Kompakt digitalkamera +2000:- (Canon Ixus 70/75)

Permalänk
Medlem

Kompakt digitalkamera +2000:- (Canon Ixus 70/75)

Hejsan
Jag har läst igenom alla trådar om kompakta digitalkameror på de fem första sidorna här samt den äldre "FAQ/att tänka på"-tråden som är klistrad.

Jag är helt ny inom digitalkameror men litar mer på Sweclockers samlade kunskap än någon försäljare i den lokala elektronikaffären.

Hur som helst, det jag söker är en allround/semesterkamera för hemmabruk kring 2-3000 kr klassen. Det viktiga är bildkvalitet, batteritid samt uppladdningstid.
Sekvenskort kommer förmodligen aldrig användas, troligtvis inte speciellt många mörkerfoton heller. Ingen superzoom á la fågelskådare eller nudiststrand besök heller, det vardagliga familje/fest/semsterfotona helt enkelt. Fördel om det är enkelt att stabilisera - dvs undvika att ta suddiga kort som ofta blir fallet med mina föräldrar.

Vilka specifikationer är viktigast? Jag har uppfattat som x10 zoom sällan behövs samt att megapixel över 6-7 inte kommer att utnyttjas. Sen ISO: högre bättre ljus = kornigare bild?

De kameror som kommit upp är Fujifilm Finepix 30/31d samt Canon Digital Ixus 70/75. Av någon anledning tilltalar Ixus mig mer, men jag vet inte vilken av de två modellerna som är bäst (mest prisvärd).

CANON DIGITAL IXUS 70 2400:-
CANON DIGITAL IXUS 75 2700:-
Vad är skillnaden på dessa egentligen?

Finns det bättre kameror i denna prisklassen? Motivera (mer än "för den har jag").
Märken? Nikon, Sony, Olympus?

Tacksam för svar, innan min far köper ngn billig skitkamera likt den förra vi hade!

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Personligen är jag mer tilltalad av Fuji-kamerorna är IXUS:arna.
Jag har själv en IXUS 50 som jag fått gratis, annars hade jag varit ägare till en Fuji F11 eller F30 istället...
Fujikamerorna är bra på detdär med suddiga (eller inte suddiga) kort, just för att den har väldigt lite brus på höga ISO-tal. Detta gör att man kan använda kortare slutartid med samma bildkvalitet som på tex IXUS:arna. Därtil får man, i större utsträckning, åxå bättre bilder när man tvingas använda blixt (vilket man åxå det behöver i mindre utsträkcning med Fuji:sarna), eftersom man med högre ISO-tal får med mer av det befintliga ljuset och mindre av blixtljuset, vilket ner "naturligare" bilder.

Därmed inte sagt att IXUS:arna är dåliga, jag tycker de är helt okej och jag använder min när jag inte orkar/vill släpa med systemkameran, men de hade inte varit mitt förstahandsval.

Permalänk

Min moster har en IXUS 950IS och jag är inte alls imponerad av den, tar enbart skapliga bilder. många av hennes semesterbilder blir misslyckade pga suddighet eller felexponering.

Farsan har en ixus 40, tar inte heller speciellt bra bilder. Tjejen hade en A520 som tog rent ut sagt värdelösa bilder, suddiga och mörka eller extremt överexponerade.

Jag förstår inte riktigt vart den här canon/ixus hysterin kommer ifrån.

Själv kör jag med sonykameror istället och det är BETYDLIGT lättare att få till bra bilder.
Fujifilm ska väl också göra bra kameror, tänker på deras F30/F31 serie.

Nej, canons kompaktkameror verkar kräva betydligt mer av användaren jämfört med exempelvis Sony eller Fujifilm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kj_bassplayer
...
Själv kör jag med sonykameror istället och det är BETYDLIGT lättare att få till bra bilder.
Fujifilm ska väl också göra bra kameror, tänker på deras F30/F31 serie.

Nej, canons kompaktkameror verkar kräva betydligt mer av användaren jämfört med exempelvis Sony eller Fujifilm.

Så för en amatörfotograf är Fujifilm Finpix F30/31 att föredra?

Vilken Sony rekommenderas i den prisklassen?

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en Hitachi HDC-763E (7 megapixel) för 2300:- för nån vecka sedan som jag är tämligen nöjd med. Iofs är jag inte sådär extremt fotointresserad.
Exempel på bildkvaliteten.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Bästa batteri (strl, kostnad, laddningstid), laddare (kostnad), minneskort (XD för Finepix elelr SD för Ixus) etc?
Vad följer med?

Känns dumt att spar anågra hundralappar på kameran om man måste lägga till 1k för extra batteri samt dyrare minneskort...

Om jag köper finepixkameran har jag att välja på Siba eller NetOnNet. Köper jag Ixus är det Siba eller El-Giganten. Vilken butik är bäst med hänsyn till garanti, försäkring, support etc?

Edit: skapade en tråd på min hemmabio för mer tips/hjälp. Finepix F31D verkar rekommenderas där med, jag återkommer med belsut men det lutar åt den.

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Avstängd

F30 har ju grym batteritid, minneskort är ju nästan gratis nuförtiden, xd är väl fortfarande något dyrare men nuförtiden rör det sig ju om tior så spela roll, värre när jag köpte 256MB för 1030kr från tyskland ...

Verkar inte vara någon direkt skillnad på Ixuskamerorna, om du kollar dpreview eller så och en review på ixus 75 (som antagligen heter något annat i USA) så har de säkert exempelbilder som jämför med ixus 70.

Jag vet inte varför canon är så populärt, men det är ju det mest sålda märket och det gör ju sitt, flera av de andra tillverkarna hade ju inte digitala systemkameror, flera har dött eller lagt ner kompaktkameratillverkningen nuförtiden, och Ixus var och är ju snygg, men nuförtiden är den ju inget speciellt.

Tror dock utseendet och att det är det största varumärket är det det hänger på.

Jag har ju sagt vad jag tycker om F30 i de andra trådarna så det vet du ju redan om, skall du ta något annat skulle jag nog gå på ixus 850 is för att den har 28mm vidvinkel, men bilderna ser ju fortfarande inte bättre ut än f30s och den är dyrare. Eller en Nikon d40 om den får kosta lite mer.

Permalänk

Jag skulle verkligen satsa på F31, tar du bilder inomhus har ingen av ixusmodellerna någon chans, är totalt värdelösa på fotografering i mörk miljö.

F31 tar ju extremt bra bilder med väldigt lite brus vid högt ISO och har därför blivit populär för att kunna ta bra bilder även under dåliga ljusförhållanden.

Permalänk
Medlem

f40 vs. f31? förutom SD vs. XD (minneskort) samt svenska- vs engelska menyer?

f40 är uppföljaren till f20 (budget) och inte f30 (vars uppföljare blir f50). Men de ligger i samma prisklass och om man inte ställer in så mkt manuellt kanske en f40 är lättare?

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att F30/F31 har bättre sensor än F40?
Batteritiden är grymt bra. Hade med mig min F30 till Kina för tre veckor sen. Tog ca 450 bilder där och kanske 100 här hemma efteråt... Har inte behövt ladda den än!

Permalänk
Medlem

Det blev en Fujifilm f31d. Köptes på NetOnNet lagershopen i Borås för 2490:-
4 års försäkring trygghet+ (inklusive stöld, åska, fukt etc), 699:-, 2gb xD, 415:- samt en väska för 99:-
Totalt 3703:-

Tack för hjälpen!

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se