). Vill gärna klocka lite mer. Tack.

Zalman CNPS7000B-Cu
Den verkar passa in iaf. Men kan den kyla ner min cpu mer än stock kylaren?

Permalänk

Jag sitter själv och tittar på en htpc-konfig med detta moderkort.

Det som skall ingå är:
Ovan nämda moderkort
En st 2,5" 160GB hårddisk
En st Intel E2140 processor
En st slim DVD med slot-in
Picopsu 120W

Det är den sista komponenten som ställer till funderingar, jag vet inte om den kommer orka driva datorn. Den borde det med med lite klockning så vet man ju inte.

SÅ!
Är det någon här som skulle kunna mäta hur många Watt eran dator drar från väggen?

MVH
Lillpeparoni

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

..kan säga att mitt Abit kort dog förra veckan. Uhm.. Skickade in den till butiken, men istället för att få ett likadant kort så valde jag att prova Gigabyte GA-G33M-DS2R. Får se hur den fungerar, verkar vara problem att köra E4300;an dock när den saknar 1:1 divider, men men får köpa en annan prolle i värsta fall.

Jag är tacksam över kompletts snabba handlande och deras trevliga bemötande, inge tjorv alls, kutos to Komplett!

Någon annan som har fått skicka tillbax sin fatality?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så klockar väl G33M kortet som en jäkla gud så det bytet är inte helt fel Mitt funkar prima, helt stabilt med allt i sign, hoppas att det håller sig så...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Så vitt jag vet så klockar väl G33M kortet som en jäkla gud så det bytet är inte helt fel Mitt funkar prima, helt stabilt med allt i sign, hoppas att det håller sig så...

jo men det var ju något med 800Mhz c2d (e4300) och (1:1 divider) med detta mobo, det jag funderar är om man då måste byta prolle, och i så fall till vad ?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Aha... Well, om du ska byta prolle så kan ju E6550 eller E6750 vara tämligen bra alternativ

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu finns det BIOS som fixar CPU:er med 1333MHz buss: http://www2.abit.com.tw/page/uk/download/download_bios_detail...

Permalänk
Medlem

Själv är jag super nöjd med Abit kortet. Inte det minsta krångel sen jag fick den. Har haft den nu ett bra tag.
Den är i stort sett på 24/7.
Köper jag en ny CPU med 1333 FSB så slänger jag in den nya Bioset.

Thx Dunde.

Notis: Jag har alltid kört med moddade Biosar. Från första början och även nu så har dom släppt en moddad Bios som bygger på den senaste officiella Bioset dvs v.16.
LÄNK:
http://www.area3d.ch/forum/forumdisplay.php?f=56

Har provat både moddade och orginal och tycker att moddade fungerar mycket bättre än orginal just på det här moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det är en sak jag inte har fattat, funkar detta kort med intels nya processorer Penryn? Är det någon som vet nått?

Permalänk
Medlem

Har haft detta moderkortet nån månad nu och är skit nöjd! Fick först en E6320 för 400kr som jag körde i 2.4ghz men jag bytade mot min E6600 som jag hade i min vanliga dator. Så nu kör jag 333*9. kan man få högre FSB med det moddade bioset? Klockar man bättre om man stänger av det integrerade grafikkortet? Och var låser man pcie till 100?

Sen, vad ska man ha för kylare i silverstone SG01 evo chassit? Funderade på nånkylfläns som kyls av nätagget men folk säger ju att då varvar nätagget upp för mycket. Vill att det ska vara så tyst som möjligt! Men cpun är sval på 3ghz med oginal spänningar. Intel stock kylaren låter ju rätt mycket även på lägsta varv.

Har också lite problem med usb. Ibland bootar den inte när man har usb enheter i fronten och ibland funkar inte tangentbordet när man ska in i bios.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Ladda hem det senaste mod-BIOSET som finns länkat högre upp i tråden, där kan du ställa in PCI-e hastighet och allt sådant. För övrigt så ska du inte överklocka överhuvudtaget om du kör med det integrerade grafikkortet, risken finns att du bränner nordbryggan... Om du har satt in ett externt kort så stängs det integrerade automatiskt av. Rekordet i FSB tror jag ligger runt 360-370 MHz någonstans med det moderkortet...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

aha nej jag kör just nu med 8600gt, så då behöver jag alltså inte stänga av det inbyggda.

Måste man registrera sig på sidan där uppe? FÖrsökte innan men lyckades inte så bra..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, du måste registrera dig, men är definitivt värt det!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD