Permalänk
Medlem

Widescreen eller 4:3 tft?

Hej

Det är så att jag kanske får chans att sälja min CRT-skärm och tänkte i och med det byta till tft.
Jag har surfat runt lite gran, främst på komplett.se, och tittat på olika skärmar. Jag såg många fina 19" men förstår inte riktigt en sak. Det här med widescreen, varför finns det så många "billiga" widescreen-skärmar som är så "bra"? För vad jag förstått så är låg ms och och hög bildkontrast osv bra.
Ta denna skärm som exempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339032
vad gör denna skärm så mycket billigare än en dyrare 4:3 tft-skärm som exempelvis denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319173
som inte verkar lika bra?

Hjälp mig här alltså, behöver lite rådgivning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför det finns så många i widescreen nu är väll att det börjar bli mer eller mindre standard med widescreen precis som på tv-aparater.

Att de är billiga är att de säljer bra och därmed kan de hålla ett lågt pris på widescreen skärmarna.

Tycker du ska kika på en widescreen helt klart, rätt bekvämt när man vant sig, då man inte behöver böjja huvudet upp och ner lika mycket.

Kan till sist nämna att jag själv har en 22" widescreen skärm och är mycket nöjd

EDIT: på jobbet har vi 19" "icke-widescreen" och det känns väldigt långt från toppen till längst ner.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Avstängd

En 19" 4:3 har dessutom större bildyta än en 19" 16:9 eller 16:10, och det är väl en anledning till att de kostar mer kanske.

Men jag skulle bara titta på widescreen också, du fick ju dessutom något trevligare upplösning på LGn där ovan.

Sedan säger ju inte specarna allt.

Permalänk
Medlem

widescreen är framtiden Dock är det ingen idé att ha widescreen med mindre skärmar än 20. 19" ws är inget att njuta över. 22" wide är dock något...

Permalänk
Medlem

Eller så kör du på en 24" Acer som mig. Jag är väldigt glad över att ha bytt upp mig från min 19". Den var absolut inte dålig, jag bara lessnade på den.
24" är mumma att spela på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.