Senaste nytt om G92! [Sammanslagen med "Information kring G92"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Var har du fått den lögnen ifrån?

2 nyheter om G92:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Jag misstänker att han menade att folk och fanboys får för sig att 2900XT skulle ha någon hemlig inneboende prestanda, som ATi har dolt för oss, och detta baserat på att det har 320 stream-processorer.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
och detta baserat på att det har 320 stream-processorer.

Men nu stämmer ju inte det över huvudtaget, så... R600 har 64st Super Scalar enheter, mot G80s 128 Scalar-enheter. Varje Super Scalar-enhet består av en huvudkärna och 4 hjälp "kärnor". (4+1)*64 = 320. Men jämför vi likadant för G80 så bli resultatet: Scalar-enheten har en huvudkärna + en hjälp "kärna". (1+1)*128 = 256. Poängen är bara att nVidia räknar varje hel enhet som en Stream Processor, medans ATi fuskar och räknar varje del av deras Super Scalar-enhet. Så, det är inte 320 vs 128 som gäller, det är 320 vs 256. 256 som är clockade i 1,35Gh (GTX) och 1,5Ghz (ultra).

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Var har du fått den lögnen ifrån?

2 nyheter om G92:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Jag kommer tyvärr inte ihåg sidan jag läste det på. Det gällde iallafall rå beräkningskapacitet. Sen har man ju sett varenda ati-människa på swec som lovar och svär att allt bara är drivrutinsproblem och när de nya drivrutinerna kommer så kommer 2900 att dansa runt 8800ultra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tillbaka ONTOPIC nu så inte denna tråden blir låst. Här snackas det om g92, inte om 2900xt är snabbare än gtx/ultra.

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk

Men vafan kommmer det i november för jag behöver ju en dator nu Aja blir till att köpa ett budget kort nu och börja skramla, lär bli trevligt att lira Crysis med g92

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maktkatt
Tillbaka ONTOPIC nu så inte denna tråden blir låst. Här snackas det om g92, inte om 2900xt är snabbare än gtx/ultra.

Anledningen till att jag pratar om 2900 är för att det är snabbare på pappret än 8800 men det stämmer inte i verkligheten. G92 sägs vara dubbelt så snabb om inte 3 gånger så snabb på pappret. Fast vad säger det om verkliga applikationer? ingenting. Jag tror inte ens det blir 50% ökning. Snarare 20-30% vilket i sin tur är rätt mycket. Fördelen med G92 kommer snarare att vara full DX10.1 och ljudutgång på kortet.

Tror också att chipstorleken kommer vara mindre. En vidareutveckling av G80 helt enkelt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Men nu stämmer ju inte det över huvudtaget, så... R600 har 64st Super Scalar enheter, mot G80s 128 Scalar-enheter. Varje Super Scalar-enhet består av en huvudkärna och 4 hjälp "kärnor". (4+1)*64 = 320. Men jämför vi likadant för G80 så bli resultatet: Scalar-enheten har en huvudkärna + en hjälp "kärna". (1+1)*128 = 256. Poängen är bara att nVidia räknar varje hel enhet som en Stream Processor, medans ATi fuskar och räknar varje del av deras Super Scalar-enhet. Så, det är inte 320 vs 128 som gäller, det är 320 vs 256. 256 som är clockade i 1,35Gh (GTX) och 1,5Ghz (ultra).

Saken är att ATi framhåller att det är 320 stream-processorer, och alla fanboysen har svalt det med hull och hår....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Saken är att ATi framhåller att det är 320 stream-processorer, och alla fanboysen har svalt det med hull och hår....

Klart dom har, dom är ju ett gäng idioter så...

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Världseliten är här och postar ser jag. Era streamprocessorer, kärnor och scalarenheter säger ju ingenting. Kan ni inte använda flops eller något istället? http://sv.wikipedia.org/wiki/Flops.

Permalänk
Inaktiv

hur fan kan g92 heta 8950... då är det fan g80 serien inte g92. vad håller dom på med egentligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
Världseliten är här och postar ser jag. Era streamprocessorer, kärnor och scalarenheter säger ju ingenting.

Jo, det säger allt. Det är bara så att du är för dum eller oinsatt för att förstå det, tyvärr :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
Kan ni inte använda flops eller något istället? http://sv.wikipedia.org/wiki/Flops.

Eftersom flops inte säger nånting om realworld-prestanda: nej.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
snacka om att du har för lite att göra på dagarna haha

Hehe, faktiskt inte. Teorin poppade upp när jag var inne på EA's hemsida där lanseringsdatumet stod, 16 Nov för Crysis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Erkänn att du minst har 3 st konspirations teorier me Nej men sådant där äru läskigt.

Hmm, faktiskt inte!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Sluta snacka om 2900/8800- serien. Har ingen relevans med aktuellt ämne.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad var det för fel på:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Känns lite överflödigt med två trådar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Vad var det för fel på:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Känns lite överflödigt med två trådar.

Damn straight! Min tråd drog igång först

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Sorry, jag såg inte den.

EDIT: Fler har skrivit i denna tråden plus att du finns med på topic så denna blir mer intressant.

Hehe i alla fall mer information.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Sätt igång och förklara då så jag blir insatt och smart.

Vad säger streamprocessorer, kärnor och scalarenheter om real world prestanda?

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter på väldigt ostadig lina i Sarajevo nu men ska se om någon av de andra Moderatorerna kan slå ihop trådarna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
Sätt igång och förklara då så jag blir insatt och smart.

Vad säger streamprocessorer, kärnor och scalarenheter om real world prestanda?

Nu ska du bli smart-

Inte ett skit faktiskt. Mycket beror på hur streamprocessorerna utnyttjas och effektiviseras. Men väldigt mycket har med att göra hur spelutvecklarna väljer att utnyttja alla features på grafikkorten som finns på marknaden.

Titta på 3Dmark. Kidsen tror ju seriöst att bara för att jag får 2000 högre poäng än dig i 3dmark så måste min dator per automatik prestera bättre än din i de flesta spelen, vilket inte alls stämmer med verkligheten.

Titta bara på minnena idag på de olika grafikkorten. HD2900XT har en bandbredd om 105.6 GB/sek med ett interface om 512bitar och GDDR4 minnen, medans 8800GTX har en banbredd om 86.4 GB/sek och ett interface om 384bitar och GDDR3. HD2900XT har alltså 20GB/s högre bandbredd än 8800GTX och ändå så presterar 8800GTX om HD2900XT ganska rejält i endel spel och i de flesta spel bättre.

Vad G92 har att komma med med sitt interface om 512bitar om ryktena stämmer tillsammans med GDDR4 vet vi ej ännu men det som står på papper säger nada in real life.

HD2900XT på papper skulle köra över 8800GTX. G92 på papper kommer köra över både 8800Ultra, GTX och HD2900XT dubbelt upp. Time will tell.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
Sätt igång och förklara då så jag blir insatt och smart.

Vad säger streamprocessorer, kärnor och scalarenheter om real world prestanda?

Egentligen inte så mycket, vilket är precis vad som har visats med 2900 kontra 8800-serierna. På pappret ser 2900-serien bättre ut, men i verkligheten är 8800-serien mer effektiv.
Men, man kan kanske inte använda flops heller. Enda sättet är nog att göra på det traditionella sättet, och testa direkt i spel.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

*suck* Detta är väl den tredje tråden om G92 nu. Ligger tom. 3 på första sidan lol!

Correction: Femte tråden *asg* Fanboyism

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
*suck* Detta är väl den tredje tråden om G92 nu. Ligger tom. 3 på första sidan lol!

Några blev bannade så jag startade en ny imorse och såg inte denna tyvärr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Sitter på väldigt ostadig lina i Sarajevo nu men ska se om någon av de andra Moderatorerna kan slå ihop trådarna.

Vore jätte shysst. Sarajevo? I tjänst? Granne med mig, kosovo.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

nån som vet om 9800gtx blir längre än 8800gtx?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nu ska du bli smart-

Inte ett skit faktiskt. Mycket beror på hur streamprocessorerna utnyttjas och effektiviseras. Men väldigt mycket har med att göra hur spelutvecklarna väljer att utnyttja alla features på grafikkorten som finns på marknaden.

Titta på 3Dmark. Kidsen tror ju seriöst att bara för att jag får 2000 högre poäng än dig i 3dmark så måste min dator per automatik prestera bättre än din i de flesta spelen, vilket inte alls stämmer med verkligheten.

Titta bara på minnena idag på de olika grafikkorten. HD2900XT har en bandbredd om 105.6 GB/sek med ett interface om 512bitar och GDDR4 minnen, medans 8800GTX har en banbredd om 86.4 GB/sek och ett interface om 384bitar och GDDR3. HD2900XT har alltså 20GB/s högre bandbredd än 8800GTX och ändå så presterar 8800GTX om HD2900XT ganska rejält i endel spel och i de flesta spel bättre.

Vad G92 har att komma med med sitt interface om 512bitar om ryktena stämmer tillsammans med GDDR4 vet vi ej ännu men det som står på papper säger nada in real life.

HD2900XT på papper skulle köra över 8800GTX. G92 på papper kommer köra över både 8800Ultra, GTX och HD2900XT dubbelt upp. Time will tell.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Egentligen inte så mycket, vilket är precis vad som har visats med 2900 kontra 8800-serierna. På pappret ser 2900-serien bättre ut, men i verkligheten är 8800-serien mer effektiv.
Men, man kan kanske inte använda flops heller. Enda sättet är nog att göra på det traditionella sättet, och testa direkt i spel.

Då ska man inte fäkta med dessa begrepp alltså.

Men det skulle vara gött med en generell storhet som t ex flops som faktist funkade. Det gör den ju till viss del också men alltför lite tydligen.

Permalänk

Enligt rykten ska kortet bli som ett 8800GTS läste jag någonstans, dvs ca 23cm. Kolla ovan länkar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

uhhuh va bra, blev redan rädd att det kmr bli dubbelt så lång som ett 8800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Enligt rykten ska kortet bli som ett 8800GTS läste jag någonstans, dvs ca 23cm. Kolla ovan länkar.

du glömde oxå att 80+12 = 92 g80 g92 xD

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
du glömde oxå att 80+12 = 92 g80 g92 xD

Ja jävlar!!! Fan, hur kunde jag missa?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
Då ska man inte fäkta med dessa begrepp alltså.

Men det skulle vara gött med en generell storhet som t ex flops som faktist funkade. Det gör den ju till viss del också men alltför lite tydligen.

Det ända som fungerar är det fetaste från diverse leverantör som oftast handlar om GTX från nV eller XTX från ATi. Hehe.

EDIT: Trådarna som jag och Sthlmskille82 har skapat kommer att slås ihop så att alla vet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.