AMD athlon XP 3000+ seriöst uber problem

Permalänk
Medlem

AMD athlon XP 3000+ seriöst uber problem

Dator
Proc: AMD Athlon Xp 3000+

Mobo: Asus a7v600-x

Minne: Kingston 512mb
Microone 1024mb

Hårddisk: Maxtor 200gb sata (sönder)
WD 160gb sata (Ny, inte ens fornatterad)

Grafik: Radeon 9250 128
GF 4400gt 128mb

Nätagg: okänt märke men testat med ett Cooltek 600w

Problemet: Först när jag startade datorn så 5/6 ggr så dog datorn när windows höll på med dom sista autostart programmen. Efter att den hade dött så måste jag ta bort strömmen från nätagget. tills mobot är helt utan strömm. då kan jag starta igen, och pröva på nytt.

1/6 ggr så kommer jag in i windows och kan köra normalt en stund den är alldrig helt stabil. kan plötsligt bara dö bort och då är det samma sak som gäller som när den dör i uppstarten.

Sätter jag i windows xp skivan så börjar den ladda men när den kommer till läget där man ska acceptera användar villkoren. där har den dött alla ggr jag har prövat.

Laddade ner ubuntu live-cd brände den. prövar jag den så kan den nog starta prov versionen av ubuntu.

Det känns som jag har prövat allt. Alla som har något förslag på vad som kan vara felet eller ett förslag på vad ja kan pröva för att lokalisera var felet kan vara, var snäll och gör ett inlägg. kan nog filma ett videoklipp av händelse förloppet om ni vill.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Skulle hjälpa att veta just när det här började? Installation av nya drivisar? Installation av ny hårdvara? Avinstallation av något?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt när det började. iom att det inte är min dator men efter vad jag har fått höra så har problemet funnits nästan sen den var ny. men inte lika allvarligt.
Men nya drivisar kan det ju inte var, då det funkar lika om jag lägger i den nya wd disken.

Mobot tycks ha ett pipande/ylande ljud kommer från mobot. Så det tyder väl på defekt mobo...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Jag hadde samma problem med ett msi mobo som jag köpte på komplett så jag tog och skicka till backa de och de var fel på mobo sa dom

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk

Jag har exakt samma problem som jag skulle vilja ha svar på, och exakt samma moderkort (Asus a7v600-x).

Moderkortet följde med en Socket A/462 AMD Duron (Spitfire) 900 Mhz:are, som ju inte är så frän, så jag köpte en beggad Athlon XP 2400+ (Thoroughbred (A? B?)), men när jag bytt ut processorn så startar datorn i 4-5 sekunder och slås av direkt. Datorn som fungerat felfritt innan, fungerar också bra när jag bytt tillbaka processorn.

Jag kollade då upp BIOS:et på ASUS' hemsida, och såg att man behövde flasha BIOS:et för att få stöd för alla CPU:s som ASUS skrev stöddes, vilket ju är logiskt, så jag flashade BIOS:et till senaste versionen (1009, från tidigare versionen 1006), men när jag åter försökte byta processorn så händer samma sak. Den är på i 5 sekunder, sen dör.

Är det här ett generellt problem, eller är det specifikt för just ASUS eller AMD?

Permalänk

Re: AMD athlon XP 3000+ seriöst uber problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wyver
massa text

Eftersom den går ett tag innan den dör, har du kollat så den inte blir för varm? CPU fläkten kanske dött eller strömsladden hoppat ur? Eller kanske GPU fläkten.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Re: Re: AMD athlon XP 3000+ seriöst uber problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Eftersom den går ett tag innan den dör, har du kollat så den inte blir för varm? CPU fläkten kanske dött eller strömsladden hoppat ur? Eller kanske GPU fläkten.

Jag trodde jag hade det problemet, men CPU-fläkten funkar, och har använts tidigare till Athlon-processorn. GPU-fläkten är ett problem. Den blir väldigt varm, och jag har fått ta till några egna patent för att lösa det problemet, men funkar den med ena CPU:n, borde den funka med den andra också.

Permalänk

Re: Re: Re: AMD athlon XP 3000+ seriöst uber problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NilsWithDaSkills
Jag trodde jag hade det problemet, men CPU-fläkten funkar, och har använts tidigare till Athlon-processorn. GPU-fläkten är ett problem. Den blir väldigt varm, och jag har fått ta till några egna patent för att lösa det problemet, men funkar den med ena CPU:n, borde den funka med den andra också.

hmm ... ok, för jag tycker iaf det låter som nått hårdvaruproblem när du testat med olika OS osv. Kanske någon komponent på mobot som är trasig då, men det är ju itne så lätt att testa, eller ju kan ju slänga i ett annat mobo men då får du ju bara fram att/om det är sönder, men inte på vilket sätt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Fläkten snurrar.... Men haqr kommit en bit på vägen... tog bort batteriet från mobot några minuter.... startade sen datorn....
prövar först med maxtor disken ( mer eller mindre sönder) windows startar när jag kommer till inloggnings rutan så står det nått felmeddelande sen dör datorn....
inga problem byter till wd å sätter i windows cdn.. installation kör en stund sen får jag felkod: 4, googlar felkod:4

http://support.microsoft.com/kb/330181/sv
men för mig är det \i386\ ntkrnlp.exe som det klagar på

trodde till först att det var tempen så jag bytte kylpasta. kollade först i bios tempen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Kan det vara läkande kondensatorer som är felet? Datorer hänger sig väldigt sporadiskt när dessa läker.. titta fysiskt på moderkortet. ? Men du sa ju även att det varit så här ända sen datorn va ny.. då känns det ju ändå ologiskt att det kan vara det.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

lutar snart mot att beställer nya komponenter, en budget am2 och säljer delarna som jag vet funkar åt honom.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad